Auttaako liikunta oikeasti selkävaivoihin?
Onko jollain kokemusta, että selkäkivut ovat loppuneet tai vähentyneet, kun on alkanut harrastaa liikuntaa?
Olen peruslaiska eikä oikein aikaakaan tahdo löytyä liikunnalle. Olen ikään nähden (35) melko hyvä kroppainen eli painonpudotuksen takia ei tarvitsisi alkaa hikoilemaan. Joo joo tiedän että vanhana olis sitten notkeampi, mutta kun ei vaan motivaatiota oikein löydy.
Harmi vaan, että kärsin ikävistä iskiaskivuista ja särkylääkettä kuluu ihan kiitettävästi. Lääkäri ja fysioterapeutti hokevat samaa, liikunta auttaa. Mutta auttaako se oikeasti? Onko kokemuksia, että iskiaskivut loppuivat kun sai aikaiseksi käydä kerran (vai vielä useammin??) viikossa jossain ryhmäliikunnassa?
Kommentit (35)
21 jatkaa ja siis ne noidan nuolet oli yhtä aikaa, toinen lannerangan/ ristiselän tietämillä ja toinen rintarangan kohdilla...
Mulla ei auta. Liikuntaa keskimäärin 4 krt viikossa, mutta selkä koko ajan jumissa. (Enhän tietenkään voi tietää, olisiko tilanne ilman liikuntaa vielä pahempi.) :(
Jos 35-vuotiaana on jo iskiasoireet eli välilevyn luiskahdus selässä, niin asiat ovat todella huonosti. Useimmalla nuo vaivat tulevat paljon myöhemmin.
Mutta eihän sun ole pakko harrastaa liikuntaa, mutta silloin pitää sitten kestää vaivoja, kipuja ja ainahan voi ruveta liikkumaan pyörätuolilla - duuuh.
Miehellä on 3x välilevytyrä ja kipu pysyy kurissa säännöllisellä kuntosaliharrastuksella.
Miestäni on auttanut asiaan erikoistuneen fyssarin antamat liikkeet ja Fustra treeni 2 x viikossa.
No ei mikään kerta viikkoon ryhmäliikutaa auta. Liikkua pitää joka päivä ja harjoitteiden pitää mielellään olla vaivaa varten suunniteltuja, niin sitten auttaa. Itse teen parhaillaan fysioterapeutin ohjeiden mukaan venytyksiä ja lapaluuta ja olkapäätä liikuttavien lihasten täsmäjumppaa vajaan tunnin päivässä. Auttaa: pystyn jo nukkumaan.
Sinuna menisin 1-2 kertaa viikossa pilatekseen. Jo kerta viikossa auttaa liikkuvuuteen ja syvien keskivartalolihasten kuntoon, kunhan sen tekee säännöllisesti. Ja mikä parasta, pilates ei tunnu perinteiseltä liikunnalta vaikka tehokasta onkin. Tunnin voi ottaa omana rentoutumiskeitaana ja rauhoittumishetkenä.
No tuskin sentäs liikunta auttaa. Mä olen varma että liikunnan hehkutus on vaan rahastusta ja jonkun suuremmanluokan huijausta, liittyy varmaan Amerikan presidentteihin siellähänpäin maailmaa ihmiset alkoi lihota kun venäläiset keksi Cokiksen ja hampparin amerikkalaisia lihottaakseen ja Reigan kuoli niin siinä on kyllä joku kytkös.
Oikeastaan mä kyllä luulen että ei ole selkävikaakaan, jotain huomiohakuisuutta se on. Vanhuksethan on selkävikaisia ja yksinäisiä niin kai sinäkin olet jotenkin yksinäinen ja sieltä se kumpuaa. Lapsuuskin liittyy siihen pettymiseen että olisit tahtonut aloittaa voimistelun mutta kun sitä ryhmää veti joku kaunis täti niin äitiä pelotti että mies ottaa sen naisen salavarakkaaksi ja jättää sitten äitisi..
Ni
Miksi lapsille suositellaan liikuntaa pari h päivässä mutta aikuiselle, selkä ennestään jo kipeälle reppanalle kerta viikossa pilatesta riittää?
JOKA PÄIVÄ liikutte lapsienne kanssa, jookos?
[quote author="Vierailija" time="19.12.2013 klo 19:36"]
Miksi lapsille suositellaan liikuntaa pari h päivässä mutta aikuiselle, selkä ennestään jo kipeälle reppanalle kerta viikossa pilatesta riittää?
[/quote]
Lapset harrastaa joka päivä liikuntaa ja vanhemmat katselee?
Liikunta ja VENYTTELY. Etenkin lonkan koukistajat kannattaa pitää vetreänä. Mulla johtui isias -tyylinen kipu siitä kun koukistajat oli niin jumissa.
Minulla auttoi jooga. Minulla myös yliliikkuvat nivelet, kuten eräällä aiemmin kommentoineella.
Fysioterapeutti osaa varmasti antaa parhaimmat vinkit.
[quote author="Vierailija" time="19.12.2013 klo 19:36"]
[/quote]
Siihen SELKÄVAIVAAN suosittelin pilatesta kerran viikkoon säännöllisesti. Ei kyllä mitenkään sulkenut pois sitä, etteikö ihmiselle tekisi hyvää liikkua muutenkin ja muillakin tavoilla. Se nyt vaan kuitenkin on fakta, että pilates on erittäin hyvä hoitomuoto ryhti- ja selkävaivaisille. Ja itse valitisisin nimenomaan pilateksen tai method putkiston joogan sijaan, koska joogassa voi teloa itseään jos ei malta himmailla. Nämä kaksi ensiksi mainittua ovat turvallisempia.
No joku tunti ryhmäliikuntaa VIIKOSSA on kyllä ihan yhtä tyhjän kanssa. Tärkeämpää on pysyä koko päivä liikkeellä, ei erikseen tarvitse urheilla. Paitsi jos on ihan täysi sohvaperuna niin jonkinlaiset lihakset tuohon keskivartaloon pitäisi kehittää, mutta ei sekään onnistu tunnissa per viikko.
Aika hassu ajatus että ei "tarvitse" liikkua kun ei ole lihava. :D Kyllä sen mitä urheilijoita katsoo enemmistö on kuitenkin aika hoikkia, ehkäpä he liikkuvatkin jostain muusta syystä.
21 jatkaa ja siis ne noidan nuolet oli yhtä aikaa, toinen lannerangan/ ristiselän tietämillä ja toinen rintarangan kohdilla...