Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

GALLUP: Kamalinta alatiesynnytyksessä? Kaikki mukaan! :)

Vierailija
19.12.2013 |

Mikä oli epämiellyttävintä/traumaattisinta/kauheinta alatiesynnytyksessä? 

Kommentit (51)

Vierailija
21/51 |
19.12.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Supistukset tuli toisesta lapsesta niin tiheeseen, että mua alko oksettamaan, kun tuntu ettei happi riitä.... Siitä aiheutu myös ihan hirvee paniikki! 

Ja toinen oli just toi repeytymien tikkaaminen! Hyi helkkari..

Vierailija
22/51 |
19.12.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

synnytyksestä ei mitään kauheaa. oli nopea synnytys, ei ehditty antaa kivunlievitystä mutta en sitä lopulta tarvinnutkaan.

No kamalaa oli se, että supistukset oli kovia kotona ja ajattelin että tällaistako se nyt sitten on sen 12 tuntia mitä ensisynnytys kestää. No, sairaalaan kun päästiin niin helpotti kun kuulin että olinkin jo 9 cm auki.

Kamalinta oli tulehtunut 2-asteen repeämä/episiotomia, mutta se nyt ei ole synnytystä. Se oli todella kipeä, viikkotolkulla. Jossain 2kk kohdalla alkoi vasta helpottaa.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
23/51 |
19.12.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minulla on ollut kohtuu mukavat alatiesynnytykset, mutta kamalinta on ollut ensimmäisen synnytyksen jälkeen vatsan runnominen. Se sattui kun täti jotakuinkin pahoinpiteli kohtua, että saisi kaikki ulos kun oli jotain materiaalia vielä kohdussa. Onneksi seuraavassa kahdessa vältyin tuolta runnomiselta. Ekassa myös ponnistusvaihe oli puuduttavan pitkä ja meinasi usko loppua, että sieltä mitään lasta tulee. Näin jälkeenpäin olen kyllä ihan tyytyväinen, että oli hidas ponnistusvaihe kun näin vältyin epiosotomialta ja isommilta repeämiltä kun oli iso lapsi.

Viimeinen puoli tuntia synnytyksestä on kyllä aina aika kivuliasta, mutta sentään voi lohduttaa itseään siinä tilassa, että kohta se on ohi.

Vierailija
24/51 |
19.12.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Se kun kätilö hosui ponnistamisen kanssa ja en olisi saanut tehdä töitä omaan tahtiin sen mukaan mitä kroppa sanoo. Kun sydänäänissä ei ollut vikaa niin en suostunut hosumaan eikä siitäkään sen enempää tarvinnut kinastella. 

Kertonee siitä että mitään kamalaa synnytyksessä  ei siis ollut kun mun valittamisen aihe on tuollainen :D 

Vierailija
25/51 |
19.12.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Siirtymävaihe oli kamalinta 

Vierailija
26/51 |
19.12.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Se että 20 kandia oli katsomassa kun kätilö työnsi käden römpsään.

Vierailija
27/51 |
19.12.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija
28/51 |
19.12.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Se, että se johtaa vanhemmuuteen.

Vierailija
29/51 |
19.12.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Se, että lääkäri mokaili II asteen repeämien ompelussa ja jouduin lisäksi odottamaan loppuun ompelua yli puoli tuntia, koska lääkärin vuoro päättyi ja vain häippäsi kesken kaiken!

Vierailija
30/51 |
19.12.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ekassa synnytyksessä repesin jonkin verran, ja ompelu tehtiin ilman kivunlievitystä. Se sattui aivan järkyttävästi, silmissä salamoi ja meinasi taju mennä. Muu (luomu)synnytyksen kipu oli ihan olematonta verrattuna siihen. Kaksi seuraavaa synnytystä olikin sitten älyttömän helppoja, kivutkin luokkaa kuukautiskipukrampit, ei repeämiä tms.

Vierailija
31/51 |
19.12.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="19.12.2013 klo 11:08"]

[/quote]

Mä ainakin kiellän kaikkien opiskelijoiden läsnäolon synnytyksessä, haluan kätilön ja mahd. lääkärin kskittyvän synnytykseen, enkä opiskelijoiden ohjaukseen. Enkä halua saliin yhtään ylimääräistä ihmistä enkä häiriötekijää.

Vierailija
32/51 |
19.12.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mulla myös iskiaskipu synnytyksen aikana, itse synnytys oli helpompi nakki.

Vierailija
33/51 |
19.12.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kipu, joka meni niin pahasti yli, että luulin kuolevani.

Vierailija
34/51 |
19.12.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Lähinnä synnytyksen jälkeiset päivät, hirvee kipu ja vuoro epparista, vessalla käynti ja jopa suihkuttelu tuntu hirveelle ja inhottavalle, en uskaltanut oikein koskeakaan alapäähän 

Vierailija
35/51 |
19.12.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Synnytin kuopuksen ilman lääkkeellistä kivunlievitystä, käytössä oli ainoastaa ilokaasu. Synnytyksen jälkeen minulle oli ommeltava kolme tikkiä. Nämä ommeltiin ilman puudutusta. Jotain puudutussuihketta kätilö hieman ruiskutteli iholle, mutta ei se mitään auttanut. Melkein potkaisin kätilöä ja toinen hoitaja joutui pitämään kiinni, että toinen sai ommeltua. Miksei tässä voi antaa jotain paikallispuudutusta, ihan eläimellistä tuollainen että ilman puudutusta tikataan. Tunsin kun se lanka meni ihon läpi ja neulalla tökittiin.

Ensimmäisessä synnytyksessä sain pahat repeämät, mutta silloin olin ottanut epiduraalipuudutuksen, joten tikkaamista en tuntenut ollenkaan.

Vierailija
36/51 |
19.12.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Lopun supistukset, kun ne tuli niin peräkkäin ettei ehtinyt välissä yhtään hengähtää. Ja ponnistus, se karmea polttelu alapäässä kun lapsen pää venytti synnytyskanavan äärimmilleen. Sen alle jäi supistuskipukin.

Vierailija
37/51 |
19.12.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ensimmäisen synnytyksen jälkeinen tikkien laitto! Kätilö ei laittanut kunnon puudutusta ja alkoi huutaa, jos vähänkään liikahdin. Itkin koko tikkauksen ajan (17 tikkiä). Seuraavassa opiskelija laittoi tikit eikä sattunut ollenkaan, silloin aloin itkeä helpotuksesta :D

No ei se ponnistusvaiheen kramppisupistuskaan kyllä herkkua ollut, en meinannut saada happea ja taisin pyörtyä, kun joku läpsi mua naamaan. Mutta silti tuo tikkien laittaminen jätti lähtemättömät arvet myös sieluun. Kolmatta kertaa raskaana ja kukaan ei todellakaan enää töki alapäätäni ilman kunnon puudutusta!

Vierailija
38/51 |
19.12.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Imukupin laitto paikalleen, ehdottomasti pahinta.

Vierailija
39/51 |
19.12.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kipu oli hirveintä molemmissa synnytyksissä ja se että epiduraali ei toiminut. Avautumisvaiheen lopun/siirtymävaiheen kivut pahimmat, esikoisen kanssa myös ponnistusvaihe oli tosi kivulias pään virheasennon takia. Ekassa synnytyksessä myös koko synnytyksen kesto sekä ponnistusvaiheen kesto olivat hirvittävän pitkiä.

Vierailija
40/51 |
19.12.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kaksi vauhdikasta synnytystä, ekan kesto 3 tuntia ja toisen 1,5 tuntia. Ekassa ei ollut oikeastaan mitään kamalaa, ehdin saada epiduraalinkin. Mutta toisessa ei ehditty lääkitä ollenkaan, paikat oli vielä kiinni, kun pääsimme sairaalaan ja puolentoista tunnin päästä oli vauva sylissä. Pahinta oli ponnistuvaihe, kun supistukset olivat tolkuttoman kovat ja tiheät ja olisi pitänyt ehtiä hengittää, jotta jaksaa ponnistaa. Ja vauva oli monta kertaa ihan hollilla ja aina vetäytyi takaisin. Ponnistusvaihe kesti puoli tuntia ja avautumiseen meni siis maksimissaan tunti.

Eli vastaan ponnistusvaihe ilman kivunlievitystä.

Toipuminen oli kyllä nopeaa. Episiotomia tehtiin mutta pystyin heti istumaan ihan normaalisti.