Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Pomo palkitsee vähän sairastelleita. Onko oikein?

Vierailija
18.12.2013 |

Raskas ruumiillinen työ. Osalla työntekijöistä  on vuoden aikana 500 - 600 tuntia sairaslomia, ja sitten on muutamia joilla on vain esim. 8 tuntia, suurimmalla osalla siltä väliltä. Aina joulun alla pomo tutkii sairaslomatilastoja ja palkitsee ne, joilla on tosi vähän sairaslomia, he saavat ison kassillisen elintarvikkeita. Onko oikein? Aktiivisella ihmisellä esim. yksi ainoa loukkaantuminen urheiluharrastuksessa  voi tuoda pitkän saikun, vaikka muuten ei sairastelisi koskaan, ja silloin katsotaan nyrpeästi ja ja joutuu ns. mustalle listalle. Ne taas, jotka eivät uskalla tehdä mitään ja nyhjäävät vain kotonaan eivät tietenkään joudu tapaturmiin ja heidät palkitaan siitä.

Kommentit (202)

Vierailija
141/202 |
02.11.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kyllä mun lukiossakin annettiin palkinto jossei ollut poissaoloja koko lukioaikana.

Miksei se pomo nyt saisi palkita työntekijää, joka on tuottanut hänelle enemmän kuin keskivertotyöntekijä. Hirveätä syrjintää on kyllä.

Vierailija
142/202 |
02.11.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="02.11.2014 klo 12:27"]

[quote author="Vierailija" time="02.11.2014 klo 12:16"]

[quote author="Vierailija" time="02.11.2014 klo 12:14"]

Miten halpa-arvoinen palkinto siitä, että työnantaja säästää sairaslomakuluissa tuhansia tai kymmeniätuhansia euroja tämän työntekijän kohdalla vuodessa! Ruokakassin hinta on ehkä maksimissaan 50 euroa! Tämähän on jo suoranaista työläisen halveksimista! Palkinnon pitäisi olla suurempi!

[/quote]

Miten se on sinulta pois, jos joku on sairaana ja teet silti oman työsi? Eikö sulla ole munaa sanoa pomolle, että et tee muiden töitä, vaan syytät siitä esim. syöpää sairastavaa?

[/quote]

Ei pomolle voi sanoa että ei tee muiden työtä. Kun se muiden töiden tekeminen kuuluu työntekijälle

[/quote]

Ei, vaan omien töiden tekeminen. Näin ainakin miellä. Ethän sä saa kahta palkkaakaan, miksi teet kahden ihmisen työt?

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
143/202 |
02.11.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="02.11.2014 klo 12:26"]

[quote author="Vierailija" time="02.11.2014 klo 12:24"]

[quote author="Vierailija" time="02.11.2014 klo 12:13"]

[quote author="Vierailija" time="02.11.2014 klo 12:08"]

[quote author="Vierailija" time="22.12.2013 klo 10:42"]

No ei todellakaan ole oikein. Sairauksille ei mitään voi. Itse olen ollut muutaman pv:n sairaana kovan flunssan vuoksi mutta ei todellakaan mitään palkintoa 'sairastamattomuudesta' odota. Viime vuonna taas kova korvatulehdus vie saikulle viikoksi. Tasan ei käy onnen (terveyden) lahjat...

[/quote]

Sairaudettomuus on yksi asia hyvässä työntekijässä. Et voi olla hyvä työntekijä jos olet 3 kuukautta vuodessa saikulla.

[/quote]

Ei pidä paikkaansa, koska sairauteen ei ole työntekijä voinut vaikuttaa itse. Pomo, joka ei tätä ymmärrä on huono pomo enkä yhtään ihmettele sairasta työhenkeä tuollaisessa työpaikassa ja että joku heikompi kokee sitten että moinen toiminta olisi oikein.

[/quote]

Kyllä se vaan on. Kotona oleminen ei hyödytä työnantajaa mitenkään. Samaan aikaan joku toinen tekee työsi. Miksi hän ei ansaitse palkkaasi vaikka tekee työt?

On ihan sama minkä takia on pois työstä. Itse olen työntekijä mutta ymmärrän asian täysin. Jos joku on poissa paljon niin hän ei tuota mitään. Mutta jos työnantaja heittää sellaisen ulos ja ottaa vähemmän sairastavan niin hän tuottaa enemmän eli on parempi työntekijä

[/quote]

Aha. Eli sä hyväksyt ihmisen kohtelun koneena. Älä sitten ikinä valita työolojasi, eihän koneetkaan tee niin. A, a, nyt hiljaa! Koneetkaan eivät sano vastaan kun tahtia vähän kiristetään.

[/quote]

Kun teet työsopimuksen niin siinä hyväksyt määrätyn palkan ja lupaudut tekemään määrätyn työn. Ollessasi pois työstä et täytä tätä sopimusta.

Huomaisit jos olisit vaikka urakkatyössä miten paljon sairastelu asiaan vaikuttaa. Jos joudut tekemään urakkatyötä vaikka 5 ihmisen kanssa niin huomaat sen kun yksi jatkuvasti sairastelee ja muut painaa niskalimassa töitä. Mutta lopuksi kaikki saa saman palkan. Se on väärin

Vierailija
144/202 |
02.11.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="18.12.2013 klo 09:40"]Eihän se oikein ole, sillä ei kukaan voi itse vaikuttaa siihen sairastuuko vai ei. Tosin eihän toi ruokakassi mikään niin suuri palkinto ole, että ihmiset sen takia tulisivat sairaina töihin, en ainakaan usko. Se olisi eriasia jos palkintona olisi vaikka kuukauden palkka, mutta sellainen nyt tuskin olisi enää edes laillistakaan.
[/quote]tottakai saa antaa palkkaa ja bonuksia.

Vierailija
145/202 |
02.11.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="02.11.2014 klo 12:30"]

Kyllä mun lukiossakin annettiin palkinto jossei ollut poissaoloja koko lukioaikana.

Miksei se pomo nyt saisi palkita työntekijää, joka on tuottanut hänelle enemmän kuin keskivertotyöntekijä. Hirveätä syrjintää on kyllä.

[/quote]

Sehän saa jo palkkansa tuottamastaan työstä. Ei siihen työmäärään oikeastaan pitäisi vaikuttaa toisten poissaolot mitenkään. Ei ainakaan, jos pomo on reilu.

Vierailija
146/202 |
02.11.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minusta tuo on ok. En itse ole sitä ryhmää joka ei koskaan ole poissa, koska esim. lapsen sairastelun takia olen joutunut olemaan töistä poissa ja itselläkin on ollut jokunen sairausloma, mutta en olisi katkera jos työkaveri joka ei ole ollut poissa saisi ruokakassin.

Vierailija
147/202 |
02.11.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="02.11.2014 klo 12:29"]

[quote author="Vierailija" time="02.11.2014 klo 12:25"]

[quote author="Vierailija" time="02.11.2014 klo 12:20"]

[quote author="Vierailija" time="08.02.2014 klo 21:59"]

[quote author="Vierailija" time="08.02.2014 klo 21:18"]Kertokaa te oikeasti sairastelijat, että miten se ruokakassi on teiltä pois? Teillä on syöpä tai joku muu vakava pitkäaikaissairaus ja joudutte olemaan paljon pois töistä. Muut tekevät silloin teidän työnne ja saavat siitä ruokakassin palkkioksi. Siis ruokakassin? Ja se on ihan kamala vääryys? Ei voi ymmärtää.

[/quote] Koita sinä ystävä rakas ymmärtää, että kyse ei ole siitä kassista, vaan siitä mistä se viestii: jos ihmisiä palkitaan siitä että heillä ei ole sairauspoissoloja, sehän antaa selkeän viestin siitä, että kyseessä on asia johon voi itse vaikuttaa, tai että sairaspoissaolot eivät johdukaan sairaudesta, vaan laiskuudesta. Ja tämä v*tuttaa ihan suunnattomasti minua, koska en ikinä elämässäni ole lintsannut töistä, olen poissa vain kun siihen on oikea syy enkä ole työkykyinen, sairauteeni ei ole parannuskeinoa, enkä voi sille mitään. Minä en roiku työaikana netissä enkä seiso juoruamassa, kuten moni muu, ja siitä ei silti palkita. T: se migreenipotilas

[/quote]

Sillä ei ole mitään merkitystä onko asia sinun syysi vai ei. Olet poissa ja näin et tuota mitään. Toiset tuottaa nja se tekee niistä parempia työntekijöitä.

Itsekkin olen migreenipotilas jolla on todella paljon poissaoloja. Mutta se ei ole työnantajan vika eikä muiden työntekijöiden

[/quote]

Ei kukaan ole väittänytkään mitään muiden työntekijöiden viaksi. Aika ankeaa ajatella työntekijää vain tuottavuuden kannalta eikä ihmisenä. Ja vaikket ole edes pomo...

[/quote]

Näin se asia vaan on. Palkka maksetaan työstä eikä mistään muusta

[/quote]

Tarkoitat varmaan tulosta syntyy työnteosta, eikä mistään muusta. Mutta työntekijälle maksetaan palkkaa työehtolain mukaan siksi että hän uhraa työpanoksensa työnantajan tulosta varten. Meillä ei ainakaan olla provisiopalkalla töissä tai muutenkaan peruspalkkaan ei kuulu tulospalkkioita. Palkka maksetaan sopimuksen mukaan ja se koskee työnantajaa myös sairausloman kohdalla, onneksi.

[/quote]

No tuosta syystä työnantajat lähjtee maasta. Ne jotka vielä tänne jää muuttavat järjestelyjään. Ulkoistavat paljon töitä, palkkaavat paljon vuokratyöläisiä ja teettävät töitä itsenäisillä yrittäjillä.

Vierailija
148/202 |
02.11.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="02.11.2014 klo 12:31"]

[quote author="Vierailija" time="02.11.2014 klo 12:27"]

[quote author="Vierailija" time="02.11.2014 klo 12:14"]

Miten halpa-arvoinen palkinto siitä, että työnantaja säästää sairaslomakuluissa tuhansia tai kymmeniätuhansia euroja tämän työntekijän kohdalla vuodessa! Ruokakassin hinta on ehkä maksimissaan 50 euroa! Tämähän on jo suoranaista työläisen halveksimista! Palkinnon pitäisi olla suurempi!

[/quote]

Miten se on sinulta pois, jos joku on sairaana ja teet silti oman työsi? Eikö sulla ole munaa sanoa pomolle, että et tee muiden töitä, vaan syytät siitä esim. syöpää sairastavaa?

[/quote]

Ei pomolle voi sanoa että ei tee muiden työtä. Kun se muiden töiden tekeminen kuuluu työntekijälle

[/quote]

Ei, vaan omien töiden tekeminen. Näin ainakin miellä. Ethän sä saa kahta palkkaakaan, miksi teet kahden ihmisen työt?

[/quote]

Koska se kuuluu työhön. Sillä porukalla kaikki työt on tehtävä. Syy on vain ja ainoastaan niiden jotka eivät töissä ole.

Vierailija
149/202 |
02.11.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meilläkin on aika paljon sellaisia työntekijöitä, jotka ovat säännöllisesti aina päivän tai pari poissa. Poissaoloja heille kertyy kymmeniä vuodessa. Meillä muut työntekijät hoitavat sairaana olevan työt ja se on aina heti pois omasta tuloksesta. Kun menee paljon aikaa muiden töiden hoitamiseen niin omatkin tulokset kärsivät ja jää tulospalkkiot itselläkin pienemmiksi.

Olisi kivaa, että meilläkin palkittaisiin siitä, ettei ole poissaoloja.

Vierailija
150/202 |
02.11.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

No ei todellakaan ole oikein. Sairauksille ei mitään voi. Itse olen ollut muutaman pv:n sairaana kovan flunssan vuoksi mutta ei todellakaan mitään palkintoa 'sairastamattomuudesta' odota. Viime vuonna taas kova korvatulehdus vie saikulle viikoksi. Tasan ei käy onnen (terveyden) lahjat...

[/quote]

Sairaudettomuus on yksi asia hyvässä työntekijässä. Et voi olla hyvä työntekijä jos olet 3 kuukautta vuodessa saikulla.

[/quote]

Ei pidä paikkaansa, koska sairauteen ei ole työntekijä voinut vaikuttaa itse. Pomo, joka ei tätä ymmärrä on huono pomo enkä yhtään ihmettele sairasta työhenkeä tuollaisessa työpaikassa ja että joku heikompi kokee sitten että moinen toiminta olisi oikein.

[/quote]

Kyllä se vaan on. Kotona oleminen ei hyödytä työnantajaa mitenkään. Samaan aikaan joku toinen tekee työsi. Miksi hän ei ansaitse palkkaasi vaikka tekee työt?

On ihan sama minkä takia on pois työstä. Itse olen työntekijä mutta ymmärrän asian täysin. Jos joku on poissa paljon niin hän ei tuota mitään. Mutta jos työnantaja heittää sellaisen ulos ja ottaa vähemmän sairastavan niin hän tuottaa enemmän eli on parempi työntekijä

[/quote]

Aha. Eli sä hyväksyt ihmisen kohtelun koneena. Älä sitten ikinä valita työolojasi, eihän koneetkaan tee niin. A, a, nyt hiljaa! Koneetkaan eivät sano vastaan kun tahtia vähän kiristetään.

[/quote]

Kun teet työsopimuksen niin siinä hyväksyt määrätyn palkan ja lupaudut tekemään määrätyn työn. Ollessasi pois työstä et täytä tätä sopimusta.

Huomaisit jos olisit vaikka urakkatyössä miten paljon sairastelu asiaan vaikuttaa. Jos joudut tekemään urakkatyötä vaikka 5 ihmisen kanssa niin huomaat sen kun yksi jatkuvasti sairastelee ja muut painaa niskalimassa töitä. Mutta lopuksi kaikki saa saman palkan. Se on väärin

[/quote]

Kuka siinä väärin tekee? 

Ja työsopimuksen solmiminen ei tarkoita sitä, että se, mitä Suomessa on yleisesti sovittu työntekijän sairausajan palkasta ei olisi voimassa. Millaista työkulttuuria te oikein olette ajamassa?!

Vierailija
151/202 |
02.11.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="02.11.2014 klo 12:32"]

[/quote]

Sehän saa jo palkkansa tuottamastaan työstä. Ei siihen työmäärään oikeastaan pitäisi vaikuttaa toisten poissaolot mitenkään. Ei ainakaan, jos pomo on reilu.

[/quote]

Sairauslomasta saa palkan, ja jos oletetaan että keskivertotyöntekijä on poissa 2 päivää vuodessa niin poissaoloton työntekijä olisi keskivertoa tuottavampi sen kahden päivän työpanoksen verran. Kyllähän se on ihan järkevää palkita tälläinen "mallityöntekijä".

Vierailija
152/202 |
02.11.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[/quote]

[/quote]

Työmäärä ei ole mikään vakio. Sellaista työsopimusta en ole vielä nähnytkään missä määritellään työmäärä.  

Vierailija
153/202 |
02.11.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="02.11.2014 klo 12:35"]

[quote author="Vierailija" time="08.02.2014 klo 21:18"]Kertokaa te oikeasti sairastelijat, että miten se ruokakassi on teiltä pois? Teillä on syöpä tai joku muu vakava pitkäaikaissairaus ja joudutte olemaan paljon pois töistä. Muut tekevät silloin teidän työnne ja saavat siitä ruokakassin palkkioksi. Siis ruokakassin? Ja se on ihan kamala vääryys? Ei voi ymmärtää.

[/quote] Koita sinä ystävä rakas ymmärtää, että kyse ei ole siitä kassista, vaan siitä mistä se viestii: jos ihmisiä palkitaan siitä että heillä ei ole sairauspoissoloja, sehän antaa selkeän viestin siitä, että kyseessä on asia johon voi itse vaikuttaa, tai että sairaspoissaolot eivät johdukaan sairaudesta, vaan laiskuudesta. Ja tämä v*tuttaa ihan suunnattomasti minua, koska en ikinä elämässäni ole lintsannut töistä, olen poissa vain kun siihen on oikea syy enkä ole työkykyinen, sairauteeni ei ole parannuskeinoa, enkä voi sille mitään. Minä en roiku työaikana netissä enkä seiso juoruamassa, kuten moni muu, ja siitä ei silti palkita. T: se migreenipotilas

[/quote]

Sillä ei ole mitään merkitystä onko asia sinun syysi vai ei. Olet poissa ja näin et tuota mitään. Toiset tuottaa nja se tekee niistä parempia työntekijöitä.

Itsekkin olen migreenipotilas jolla on todella paljon poissaoloja. Mutta se ei ole työnantajan vika eikä muiden työntekijöiden

[/quote]

Ei kukaan ole väittänytkään mitään muiden työntekijöiden viaksi. Aika ankeaa ajatella työntekijää vain tuottavuuden kannalta eikä ihmisenä. Ja vaikket ole edes pomo...

[/quote]

[/quote]

Tarkoitat varmaan tulosta syntyy työnteosta, eikä mistään muusta. Mutta työntekijälle maksetaan palkkaa työehtolain mukaan siksi että hän uhraa työpanoksensa työnantajan tulosta varten. Meillä ei ainakaan olla provisiopalkalla töissä tai muutenkaan peruspalkkaan ei kuulu tulospalkkioita. Palkka maksetaan sopimuksen mukaan ja se koskee työnantajaa myös sairausloman kohdalla, onneksi.

[/quote]

No tuosta syystä työnantajat lähjtee maasta. Ne jotka vielä tänne jää muuttavat järjestelyjään. Ulkoistavat paljon töitä, palkkaavat paljon vuokratyöläisiä ja teettävät töitä itsenäisillä yrittäjillä.

[/quote]

No se tuskin johtuu siitä, että työntekijät sairastelevat? Ja minkä sille voi niin kauan kuin koneet eivät tee kaikkia töitämme? 

Vierailija
154/202 |
02.11.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="02.11.2014 klo 12:37"]

[/quote]

[/quote]

[/quote]

[/quote]

[/quote]

[/quote]

Kuka siinä väärin tekee? 

Ja työsopimuksen solmiminen ei tarkoita sitä, että se, mitä Suomessa on yleisesti sovittu työntekijän sairausajan palkasta ei olisi voimassa. Millaista työkulttuuria te oikein olette ajamassa?!

[/quote

Jos vuokratyöntekijä sairastelee paljon niin häntä ei vakinaisteta koskaan. Se on ihan oikein.  Minä itse sairastelen paljon mutta työnantajan ei siitä pidä kärsiä. Eikä muiden työntekijöiden. Heidän ei pitäisi joutua tekemään yhtään enempää töitä kuin muulloinkaan.

Vierailija
155/202 |
02.11.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[/quote]

[/quote]

Sairauslomasta saa palkan, ja jos oletetaan että keskivertotyöntekijä on poissa 2 päivää vuodessa niin poissaoloton työntekijä olisi keskivertoa tuottavampi sen kahden päivän työpanoksen verran. Kyllähän se on ihan järkevää palkita tälläinen "mallityöntekijä".

[/quote]

Millä perusteella hän on mallikkaampi kuin se, joka sairastui? Miksi paremmasta vastustuskyvystä pitää palkita? Tai siitä, ettei ole perussairautta? Koko tuottavuusajattelu on kyllä ymmärretty ihan väärin tässä keskustelussa. Minusta kuulostaa siltä, että yksittäinen työntekijä sairasteluineen on ottanut päässänne pomon paikan ja vastaa työpaikan tuottavuudesta. Ei pomo :)

Vierailija
156/202 |
02.11.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meilläkin on aika paljon sellaisia työntekijöitä, jotka ovat säännöllisesti aina päivän tai pari poissa. Poissaoloja heille kertyy kymmeniä vuodessa. Meillä muut työntekijät hoitavat sairaana olevan työt ja se on aina heti pois omasta tuloksesta. Kun menee paljon aikaa muiden töiden hoitamiseen niin omatkin tulokset kärsivät ja jää tulospalkkiot itselläkin pienemmiksi.

[/quote]

Teillä on asiat huonosti järjestetty, miksette valita siitä? Siksikö, että tuo on maan tapa, eikä sille mitään mahda?

Vierailija
157/202 |
02.11.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="02.11.2014 klo 12:39"]

[quote author="Vierailija" time="02.11.2014 klo 12:35"]

[/quote]

[/quote]

[/quote]

[/quote]

[/quote]

[/quote]

No se tuskin johtuu siitä, että työntekijät sairastelevat? Ja minkä sille voi niin kauan kuin koneet eivät tee kaikkia töitämme? 

[/quote]

Sairastelu on yksi iso syy. Koneet eivät tee kaikkia töitä mutta aina voi ottaa sellaisen työntekijän joka ei sairastele

Vierailija
158/202 |
02.11.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="02.11.2014 klo 12:45"]

[/quote]

Teillä on asiat huonosti järjestetty, miksette valita siitä? Siksikö, että tuo on maan tapa, eikä sille mitään mahda?

[/quote]

Hyvinhän noi on järjestetty. Työnantaja ei palkkaa yhtään ylimääräistä työntekijää eikä pidäkkään

Vierailija
159/202 |
02.11.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="02.11.2014 klo 12:45"]

[/quote]

[/quote]

Ja miltä sä luulet asian tuntuvan hänestä, joka sairastuu ja tulospalkkio jää niin ikään pienemmäksi? Eikä saa edes hyvän työntekijän ruokakassia tai mitä ikinä muut saavat? Ihan paska työpaikka, sanon minä. Teette enemmän töitä ja tulospalkkio pienenee, jää saikulle ja tulospalkkio pienenee, heh.

Vierailija
160/202 |
02.11.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="02.11.2014 klo 12:43"]

[/quote]

[/quote]

[/quote]

Millä perusteella hän on mallikkaampi kuin se, joka sairastui? Miksi paremmasta vastustuskyvystä pitää palkita? Tai siitä, ettei ole perussairautta? Koko tuottavuusajattelu on kyllä ymmärretty ihan väärin tässä keskustelussa. Minusta kuulostaa siltä, että yksittäinen työntekijä sairasteluineen on ottanut päässänne pomon paikan ja vastaa työpaikan tuottavuudesta. Ei pomo :)

[/quote]

Sillä, että se paremman vastustuskyvyn ihminen vailla perussairautta on työnantajalle parempi työntekijä. Sillä. Tää sun ajattelusi on ihan vääristynyt. Ei työpaikka ole mikään tasa-arvoon tähtäävä laitos vaan paikka, jossa ihmiseltä odotetaan työsuoritteita palkkaa vastaan. Jos joku ei pysty niitä tekemään saaden silti palkkaa, on hän epäedullinen työnantajan kannalta. Minusta tuo sinun ajattelusi lähtee sellaisesta lähtökohdasta, että kaikkien pitää saada kaikki samat riippumatta henkilökohtaisista ominaisuuksista, lahjoista, ahkeruudesta. Sillä on nimikin, kommunismi.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: seitsemän viisi seitsemän