Pomo palkitsee vähän sairastelleita. Onko oikein?
Raskas ruumiillinen työ. Osalla työntekijöistä on vuoden aikana 500 - 600 tuntia sairaslomia, ja sitten on muutamia joilla on vain esim. 8 tuntia, suurimmalla osalla siltä väliltä. Aina joulun alla pomo tutkii sairaslomatilastoja ja palkitsee ne, joilla on tosi vähän sairaslomia, he saavat ison kassillisen elintarvikkeita. Onko oikein? Aktiivisella ihmisellä esim. yksi ainoa loukkaantuminen urheiluharrastuksessa voi tuoda pitkän saikun, vaikka muuten ei sairastelisi koskaan, ja silloin katsotaan nyrpeästi ja ja joutuu ns. mustalle listalle. Ne taas, jotka eivät uskalla tehdä mitään ja nyhjäävät vain kotonaan eivät tietenkään joudu tapaturmiin ja heidät palkitaan siitä.
Kommentit (202)
[quote author="Vierailija" time="18.12.2013 klo 09:29"]
Raskas ruumiillinen työ. Osalla työntekijöistä on vuoden aikana 500 - 600 tuntia sairaslomia, ja sitten on muutamia joilla on vain esim. 8 tuntia, suurimmalla osalla siltä väliltä. Aina joulun alla pomo tutkii sairaslomatilastoja ja palkitsee ne, joilla on tosi vähän sairaslomia, he saavat ison kassillisen elintarvikkeita. Onko oikein? Aktiivisella ihmisellä esim. yksi ainoa loukkaantuminen urheiluharrastuksessa voi tuoda pitkän saikun, vaikka muuten ei sairastelisi koskaan, ja silloin katsotaan nyrpeästi ja ja joutuu ns. mustalle listalle. Ne taas, jotka eivät uskalla tehdä mitään ja nyhjäävät vain kotonaan eivät tietenkään joudu tapaturmiin ja heidät palkitaan siitä.
[/quote]
Todellakin on oikein.
[quote author="Vierailija" time="22.12.2013 klo 10:42"]
No ei todellakaan ole oikein. Sairauksille ei mitään voi. Itse olen ollut muutaman pv:n sairaana kovan flunssan vuoksi mutta ei todellakaan mitään palkintoa 'sairastamattomuudesta' odota. Viime vuonna taas kova korvatulehdus vie saikulle viikoksi. Tasan ei käy onnen (terveyden) lahjat...
[/quote]
Sairaudettomuus on yksi asia hyvässä työntekijässä. Et voi olla hyvä työntekijä jos olet 3 kuukautta vuodessa saikulla.
[quote author="Vierailija" time="08.02.2014 klo 21:18"]
Kertokaa te oikeasti sairastelijat, että miten se ruokakassi on teiltä pois? Teillä on syöpä tai joku muu vakava pitkäaikaissairaus ja joudutte olemaan paljon pois töistä. Muut tekevät silloin teidän työnne ja saavat siitä ruokakassin palkkioksi. Siis ruokakassin? Ja se on ihan kamala vääryys? Ei voi ymmärtää.
[/quote]
Ei sairauttaan ole voinut itse valita. Eikä sitä ruokakassia anneta toisten töiden tekemisestä, vaan siksi, että pomo tykkää tällaisesta työntekijästä enemmän, vaikka sairastunut ei ole voinut tilanteeseen vaikuttaa. Tai siltä se ainakin vaikuttaa, että näin on. Pomo antaa noin ymmärtää, että työpaikalla on ne pomon mieluiset työntekijät ja sitten on ne muut. Sillä ei ole väliä, mitä sen osoitukseksi annetaan, vaan että ASENNE johdolla työntekijöihin on tämä.
[quote author="Vierailija" time="22.12.2013 klo 13:57"]
Meillä onneksi palkitaan tehdystä työstä ja tuloksesta, eikä siitä, kuka on lojunut eniten töissä.
Saikut on aina saanut pitää rauhassa, eikä ole tarvinnut tulla kipeänä töihin. Mutta tuloksen mukaan kun katsotaan, sain muhkeat joulubonukset taas, vaikka olen ollut saikulla kaksi kertaa tämän vuoden aikana.
Miespuolinen työkaverini ei kai ole ollut saikulla kertaakaan vuoden aikana, mutta bonus jäi aika pieneksi, koska tuottavuus oli heikko.
Jos tämä mies olisi palkittu saikuttomuuden takia ja minua ei tuloksen takia, olisin taatusti ensi vuonna pitänyt sitten kaikki lailliset saikut, mitä olisin saanut. Miksi tehdä hyvin työnsä, jos palkitaan lusmu, joka tulee flunssaisena töihin ja ei tee töitä, vaan voivottelee, kuinka on sairas.
[/quote]
Ainoastaan kokonaistuotannolla on merkitystä. On väärin laskea työssäolon tuottavuus vaan pitää laskea koko tuottavuus myös sairasloman ajat. Ne aika tehokkaasti laskee tuottavuutta.
[quote author="Vierailija" time="02.11.2014 klo 12:08"]
No ei todellakaan ole oikein. Sairauksille ei mitään voi. Itse olen ollut muutaman pv:n sairaana kovan flunssan vuoksi mutta ei todellakaan mitään palkintoa 'sairastamattomuudesta' odota. Viime vuonna taas kova korvatulehdus vie saikulle viikoksi. Tasan ei käy onnen (terveyden) lahjat...
[/quote]
Sairaudettomuus on yksi asia hyvässä työntekijässä. Et voi olla hyvä työntekijä jos olet 3 kuukautta vuodessa saikulla.
[/quote]
Ei pidä paikkaansa, koska sairauteen ei ole työntekijä voinut vaikuttaa itse. Pomo, joka ei tätä ymmärrä on huono pomo enkä yhtään ihmettele sairasta työhenkeä tuollaisessa työpaikassa ja että joku heikompi kokee sitten että moinen toiminta olisi oikein.
Miten halpa-arvoinen palkinto siitä, että työnantaja säästää sairaslomakuluissa tuhansia tai kymmeniätuhansia euroja tämän työntekijän kohdalla vuodessa! Ruokakassin hinta on ehkä maksimissaan 50 euroa! Tämähän on jo suoranaista työläisen halveksimista! Palkinnon pitäisi olla suurempi!
[quote author="Vierailija" time="02.11.2014 klo 12:11"]
[quote author="Vierailija" time="22.12.2013 klo 13:57"]
Meillä onneksi palkitaan tehdystä työstä ja tuloksesta, eikä siitä, kuka on lojunut eniten töissä.
Saikut on aina saanut pitää rauhassa, eikä ole tarvinnut tulla kipeänä töihin. Mutta tuloksen mukaan kun katsotaan, sain muhkeat joulubonukset taas, vaikka olen ollut saikulla kaksi kertaa tämän vuoden aikana.
Miespuolinen työkaverini ei kai ole ollut saikulla kertaakaan vuoden aikana, mutta bonus jäi aika pieneksi, koska tuottavuus oli heikko.
Jos tämä mies olisi palkittu saikuttomuuden takia ja minua ei tuloksen takia, olisin taatusti ensi vuonna pitänyt sitten kaikki lailliset saikut, mitä olisin saanut. Miksi tehdä hyvin työnsä, jos palkitaan lusmu, joka tulee flunssaisena töihin ja ei tee töitä, vaan voivottelee, kuinka on sairas.
[/quote]
Ainoastaan kokonaistuotannolla on merkitystä. On väärin laskea työssäolon tuottavuus vaan pitää laskea koko tuottavuus myös sairasloman ajat. Ne aika tehokkaasti laskee tuottavuutta.
[/quote]
Työpaikan yhteishengellä ei ole väliä? ;)
[quote author="Vierailija" time="08.02.2014 klo 21:59"]
[quote author="Vierailija" time="08.02.2014 klo 21:18"]Kertokaa te oikeasti sairastelijat, että miten se ruokakassi on teiltä pois? Teillä on syöpä tai joku muu vakava pitkäaikaissairaus ja joudutte olemaan paljon pois töistä. Muut tekevät silloin teidän työnne ja saavat siitä ruokakassin palkkioksi. Siis ruokakassin? Ja se on ihan kamala vääryys? Ei voi ymmärtää.
[/quote] Koita sinä ystävä rakas ymmärtää, että kyse ei ole siitä kassista, vaan siitä mistä se viestii: jos ihmisiä palkitaan siitä että heillä ei ole sairauspoissoloja, sehän antaa selkeän viestin siitä, että kyseessä on asia johon voi itse vaikuttaa, tai että sairaspoissaolot eivät johdukaan sairaudesta, vaan laiskuudesta. Ja tämä v*tuttaa ihan suunnattomasti minua, koska en ikinä elämässäni ole lintsannut töistä, olen poissa vain kun siihen on oikea syy enkä ole työkykyinen, sairauteeni ei ole parannuskeinoa, enkä voi sille mitään. Minä en roiku työaikana netissä enkä seiso juoruamassa, kuten moni muu, ja siitä ei silti palkita. T: se migreenipotilas
[/quote]
Sillä ei ole mitään merkitystä onko asia sinun syysi vai ei. Olet poissa ja näin et tuota mitään. Toiset tuottaa nja se tekee niistä parempia työntekijöitä.
Itsekkin olen migreenipotilas jolla on todella paljon poissaoloja. Mutta se ei ole työnantajan vika eikä muiden työntekijöiden
[quote author="Vierailija" time="02.11.2014 klo 12:14"]
Miten halpa-arvoinen palkinto siitä, että työnantaja säästää sairaslomakuluissa tuhansia tai kymmeniätuhansia euroja tämän työntekijän kohdalla vuodessa! Ruokakassin hinta on ehkä maksimissaan 50 euroa! Tämähän on jo suoranaista työläisen halveksimista! Palkinnon pitäisi olla suurempi!
[/quote]
Miten se on sinulta pois, jos joku on sairaana ja teet silti oman työsi? Eikö sulla ole munaa sanoa pomolle, että et tee muiden töitä, vaan syytät siitä esim. syöpää sairastavaa?
Meillä on siitä hyvä työpaikka, että jonkun ollessa sairaana, muilla ei ole silti yhtään enempää töitä eikä mikään työ jää tekemättä. Pomo palkkaa tarvittaessa sijaisen. Olemme asiakaspalvelutyössä ja asiakkaita ehtii palvella suht vakion määrän per työpäivä :) Jos pomo haluaa palvella kaikkia, hänen on pakko ottaa sijainen.
Sääliksi käy teitä, joille jonkun hommat kaatuvat hänen ollessaan kipeänä. Ilmankos olette noin katkeria...
[quote author="Vierailija" time="02.11.2014 klo 12:16"]
[quote author="Vierailija" time="08.02.2014 klo 21:18"]Kertokaa te oikeasti sairastelijat, että miten se ruokakassi on teiltä pois? Teillä on syöpä tai joku muu vakava pitkäaikaissairaus ja joudutte olemaan paljon pois töistä. Muut tekevät silloin teidän työnne ja saavat siitä ruokakassin palkkioksi. Siis ruokakassin? Ja se on ihan kamala vääryys? Ei voi ymmärtää.
[/quote] Koita sinä ystävä rakas ymmärtää, että kyse ei ole siitä kassista, vaan siitä mistä se viestii: jos ihmisiä palkitaan siitä että heillä ei ole sairauspoissoloja, sehän antaa selkeän viestin siitä, että kyseessä on asia johon voi itse vaikuttaa, tai että sairaspoissaolot eivät johdukaan sairaudesta, vaan laiskuudesta. Ja tämä v*tuttaa ihan suunnattomasti minua, koska en ikinä elämässäni ole lintsannut töistä, olen poissa vain kun siihen on oikea syy enkä ole työkykyinen, sairauteeni ei ole parannuskeinoa, enkä voi sille mitään. Minä en roiku työaikana netissä enkä seiso juoruamassa, kuten moni muu, ja siitä ei silti palkita. T: se migreenipotilas
[/quote]
Sillä ei ole mitään merkitystä onko asia sinun syysi vai ei. Olet poissa ja näin et tuota mitään. Toiset tuottaa nja se tekee niistä parempia työntekijöitä.
Itsekkin olen migreenipotilas jolla on todella paljon poissaoloja. Mutta se ei ole työnantajan vika eikä muiden työntekijöiden
[/quote]
Ei kukaan ole väittänytkään mitään muiden työntekijöiden viaksi. Aika ankeaa ajatella työntekijää vain tuottavuuden kannalta eikä ihmisenä. Ja vaikket ole edes pomo...
Ankeat naiset vaikkeivät ole edes pomoja nuolevat pomoa niin, että tämä nähdessään työntekijät vain tuottavina koneina on oikeassa, emmekä me, jotka puolustamme tasa-arvoista kohtelua työpaikalla.
Pomohan se vaan pesee käsiään sillä ruokakassilla siitä, että teettää teidän niskastanne hommat, kun ei halua palkata riittävästi väkeä. Ja te vielä kiittelette!
[quote author="Vierailija" time="02.11.2014 klo 12:13"]
[/quote]
[/quote]
Ei pidä paikkaansa, koska sairauteen ei ole työntekijä voinut vaikuttaa itse. Pomo, joka ei tätä ymmärrä on huono pomo enkä yhtään ihmettele sairasta työhenkeä tuollaisessa työpaikassa ja että joku heikompi kokee sitten että moinen toiminta olisi oikein.
[/quote]
Kyllä se vaan on. Kotona oleminen ei hyödytä työnantajaa mitenkään. Samaan aikaan joku toinen tekee työsi. Miksi hän ei ansaitse palkkaasi vaikka tekee työt?
On ihan sama minkä takia on pois työstä. Itse olen työntekijä mutta ymmärrän asian täysin. Jos joku on poissa paljon niin hän ei tuota mitään. Mutta jos työnantaja heittää sellaisen ulos ja ottaa vähemmän sairastavan niin hän tuottaa enemmän eli on parempi työntekijä
[quote author="Vierailija" time="02.11.2014 klo 12:20"]
[/quote]
[/quote]
Ei kukaan ole väittänytkään mitään muiden työntekijöiden viaksi. Aika ankeaa ajatella työntekijää vain tuottavuuden kannalta eikä ihmisenä. Ja vaikket ole edes pomo...
[/quote]
Näin se asia vaan on. Palkka maksetaan työstä eikä mistään muusta
[quote author="Vierailija" time="02.11.2014 klo 12:24"]
[quote author="Vierailija" time="02.11.2014 klo 12:13"]
[/quote]
[/quote]
[/quote]
Kyllä se vaan on. Kotona oleminen ei hyödytä työnantajaa mitenkään. Samaan aikaan joku toinen tekee työsi. Miksi hän ei ansaitse palkkaasi vaikka tekee työt?
On ihan sama minkä takia on pois työstä. Itse olen työntekijä mutta ymmärrän asian täysin. Jos joku on poissa paljon niin hän ei tuota mitään. Mutta jos työnantaja heittää sellaisen ulos ja ottaa vähemmän sairastavan niin hän tuottaa enemmän eli on parempi työntekijä
[/quote]
Aha. Eli sä hyväksyt ihmisen kohtelun koneena. Älä sitten ikinä valita työolojasi, eihän koneetkaan tee niin. A, a, nyt hiljaa! Koneetkaan eivät sano vastaan kun tahtia vähän kiristetään.
[quote author="Vierailija" time="02.11.2014 klo 12:14"]
[/quote]
Miten se on sinulta pois, jos joku on sairaana ja teet silti oman työsi? Eikö sulla ole munaa sanoa pomolle, että et tee muiden töitä, vaan syytät siitä esim. syöpää sairastavaa?
[/quote]
Ei pomolle voi sanoa että ei tee muiden työtä. Kun se muiden töiden tekeminen kuuluu työntekijälle
[quote author="Vierailija" time="02.11.2014 klo 12:22"]
Ankeat naiset vaikkeivät ole edes pomoja nuolevat pomoa niin, että tämä nähdessään työntekijät vain tuottavina koneina on oikeassa, emmekä me, jotka puolustamme tasa-arvoista kohtelua työpaikalla.
Pomohan se vaan pesee käsiään sillä ruokakassilla siitä, että teettää teidän niskastanne hommat, kun ei halua palkata riittävästi väkeä. Ja te vielä kiittelette!
[/quote]
Onhan heillä riittävästi työntekijöitä. Mutta kun osa niistä nyhjää kotona.
[quote author="Vierailija" time="02.11.2014 klo 12:25"]
[quote author="Vierailija" time="02.11.2014 klo 12:20"]
[/quote]
[/quote]
[/quote]
Näin se asia vaan on. Palkka maksetaan työstä eikä mistään muusta
[/quote]
Tarkoitat varmaan tulosta syntyy työnteosta, eikä mistään muusta. Mutta työntekijälle maksetaan palkkaa työehtolain mukaan siksi että hän uhraa työpanoksensa työnantajan tulosta varten. Meillä ei ainakaan olla provisiopalkalla töissä tai muutenkaan peruspalkkaan ei kuulu tulospalkkioita. Palkka maksetaan sopimuksen mukaan ja se koskee työnantajaa myös sairausloman kohdalla, onneksi.
Ihan turha puhua, ettei sairaslomia haeta laiskuuteen. Olen sattumalta miehen kautta tutustunut hänen duunarisukuunsa ja miestä lukuunottamatta koko porukka on vähintään pikkupinnareita. Eikä todellakaan voi olla ainoa porukka Suomessa, kun tuntuu olevan näiden miehen sukulaisten työkaverit samanlaisia. Esimerkkinä: yksi nyrjäytti nilkkansa töissä ja siitä saikkua kaksi viikkoa. Tämä ok, mutta kun saikku jatkui 2kk, kun meni aina vaan rutisemaan lisää, vaikka oikeasti nilkassa ei ollut mitään vikaa... Kerrankin löytyi syy lomailla vähän pidempään. Toinen totesi vaan kylmästi, että oli ma-ti saikulla hartiasärystä... Myöhemmin käytti itse sanaa motivaatiosaikku. Heillä on kuulemma töissä välillä tapana hakea motivaatiosaikkua, kun vituttaa tarpeeksi. Minulle ei selvinnyt, mikä siinä työssä oli niin kamalaa paitsi tietty se, että sinne piti mennä ja tehdä töitä. Ehkä se on sitä duunariasennetta, että työtä ja pomoja pitää vihata. Miehen äiti taas haki päänsärkysaikun viikoksi, kun piti valmistella miehen siskon häitä. Näitä juttuja riittää. Koko porukka on vuodessa useita viikkoja sairaslomalla per nenä ja oikeasti ovat mun silmään kipeinä oikeasti ehkä 2-4 päivää. Ehkä niillä on huono tuuri, kun jokaiselle on sattunut niin kamala työpaikka... Mun mies on oikeasti sitten toinen ääripää ja ainoa suvussaan. Ehkä johtuu siitäkin, että mies on ainoa koulutettu koko suvusta ja sitä myöten suhtautuu työhönsä vakavammin, vaikkei mitään jättipalkkaa saakaan.
Ei ole oikein ja heikentää ryhmähenkeä. Mutta se tuntuu olevan jo oireena muutenkin, jos on todella paljon sairaslomia henkilökunnalla.
Itselläni on kuitenkin vinkki, jolla voi vähentää flunssapoissaoloja, joita ainakin itselleni kertyi, koska asiakaspalvelutyössä terveydenhoitoalalla ei voi mennä töihin tartuttamaan muita: syö ympäri vuoden sinkkilisää ja C-vutamiinia 500-1000mg päivässä, itselle ei ole ainakaan tullut enää flunssaa. Ja D-vitamiinia, tietysti pitää syödä myös :)
Mutta millähän sitä estäisi olkapääleikkaukset, joita meidänkin työpaikalla on ollut joillain työntekijöillä? Ei taida C-vitamiini auttaa? Onneksi meillä ollaan työntekijöitä kohtaan tasa-arvoisia, vaikka noita leikkaussairauslomiakin on ollut. Mulle tulee aina paha mieli, kun työntekijöitä kohdellaan epätasa-arvoisesti. Meillä on niin hyvä porukkahenki.