Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Miksi vaihdevuosien vaikutuksia naiseuteen glorifioidaan joka paikassa, vaikka totuus on ihan muuta?

Vierailija
26.08.2023 |

Jokainen tällainen "löysin naiseuteni vasta vaihdevuosissa" -artikkeli ärsyttää minua suunnattomasti. Minulla vaihdevuodet alkoivat kohtuullisen nuorena (46 v.) ja koen itse, että olen kadottanut naiseuteni kokonaan (nyt ollut oireita n. 1,5 vuotta). Tuntuu, että olisi kokonaan eri ihminen. Olen jatkuvasti äärettömän väsynyt, alakuloinen, kiukkuinen ja usein fyysisestikin huonovointinen (ihmeellisiä tuntemuksia ympäri kehoa). Siinä missä aiemmin olin erittäin seksuaalinen, nykyisin tämä ei kiinnosta juuri lainkaan. Myös genitaalien toimivuus on valovuosien päässä aiemmasta. Aiemmin sain todella helposti monia orgasmeja seksissä, nykyisin yhdenkin saaminen on todella vaikeaa. Tämä taas on johtanut todella pahoihin itsetunto-ongelmiin tuolla saralla.

Onko muilla samanlaisia kokemuksia, vai kokeeko täälläkin kaikki, että naiseus kukoistaa parempana kuin koskaan vaihdevuosissa?

Kommentit (28)

Vierailija
1/28 |
26.08.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Samaa ihmettelen. Olen nykyisin harmaa muumi-mamma, jota ei kiinnosta mikään :( Ja ikää 48 vuotta.

Vierailija
2/28 |
26.08.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vastapainoksi on paljon lehtijuttuja, joissa kerrotaan epäkohdista. Ihmiset ovat yksilöitä.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/28 |
26.08.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ulkonäkö siinä rupsahtaa samantien

Vierailija
4/28 |
26.08.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Hormonihoito auttaa, naiseus löytyy taas. Aivan turhaan kitkuttelette ilman, terveysriskit vaan kasvavat ilman hormoonihoitoa.

Vierailija
5/28 |
26.08.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kiukkuiset vaihdevuosinaiset palstalla

Ihanat naiset rannalla -jatko-osa?

Vierailija
6/28 |
26.08.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ihmiset on erilaisia, ei pitäisi kaikkia niputtaa samaan muottiin.

Vierailija
7/28 |
26.08.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mitenkään ei vaikuta, jos huolehtii itsestään.

Vierailija
8/28 |
26.08.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Hormonihoito auttaa, naiseus löytyy taas. Aivan turhaan kitkuttelette ilman, terveysriskit vaan kasvavat ilman hormoonihoitoa.

Sama, olen ap:n ikäinen ja kaikki vaihdevuosioireet katosivat parissa viikossa hormonikorvaushoidon aloittamisen jälkeen. Turha kärsiä ja "kadottaa naiseus".

Vierailija
9/28 |
26.08.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Onko sulla ap oikeasti jo kuukautiset loppuneet?

Vierailija
10/28 |
26.08.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Sama, olen ap:n ikäinen ja kaikki vaihdevuosioireet katosivat parissa viikossa hormonikorvaushoidon aloittamisen jälkeen. Turha kärsiä ja "kadottaa naiseus".

Ja lisään vielä, että nyt osaan arvostaa terveyttäni, hyviä yöunia, vahvaa kehoani ja toimivaa seksuaalisuuttani ihan toisella tavalla, kun ne hetkeksi menetin. Mahtava fiilis ja tosiaankin elän nyt täysillä.

Vierailija
11/28 |
26.08.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kaikille ei hormonihoito sovi. Osalla taas alkaa (esi)vaihdevuodet aikaisin. Terveisin 32 v, jolla puhkesi vaihdevuodet aikaistava sairaus. Olen jo pitkään potenut esivaihdevuosien oireita: kärsin unettomuudesta, yöt ovat levottomia, kuukautiskierto on lyhentynyt ja mielialaoireet pahentuneet jne. Kierukka on, mutta muuten eivät hormonit sairauden vuoksi sovi. Kiva kärvistellä näiden oireiden kanssa ties kuinka pitkään.

Vierailija
12/28 |
26.08.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kaikille ei hormonihoito sovi. Osalla taas alkaa (esi)vaihdevuodet aikaisin. Terveisin 32 v, jolla puhkesi vaihdevuodet aikaistava sairaus. Olen jo pitkään potenut esivaihdevuosien oireita: kärsin unettomuudesta, yöt ovat levottomia, kuukautiskierto on lyhentynyt ja mielialaoireet pahentuneet jne. Kierukka on, mutta muuten eivät hormonit sairauden vuoksi sovi. Kiva kärvistellä näiden oireiden kanssa ties kuinka pitkään.

Tuo on tosi ikävä tilanne, tsemppiä!

Vierailija
13/28 |
26.08.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Tuo on tosi ikävä tilanne, tsemppiä!

Kiitos!<3 Lisäänpä listalle vielä sen, että sairaus on kuivattanut suun ja alapään limakalvot ihan totaalisesti. Ei todellakaan ole mukavaa. 

Voimia kaikille vaihdevuosioireiden kanssa painiskeleville.

Vierailija
14/28 |
26.08.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tästä keskustelun tekee vaikeaksi se, että vaikutukset ovat niin yksilölliset. Osa selviää ilman juuri minkäänlaisia elämänlaatuun vaikuttavia oireita, toisten elämä menee täysin sekaisin. Ja tosiaan hormonihoitoa on tietysti helppo tarjota ratkaisuksi, mutta a. Toiset eivät sitä voi käyttää ja b. Osalle silläkään ei ole merkittävää apua.

Vierailija
15/28 |
26.08.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen 66 v, eli vaihdevuosista on hieman yli 10 vuotta. En huomaa mitään eroa limakalvoissa.

Seksi ei enää kiinnosta, mikä on ihan ok, kun mieskin jo kuoli. Nuorempana diggasin seksiä, mutta enää en huomaa minkään puuttuvan. Kukin tyylillään.

Se, mikä vaihdevuosien jälkeen oli kivaa, oli mielialan tasaisuus. Silloin tosiaan huomasi, miten kuukautiskierto vaikutti mielialaan ja myös kaikkeen elämään muutenkin. Tuntuu, että kun ei tarvitse pms:n alamaissa olla kerran kuussa, pystyy paremmin keskittymään elämäänsä.

Ilman kuukautisia on kevyttä ja kivaa, lapset on aikoinaan tehty, niitä ei tosiaankaan enää tarvita. En käytä korvaushoitoja, kasvissyöjänä varmaan kasviestrogeenit vähän huoltavat.

Vierailija
16/28 |
26.08.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Tsemppiä täältäkin. Minulta poistettiin kohtu ja munasarjat, jolloin vaihdevuodet tulivat yön yli. Olin silloin sinua vähän vanhempi. Syöpäuhan takia en saanut aloittaa hormoonihoitoa ennen kuin olin elänyt vaihdevuosihelvettiä puolivuotta. Nyt olen loputtoman kiitollinen siitä, että hormoonihoito oli käypä ratkaisu itselleni.

Vierailija
17/28 |
26.08.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ei välttämättä kaikkeen auta. On sekin aika yksilöllistä. 

Vierailija
18/28 |
26.08.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

En muista koskaan edes nähneeni mitään glorifioivia juttuja. Ainoastaan miten vaihdevuodet pilaa elämän ilman lääkitystä, ja miten naisten elämä on alusta loppuun pelkkää helvettiä.

Vierailija
19/28 |
26.08.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen 60, en tiedä milloin kuukautiseni loppuivat, koska 52-vuotiaana laitettiin hormonikierukka ihan hillittömien vuotojen vuoksi, ja kun se otettiin jokin aika sitten pois niin vaihdevuodet olivat gynen mukaan ohi. Seksihaluni ovat vaihdelleet lähinnä paskan parisuhteen takia, mutta mihinkään ne eivät ole kadonneet vaan nykyisin olen halukkaampi kuin nuorempana (mutta en mieheni kanssa vaan soolona). Limakalvot ovat ohentuneet mutta siihen auttaa Vagifem 2 x vko.

Ainoa vaihdevuosioire kohdallani oli hikoilu eikä sekään tullut aaltoina vaan oli vaan aina kuuma. Edelleen olen se, joka kulkee viileälläkin säällä lyhythihaisessa, mutta niin paljon en hikoile kuin pahimmillaan.

Vierailija
20/28 |
26.08.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

En ole huomannut, että niitä olisi glorifioitu yhtään missään.

Missä maassa ap asuu, jos siellä glorifioidaan "joka paikassa"?