6h lento 10kk ikäisen kanssa? Kääk!
Mahtaakohan tuosta tulla yhtään mitään? Lapsi on myös ilman omaa istumapaikkaa eli mun ja miehen sylissä sitten vuorotellen..kokemuksia ja vinkkejä kaivattaisiin!
Kommentit (32)
[quote author="Vierailija" time="18.12.2013 klo 08:06"]
Tosi kivaa kaikille kanssamatkustajille kun noin pieniä pitää raahata pitkille lennoille huutamaan. Olisitte kotona pari ekaa vuotta, niin muut lomallemenijät saisivat levätä koneessa rauhassa.
[/quote]
Lomalento (pätee nykyään tosin myös melkein kaikkiin reittilentoihin myös, ehkä juuri Finskin iltalento Brysselistä on poikkeus), rauha...tirsk. :-) Vaikka koneessa ei olisi yhtään vauvaa/pikkulasta, jolle on sattunut huono päivä, niin kyllä siellä yleensä on kuitenkin aina joku Kale 48 v. tai Janika 19 v., jolla on niin huikea meno päällä, että jo heidänkin takiaan kannattaa ottaa korvatulpat mukaan, jos haluaa levätä.
Sama pätee ihan kaikkiin julkisiin kulkuneuvoihin. En oikeasti voi käsittää, kuka vielä yleensä lentää ajatellen, että lentokoneessa pitäisi pystyä rentoutumaan tai tekemään töitä (kun vielä työnantaja ei suomalaisten työehtojen mukaan voi tätä vaatia) yhtään sen enempää kuin bussissa tai junassakaan. Varsinkin, kun lentäminen tulee nykyään usein junamatkailua halvemmaksi.
Jos terve lapsi niin helpoin ikä lentää.
[quote author="Vierailija" time="18.12.2013 klo 08:31"]
[quote author="Vierailija" time="18.12.2013 klo 08:06"]
Tosi kivaa kaikille kanssamatkustajille kun noin pieniä pitää raahata pitkille lennoille huutamaan. Olisitte kotona pari ekaa vuotta, niin muut lomallemenijät saisivat levätä koneessa rauhassa.
[/quote]
Lomalento (pätee nykyään tosin myös melkein kaikkiin reittilentoihin myös, ehkä juuri Finskin iltalento Brysselistä on poikkeus), rauha...tirsk. :-) Vaikka koneessa ei olisi yhtään vauvaa/pikkulasta, jolle on sattunut huono päivä, niin kyllä siellä yleensä on kuitenkin aina joku Kale 48 v. tai Janika 19 v., jolla on niin huikea meno päällä, että jo heidänkin takiaan kannattaa ottaa korvatulpat mukaan, jos haluaa levätä.
Sama pätee ihan kaikkiin julkisiin kulkuneuvoihin. En oikeasti voi käsittää, kuka vielä yleensä lentää ajatellen, että lentokoneessa pitäisi pystyä rentoutumaan tai tekemään töitä (kun vielä työnantaja ei suomalaisten työehtojen mukaan voi tätä vaatia) yhtään sen enempää kuin bussissa tai junassakaan. Varsinkin, kun lentäminen tulee nykyään usein junamatkailua halvemmaksi.
[/quote]
Olipa taas yleistys ja ihmettelen, kuinka usein itse mahdat lentää? Minä olen lentänyt varmaan satoja reittilentoja ja jokusen "lomalennonkin" enkä koskaan ole kohdannut yhtäkään aikuista häirikköä koneessa. Lasten huutoa toki on kuulunut mutta ei se minua ole häirinnyt. Ainoastaan penkin potkiminen tai selkänojassa roikkuminen on käynyt joskus todella hermon päälle.
Elämäni kauhein lento oli 6h kun lapsella oli ikää vuosi, minulla hirveä raskauspahoinvointi + väsymys ja meidän tietokone rikki, niin ettei voinut videoitakaan näyttää. Lapsi huusi koko ajan, olisi halunnut käytäville juoksemaan yms. Miehen kanssa otettiin 15 minuutin vuorot jolloin laulamalla ja leikittämällä saatiin lapsi pysymään jotenkuten aisoissa. Suosittelen todella ottamaan mukaan jonkun vehkeen, jolla saatte näytettyä videoita lapselle tarvittaessa. 6h paikallaan on ikuisuus lapselle. Monesti olemme eri ikäisten lasten kanssa matkustaneet, ja helpoimpia ovat minusta olleet ne lennot jotka ovat olleet yöllä tai edes päiväuniaikaan, niin että lapsi on nukkunut (edes siinä sylissä).
[quote author="Vierailija" time="17.12.2013 klo 23:02"]
[quote author="Vierailija" time="17.12.2013 klo 22:46"][quote author="Vierailija" time="17.12.2013 klo 22:43"]
Onneksi Finnairin koneissa on niin kova moottoreiden melu, ettei häirinnyt muita ja kone oli aika tyhjillään.
[/quote]
Niinpä. Muilla lentoyhtiöillä on käytössä aivan erilaiset lentokoneet!
[/quote]
On niillä eri firman moottorit koneissaan. Ihan faktana voin kertoa, että eri lentoyhtiöt käyttävät eri valmistajien moottoreita. Ihan niin kuin autoissa: toisissa sisämelu on kovempi ja toisissa matalampi.
Kuusi vuotta sitten kun täräytettiin Bangkokiin md-80:llä, niin ihan kiitettävä tärinä ja pärinä kävi koko matkan.
[/quote]
Taidat kuitenkin tarkoittaa MD-11:sta?
Rääkyvät lapset ovat pahimpia terroristeja lentokoneissa. Me velat emme saa matkustaa rauhassa.
[quote author="Vierailija" time="18.12.2013 klo 08:06"]Tosi kivaa kaikille kanssamatkustajille kun noin pieniä pitää raahata pitkille lennoille huutamaan. Olisitte kotona pari ekaa vuotta, niin muut lomallemenijät saisivat levätä koneessa rauhassa.
[/quote]
Elämä kun ei ole noin mustavalkoista. Sukulaiskyläilyjä on ympäri maailmaa ja ei matkustelu lopu lasten saantiin. Itsekään en ymmärrä matkustelua riskialueille esim. Malaria, japaninaivokuume jne. Mutta Teneriffa ihan turvallinen paikka. Nauttikaa elämästä lapsia saatuannekin!
1) osta etupenkkipaikka ja varaa se "kehto"
2) ota leluja - uusia mukaan - mistä lapsi tykkää, kirjoista?
3) laulatko laspelle? no sitten tiedät mitä teet matkalla
4) rusinoita 9-kuiselle?? Naposteltavat ovat hyvä juttu, jos on jotain mitä olet antanut. Porkkana, kuivaa ruisleipää tms. mitä saa järsiä ja missä menee pitkään
5) pysy rauhallisena
6)imetätkö? no imetä sitten olan takaa usein ja pitkään ja hartaasti!
Hyvin meni meillä ja takana 2h+10h lento mennen tullen. Lapsella ikää juurikin tuon 10kk kun matkustimme.
Oleellista on mennä ajoissa kentälle ja kysellä on kone täynnä. Jos ei ole, kauniisti pyydätte, että olisiko mitään mahdollisuutta saada ylimääräinen paikka. Nätisti kun pyytää niin kokemukseni mukaan onnistuu :), me saatiin kaikille 4 lennolle!
Kentällä pidätte vauvaa hereillä ja annatte liikkua mahdollisimman paljon. Meillä lapsi käveli tuolloin matkalaukkukärryjen kanssa vaihtoajat ja oli ihan poikki kun koneeseen päästiin. Tarkoituksella myös vältettiin päikkäreiden nukkumista kentällä, jotta koneessa tulisi uni. Nukahti 3/4 lennoista heti ja sillä yhdelläkin oli rauhassa.
Nousuun ja laskuun pullo suuhun niin korvat ei satu. Myös puuduttavia tippoja kannattaa laittaa. PALJON pikkuherkkua mukaan, riisikakkuja, rusinoita, maissinaksuja jne. Ja muutenkin ruokaa yli tarpeen varmuuden vuoksi. Vaippoja ja savetteja myös mieluummin liikaa kuin liian vähän. Tärkeää on pakata käsimatkatavaroihin erillinen pussi sille jatkuvasti tarvittavalle sälälle. Ärsyttää kaivaa koko ajan jotain sieltä käytävän hyllyltä.
Sitten mukaan muutama pieni ja kevyt lelu, ehkä joku kirja. Koneessa on kaikenlaista kuvastoa ja lärpäkettä tutkittavaksi. Vuorotellen menette kävelylle lapsen kansa jos jo tykkää kävellä. Meillä lapsi käveli jo tuohon aikaan, joten meni ympäri konetta ja siihen meni kivasti aikaa. Pitkillä lennoilla on myös joka penkissä oma telkkari, sieltä sitten piirrettyjä tulemaan ja sitähän voi tökkiä sormilla, meillä kosketusnäyttö oli ykkösviihdyttäjä.
Tsemppiä, kyllä se hyvin menee! Ei se rentoa ole, mutta kyllä siitä selviää :)
Just lennettiin 9kk kanssa 6h, no problem. Nukkui kun oli päiväuniaika, otin runsaasti syötävää ja muutaman lelun mukaan. Imetin nousun ja laskun ajan. Ei tajunnut haluta mihinkään käytäville. Myöskään 3,5v kanssa ei ollut ongelmia, kun oli ipadi ja puuhakirja mukana... Luulen että haastavinta lentäminen on 1-2v kanssa, joka ei enää ime tissiä, eikä oikein malta pysyä paikoillaan, toki riippuu lapsesta.
[quote author="Vierailija" time="18.12.2013 klo 08:16"]
Viimeksi kun lensin niin koneessa oli ajoittain itkeviä lapsia (ei omia) ja päihtyneitä aikuisia. Ne aikuiset häiritsivät enemmän taukoamattomalla puheellaan.
[/quote]
Puheen saa suodatettua korvatulpilla ihan helposti. Rääkyvän lapsen ääntä ei vaimenna mikään.
En tiedä millaisella koneella lennätte mutta kannattaa valita paikat kahden istuimen penkkiriviltä, jos mahdollista. Muuten vieruskaverille voi tulla tukalat oltavat.