Minua vaan ärsyttää tuon 2-v lapsen löytäneen sankarointi.
Minusta ei ole mitään sankarillista siinä, että löydettyään verisen lapsen ulkoa itkemässä pelkissä vaipoissaan, soittaa asiasta hätäkeskukseen.
Toki oikein toimittu, mutta mitään sankarillista tai jalustalle nostamisen arvoista asiassa ei ollut.
Tuon tyypin naama loistaa nyt foorumilla kuin toisellakin, haastatteluja jaellaan ja kukkia satelee ja kiitoksia ja vaikka sun mitä.
Kommentit (76)
Siis tämä yhteiskuva oli minulle ihan uusi tieto. Mitä vittua oikeesti? Kuvastaa hyvin nykyaikaa, otetaanpa yhteiskuva hakatusta taaperosta ja itsestäni ja laitetaan nettiin. Kiva kiva.
[quote author="Vierailija" time="17.12.2013 klo 23:25"]Huoh, vituttaako noin paljon kun sinä et löytänyt lasta ja päässyt Iltalehteen?
[/quote]Kuvitteletko, että kaikki haluavat julkisuutta?
Mielestäni hienoa että nuori mies meni katsomaan ja hoiti pojalle apua, se oli toki hienosti tehty ja haluan uskoa että kaikki meistä toimisivat samoin jos sattuisi omalle kohdalle. Arvostan hänen tekoaan eikä hänen saamansa julkisuus minua liikauta. Mutta sitä en arvosta, että nuori mies ottaa kuvan lapsesta ja itsestään (tosiaan oli nuorukaisella itsellään takki vielä kuvassa päällä) ja laittaa sen sosiaaliseen mediaan. Tulee mieleen, että eikö tuollaisessa tilanteessa tulisi hätä pienen puolesta, laittaisi ensimmäisenä takin lapsen ympärille ja syliin ja soittaisi apua, eikä ottaisi kuvia ruhjotusta lapsesta... En tule ymmärtämään koskaan mikä ihmeen tarve toisilla on jakaa kaikki kuvat netissä, räpsiä päivittäin kuvia tyyliin naamastaan ja lounaastaan. Saati että kun jo hyviin kuvaustapoihin kuuluu että jos ihminen on selkeästi tunnistettavissa kuvasta, kuvaan kysytään lupa. Tuossa on rikottu pienen lapsen yksityisyyttä, en minäkään haluaisi että jos joku tempaisisi minua kadulla naamaan niin joku tulisi viereen kuvaamaan kamerakännykällä. Kelle tuollainen tulee edes mieleen, mikä tarve ihmisillä oikeasti on ottaa toisista kuvia ja iskeä ne heti nettiin?
Aikuiset ihmisetkin menevät kolaripaikkojen ohi pysähtymättä ja kun ihminen makaa maassa, eikä soiteta edes apua mutta saatetaan jäädä viereen kuvaamaan. Tuo on vaan niin sairasta etten ymmärrä lainkaan, jotain tapoja olettaisi nuorillakin olevan ja en vain ymmärrä mikä tarve tuollaiseen toimintaan toisilla on. Tämä ilmiönä vaan ärsyttää minua, kuinka moni teistä haluaisi että joutuessanne vaikka autokolariin joku tulee viereen kuvaamaan teitä/läheisiänne ja levittää kuvat nettiin, sen sijaan että vaikka auttaisi...
Sen sanon, että ensiapukurssit pitäisi olla pakolliset kaikille kansalaisille suorittaa vaikka parin vuoden välein, on järkyttävää miten ihmiset toimivat hätätilanteissa ilman järjen hiventäkään... Saati että toiset eivät tee mitään ja kuvaavat vieressä. Tuo ilmiö on sellainen joka saisi kuolla, yksityisistä ihmisistä ei tarvitse olla räpsimässä kuvia, ihan tarpeeksi on jo kuvat mediassa esim. tuhoutuneesta junasta tms. isosta turmasta.
[quote author="Vierailija" time="18.12.2013 klo 00:00"]
[quote author="Vierailija" time="17.12.2013 klo 23:25"]Huoh, vituttaako noin paljon kun sinä et löytänyt lasta ja päässyt Iltalehteen?
[/quote]Kuvitteletko, että kaikki haluavat julkisuutta?
[/quote]
Tää on myös jotain niin vinoutunutta, minua kyllä ihmetyttää että miksi kukaan täysjärkinen haluaisi niinkin tasokkaaseen lehteen kuin Iltalehteen, saati muutenkaan julkisuuteen? Mitä hienoa on julkisuudessa, eikö olisi aika ankeaa menettää yksityisyys, aika monelle se julkisuus on julkisessa työssä miinuspuoli, ei plussa. En vaan ymmärrä, että jotkut kuvittelevat että joku on kateellinen siitä että joku on lehdessä? Jeejee. Ihan oikeasti, jotkut ihmiset arvostavat elämässään muutakin kuin haluamista julkisuuteen. Eiköhän kaikki halukkaat saa itselleen julkisuutta jos vain sitä haluavat, ei tarvitse olla mikään rakettitieteilijä että keksii miten saa itselleen julkisuutta...
Se varmaan tuossa sankaroinnissa voi joitain ärsyttää, että poika napsi yhteiskuvia lapsen kanssa jolla ei ollut vaatteita ja jota oli pahoinpidelty, luulisi ensimmäisenä tulevan mieleen antaa takkinsa lapsen ympärille eikä alkaa ottamaan kuvia... Mutta antaa nuorukaisen saada kunniaa, jospa tuo joitain ihmisiä edes herättäisi jatkossa huomioimaan ympäristöään ja toimimaan hätätilanteessa. Toisten auttaminen nyt luulisi olevan itsestäänselvyys täysjärkisille, mutta eihän kaikki mielipuolet sitäkään vähää tee...
"Unohtakaa jo se kuvajuttu" Miksi ihmeessä? Se oli aivan järkyttävän törkeästi tehty eikä sitä kumoa joku kuvan poisto sen jälkeen kun hänelle siitä huomautellaan lukuisia kertoja.
Ensinnäkin tällä pojalla ei ole todellakaan lupaa julkaista kuvaa hakatun taaperon naamasta. Se rikkoo tämän lapsen yksityisyyttä ja törkeästi. Kuva ei poistu netistä ikinä, onhan se yhäkin nähtävissä joissakin paikoissa. Lisäksi onhan se nyt aivan pimeää ensimmäiseksi päättää ottaa palelevasta, hakatusta, verisestä lapsesta kuvaa kun itse poseeraa vieressä talvitakki päällä. Mitä vittua?
"Otanpa kuvan kärsivästä lapsesta ja julkaisen sen facebookissani VITTU-SANOJEN JA CAPS LOCKIN SÄESTÄMÄNÄ ETTÄ KAVERIT VOIVAT ANTAA TYKKÄYKSIÄ!!!!!!"
Olen itsekin nuori 19v "somelapsi" ja silti pidän tuota aivan järkyttävänä.
Löytää joku vahingossa melkein yleiseltä paikalta verisenä, kärsivänä. Ottaa kuvia, laittaa ne someen, soittaa häkeen. Antaa haastatteluja, otattaa kuvia, olla itse traumatisoitunut..
Hyvä että lapsi löytyi, mutta löytäjä on tässä tapauksessa löytänyt lapsen vahingossa ja rääkännyt lasta ottamalla kuvia someen ennenkuin suojasi lasta kylmettymiseltä. Tuo nuorimies ei tehnyt sankaritekoja.
Ilmeisesti oli mukana itse kuvassa, kun ajatteli, ettei kukaan muuten uskoisi koko juttua todeksi. Virhearvio kyllä ehdottomasti, mitä ilmeisesti katuu itsekin. Hesarissa kertoi laittaneensa takin lapsen päälle lämmittääkseen, hmm.. ilmeisesti häke oli kehoittanut toimimaan näin, mutta ei ollut itse hoksannut. Sinänsä järkytyksessä ei välttämättä osaa toimia oikein aikuinenkaan, saati nuori.
[quote author="Vierailija" time="18.12.2013 klo 00:52"]
Ilmeisesti oli mukana itse kuvassa, kun ajatteli, ettei kukaan muuten uskoisi koko juttua todeksi. Virhearvio kyllä ehdottomasti, mitä ilmeisesti katuu itsekin. Hesarissa kertoi laittaneensa takin lapsen päälle lämmittääkseen, hmm.. ilmeisesti häke oli kehoittanut toimimaan näin, mutta ei ollut itse hoksannut. Sinänsä järkytyksessä ei välttämättä osaa toimia oikein aikuinenkaan, saati nuori.
[/quote]
Miten vähä-älyinen pitää olla, ettei tajua laittaa vaatettaan löytämälleen pelkissä vaipoissa itkeneelle lapselle? Jos nuori mies oli niin järkyttynyt näkemästään, kyllä järki sanoo suojelemaankin laittamalla vaatetta lapsen ympärille ennenkuin alkaa vittujen kanssa kuvaamaan nettiin.
17v ei ole vähä-älyinen, lapsentasolla oleva idiootti, vaan aikuisuuden kynnyksellä oleva nuori aikuinen, jonka kuuluu osata toimia oikein tuollaisissa tilanteissa. Oma 8-vuotiaanikin osaisi.
Tuo "sankari" ei minusta osannut.
Jos tahdotte nähdä tän "sankarinne" kuvan, googlettakaa hakusanalla "crime finland hylätty pikkulapsi". Siinäpä komeilee poika takki lämpöisästi päällänsä...
Naurattaa ettei taas muuta keksitty kun kateus... Joopa joo!
Unohtuu nyt koko pääasia, se että joku oli tehnyt pahaa pienelle lapselle ja jättänyt hänet kylmettymään..kenties olisi kuollut jos tämä nuorimies ei olisi löytänyt.
Kai siinä on shokissa aikuinenkin jos tuollaisen löydön tekee..vai mitä?
Tapahtuma ei ole tuon pojan syy..ja hyvä että otti kuvan, tuli näin tietoisuuteen että tällaistakin kauheaa tapahtuu..ja on todistusaineistoakin vielä, olisiko muuten edes pahemmin kerrottu koko tapauksesta.
Ja ihan on tuntemattomaksi jäänyt pikkupoika, ketä haittaa.
mä kuulen lasten itkua päivittäin välillä ponnekkaampaa ja välillä vaisua,en silti lähde tutkiskelemaan.että kuka itkee ja missä,jotenkin sitä olettaa,että lapsi on jonkun ihmisen hoidossa eikä yksin veripäissään
Saattaisin itsekin ottaa kuvan ihan vain todistusaineistoksi missä kunnossa ja miten lapsi on löytynyt. Nettiin en kyllä lataisi eikä tulisi mieleen omaa pälliä kuvaan työntää.
Mulle on ihan sama miten kaveri paistattelee julkisuudessa, pääasia että lapsi löytyi ajoissa ja pääsi hoitoon. Ehkä tämä julkisuus ja sankarointi saa ihmiset havahtumaan että asioihin puuttuminen on joskus hyvä juttu eikä mennä laput silmillä ajatellen vain ettei se mulle kuulu, kaikki pitäköön huolen omista asioistaan.
Koittakaa nyt kuitenkin muistaa, että ilman tuota poikaa lapsi olisi kuollut. Joo oli rumasti tehty kuvata, mutta siinä sivussa nyt kuitenkin tuli se henkikin pelastettua. Väärin pelastettu? Mutta pelastettu silti.
Jokainen normaali ihminen olisi tehnyt saman ja soittanut hätäkeskukseen kun näki vauvan vaipoissaan. Eriasia olisiko kaikki pysähtyneet vauvan itkuun ja meneet tarkistamaan onko kaksin vai yksin? Suuri Kiitos joka löysi ja ilmoitti hätäkeskukseen ja antoi oman takkinsa suojaksi.
[quote author="Vierailija" time="17.12.2013 klo 22:13"]
käsi pystyyn kuka menee katsomaan kun kuulee vauvan itkua?
[/quote]
JOs vauva itkee pusikossa eli paikassa jossa ei näy muita ihmisiä (= hoitajaa) ja vieläpä täyttä kurkkua, niin menen. Eli käsi pystyssä.
MIKSI pojalla oli hirveä tarve saada ihmiset jo heti uskomaan että juuri hän on löytänyt pojan?Omien sanojensa mukaan(ask.fm)se oli syy kuvan ottamiseen.
Kertoo jotain pojan luonteesta...
Entä jos lapsi hukkumassa ja vieras ihminen pelastaa hänet? Entä kun tulipalossa palomiehet menee taloon sisään ja tuo ihmiset ulos? Aina voidaan sanoa että kuka tahansa olisi sen hukkuvan pelastanut, ei se mitään sankaruutta ole. Palomiehellä on työnsä, se teki vain työsnä, ei mitään sankaruutta ole.
Tässä tapauksessa lapsi olisi paleltunut todennäköisesti kuoliaaksi jollei tämä nuorimies olisi kiinostunut kuka itkee ja missä ja mennyt katsomaan. Soitti hätäkeskukseen, jäi lapsen kanssa paikalle. Sanakaruutta? Ihan samanalaista sankaruutta kuin muukin ihmisen hengen pelastaminen.
antakaa sen pojan nyt jo olla! Hienosti toimi ja teki. Tässähän on ollut vielä vaaran elementti olemassa että se hullu joka pahoinpiteli lapsen olisi ollut vielä jossain lähettyvillä ja käynyt pojankin kimppuun. Ei sitä silloin tiedetty.
Poika on sankari, hän pelasti pienen avuttoman lapsen hengen. Hän ei sukeltanut tulimereen niinkuin palomiehet, hän ei sukeltanut myöskään kuohuvaan mereen pelastaakseen aalloista lapsen. Hän on silti sankari, koska sankaruutta on välittää kun joku itkee, mennä katsomaan mikä on hätänä ja auttaa toista.
Täällä sanotaan että jokainen olisi mennyt katsomaan kuka siellä itkee. Ei pidä paikkaansa! Moni olisi kävellyt ohi kun ei lasta näkynyt ja ajatellut että lapsi on jonkun kanssa siellä.
Se ei ole teiltä pois että tätä poikaa kehutaan ja hän saa kukkia.
[quote author="Vierailija" time="18.12.2013 klo 08:01"]
[quote author="Vierailija" time="17.12.2013 klo 22:13"]
käsi pystyyn kuka menee katsomaan kun kuulee vauvan itkua?
[/quote]
JOs vauva itkee pusikossa eli paikassa jossa ei näy muita ihmisiä (= hoitajaa) ja vieläpä täyttä kurkkua, niin menen. Eli käsi pystyssä.
[/quote]
Moni ei kuitenkaan mene. Kyllähän se aina järkyttää kun lukee uutisia siitä että kukaan ei ole pysähtynyt onnettomuuspaikalle. Se on itsellänikin oletus, että ihmiset pysähtyy, mutta ei ne pysähdy.
Tuo lapsi olisi helposti voinut paleltua hengiltä ja seuraavana päivänä olisi ihmiset selitelleet täälläkin, että ei uskalla pysähtyä kun siellä pusikossa voi vaikka vaania joku ryöstöporukka ja muuta älyvapaata.
Siinä mielessä tuossa ei mitään hehkuttamista ole, että jokainen järkevä ihminen pysähtyisi, mutta tämä hehkuttaminen voi auttaa myös idiootteja seuraavalla kerralla pysähtymään, joten ihan suotavaa on nyt suitsuttaa tapausta. Vielä voitaisiin erikseen mainita, että voi vaikka laittaa itsestään kuvan nettiin onnettomuusauton vierellä, heti kun on soittanut häkeen. Kannattaa pysähtyä, tulee mainetta ja kunniaa.
Todennäköisesti 42 olisi kiitänyt ohi ja kironnut mennessään wt-sakkia, joka ei saa pentujaan hiljaiseksi.
Kyllä voi ottaa aikuisella koville, kun alaikäinen poika saa vähän suitsutusta osakseen.