miksi suomalainen luonne on niin kylma ja tunteeton?
ei minkaanlaista empatiakykya. taa tuli vaan mieleen viesteista joissa ihmiset tuntuvat aidosti pyytavan apua ja vastukset on ihan jarkyttavia ja ei tunnu olevan minkaanlaista kykya tuntea toisen ihmisen ahdistusta/tilannetta. aivan kammottavaa. psykopaatteja tosi paljon.
Kommentit (53)
Kylläpä on taas itseriittoisia ja empatiakyvyttömiä, ilmeisesti kokkareita äänestäviä "oman elämänsä sankareita". Taattua palstan vakioporukkaa.
Elämänkokemukseni on opettanut, ettei kannata heti rynnätä lohduttelemaan itkevää. Niinhän se on pikkulapsenkin kanssa, ensin katsotaan kävikö pahasti, ja jos ei käynyt, käsketään nousemaan reippaasti ylös.
Äkkiä siinä rahansa menettää jos uskoo jokaisen kuulemansa porutarinan, ja auttelee avunpyytäjiä. Kun "saathan sinä sitten heti rahasi takaisin kun...". No sitä sitten kun -päivää ei koskaan saavu. Been there, done that, didn't get my money back.
Joten hyväksyn sen, että minua pidetään epäempaattisena kun kieltäydyn auttamasta. Voisin mielelläni opettaa rahankäytön perusteita, hyvien miesvalintojen tekemistä, itsenäistä elämistä yms. peruselämän taitoja jotka minulle opetettiin kotona. Mutta arvatkaapa haluavatko ongelmaiset opetella uusia asioita? Eivät halua. He haluavat rahaa.
Katsoin dokumentin, jossa kiinalaisnainen miehensä kanssa vaikeuksien jälkeen saivat tyttären. Tytön vanhemmat lopettivat kaiken yhteydenpidon, koska olivat niin pettyneitä sukupuoleen. Tosi empaattista.
Sellainen, joka väittää, että suomalaiset ovat jotenkin muita kansoja kylmempiä, niin ei varmaan ole kovin paljon ottanut selvää asioista.
Vierailija kirjoitti:
Ja lisäänpä vielä, että elämä on VALINTOJA TÄYNNÄ, jos valitset väärin, maksat siitä, miksi siitä kenenkään pitäisi vuoksesi kyynelehtiä?? Omista teoista joutuu vastuuseen, aika hyvä opettaa niille kakaroillesi, niin ei tarviste heitäkään kenenkään muun elättää.
Joo. Mäkin oon lukenut Nietzscheni lukiossa... ja oppinut myös elämää sen jälkeen.
Kasvat vielä.
Suomalaisten vähäisempi hymyileminen/nauraminen verrattuna vaikka etelä-eurooppalaisiin, johtunee osittain kylmästä ilmastosta.
Vierailija kirjoitti:
12, ai ei? Koulu vedetään paskasti läpi kun ei vaan huvita, sitten ei jakseta mennä jatko-opiskelemaan kun ei huvita, vedetään kaljaa kun ei muuta huvita jne.... tuollaiseen käyttäysin mun ainoon elämän ja myötäeläisin???? No just, tollasille paskoille hitler olisi keksinyt hyvää käyttöä, mitä tuollaisella ihmisellä tekee, kuluttaa vaan yhteiskunnan varoja kun ei jaksa muutakaan.
Jessus, myötäelää kun voi monella tapaa, mutta ei se ketään autuaaksi tee. Yksi elämä meillä kaikilla ja mä en kuluta sitä tollasiin paskoihin.
Tää ihminen kyllä kuulostaa tosi onnelliselta, varmasti ihanan lutusta seuraa.
-Jotain sinullekin on sattunut, kun voit noin pahoin. Ja minä ihan oikeasti tunnen lämpöä ja empatiaa sua kohtaan.
Vierailija kirjoitti:
Suomalainen luonne on lisäksi rehellinen ja aito.
Naurahdin
Ei ole mitään suomalaista luonnetta. Millainen on sun käsitys saksalaisesta, austraalialaisesta tai somalialaisesta luonteesta?
Missä ap on empaattisempia ihmisiä?
Vierailija kirjoitti:
Suomalainen luonne on todella lämmin ja avulias. Siis noin keskimäärin, mitään maan tai kansan luonnetta ei tietenkään ole olemassa, vaan yksilöitä olemme.
Suomalainen luonne on lisäksi rehellinen ja aito.
Mä olen samaa mieltä. En allekirjoita pätkääkään et suurin osa suomalaisista olis kylmiä (saati kaikki? Kuinka laajaa yleistystä "suomalainen luonne" koskee?)
Itse saan kanssaihmisiltä todella hyvää kohtelua pääsääntöisesti ja olen itsekin kohtelias muita kohtaan. Uskon et ihmiset on vaan taipuvaisia muistamaan kaiken negatiivisen helpommin ja pidempään. Varsinkin suomalaiset? Kyllä tässä maassa on paljon mukavaa porukkaa mutta jos etsimällä haluaa etsiä vain huonoja puolia ihmisistä, niin lopputulos on tuo.
Miten tässäkin moni niistä, jotka haluaa puolustella omaa tylyä käytöstä, ottaa esimerkin liittyen rahaan? Ei kai kaikessa tarvitse olla rahasta kiinni?
Tää aihe kyllä kolahti jotenkin aika hyvään aikaan, kun juuri tänään bussissa havahduin ottamaan jumittuneen mukakatseeni pois ikkunasta ja katsoin avoimena ympärilleni. Bussissa istui jonkun verran aikuisia ihmisiä jokainen katse tiiviisti puhelimessa tai ikkunassa/lattiassa. Tuli hirveän kova tarve kysyä ihan rakkaudella, että keitä te olette ja mitä teille kuuluu, haluaisiko joku teistä lähteä vaikka kahville, että mitä me tässä yhdessä yksinään toistemme katseita vältellen kökötetään.
Ei tuo enään ole sellaista meille luonnollista hiljaisuutta, kaikilla oli SELVÄSTI kiusaantunut olo. Bussissa oli niin hiljaista ja niin monta ihmistä ja kukaan ei kiusaantuneisuudeltaan halunnut edes vahingossa vilkaista toisen kasvoihin päin jäädessään pois bussista tms.
Vaan ajatukseksi jäi. Iloisin silmin olen opetellut katsomaan ihmisiä, mutta siihen se on jäänyt. Lapsista ja vauvoista osaan jutustella tuntemattomien vanhempien kanssa oma-aloitteisestikin, mutta muussa on harjoiteltavaa. Ja yritys on kova! On uskomattoman vaikeaa muokata vanhoja ei-toimivia tapoja 28-vuotiaana. Mutta kyllä ne siitä muokkautuu, tavoitteena onnellisuus.
Mietin vaan, että kyllä on lapsellista käytöstä (itseltäkin!) aikuisten ihmisten kesken, kun ei osata tervehtiä tai ihan katsoa silmiin ja puhuen kertoa toiselle, että "Anteeksi, jäisin tässä seuraavalla pois, voisitko vähän väistää? Kiitos! Mukavaa päivänjatkoa!".. Tai jos jotain hassua tai outoa näkyy tiellä tms, niin ei vierustoverille uskalleta mainita vaan laitetaan tekstari kaverille kilsojen päähän ja vieruskaveri tekee saman tai esittää ettei huomannut..
No jaa, tässä vaan yksi pieni esimerkki. Suuremmassa mittakaavassa vaikutus on esim. se, että moni erakoituu, jää ulkopuolelle, masentuu ja tekee itsarin. Ei ole edes kaukaa haettua.
En todellakaan ole mikään "Jee lisää maahanmuuttajia-tyyppi" tai ajattele, että muualla olisi 100 kertaa parempi, mutta inhimillisyys ja ulospäin säteilevä ihmislämpö ovat tulleet tosi tärkeiksi jutuiksi, ja noissa olis kyllä parannettavaa monella. Turha sanoa, että rajoittuu vaan AV:lle, että vaan täällä on noita psykopaatteja jne. Ei rajoitu tähän palstaan tuo kylmyys, ikävä kyllä.
Minusta olisi hyvä, että suomalaiset haluaisivat pyytää apua ja saada sitä myös. Välittämistä on kysyä, kuinka sinä voit
En sano onko oikein vai väärin, mutta Suomessa mistään ei saisi innostua ja ei saisi tavoitella korkeampaa tasoa. Joissain maissa on sisäoppilaitoksia ja tavoitellaan tiettyjä yliopistoja. Suomessa puhutaan herkistä lapsista, jotka traumatisoituvat kun heitä arvioidaan koulussa. Saako lapsilta vaatia suorituskykyä?
Entä mitä kertoo tämän palstan keskustelu, jossa aloittaja miettii kissan hankkimista. Tulee monta kommenttia, että ei sitten rotukissaa kannata hankkia. Eikö saisi tavoitella asioita mitkä maksavat? Eikö nuo meuhkaajat mieti että joku ne löytöeläintalon kissat on hylännyt, pitäiskö sitä kiinnittää huomiota niihin kuka hylkää ne kissat. Harvemmin rotukissaa hylätään.
Tässä muutama ajatus suomalaisesta luonteesta.