Jos ostaa lapselle hyvän syys/talvipuvun, joka pitää veden, niin mihin tarvitaan niitä vanhanajan kuravaatteita?
Kaupassa vaan ihmettelin, kun niitäkin oli melkoinen valikoima siellä. Kun vedenpitävä puku ei kuitenkaan kovin paljoa maksa.
Kommentit (77)
Vierailija kirjoitti:
Ihan mielenkiinnosta kysyn:
Mitwn merkitsette lasten villasukat ja neulesormikkaat päiväkodissa? Meillä on taas hukassa lasten vaatetta. Lisäksi joinain päivinä minä vien ja lapsen isä hakee ja taas on tuotu takaisin kotiin villasukat jotka piti pitää siellä päikyssä. Ja kun sormikkaat on hukassa, niin pitää ottaa varasormikkaat ja tajuaakohan ne hoitotädit että ne on meidän JannikaPetterin? Entä jos mies ei tajua?
Sellaiset nimikointitarrat vaikuttavat tarttuvan hyvin jopa neulottuun. Joihinkin hanskoihin tarttuu tussikin.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Koska lapset eivät pysty liikkumaan kovinkaan vikkelästi, kun päällä on haalari ja kurapuku. Jostain syystä etenkin eskarin ulkoilussa unohdetaan, että sen tulisi olla liikuntaa, ei lätäkössä istumista. Lisäksi todella harvan päiväkodin piha on kurainen, enemmänkin kyse on hiekasta.
Kurapuvun ensisijainen tarkoitus on vähentää lasten liikkumista. Kokeilkaa itse laittaa ensin päälle normaali ulkoiluasu ja sen päälle vielä kurahousut ja - takki. Ne tuntuvat aika lailla kevyiltä sellaisenaan, mutta harva meistä lähtisi reippaalle kävelylenkille moisessa varustuksessa. Lapsille se on arkea, siksi heidän motoriset taitonsa heikkenevät.Lasten motoriset taidot heikkenevät siksi, koska osa lapsista pääsee harvoin ulos leikkimään. Eikä nyt iiik ainakaan likaiseen luontoon 🙄
Oikean kokoiset haalarit eivät leikkejä ja liikkumista estä.Jos ne ei estä liikkumista, niin miksi ihmeessä lasten urheilukisoissa ei juosta haalarissa ja kurapuvussa?
Ja miksi niitä kuravaatteita ei käytetä kuivalla kelillä? Miksi niitä ei laiteta, kun lähdetään kaupungille? Miksi niitä ei käytetä sisäleikeissä?
Ihan yksinkertaisesti siksi, koska näissä tilanteissa ei tarvita kuravaatteita. Päiväkodissakin ne kurahousut laitetaan vain silloin, kun sää ja toiminta on sellaiset, että on vaatteet voivat kuraantua. Ei niitä joka ikiseen ulkoiluun laiteta.
Toisaalta, ihan älytön väite on se, ettei kurahousut haittaa liikkumista. Kyllä haittaa. Mutta haittaa se vedenpitävä toppahaalarikin. Mutta ne eivät haittaa niin paljon, että estäisivät tervettä, motoriikaltaan normaalia lasta liikkumasta ja leikkimästä, jos vaatteet ovat oikean kokoiset. Poikkeuksena joku just kävelemään oppinut 1v.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Koska lapset eivät pysty liikkumaan kovinkaan vikkelästi, kun päällä on haalari ja kurapuku. Jostain syystä etenkin eskarin ulkoilussa unohdetaan, että sen tulisi olla liikuntaa, ei lätäkössä istumista. Lisäksi todella harvan päiväkodin piha on kurainen, enemmänkin kyse on hiekasta.
Kurapuvun ensisijainen tarkoitus on vähentää lasten liikkumista. Kokeilkaa itse laittaa ensin päälle normaali ulkoiluasu ja sen päälle vielä kurahousut ja - takki. Ne tuntuvat aika lailla kevyiltä sellaisenaan, mutta harva meistä lähtisi reippaalle kävelylenkille moisessa varustuksessa. Lapsille se on arkea, siksi heidän motoriset taitonsa heikkenevät.Lasten motoriset taidot heikkenevät siksi, koska osa lapsista pääsee harvoin ulos leikkimään. Eikä nyt iiik ainakaan likaiseen luontoon 🙄
Oikean kokoiset haalarit eivät leikkejä ja liikkumista estä.Heh. Nykyään lapswt liikkuu enemmän kuin koskaan.
Nykylapset osallistuvat ohjettuun liikuntaan enemmän kuin koskaan. Mutta sitä ohjettua liikuntaa on max 1,5 tuntia kerrallaan, eikä edes joka päivä. Ennen lapset liikkuivat ulkona helposti 4-5 tuntia päivässä, loma-aikoina enemmänkin, ja ihan joka päivä, paitsi silloin kun oltiin kipeänä. Jos oli todella huono sää, ulkona oltiin vain tunti tai pari (mikä on nykylapselle pitkä ulkoiluaika).
Kun sisällä ei ollut mitään tekemistä (ei kännykkää, ei pelikonsoleita) oli pakko mennä ulos ja keksiä siellä jotain! :)
Nykylapset valittavat paljon enemmän sitä, ettei ole mitään tekemistä, etenkin, jos heidän ruutuaikaansa rajoitetaan edes vähän.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Oikean kokoiset haalarit eivät leikkejä ja liikkumista estä.Heh. Nykyään lapswt liikkuu enemmän kuin koskaan.
Nykylapset osallistuvat ohjettuun liikuntaan enemmän kuin koskaan. Mutta sitä ohjettua liikuntaa on max 1,5 tuntia kerrallaan, eikä edes joka päivä. Ennen lapset liikkuivat ulkona helposti 4-5 tuntia päivässä, loma-aikoina enemmänkin, ja ihan joka päivä, paitsi silloin kun oltiin kipeänä. Jos oli todella huono sää, ulkona oltiin vain tunti tai pari (mikä on nykylapselle pitkä ulkoiluaika).
Kun sisällä ei ollut mitään tekemistä (ei kännykkää, ei pelikonsoleita) oli pakko mennä ulos ja keksiä siellä jotain! :)
Nykylapset valittavat paljon enemmän sitä, ettei ole mitään tekemistä, etenkin, jos heidän ruutuaikaansa rajoitetaan edes vähän.
Motoriikasta en osaa sanoa, mutta ihan varmasti mielikuvitus on heikompi nykylapsilla, kun kaikki tarjotaan valmiina, ei tarvitse itse kuvitella mitään, kun pelikonsolipelitkin näyttävät ihan realistiselta.
Missä on käpylehmät?
Hmm... jos tuttujani mietin, niin nimenomaan ne, jotka on aina jossain ulkona retkeilemässä ja liikkumassa, pukevat lapsilleen tavallista kuravaatetta. Ei ole ehkä kovin laaja otos tämä, mutta en ole kuitenkaan ihan vakuuttunut huonon motoriikan ja kurahousujen välisestä korrelaatiosta.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kurapuvun ensisijainen tarkoitus on vähentää lasten liikkumista. Kokeilkaa itse laittaa ensin päälle normaali ulkoiluasu ja sen päälle vielä kurahousut ja - takki. Ne tuntuvat aika lailla kevyiltä sellaisenaan, mutta harva meistä lähtisi reippaalle kävelylenkille moisessa varustuksessa. Lapsille se on arkea, siksi heidän motoriset taitonsa heikkenevät.Pysytyisitkö vaikka omin sanoin selittämään, miten se motoriikka tuhoutuu? Haluaisin tietää, olenko tehnyt peruuttamaatomia vaurioita lapsille! Meillä kuitenkin vietetään aika paljon aikaa pihalla ja aika herkästi lapsille olen kurahousut jalkaan käskenyt, koska mielestäni se ihan lapsenkin etu, että voi olla sillain suht vapaasti siellä pihalla, eikä tarvitse stressata vaatteista.
Motoriikka tuhoutuu, kun puetaan lapsille edustuskamppeet päälle ja lähdetään notkumaan ostoskeskuksiin.
-ohis
Vierailija kirjoitti:
"Kaupassa vaan ihmettelin, kun niitäkin oli melkoinen valikoima siellä."
Sehän on vaan hyvä, että nykyään on niin monenlaista tarjolla, kivaa ja värikästä. Katso vaikka näitä! Ei näytä ollenkaan tyhmältä kurapuvulta:
https://www.didriksons.com/fi/lapset/sadeasut
Muistan kyllä sen, kun jossain vaiheessa päiväkodissa oli suunnilleen kaikilla ne yksiväriset Rukan housut, eikä värivaihtoehtoja tainnut olla kuin kaksi. Tylsää!
Hienoja 😊
Vierailija kirjoitti:
Kurapuvun ensisijainen tarkoitus on vähentää lasten liikkumista. Kokeilkaa itse laittaa ensin päälle normaali ulkoiluasu ja sen päälle vielä kurahousut ja - takki. Ne tuntuvat aika lailla kevyiltä sellaisenaan, mutta harva meistä lähtisi reippaalle kävelylenkille moisessa varustuksessa. Lapsille se on arkea, siksi heidän motoriset taitonsa heikkenevät.
Jos tämä väite pitäisi paikkansa, niitä kuravaatteita käytettäisi päiväkodissa paljon enemmän. Olen ollut töissä päiväkodissa, ja minulla on 7 lasta, joista nuorin on nyt ekaluokalla. Kaikki lapseni ovat olleet päiväkodissa. 3 nuorinta sellaisessa, jossa on sääntö, että kuravaatteet pestään kotona jokaisen sellaisen päivän jälkeen, kun niitä on käytetty, joten jonkinlainen käsitys, kuinka innokkaita päiväkodissa ollaan niitä kuravaatteita käyttämään. Ei niitä todellakaan laiteta siksi, että lapset liikkuisivat vähemmän.
Jos lapsi halutaan liikkumattomaksi, hänelle puetaan sinne toppapuvun alle niin monta vaatekertaa, ettei varmasti liiku. Silloin hän istuu koko ulkoilun ajan rattaissa, joten kurahousuja ei tarvita.
Vierailija kirjoitti:
Kurapuvun ensisijainen tarkoitus on vähentää lasten liikkumista. Kokeilkaa itse laittaa ensin päälle normaali ulkoiluasu ja sen päälle vielä kurahousut ja - takki. Ne tuntuvat aika lailla kevyiltä sellaisenaan, mutta harva meistä lähtisi reippaalle kävelylenkille moisessa varustuksessa. Lapsille se on arkea, siksi heidän motoriset taitonsa heikkenevät.
ITse käytän "kurahousua ja takkia" esimerkiksi Lapissa retkeillessä 20 kg:n rinkan kanssa. Tyylejä on monia, mutta itse olen kokenut parhaimmaksi sen, että varsinainen vaellusasu on täysin hengittävä ja ei vedenpitävä. Ja sateen ajaksi sadeasu päälle, joka sitten kuivuu nopeasti, kun sade on lakannut.
Itse hikoilisin enemmän, jos olisi kokoajan päällä joku vedenpitävä gorevaate. Sehän ei oikeasti hengitä niin hyvin kuin kalvoton vaate, vaikkakin paremmin kuin tavallinen sadevaate.
Jos on vedenpitävät vaatteet. Ei tarvitse päiväkotiin kuravaatteita. Tahrat saa pois, kun hieroo sappisaippuaa likaiseen ja märkään vaatteeseen. Ja sen jälk laittaa pesukoneeseen. Toimi aikoinaan vaaleaan reimatec asuun. Parasta sappisaippuaa saa luontaistuote kaupasta.
Vierailija kirjoitti:
Jos on vedenpitävät vaatteet. Ei tarvitse päiväkotiin kuravaatteita. Tahrat saa pois, kun hieroo sappisaippuaa likaiseen ja märkään vaatteeseen. Ja sen jälk laittaa pesukoneeseen. Toimi aikoinaan vaaleaan reimatec asuun. Parasta sappisaippuaa saa luontaistuote kaupasta.
Ja tää sitten joka ilta?
Saako lapsienna paivakotiin ilman haalaria tai kuriksia?
Mita jos puen tyttoni mekkoon, sukkahousuihin ja takkiin seka kivat kavelykengat?
Vierailija kirjoitti:
Mita jos puen tyttoni mekkoon, sukkahousuihin ja takkiin seka kivat kavelykengat?
Pitää olla säänmukainen vaatetus, jossa pystyy leikkimään myös ulkona.
Vierailija kirjoitti:
Toimisi ehkä, jos olisi vain yksi ulkoilu. Mutta niitä märkiä ja kuraisia pukuja ei saa päivällä parissa tunnissa kuivaksi (usein ei saa laittaa kuivauskaappiinkaan). Niitä likaisia märkiä pukuja on todella ikävä pukea päälle toiseen ulkoiluun. Lisäksi sotkevat joka paikan. Joillain lapsilla on myös sen verran vanha puku, etteivät polvet ja peppu enää pidä vettä. Sitten puetaan se sisältäkin märkä puku.
Vierailija kirjoitti:
Ihan mielenkiinnosta kysyn:
Mitwn merkitsette lasten villasukat ja neulesormikkaat päiväkodissa? Meillä on taas hukassa lasten vaatetta. Lisäksi joinain päivinä minä vien ja lapsen isä hakee ja taas on tuotu takaisin kotiin villasukat jotka piti pitää siellä päikyssä. Ja kun sormikkaat on hukassa, niin pitää ottaa varasormikkaat ja tajuaakohan ne hoitotädit että ne on meidän JannikaPetterin? Entä jos mies ei tajua?
Mä liimaan villasukkien, pipoihin ja muihin sitä leukoplastin laastariteippä, se pysyy kiinni ja siihen voi kirjoittaa. Tarkoitukseen käy myös joku halppis kangaslaastari, kun leikkaa sen haavatyynyn pois.
Tilasin viime syksynä sellaisia nimikointitarroja, ihan minikokoisia (ikioma.fi tai joku vastaava), ja liimasin ne tarrat siihen pieneen laastarin palaan. Kestää pesuakin.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mita jos puen tyttoni mekkoon, sukkahousuihin ja takkiin seka kivat kavelykengat?Pitää olla säänmukainen vaatetus, jossa pystyy leikkimään myös ulkona.
Milla perusteella vain haalariin pukeutunut voi leikkia ulkona?
Jos vaatteet on tarpeeksi lampimat, niin ne riittaa