Montako hammasta sinulta puuttuu? Minulta 4 ja olen
menossa hinta-arvioon implanteista. Kyllä vituttaa kun en voi hymyillä leveästi, nauramisesta puhumattakaan :(
Kommentit (57)
Minulta puuttuu kaksi hammasta. Raskaus verotti niin hemmetisti, että hampaat vain murenivat suuhun. Ei, en siis ole mikään juoppo tai narkkari.
Ap, suosittelen säästämistä implantteihin. Julkinen puoli tuskin sitä lähtee maksamaan, koska hampaiden reikiintyminen katsotaan itseaiheutetuksi. Tietysti, jos hampaitasi on kiskottu pois aiheetta, silloin voisi jotain mahdollisuuksia saada tuo erikoissairaanhoidon kautta, eli pelkillä käyntimaksuilla.
Jos yhtään helpottaa, niin monet esim. 50-luvulla syntyneet pienituloiset naiset ovat joutuneet itse impanttinsa maksamaan viimeistä senttiä myöden. Heiltäkin se on onnistunut, joten säästäväisyydellä sinultakin pitäisi.
Tsemppiä! Lankaa jatkossa hammasvälit hyvin hampaidenpesun yhteydessä, niin reikiä ei enää tule.
[quote author="Vierailija" time="16.12.2013 klo 23:46"]
Minulta puuttuu kaksi hammasta. Raskaus verotti niin hemmetisti, että hampaat vain murenivat suuhun. Ei, en siis ole mikään juoppo tai narkkari.
[/quote]
Olivatko ne jotain kuolleita juurihoidettuja hampaita, vai muovilla paikattuja poskihampaita?
Viisi (takimmaista) hammasta on nuorempana otettu, että mahtuisivat kaikki riviin. Lisäksi viisaudenhampaita tullaan ottamaan varmaan kaksi lähitulevaisuudessa.. Onneks on niin kookkaat hampaat, että näitä riittää koko suuhun muutoinkin....:D
49 vastaa. Hammaskartta sanoo näiden hampaiden olevan D44 ja D45. Ei koskaan juurihoitoa eikä paikkauksia.
Minulta on poistettu 1 hammas. Tänään 2 sai tuomion, ettei voine korjata. Kummastakin on paikka lohjennut ja uusi paikka ei kuulemma pysyisi. Toisen varmaan korvaisin jollakin, vaikka onkin takana, toista en, koska on niin takana ettei haittaa. Löysin sellaisen jutun, kun kuitusilta ja sitä alan selvitellä. On paljon halvempi kuin implantti.
Joillakin on huonot hampaat ihan vain geeniperimässä. Onneksi hampaita ei ole tarvinnut paikata tai vetää! Kuiva suu tekee hallaa hampaille, jos esim. pitää syödä lääkkeitä, jotka kuivattavat suuta.
[quote author="Vierailija" time="17.12.2013 klo 00:05"]
Minulta on poistettu 1 hammas. Tänään 2 sai tuomion, ettei voine korjata. Kummastakin on paikka lohjennut ja uusi paikka ei kuulemma pysyisi. Toisen varmaan korvaisin jollakin, vaikka onkin takana, toista en, koska on niin takana ettei haittaa. Löysin sellaisen jutun, kun kuitusilta ja sitä alan selvitellä. On paljon halvempi kuin implantti.
[/quote]
Muovipaikat eivät kestä, mutta saisiko siihen posliinin? Tai kruunun? Nykyään hammaslääkärit tarjoavat hampaanpoistoa mm. siksi, että säästetään pitkiltä remonteilta, kun paikat eivät pysy montaa vuotta. Ennen kun annat poistattaa hampaan, ota selville todelliset impanttien riskit. Aina istutus ei onnistu, voi tulla hylkimisiä...
[quote author="Vierailija" time="17.12.2013 klo 00:12"]
Joillakin on huonot hampaat ihan vain geeniperimässä. Onneksi hampaita ei ole tarvinnut paikata tai vetää! Kuiva suu tekee hallaa hampaille, jos esim. pitää syödä lääkkeitä, jotka kuivattavat suuta.
[/quote] Kiitos tästä! Ap tajusi vasta nyt että vuosia olen tosiaan syönyt lääkkeitä jotka kuivattavat suuta. Onkohan syy siinä kun hampaani ovat niin heikot? Ja kiitos kaikille jo vastanneille, paitsi sille luottotiedoista inisijälle :)
Olen kyllä sitä mieltä, että hamapiden hoito tulisi kuulua samanlaisen palvelun piiriin kuin muu terveydenhuolto. Esteettinen hoito jättettäisiin jokaisen itsensä maksettavaksi, mutta muuhun hampaiden hoitoon pitäisi olla joku vuosittainen maksukatto, jonka jälkeen hampaat hoidetaan ilmaiseksi.
Hampaiden huono kunto on riski muulle terveydelle ja lisäksi huonot hampaat voivat syrjäyttää ihmisen mm. työnsaanti voi olla vaikeaa.
On tosi surullista kun moni jättää hampaat hoidattamatta sen takia ettei ole varaa.
Kaikki 4 viisuria. Tosin niillä ei merkitystä. Alarivistä toiseksi viimeinen hammas. Ja samoin toinen kulmahammas alhaalta. Kulmahampaan puutosta ei huomaa, koska purukalustoni oli ahdas ja se hammas poistettiin siksi, että oli kokonaan ulkona rivistä.
Juuri äskettäin olin hammashoidossa. Perushoitoa tehtiin. Mietin kyllä jatkoa ja mitä teen. Hammaskalustoni on hieman kellertävä ja joitain hampaita saa aina olla korjaamassa. Olen harkinnut tekareita.
Ei puutu yhtään hammasta. Yhdestä luulin että se pitäisi repiä irti mutta korjaantuikin juurihoidolla.
Viisaudenhampaat 4 kpl puuttuu. Torstaina jää nähtäväksi lähteekö ensimmäinen "oikea" hammas. Pelottaa...
4 puuttuu. Ne on lapsena poistettu, jotta muut mahtuvat paremmin. Reikiä ei ole, olen ahkera harjaaja.
Alhaalta edestä puuttuu yksi hammas. Sitä ei kuitenkaan huomaa, kun suussa on muutenkin niin ahdasta, että toiset hampaat täyttivät kolon. Lisäksi ylhäällä kulmahammas kasvaa aika paljon ulkona rivistä.
En mieti hampaitani nauraessani. Hymyillessä ylähuuleni nousee niin, että suu näyttää typerän pyöreältä valokuvissa, "virallisissa" potreteissa yritän ottaa sen huomioon, mutta hyvää tunnelmaa en rupea pilaamaan murehtimalla miltä näytän.
Mulla on viisuritkin vielä. Kumma kyllä ovat ainoat ehjät takahampaat koko suussa.... Ja aika pienet, joten niistä ei ole mitään haittaa.
Yksi hammas puuttuu alhaalta takaa. Se revittiin pois, koska se oli päässyt tulehtumaan niin pahasti. Oli paikattu hammas ja ihan oireeton, kunnes yksi päivä romahti täysin. Juurihoitokaan sitä enää olisi pelastanut. Onhan siinä iso kolo, muttei näy ulos mitenkään. Poistostakin on aikaa 12 vuotta, joten olen tottunut siihen.
Muuten hamput reikiintyvät kiihtyvää tahtia ja vituttaa suoraan sanottuna. En jaksaisi mennä hammaslääkäriin, kun menen vaikka hammas x takia, niin samassa kuvassa näkyy jo viereisessä hampaassa seuraava työmaa.
Ikää 39.
Neljä viisaudenhammasta. Ja aika monta pysyvää hammasta, jotka on otettu pois, että kaikki hampaat mahtuisi suuhun. Näiden puuttumista ei huomaa muut kuin hammaslääkärit.
Kaikki viisurit jäi tulematta, taitaa olla yleisin puutos. Mun lapsella sen sijaan on yksi hammas liikaa.
Ei puutu yhtään, viisaudenhampaatkin on suussa, ikää 39. Muutama lapsena tullut paikattu reikä on, muttei juurihoitoja tms tarvinnut.