Montako hammasta sinulta puuttuu? Minulta 4 ja olen
menossa hinta-arvioon implanteista. Kyllä vituttaa kun en voi hymyillä leveästi, nauramisesta puhumattakaan :(
Kommentit (57)
Ai niin, unohdin viisaudenhampaat eli 8 puuttuu yhteensä :( Kaikkia muita paitsi viisureita juurihoidettu mutta silti ovat ne poistaneet. Todella ruman näköistä kun hampaita puuttuu kuin vanhoilta juoppo akoilta ja minä en edes polta tai juo :( Muut hampaat on kyllä siistit ja valkoiset mutta nuo kulmista puuttuvat pilaa koko suun. t.ap
Kolme puuttuu, en laske viisureita.
Aloitko itse kysellä implanttien perään, vai ehdottiko vaki-hammaslääkärisi sinulle, että nyt olisi syytä ruveta harkitsemaan implantteja? Minulla on nyt vähän samat ajatukset, mutta en tiedä miten edetä. Kun ajattelin, että jos hammaslääkäri alan asiantuntijana tietäisi, että voiko minulle edes ehdottaa implantteja. tai ehkä jotain tekohampaita? Esim. yksi hampaanpoisto johtuu siitä että on liian lyhyet juuret, ei voi korjata. Minulla voi olla ehkä liian vähän leukaluuta, johon ei voi implanttia istuttaa.
[quote author="Vierailija" time="16.12.2013 klo 10:25"]
Mulla on viisuritkin vielä. Kumma kyllä ovat ainoat ehjät takahampaat koko suussa.... Ja aika pienet, joten niistä ei ole mitään haittaa.
Yksi hammas puuttuu alhaalta takaa. Se revittiin pois, koska se oli päässyt tulehtumaan niin pahasti. Oli paikattu hammas ja ihan oireeton, kunnes yksi päivä romahti täysin. Juurihoitokaan sitä enää olisi pelastanut. Onhan siinä iso kolo, muttei näy ulos mitenkään. Poistostakin on aikaa 12 vuotta, joten olen tottunut siihen.
Muuten hamput reikiintyvät kiihtyvää tahtia ja vituttaa suoraan sanottuna. En jaksaisi mennä hammaslääkäriin, kun menen vaikka hammas x takia, niin samassa kuvassa näkyy jo viereisessä hampaassa seuraava työmaa.
Ikää 39.
[/quote]Kannattas pestä niitä ja katsoa vähän mitä syö. Oelt siinä iässä ettei reikiä pitäisi tulla ollenkaan. Hyvin harvalla aikuisella tulee reikiä
Hammaslääkärini kehotti kysymään yksityiseltä puolelta ratkaisua ongelmaan. Puuttuvat hampaat vaikuttaa purentaan ja kunnallisessa näitä ongelmia ei kuulemma korjata. Varasin ajan ja siellä tutkitaan ja otetaan röntgenit ja saan kustannusarvion ja se pelottaa jo etukäteen :( t.ap
[quote author="Vierailija" time="16.12.2013 klo 10:56"]
[quote author="Vierailija" time="16.12.2013 klo 10:25"]
Mulla on viisuritkin vielä. Kumma kyllä ovat ainoat ehjät takahampaat koko suussa.... Ja aika pienet, joten niistä ei ole mitään haittaa.
Yksi hammas puuttuu alhaalta takaa. Se revittiin pois, koska se oli päässyt tulehtumaan niin pahasti. Oli paikattu hammas ja ihan oireeton, kunnes yksi päivä romahti täysin. Juurihoitokaan sitä enää olisi pelastanut. Onhan siinä iso kolo, muttei näy ulos mitenkään. Poistostakin on aikaa 12 vuotta, joten olen tottunut siihen.
Muuten hamput reikiintyvät kiihtyvää tahtia ja vituttaa suoraan sanottuna. En jaksaisi mennä hammaslääkäriin, kun menen vaikka hammas x takia, niin samassa kuvassa näkyy jo viereisessä hampaassa seuraava työmaa.
Ikää 39.
[/quote]Kannattas pestä niitä ja katsoa vähän mitä syö. Oelt siinä iässä ettei reikiä pitäisi tulla ollenkaan. Hyvin harvalla aikuisella tulee reikiä
[/quote]Kyllä aikuistenkin hampaat reikiintyvät. Ja saattavat varsinkin reikiintyä vanhojen paikkojen saumakohtiin tms.
[quote author="Vierailija" time="16.12.2013 klo 10:58"]
Hammaslääkärini kehotti kysymään yksityiseltä puolelta ratkaisua ongelmaan. Puuttuvat hampaat vaikuttaa purentaan ja kunnallisessa näitä ongelmia ei kuulemma korjata. Varasin ajan ja siellä tutkitaan ja otetaan röntgenit ja saan kustannusarvion ja se pelottaa jo etukäteen :( t.ap
[/quote]
Huhhuh, kyllä se useita tonneja tulee maksamaan :(
Minulta puuttui ylhäältä kakkoset.
Fiksu kouluhammaslääkäri oli poistanut ne minulta "oikomishoitona" yhdeksänvuotiaana. Käsitys kun hänellä oli ollut, että hampaani eivät mahtuisi riviin. Väärä käsitys. Hammasrivistäni tuli todella törkeän näköinen. Iso 2 mm rako etuhampaiden välissä. Kakkosten paikoille tuli terävät kulmahampaat. Sitten taas monien millien rako, jonka jälkeen tulivat neloset. Eli hampaiden paikat olivat, mutta tyhjinä.
Kouluhammashoito suostui täyttämään etuhampaiden välin muovilla, mutta hampaat muotoiltiin ihan törkeän näköisiksi. Kakkoset muotoiltiin suunnikkaiksi.
Hymyni näytti pultsarin hymyltä. Olin aivan epätoivoinen, hymyllä oli vaikutusta ja töihinikin.
Kukaan hammaslääkäri ei toistuvista pyynnöistäni huolimatta auttanut asiassa. Kuulin toinen toistaan naurettavampia kommentteja, kun itkin epätoivoani. "Sinullahan on persoonallinen hymy". Yleensä koko ongelma sivuutettiin, vaikka olin tullut lääkäriin juuri sen vuoksi. Yksi hammaslääkäri keksi kirjoittaa papereihini, että kakkoset puuttuivat minulta luonnostaan!
Olin jo pitkälle päälle 35-vuotias, kun menin taas hammaslääkäriin samasta asiasta. Ensimmäistä kertaa kohdalleni osui lääkäri, joka kuunteli minua ja välitti minusta. Otti kantaa, vastasi kysymyksiini ja neuvoi.
Yksi neuvoista oli, että tarvitset apua, mutta älä mene kenelle tahansa tunarille, ettei tilanne mene vielä huonommaksi. Hän kaivoi hammaslääkärin, joka on aiheessa Suomen parhaita. Kävin hänen vastaanotollaan, joka lateli suorat sanat lapsena saamastani hoidosta. Hampaat saataisiin korjattua silloilla, ei tietenkään luojan luoman veroisiksi, mutta sellaisiksi, ettei minun tarvitsisi hävetä. Remontista tulisi noin 6 tuhannen euron lasku. Olisi huutava vääryys, jos joutuisin sen itse maksamaan.
Olin yhteydessä kuntaan, missä hammasremontti oli 25-vuotta sitten tehty. Johtava hammaslääkäri jakoi tuskani ja sanoi, että he korjaavat kyllä asian, jos asun kunnassa. Koska en asunut, hän kehoitti olemaan yhteydessä omaan kuntaan.
Lopulta asia meni niin, että sain paitsi sillat, myös etuhampaat kruunutettiin. Muussa tapauksessa hampaissa olisi näkynyt sävyerot. Jos olisin joutunut maksamaan remontin itse, olisi se ollut pitkälti päälle 10 000 euroa.
[quote author="Vierailija" time="16.12.2013 klo 11:11"]Minulta puuttui ylhäältä kakkoset.
Fiksu kouluhammaslääkäri oli poistanut ne minulta "oikomishoitona" yhdeksänvuotiaana. Käsitys kun hänellä oli ollut, että hampaani eivät mahtuisi riviin. Väärä käsitys. Hammasrivistäni tuli todella törkeän näköinen. Iso 2 mm rako etuhampaiden välissä. Kakkosten paikoille tuli terävät kulmahampaat. Sitten taas monien millien rako, jonka jälkeen tulivat neloset. Eli hampaiden paikat olivat, mutta tyhjinä.
Kouluhammashoito suostui täyttämään etuhampaiden välin muovilla, mutta hampaat muotoiltiin ihan törkeän näköisiksi. Kakkoset muotoiltiin suunnikkaiksi.
Hymyni näytti pultsarin hymyltä. Olin aivan epätoivoinen, hymyllä oli vaikutusta ja töihinikin.
Kukaan hammaslääkäri ei toistuvista pyynnöistäni huolimatta auttanut asiassa. Kuulin toinen toistaan naurettavampia kommentteja, kun itkin epätoivoani. "Sinullahan on persoonallinen hymy". Yleensä koko ongelma sivuutettiin, vaikka olin tullut lääkäriin juuri sen vuoksi. Yksi hammaslääkäri keksi kirjoittaa papereihini, että kakkoset puuttuivat minulta luonnostaan!
Olin jo pitkälle päälle 35-vuotias, kun menin taas hammaslääkäriin samasta asiasta. Ensimmäistä kertaa kohdalleni osui lääkäri, joka kuunteli minua ja välitti minusta. Otti kantaa, vastasi kysymyksiini ja neuvoi.
Yksi neuvoista oli, että tarvitset apua, mutta älä mene kenelle tahansa tunarille, ettei tilanne mene vielä huonommaksi. Hän kaivoi hammaslääkärin, joka on aiheessa Suomen parhaita. Kävin hänen vastaanotollaan, joka lateli suorat sanat lapsena saamastani hoidosta. Hampaat saataisiin korjattua silloilla, ei tietenkään luojan luoman veroisiksi, mutta sellaisiksi, ettei minun tarvitsisi hävetä. Remontista tulisi noin 6 tuhannen euron lasku. Olisi huutava vääryys, jos joutuisin sen itse maksamaan.
Olin yhteydessä kuntaan, missä hammasremontti oli 25-vuotta sitten tehty. Johtava hammaslääkäri jakoi tuskani ja sanoi, että he korjaavat kyllä asian, jos asun kunnassa. Koska en asunut, hän kehoitti olemaan yhteydessä omaan kuntaan.
Lopulta asia meni niin, että sain paitsi sillat, myös etuhampaat kruunutettiin. Muussa tapauksessa hampaissa olisi näkynyt sävyerot. Jos olisin joutunut maksamaan remontin itse, olisi se ollut pitkälti päälle 10 000 euroa.
[/quote] Voi saisinkohan minäkin jostain apua tulevaan laskuun?? Hampaitani on poistettu koska "juurihoidon onnistumisesta ei ole takeita ja kivut tulevat jatkumaan joten helpompi (kenelle??) on nyt vaan samantien ottaa hammas pois" ja nyt tosiaan en halua edes hymyillä koska häpeän niiiin paljon että usein itken asian takia. Olen vasta 30v ja suuni on kuin 90vuotiaalla. Pakko olisi ottaa lainaa mutta ilman luottotietoja se on hankalaa :( t.ap
[quote author="Vierailija" time="16.12.2013 klo 10:21"]
4 puuttuu. Ne on lapsena poistettu, jotta muut mahtuvat paremmin. Reikiä ei ole, olen ahkera harjaaja.
[/quote]
Minullakin oikomisen takia poistettu 4 pysyvää+sen lisäksi vielä kaikki viisurit eli yhteensä kahdeksan hammasta puuttuu.
[quote author="Vierailija" time="16.12.2013 klo 11:49"][quote author="Vierailija" time="16.12.2013 klo 10:21"]
4 puuttuu. Ne on lapsena poistettu, jotta muut mahtuvat paremmin. Reikiä ei ole, olen ahkera harjaaja.
[/quote]
Minullakin oikomisen takia poistettu 4 pysyvää+sen lisäksi vielä kaikki viisurit eli yhteensä kahdeksan hammasta puuttuu.
[/quote] Puuttuuko näkyviltä paikoilta? t.ap
[quote author="Vierailija" time="16.12.2013 klo 11:36"]
[quote author="Vierailija" time="16.12.2013 klo 11:11"]Minulta puuttui ylhäältä kakkoset.
[/quote] Voi saisinkohan minäkin jostain apua tulevaan laskuun?? Hampaitani on poistettu koska "juurihoidon onnistumisesta ei ole takeita ja kivut tulevat jatkumaan joten helpompi (kenelle??) on nyt vaan samantien ottaa hammas pois" ja nyt tosiaan en halua edes hymyillä koska häpeän niiiin paljon että usein itken asian takia. Olen vasta 30v ja suuni on kuin 90vuotiaalla. Pakko olisi ottaa lainaa mutta ilman luottotietoja se on hankalaa :( t.ap
[/quote]
Mitkä hampaat sinulta puuttuvat?
Minulla asiaan vaikutti pitkälti se, että kohdallani oltiin tehty niin törkeä hoitovirhe. Sillä oli jo vaikutusta elantooni, koska tässä maailmassa pultsarin hymyllä ei edusteta.
Sattui myös löytymään hyvin pari hyvin taitavaa erikoishammaslääkäriä, jotka tiesivät, mitä asialle kannattaa tehdä. Ymmärrän jälkikäteen, että suurin osa hammaskääkäreistä oli ollut vain täysin neuvottomia tilantessani. Ehkä myös kollegiaalisuus mokannutta lääkäriä kohtaan oli vaikuttanut asiassa.
Kruunut ja sillat suussa edellyttävät sitten erittäin tarkkaa päivittäistä hampaidenhoitoa, koska muuten hampaat menetetään. Juuret on langattava tarkkaan, jottei karies pääse pesiytymään. Saumakohtiin jää helposti välejä, joissa bakteerit viihtyvät. Ikenet on pidettävä puhtaina, jottei muita tulehduksia tule, jotka vievät pehmytkudosta mennessään.
Hammaslääkäri näytti minulle ennen ja jälkeen kuvia rempatuista hampaista. Hän näytti myös kuvan, mitä käy jos hampaiden hoito laiminlyödään. Näky oli kuin suoraan kauhuelokuvasta. Sillat ja kruunut oli jouduttu poistamaan, hampaiden kaulat pilkottivat. Ientä oli kadonnut. Ja asiakas maksaa hoidon kokonaisuudessaan itse, koska tilanne johtui laiminlyönnistä.
4 viisaudenhammasta + 2 hammasta poistettu ylhäältä oikomishoidon yhteydessä. Mulla on pieni suu, enempää ei mahdu hampaita.
Minulta puuttuu molemmin puolin ylhäältä neljännet ja alhaalta viidennet. Harjaan kyllä aamuin illoin hampaat ja käytän suuvettä ja purkkaa, en siis laiminlyö hampaitani vaikka siltähän se näyttää :( Toivon että minunkin kohdalleni osuu asiantunteva hammaslääkäri joka ottaa murheeni tosissaan. Jostain on pakko saada rahat kasaan. En jaksa elää ilman naurua enää :( t.ap
En tarkoittanut, että laiminlyöt hampaitasi. Yritin vain jakaa tietoa, mitä itse olen hiljattain saanut. Käytäthän myös päivittäin hammaslankaa, sillä hampaiden reikiintyminen alkaa tavallisesti hammasväleistä? Harja ei niitä puhdista. Hammaslankain on tosi kätevä tuossa, sillä hampaiden puhdistus helpottuu huomattavasti:
http://www.hammasvaline.fi/suun_kotihoito/tuotteet_kotihoitoon/plackers-hammaslankaimet
Mutta takaisin itse asiaan, eli implantteihin. Neloset ja vitoset on sinällään hyvä juttu, että ovat tuolla sivussa. Ne on helpompi korjata siististi, kuin etuhampaat. Minkä kokoisessa kunnassa asut? Jos olet pikkukunnassa, välttämättä riittävää osaamista hampaidesi korjaamiseen ei löydy.
Hyvä ajatus voi olla hakeutua yksityisen asiantuntijan luokse esim. pääkaupunkiseudulle, jotta saat mielipiteen tilanteestasi. Tokihan se jonkin verran maksaa, mutta sen pohjalta on jo huomattavasti helpompi jatkaa myös keskusteluja omassa kunnassasi.
Multa on poistettu viisaudenhampaat ja 34 ja 15, jotka molemmat eri aikaan lähti popcornin syönnistä. Sitten puuttuu vielä 26, 27. Hammaslääkäri sanoi, että kun vielä lähtee yksi niin kela korvaa sillan. Sitä odotellessa syön popcornia ja jalkiuunileipää. Hymyily onnistuu ja saa muutkin hymyilemään.
[quote author="Vierailija" time="16.12.2013 klo 12:29"]En tarkoittanut, että laiminlyöt hampaitasi. Yritin vain jakaa tietoa, mitä itse olen hiljattain saanut. Käytäthän myös päivittäin hammaslankaa, sillä hampaiden reikiintyminen alkaa tavallisesti hammasväleistä? Harja ei niitä puhdista. Hammaslankain on tosi kätevä tuossa, sillä hampaiden puhdistus helpottuu huomattavasti:
http://www.hammasvaline.fi/suun_kotihoito/tuotteet_kotihoitoon/plackers-hammaslankaimet
Mutta takaisin itse asiaan, eli implantteihin. Neloset ja vitoset on sinällään hyvä juttu, että ovat tuolla sivussa. Ne on helpompi korjata siististi, kuin etuhampaat. Minkä kokoisessa kunnassa asut? Jos olet pikkukunnassa, välttämättä riittävää osaamista hampaidesi korjaamiseen ei löydy.
Hyvä ajatus voi olla hakeutua yksityisen asiantuntijan luokse esim. pääkaupunkiseudulle, jotta saat mielipiteen tilanteestasi. Tokihan se jonkin verran maksaa, mutta sen pohjalta on jo huomattavasti helpompi jatkaa myös keskusteluja omassa kunnassasi.
[/quote] Hammaslääkäriasema on Oral. Nettisivujen perusteella luulisi olevan asiallinen paikka? Anteeksi kun nyt näin lyhyesti vastailen, illalla sitten enemmän. Nyt on vähän kiirus mutta niinkuin näette, asia vaivaa minua jopa kiireen keskellä. Mukavaa lukea kohtalotovereiden tarinoita koska en viitsi näin nolosta asiasta muualla puhua. t. ap
Alaposkihampaasta puuttuu puolet. Juurihoidetun hampaan toinen juuri tulehtui ja taitava hml poisti puolikkaan hampaan.