Miksi vihaatte niin paljon hoitajia?
Täällä vauvapalstalla bongaa jatkuvasti kaikenlaista valitusta milloin lähihoitajista, milloin terveydenhoitajista ja milloin sairaanhoitajista. Miksi vihaatte kyseistä ammattiryhmää niin paljon? Mistään muusta ammattiryhmästä ei löydy yhtä paljon pa*kanjauhantaa.
Kommentit (43)
[quote author="Vierailija" time="16.12.2013 klo 01:49"]
En tietenkään vihaa. Olen normaalista perheestä.
Kiitos hoitajille, jotka huolehtivat äidistäni hänen aivosyöpänsä aikana. Äiti sai kilttiä, ystävällistä ja huomaavaista palvelua.
[/quote]
Sinä oletkin normaali ihminen. Minun äitini sai myös tietääkseni sen hoidon, jota oli kaiken järjen mukaan mahdollista saada. Hoitajat eivät olleet ylitsevuotavan ystävällisiä, mutta minä en huutanut heille, ja asiat hoidettiin asiallisesti. Eniten juuri toivoinkin asiallista käytöstä, tekopirteys olisi ärsyttänyt suunnattomasti, ihmisiä me kaikki vain ollaan, ja äiti oli minun äitini ei heidän.
[quote author="Vierailija" time="16.12.2013 klo 01:42"]
Paljon fyrkkaa....heh heh! T.sairaanhoitaja
[/quote]
Jos nyt sairaanhoitajan palkka lähentelee jotain 3000, niin ei se nyt ihan paska ole...
[quote author="Vierailija" time="16.12.2013 klo 02:05"]
[/quote]
Jos nyt sairaanhoitajan palkka lähentelee jotain 3000, niin ei se nyt ihan paska ole...
[/quote]
Peruspalkka ei ole noin paljon, vaan about 2300-2400. Kolmeen tonniin pääsee tekemällä töitä silloin kun kukaan ei halua, eli viikonloppuna, yöllä ja illalla. Palkkavertailussa pitää verrata peruspalkkoja päivätyöstä, niinkuin muillakin. Kyllä jokainen haluaa lisää rahaa siitä että joutuu olemaan vaikkapa jouluaaton töissä, eikö? Vai kuuluuko hoitajan tehdä se ihan kutsumuksen palosta, toisin kuin kaikkien muiden?
itse asiassa, kiinteistövälittäjät saa mun kaikki pisteet tässä kysymyksessä.
Ei kai hoitajia mitenkään erikoisen pahasti vihata? Minä en ole ainakaan koskaan saanut hoitajilta huonoa palvelua, tai perheeni. No ehkä lapsena kerran. Mutta eikös esim. jotain sossutätejä tai kelan tätejä vihata paljon enemmin? Tai opettajia! Vanhemmat haukkuu aina opeja ja kelan tädit aina torppaa hakemukset. Sossut taas toimii väärin jossain huostaanotoissa. Kampaajat leikkaa aina liikaa tai värjää väärin ja ymmärtää väärin.
Ja ei, en ole missään tässä mainituista ammateista =).
No, me eletään maailmassa, jossa kaiken ikävän pitää olla jonkun syy. Sitä ei hyväksyt ollenkaan, että suurin osa ikävistä asioista voi olla sellaisia, ettei niille kukaan voi. Kärsimystä ja sairautta on kaikkien vaikea hyväksyä, omalla kohdalla tai kenenkään kohdalla. Sille ei ole useinkaan muuta syyllistä kuin elämä itse, mut tulilinjalle joutuu sitten se lähin ihminen joka asian kanssa on tekemisissä, eli hoitaja. Kun tilanne on muutenkin sietämätön ja hankala, odotetaan hoitajilta joskus ihan mahdottomia, ja ne täyttymättömät odotukset voivat purkautua ihan vihana. Ei se sen kummempaa ole, stressaavassa tilanteessa ihminen harvoin käyttäytyy sen parhaimman puolensa mukaisesti.
En koskaan kirjoita noihin hoitajia käsitteleviin ketjuihin. Voit siis ehkä olettaa, että noihin ketjuihin vastaavat sellaiset, joilla on ne jyrkimmät asenteet tai huonoimmat kokemukset. Ylipäänsä kaikki ihmisten parissa työskentelevät saavat loanheittoa tällä palstalla, osattomaksi eivät todellakaan jää myöskään opettajat, sosiaalityöntekijät tai myyjät.
Itselläni on sukulaisia hoitoalalla ja myös yksi hyvä ystävä. Näen homman täysin sitä kautta, kurjat puitteet on usein. Arvostan aina sitä, kun joku pitää työstään.
Aivan kaikki mitä sairaalassa tapahtuu menee hoitajien piikkiin. Joku täällä itki sitäkin, miten ruoka paiskattiin nenän eteen(epäilen kyllä sitäkin) ja sitähän hulluna peukutettiin kuinka ikäviä ne hoitajat on. No hoitajat ei sitä tarjotinta kanniskele. Samaten noista tietojen urkkimisista suurin osa kiinni jääneistä on muita kuin hoitajia, no so what haukutaan hoitajat siltikin. Oikeessa elämässä ihmiset on kyllä kiitollisia saamastaan hoidosta.
Minä kyllä olen kanniskellut jokaisessa työpaikassa tarjottimia, hoitajille kuuluu myös ruuan jakaminen ja syöttäminen. Jakamisessa apuna ovat laitoshuoltajat. Mutta en kyllä paisko tarjottimia:)
Erikoissairaanhoidossa ei hoitajat kanniskele, ja oletan, että täällä kirjoitteleva ei ole vielä laitosasukki? No aivan sama, mutta oikeesti joku tolkku tähän hoitajien mollaamiseen olisi saatava. Itsehän me itsellemme kuoppaa kaivetaan, kun tehdään tästä ammatista kyseenalainen. Hattua täälläkin pitäisi nostaa, että joku vielä jaiksaa?
[quote author="Vierailija" time="16.12.2013 klo 00:55"]
Täällä vauvapalstalla bongaa jatkuvasti kaikenlaista valitusta milloin lähihoitajista, milloin terveydenhoitajista ja milloin sairaanhoitajista. Miksi vihaatte kyseistä ammattiryhmää niin paljon? Mistään muusta ammattiryhmästä ei löydy yhtä paljon pa*kanjauhantaa.
[/quote]
Mitenkä niin?
Jatkuvasti tätä joku reppana kyselee, en ole haukkumista nähnyt. Tarkoitan aloituksia että aletaan haukkumaan. Se on taas ihan normaalia (ammattikunnasta riippumatta) että arvostellaan sitten jostain syystä, sanotaan nyt vaikka niin että kun SINÄ teet tälläisen aloituksen että MIKSI hoitajia ei arvostella -niin sitten tulee niitä negatiivisia kokemuksia ja pointti on että sinähän tämän aloituksen teet.
Yhtähyvin voitaisiin kysyä miksi arvostellaan opettajia, rehtoreita, bussikuskeja, siivoojia, myyjiä, tutkijoita, kansanedustajia -vali, vali.
Sen verran olen lukenut kaupallista että tiedän sanoa että negatiivinen palaute kulkee ihmiseltä toiselle enempi kuin positiivinen. Niin se vaann menee: haukut helpommin hoidosta tai palvelusta helpommin kuin kehut!
Älä tee tälläisiä aloituksia, tunnut herkkähipiäiseltä. Pyytäisit suoraan niitä kivoja komentteja mutta pakko velloa tuskassaan?
Kriittisiin ketjuihin kirjoittavat huonosti kasvatetut, mahdollisesti häiriintyneet ihmiset. Viesteistä ei kannata välittää.
No onhan näitä haukkumisketjuja täällä pilvin pimein? Minusta taas ihminen joka ei arvosta itseään tai omaisiaan ei myöskään arvosta hoitajan ammattia?
[quote author="Vierailija" time="16.12.2013 klo 08:43"]
[quote author="Vierailija" time="16.12.2013 klo 02:05"]
[/quote]
[/quote]
Peruspalkka ei ole noin paljon, vaan about 2300-2400. Kolmeen tonniin pääsee tekemällä töitä silloin kun kukaan ei halua, eli viikonloppuna, yöllä ja illalla. Palkkavertailussa pitää verrata peruspalkkoja päivätyöstä, niinkuin muillakin. Kyllä jokainen haluaa lisää rahaa siitä että joutuu olemaan vaikkapa jouluaaton töissä, eikö? Vai kuuluuko hoitajan tehdä se ihan kutsumuksen palosta, toisin kuin kaikkien muiden?
[/quote]
No, palkka vaihtelee. Eikö muuten sitten lähihoitajien ja sairaanhoitajien palkoissa yleensä ole kuin jotain 300 euron ero...
[quote author="Vierailija" time="16.12.2013 klo 10:07"]
Kriittisiin ketjuihin kirjoittavat huonosti kasvatetut, mahdollisesti häiriintyneet ihmiset. Viesteistä ei kannata välittää.
[/quote]
Höpöhöpö. Jollei olisi kritiikkiä, me kaikki elettäisiin vielä puissa.
On se kumma, että vaikka on selvää, että palstalla vihataan ennen kaikkea hoitajia, etenkin lähihoitajia, niin todellisuus halutaan kieltää...
Ei hoitajille tietystikään veettuilla oikeassa maailmassa, mutta kyllä ainakin mun tuttavapiirissä hoitajat saa aika paljon dissausta yleisesti ammattiryhmänä. Ihan sen takia, että osa on yksinkertaisia kuin saappaat ja täynnä itseään. Sen lisäksi hirveitä työilmapiirin pilaajia. Kuten eräs kaveri hyvin tiivisti: kolmasosa on hyviä, kolmasosa siedettäviä ja kolmasosa sellaisia, että ne pitäisi äkkiä heittää ulos. Kamalinta on, että ylihoitajat ja muut pomot on usein näiden laiskojen ilkimysten vallassa, ja yhdessä sitten painostetaan niitä, jotka olisi ahkeria ja kilttejä. Ts. hoitoalan ongelma on se, että alalla on hirveästi mätää ja naiset tappelee liikaa.
[quote author="Vierailija" time="16.12.2013 klo 01:41"]
[quote author="Vierailija" time="16.12.2013 klo 01:31"]Hoitajille nyt vaan on hauska vittuilla koska he ovat sellaisia vajakkeja ettei heidän kasetti kestä mitään...:D
[/quote]
Minusta tuo ilmiö esiintyy lähinnä täällä av:lla, ei ympäröivässä maailmassa. Joskus mietin kyllä että ovatko ne kiivaimmat mielensäpahoittajahoitajat täällä hoitajia ollenkaan vai ihan provoja. Myös tämän ketjun ap:n motiivit mietityttävät.
[/quote]
Nimenomaan tuo lähihoitajien ammatin aliarvostus on kaikken lyhytnäköisintä. Kyllä meillä hoitajia temppu-ja erikoisosastoille riittää, mutta ne perushoidon taitajat laitoksiin rupeaa olemaan vähissä?
En vihaa kaikkia hoitajia. Ainoastaan ammattitaidottomasti ja törkeästi käyttäytyviä hoitajia. Ikävä kyllä heitä on tullut aivan liian paljon vastaan, ja sillä on ollut seurauksensa.
Ensinnäkin suoranaiset vaaratilanteet. Toiseksi jälkipyykkiin uhrautuu aivan törkeän paljon aikaa, rahaa ja energiaa. Kolmanneksi en yksinkertaisesti vain hyväksy huonoa kohtelua. En ymmärrä, miksi sermin takana hoitajia lähentelevä juoppo saa ystävällistä ja ymmärtävää kohtelua, mutta minulle tavalliselle perheenäidille samat hoitajat äyskivät, vaikka olen jatkuvasti käyttäytynyt heitä kohtaan hyvin.
Tuntuu siltä, että me tavalliset fiksut veronmaksajat olemme hoitajille joku suuri inhon kohde.
Luottamukseni on kärsinyt sen verran, että en suostu asioimaan alueeni keskussairaalassa omissa asioissani enää ollenkaan. En mene sinne tapaturmassa, en leikkauksen tarpeessa, enkä myöskään synnyttämään.
Myös äitiysneuvolaan meni luottamus viime kierroksella täysin. Nyt olen uudestaan raskaana, enkä ole menossa sinne raskauden seurantaan ollenkaan.
[quote author="Vierailija" time="16.12.2013 klo 01:36"]
[quote author="Vierailija" time="16.12.2013 klo 01:31"]
Hoitajille nyt vaan on hauska vittuilla koska he ovat sellaisia vajakkeja ettei heidän kasetti kestä mitään...:D
[/quote]
On myös totta ... tiettyyn pisteeseen saakka. Sitten on esim. ihmisiä, jotka ovat kouluttautuneet uudestaan, koska hoitajan ammatissa saa fyrkkaa.
[/quote]
Eikös tuo ole sama asia.