Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Mistä johtuu, että lapsenteko lykkääntyy niin helposti?

Vierailija
14.12.2013 |

Olen aina ollut ns. kiltti tyttö joka ajattelee ja tekee mitä pitää tehdä eikä mitä haluaa. Olen ollut mieheni kanssa 18-vuotiaasta. Vauvakuume tuli 21-vuotiaana mutta oli opiskelut kesken. Tulin vahingossa raskaaksi viimeisenä opiskeluvuotena 25-vuotiaana. Vauva olisi ollut toivottu ja olimme jo naimisissakin mutta tein abortin syystä, että opiskelu oli juuri loppumassa alkuraskaudesta ja työkokemus omalta alalta 0. Menin töihin mutta työpaikka oli sellainen, että siirsin vauvahaaveita liian stressaavan työn vuoksi. Nyt olen vaihtanut uuteen työhön ja haaveilen, olisiko vihdoin aika. Vauvakuume on kova. Mutta onko vieläkään tarpeeksi hyvä aika?

- olemme 28-vuotiaita

- työni on määräaikainen, pitkä sellainen

- työnantaja on tuonut esille että yksikin henkilövaihdos vielä on iso isku firmalle (vaihtuvuus on ollut suurta ennen tuloani)

- säästössä on vasta 10 000 € asuntolainaa varten ja 5 000 € vauvaa varten, asumme vuokralla.

- parisuhde voi hyvin ja vauvakuume on kova. Haluamme kovasti oman lapsen jota kasvattaa.

- jos jaksaisin odottaa että lapsi syntyisi vasta 2015 maaliskuussa saisin isomman äitiyspäivärahan, joskin se olisi hyvän kokoinen jo nyt (n. 2200 €).

Nyt tuntuu että pitäisikö vielä odottaa vai joko.. Kuinka kauan tätä pitää lykätä?!

Kommentit (112)

Vierailija
81/112 |
16.12.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Pointti ei nyt ollut, että CV:ssä lukisi äitiysloma vaan se, että siellä on valmistumispäivämäärä ja sen jälkeen tyhjää jos on ottanut paperit ulos. Eihän se silloin näy jos on vielä opiskelijana. Tyhjästä pätkästä CV:ssä voidaan hyvinkin kysyä.

Jokatapauksessa voi olla lisäksi itselle mukavampaa olla äityislomalla kun on jo joku käsitys työnteosta ja jotain kontakteja luotuna. Kaikki on tietysti mahdollista työllistymisen kannalta, mutta kyse olikin siitä jos haluaa pelata hieman varmemmilla korteilla. Ja aina voi suunnitelmat mennä pieleen vaikka kuinka suunnittelee, mutta eipä jää harmittamaan, ettei yrittänyt.

Vierailija
82/112 |
16.12.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Joo, hienoahan se on jossitella, että on itselle mukavampaa olla ennen töissä ja sitten äitiyslomalla. Mutta jos lapsi on jo tulossa, ei parane enää jossitella vaan pitää lapsi. Itse ajattelisin tosi ikävästi äidistäni, jos kuulisin että hän olisi kaksi vuotta ennen syntymääni vastavalmistuneena abortoinut sisarukseni, koska halusi olla muutaman kk työelämässä. Jos hän olisi vielä saanut uran minun saamisen jälkeenkin, luulisi että päätös harmittaa. Kyllä siitä vain tosi kylmän ja laskemoidun kuvan ihmisestä saa. Ei olisi ollut ensimmäinen eikä viimeinen vastavalmistunut, joka saa lapsen ja ymmärrystä löytyy myös työantajien puolelta. Sen sijaan aika erikoista abortoida lapsi tuossa tilanteessa.. aika heppoiset perusteet mielestäni...

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
83/112 |
16.12.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="15.12.2013 klo 21:16"]

Ajatelkaa kuinka ainutlaatuinen ihminen olisi jäänyt syntymättä. 

[/quote]

Ainutlaatuisia ihmisiä jää syntymättä koko ajan. Ei siinä ole mitään ihmeellistä. Teinipojan lakanatkin ovat täynnä täyttymättömiä henkilökohtaisia historioita.

Vierailija
84/112 |
16.12.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="15.12.2013 klo 22:18"]

21-vuotiaasta lähtien olen vauvojen ohi kulkiessani saanut kyyneleen silmäkulmaani ja tyhjän olon ja kaipuun tunteen syliini.

Miten ihmeessä pystyit tekemään abortin? En vaan ymmärrä. Itse olisin riemusta kiljuen ottanut lapsen vastaan.

[/quote]

Kaikki eivät tunne samoin kuin sinä.

Vierailija
85/112 |
16.12.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tuhannet äidit ovat minimiäitiyspäivärahalla eivätkä edes harkitse aborttia. Mutta niinhän se on että toiset ovat kylmiä laskelmoivia (pistävät rahan lapsen hengen edelle) ja toiset rakastavia äitejä.

Vierailija
86/112 |
16.12.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="16.12.2013 klo 07:30"]Tuhannet äidit ovat minimiäitiyspäivärahalla eivätkä edes harkitse aborttia. Mutta niinhän se on että toiset ovat kylmiä laskelmoivia (pistävät rahan lapsen hengen edelle) ja toiset rakastavia äitejä.

[/quote]

Täällä on kyllä porukka sekaisin kuin seinäkello. Solumöykky ei ole lapsi eikä abortin tehnyt äiti.

Vierailija
87/112 |
16.12.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ihmisen elämä alkaa hedelmöityksessä (tai no kun hedelmöittynyt munasolu kiinnittyy kohtuun). Siinä on kaikki geneettinen koodisto uutta ihmistä varten.

Vierailija
88/112 |
16.12.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="15.12.2013 klo 15:37"]

[quote author="Vierailija" time="15.12.2013 klo 15:31"]

Oletko miettinyt että tekemäsi abortti on voinut tehdä kropallesi kaltoin? Siskoni ei voi saada lapsia, hän teki abortin n. 3 vuotta sitten. Arvaappa kaduttaako.. Jos oli vauvakuume niin minkä ihmeen takia teit abortin???? Kaikki eivät voi saada edes yhtä lasta niin tapat oman lapsesi typeristä syistä vaikka olisit varmasti ollu jo valmis äidiksi.

[/quote]

Käsittämätöntä paskaa tuo syyllistys. Kyllä on paljon sellaisia tilanteita, joissa abortti on ihan hyvä vaihtoehto. Väärään aikaan tehty lapsi (ja myös äiti) voi joutua elämään kurjan elämän sen vuoksi, että äidille kävi vahinko. Suurta itsekkyyttä on siittää/synnyttää lapsia täysin harkintaa vailla huonoihin lähtökohtiin vain siksi, koska lapset ovat lahjoja, itsellä on vauvakuume tms. muuta skeidaa.

Voi olla, että kävi huono tuuri, mutta tuollaisten idioottien syyllistykset tuskin asiaa muuttavat mihinkään suuntaan.

[/quote]

Täytyy todeta, että kyllä mäkin ajattelin ap:n olevan aika uskomaton idiootti kun teki abortin mainitsemastaan syystä. Jos jollekulle toivoisin pientä elämän antamaa opetusta, niin ap:lle. Että sitä lasta ei nyt tulisikaan tai tulisi sitten vaikka vammainen.

Ihan naurettavaa sössöttää, että elämä olisi mennyt pilalle, kun lapsi olisi syntynyt opintojen loppuvaiheilla... olisi sitten jättänyt paperit sisään siksi aikaa, että lapsi olisii syntyntyt ja suorittanut opinnot teoreettisesti loppuun siinä kohtaa kun lapsi olisi alkanut olla valmis päiväkotiin. Ihan uskomatonta miten vähän ihminen antaa arvoa jo alkaneelle elämälle.

Ja joo, olen samaa mieltä, että on tilanteita, joissa abortti on varmasti kannattava vaihtoehto äidin kannalta. Nyt se oli mun mielestä lähinnä mielisairaan ihmisen perfektionismia. jos miehensä on vielä samanlainen, niin ei voi kuin sääliä jokaista lasta joka syntyy tuohon perheeseen tuollaisten ihmisperseiden lapseksi. Mieti jos ei lapsi olekaan täydellinen. Voiskohan sen silloinkin vielä tappaa?

Vierailija
89/112 |
16.12.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="15.12.2013 klo 22:23"]

[quote author="Vierailija" time="15.12.2013 klo 22:18"]

21-vuotiaasta lähtien olen vauvojen ohi kulkiessani saanut kyyneleen silmäkulmaani ja tyhjän olon ja kaipuun tunteen syliini.

Miten ihmeessä pystyit tekemään abortin? En vaan ymmärrä. Itse olisin riemusta kiljuen ottanut lapsen vastaan.

[/quote]

Varmaa juuri siksi, että oli halu luoda lapselle mahdollisimman hyvät lähtökohdat tulevalle elämälleen. Tuossa se tuli esille aiemmassa kirjoituksessaan jos hiukankaan on kykyä yhdistellä asioita.

[/quote]

Niin, siis onko tässä nyt ajatus, että sitä lasta ei ollut olemassa? Tai että se sama tapettu sikiö odottelee jossain pääsyä takaisin?

Eihän se nyt niin mene. Siellä oli ap:n esikoinen tulossa, jonka ap päätti ihan naurettavasta syystä tappaa. Ei se sama lapsi sieltä ikinä enää tule.  Joo, ei se sikiö siitä varmaan sen ihmeemmin kärsinyt, jos abortti tehtiin varhaisessa vaiheessa. En silti voi mitenkään käsittää tällaista ajatusmaailmaa, mitä ap edustaa.

En siis todellakaan arvosta suunnittelematonta elämää, jossa heittäydytään yhteiskunnan elätiksi ja suolletaan vaan lapsia. Mutta kun nythän ei tilanne ollut ollenkaan se, vaan ap:lla oli opinnot yms. käynnissä.

Olen itsekin saanut esikoiseni kesken opintojen, kakkonen syntyi pari kuukautta valmistumisen jälkeen. Sen jälkeen syntyi vielä kolmas vauveli. Kun kuopus oli 3v sain sen vakipaikan, siihen asti tein useamman vuoden oman alani duunia osa-aikaisesti, ja näin saimme lapset hoidettua kotona. ELi ei kaiken tarvitse mennä aina sen peruselämän käsikirjoituksen mukaan.

En kyllä pysty toivottamaan ap:lle ja miehelleen mitään hyvää. 

Vierailija
90/112 |
16.12.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="15.12.2013 klo 23:16"]

[quote author="Vierailija" time="15.12.2013 klo 22:32"]

Ap oli valmistunut ja tilanne olisi ollut mitä mainioin, noin yleensä ottaen. Työantajat palkkaavat mieluummin naisen äitiyslomalta kuin naisen, joka todennäköisesti jää aivan kohta äitiyslomalle. Totuushan on, että ap teki sen helpon ratkaisun, jota ohjasi hänen käsityksensä "turvatusta" lapsuudesta. Ap olisi todennäköisesti pystynyt tarjoamaan syntyneelle lapselle aivan yhtä turvatun lapsuuden, vaikka olisi lapsen pitänytkin. Joten kyse oli vain ja ainoastaan ap:n omasta tahdosta mikä sekin on ihan ok. Mutta aivan turha selitellä syyksi mitään taloudellista tilannetta. Jos tahtoa olisi ollut, olisi ap nyt palaamassa työelämään pienen lapsen äitinä eikä jäämässä äitiyslomalle.

[/quote]

Just joo. Eiköhän tuossa ole jossittelua kylliksi. Eikä se välttämättä ole ollut mikään helppo ratkaisu. Ja se, että tekee voitavansa ja sen minkä kokee lapsen perheeseen tulon kannalta oikeaksi on mielestäni selkärankaista toimintaa. Kuka täällä on sanomaan miten asia olisi pitänyt hoitaa paremmin kun ei voi tietää miten asia olisi mennyt jos ei olisi abortoinut.

Ei ole mitenkään turhaa perustella taloudellisella tilanteella. Kuten jo aiemmin täällä on kirjoitettu, kyse oli talouden turvaamisesta. Ei ole läheskään yhtä helppoa työllistyä jos on heti opiskelujen jälkeen jäänyt äitiyslomalle ilman työkokemusta, kuin jos on jo jonkinlainen työhistoria takana. Monet työnantajat kokevat, että pidempi pätkä pois työelämästä erkaannuttaa jo itsessää ihmistä kuvioista. Se yhdistettynä kokemattomuuteen ei ole mikään häävi yhdistelmä työmarkkinoilla.

En vaan voi ymmärtää mikä siinä on vikana, että koettaa järjestää elämänsä hyvin lapsen ja tulevaisuuden varalle?

[/quote]

Öööh no olisiko se, että tappaa sen lapsen? Ei kyllä todellakaan ole mitään lapsirakkaan ihmisen toimintaa vaan itsekeskeisen paskan.

Vierailija
91/112 |
16.12.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minun on vaikea ymmärtää aborttia tässä tapauksessa, vaikka hyväksynkin abortin ylipäätään. Jos kerran on vakaa parisuhde, johon lapsia toivotaan, opinnot lähes valmiit, puoliso työelämässä ja pariskunnalla jopa vauvakuume, niin abortti kuulostaa ihan järjettömältä.

Ap kertoo valmistuneensa ilman oman alan työkokemusta. Miten tilanne olisi muka huonompi silloin, jos hän olisi pitänyt lapsen? Hän olisi voinut hyvin ottaa paperit ulos vasta äitiysloman jälkeen ja hakea näin töitä ilman että valmistumisen ja työelämän aloittamisen välillä on mitään vuosien tai edes kuukausien taukoa. En vain pysty tajuamaan, miten vauvakuumeinen ihminen voi tehdä abortin tuossa tilanteessa.

Vierailija
92/112 |
16.12.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Enpä ole kuullut että naiset laskelmoisivat noin tarkasti sitä oikeaa aikaa hankkia lapsi. Luulisi naisten tietävän että lapsi ei ole kuin auto lainoineen joka hankitaan kun taloudelliselle tilanteelle sopii. Nuo ovat varmaan kontrollifriikin ihmisen kaikkivoipaisuuskuvitelmia. Ei se välttämättä tule kuin napista painamalla, yrittämiseen voi mennä pidempään.

Noiden esittämiesi faktojen kohdalla sanoisin että antaa palaa vaan, olet varmasti valmis. Työnantajallasi ei ole mitään oikeutta sanoa kuka saa tehdä lapsia ja kuka ei, senhän luulisi tyhmemmänkin tajuavan. Se voi ihan rauhassa yrittää syyllistää, mutta älä syyllisty. KUKAAN ei ole niin korvaamaton että kokonainen firma kaatuu jonkun vauvalomaan.

Miksi sitten nykyisin yleensä lastensaaminen venyy? Minulla lastentekoa viivytti se että silloin nuorempana samanikäiset miehet eivät olleet läheskään kypsiä isäksi. "Ehkä, sitten joskus" oli vastaus useamman vuoden yhdessäasumisen jälkeen. Onneksi en jäänyt odottelemaan, sitä samaa mantraa se hokee nykyiselleenkin. Minulla oli onnea siinä että viimehetkellä tapasin miehen johon rakastuin ja joka halusi lapsia kanssani.

Olen raskaana, ja arvaapa mitä? Minulla ei ole säästössä yhtään, ja opinnotkin ovat vasta viittä vaille valmiit. Lapsi on suunniteltu ja toivottu. 

Mutta odottele vain, niin saat pistää tuon säästössä olevan kymppitonnin hedelmöityshoitoihin.

Vierailija
93/112 |
16.12.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Odotimme otollista tilannetta, joka todellakin tuli kun olimme täyttäneet 35v. Olemme nyt yrittäneet 1/2 vuotta ja kokeneet yhden keskenmenon. Syynä ei sinänsä meidän ikä, vaan kohdun synnynnäinen epämuodostuma. En kadu, ettemme yrittäneet aikaisemmin. 25-35 ikävuoden välillä tapahtui kaikkea rankkaa (esim. silloisen avopuolison kuolema). Nyt vauva saisi tulla milloin tahansa.

Vierailija
94/112 |
16.12.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Toisten ihmisten mukaan kun elätte. Itse tein just niinku halusin kun oli kysymys jätänkö ehkäisyn pois.

Vierailija
95/112 |
16.12.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ihmettelen, että lääkäri on antanut lähetteen aborttiin noilla tiedoilla. 25-vuotias nuori rouva, opinnot päättymässä, lasta toivotaan. Olisi ollut lääkärin etiikan mukaista sanoa tuolla tavalla murehtivalle odottajalle, että sinulle en kirjoita lähetettä aborttiin.

Muistattehan, arvon naiset, että toisin kuin yleisesti luullaan, Suomessa ei ole vapaata aborttia - vaikka käytäntö yleensä on se, että sen kyllä saa, esim. alkamalla valittaa, että en kestä ja sekoan, jos en saa aborttia. Abortille pitää olla jokin syy Suomessa, ja syyksi voidaan kirjata vaikkapa "sosiaaliset syyt" tällaisessa tapauksessa, tai "elämäntilanne".

Mutta kun on kysymyksessä 25-vuotias tuore rouva, jonka opinnot ovat tulossa päätökseen ja joka haaveilee vauvasta, ei kyllä elämäntilanne voisi paljon parempi olla.

Tätäkö tämä kiristyvä nyky-Suomi on, että aivan kaikki pitää uhrata työlle?

Vierailija
96/112 |
16.12.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tosi ikävää, että joku täällä toivoo ketjun aloittajalle vammaisia lapsia ja muuta mielipuolista sen vuoksi, että teki abortin heidän mielestään väärässä hetkessä. Itse toivon, että nämä jeesustelijat olisi aikanaan abortoitu niin olisi moni nykyinen sisko tai veli päässyt vähemmällä...

Miten nämä tekopyhät paasaajat voivat sanoa, että lapsi syntyy silloin kun siittiö ja munasolu yhtyvät, mutta voivat samaan hengen vetoon ladella listan tapauksia, jolloin abortti yllättäen onkin ok. Miten te voitte siis kannattaa näiden "lasten" murhaamista, koska nehän eivät tiedä sitä onko äiti teini tai raiskattu (olisivat halunneet syntyä jne jne..). Syyttömiä ovat omaan tilanteeseensa, joten on perusteetonta valita tuollainen välimuoto. Itse kannatatte omien koodistojenne mukaan murhaa kun näitä sääntöjä laaditte.

Eli olkaa nyt rehellisiä tai vittu tukkikaa se typerä suunne!

Vierailija
97/112 |
16.12.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

On aika kamalaa toivoa toiselle pahaa. Toivoa, että maailmaan syntyisi vammaisia, kärsiviä ihmisiä lisää. 

Ap:lle toivon, että hänen arvonsa selkeytyisivät ja saisi itselleen rauhan tuosta kontrollin halusta. Elämä antaa ja ottaa. Viimeistään raskaus aikana ihminen huomaa kuinka elämä lopultakin on korkeamman voiman hallussa eikä ihminen omilla kyvyillään siihen voi vaikuttaa. Nöyryyttä.

Vierailija
98/112 |
16.12.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Miten joku voi toivoa jollekin vammaisia lapsia? Tällaisen asian vuoksi kostonhimo on niin suuri, että varta vasten toivotaan, että joku ihminen syntyy vammaisena ja kärsii elämänsä? Hävetkää!

Toivottavasti tuollaisten ihmisten geeniperimä ei saa jatkoa.

Vierailija
99/112 |
16.12.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minä en ymmärrä ihmisiä jotka ajattelee noin monimutkaisesti. Olin 24-v kun esikoinen syntyi, ei ollut säästöjä, asuimme vuokralla kaksiossa ja olimme onnellisia.

Olen sitä mieltä, että asioilla on aina tapana järjestyä. Eikä elämässä voi (ei kannata) muutenkaan kaikkea suunnitella etukäteen. Esikoinen täyttää nyt 14-v ja olen tosi tyytyväinen että uskalsimme tehdä lapset suht nuorina:).

Vierailija
100/112 |
16.12.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset