Mistä johtuu, että lapsenteko lykkääntyy niin helposti?
Olen aina ollut ns. kiltti tyttö joka ajattelee ja tekee mitä pitää tehdä eikä mitä haluaa. Olen ollut mieheni kanssa 18-vuotiaasta. Vauvakuume tuli 21-vuotiaana mutta oli opiskelut kesken. Tulin vahingossa raskaaksi viimeisenä opiskeluvuotena 25-vuotiaana. Vauva olisi ollut toivottu ja olimme jo naimisissakin mutta tein abortin syystä, että opiskelu oli juuri loppumassa alkuraskaudesta ja työkokemus omalta alalta 0. Menin töihin mutta työpaikka oli sellainen, että siirsin vauvahaaveita liian stressaavan työn vuoksi. Nyt olen vaihtanut uuteen työhön ja haaveilen, olisiko vihdoin aika. Vauvakuume on kova. Mutta onko vieläkään tarpeeksi hyvä aika?
- olemme 28-vuotiaita
- työni on määräaikainen, pitkä sellainen
- työnantaja on tuonut esille että yksikin henkilövaihdos vielä on iso isku firmalle (vaihtuvuus on ollut suurta ennen tuloani)
- säästössä on vasta 10 000 € asuntolainaa varten ja 5 000 € vauvaa varten, asumme vuokralla.
- parisuhde voi hyvin ja vauvakuume on kova. Haluamme kovasti oman lapsen jota kasvattaa.
- jos jaksaisin odottaa että lapsi syntyisi vasta 2015 maaliskuussa saisin isomman äitiyspäivärahan, joskin se olisi hyvän kokoinen jo nyt (n. 2200 €).
Nyt tuntuu että pitäisikö vielä odottaa vai joko.. Kuinka kauan tätä pitää lykätä?!
Kommentit (112)
Voi luoja, on sinulla asenne.. Ihan kauheita ihmisiä löytyy :( Viikolle 20 saakka abortointioikeus "huvikseen"?!!!! Tajuatko, että viikolla 21 syntyneet lapset ovat selvinneet terveinä aikuisiksi? Se on MURHA. Ei abortti ole mikään ehkäisykeino, joka on ihan "ok", siihen tulisi olla painavat syyt. Jos taloudellinen tilanne ok, ei todellakaan ole oikea syy jäädä odottamaan äitiysrahan kasvua tai muuta. Onko lapsi kohdussasi jokin korvattava esine, jonka voi vaan korvata tekemällä uuden? Hän on ainutlaatuinen yksilö, joka olisi halunnut syntyä, elää ja kuolla kanssamme.
abortti ei ole ehkäisykeino.
aplla oli elämä kunnossa, korkeakoulut käytynä eli tämä oli muuten vaan tehty abortti.
En kannata huvikseen tehtyjä abortteja opetelkaa ehkäisemään tai sulkekaa portit. Raiskaus, nuori-ikä (alle 22) vanhemman tai lapsen sairaus kehitysvamma tms.
Luuleeko joku todella että ap olisi katunut lapsen tekoa 25 vuotiaana? eikä edes kadu sitä, kunhan ura on nousussa.
[quote author="Vierailija" time="15.12.2013 klo 20:14"]
Mua kans kylmää oman tulevan lapsensa tappaminen :/
[/quote]
Koettakaa ääliöt nyt ymmärtää, ettei ketään ole tapettu. Itketkö itse kortsun äärellä kun ne "tulevat lapset" heitetään roskikseen?
Ihme hypokraatteja.
51 lisää jos joku ei ymmärtänyt niinnuo raiskaus yms oli siis niitä oikeita syitä
Kyllähän siinä tapetaan, kun kehittyvältä ihmisalulta riistetään oikeus syntymään, täyteen elämään ja arvokkaaseen kuolemaan. Miksi toiset surevat rv10 keskenmenoja tai toiset rv22 kohtukuolemia? Toisten mielestä näitä ei siis kannata surra, koska lapsi ei ollut edes lapsi- hänet voi vaan tappaa kohtuun koska vaan, koska se, jonka kuuluisi olla tämän pienen suurin ja tärkein suojelija ja puolestapuhuja, hoivaaja ja rakastava huolehtija, eli äiti- niin päättää? Satasen korkeamman äitiysrahan tai Intian lentolippujen vuoksi?
Miten joku tällaisen syyn tehnyt ei ymmärrä edes olla pahoillaan pienen elämän päättämisestä..
[quote author="Vierailija" time="15.12.2013 klo 20:32"]
Voi luoja, on sinulla asenne.. Ihan kauheita ihmisiä löytyy :( Viikolle 20 saakka abortointioikeus "huvikseen"?!!!! Tajuatko, että viikolla 21 syntyneet lapset ovat selvinneet terveinä aikuisiksi? Se on MURHA.
[/quote]
Ei ole murha. Muille ei myöskään kuulu, millä peursteella nainen keskeyttää raskauden. Voit kaikin mokomin itse vastustaa abortteja ja pidättäytyä tekemstä niitä. Sinulla ei kuitenkaan tule olla mitään valtaa määrätä muiden elämästä.
[quote author="Vierailija" time="15.12.2013 klo 20:32"]
Voi luoja, on sinulla asenne.. Ihan kauheita ihmisiä löytyy :( Viikolle 20 saakka abortointioikeus "huvikseen"?!!!! Tajuatko, että viikolla 21 syntyneet lapset ovat selvinneet terveinä aikuisiksi? Se on MURHA. Ei abortti ole mikään ehkäisykeino, joka on ihan "ok", siihen tulisi olla painavat syyt. Jos taloudellinen tilanne ok, ei todellakaan ole oikea syy jäädä odottamaan äitiysrahan kasvua tai muuta. Onko lapsi kohdussasi jokin korvattava esine, jonka voi vaan korvata tekemällä uuden? Hän on ainutlaatuinen yksilö, joka olisi halunnut syntyä, elää ja kuolla kanssamme.
[/quote]
Mistä sinä sen tiedät mitä se olisi halunnut. Sitä paitsi abortti vissiin tehtiin hyvin aikaisessa vaiheessa. Eihän se silloin ole vielä mikään ihminen. Tuolla logiikalle saisi melkein viettää hautajaisia kuukausittain tai aina kun yhdynnässä siittiöiden kulku munasolulle estetään. Miesten masturboinnista puhumattakaan, mutta se lieneekin näiden ihmisten mielestä sitten jo niin törkeää toimintaa, että manalan liekkeihin joutaisivat?
Joka tapauksessa ei ole oikein tehdä abortteja mukavuussyistä. Abortti ei ole ehkäisykeino.
Ja onhan se nyt vallan eri asia, keskeytetty yhdyntä kuin raskausviikolla 11 oleva lapsi! SIKIÖ viikko 11.
Tämän viikon alussa alkio on kahdeksan viikon ikäinen, ja koska kaikki rakenteet ovat nyt muodostuneet, alkiovaihe päättyy. Alkiosta on kasvanut sikiö. Latinaksi sikiö, foetus, tarkoittaa pientä ja nuorta. Tämän pikkuisen ensisijainen tehtävä onkin nyt kasvaa ja kypsyä syntymään saakka.
Sormet ja varpaat näkyvät nyt selkeästi ja käsivarret ja jalat ovat lähestulkoon oikeilla paikoillaan. Käsivarret ovat taipuneina kyynärpäistä ja ranteista ja ne ovat jo sen verran pitkät, että kädet yltävät koskettamaan toisiaan rinnan yli. Tästä eteenpäin kädet ja jalat kehittyvät hieman aikaisempaa hitaammin.
Aivot, jotka muodostuvat nyt kahdesta suuresta puolikkaasta, alkavat hieman saadan sikiön liikkeitä hallintaansa. Sikiöllä on nännit ja pian se osaa pissata, kun munuaiset alkavat tuottaa virtsaa. Silmäluomet peittävät silmät lähes kokonaan ja nenänpää tulee näkyviin tällä viikolla. Kitalaki muodostuu ja ylähuulen kehitys päättyy. Ensimmäinen kunnollinen ihokerros peittää sikiön ja sen luinen ranka, alkaen ylävartalosta, muuttuu vähitellen rustosta luuksi.
[quote author="Vierailija" time="15.12.2013 klo 19:39"]
Toivon todella että et abortin takia saa lasta. Tai jos saat niin se on vaikeasti vammainen. Opitpahan elämästä jotain.
[/quote]
Haista vittu.
- ei AP.
Tuo kuulosti todella turhalta abortilta. Tee lapsia just silloin kuin itseä huvittaa. Se työnantajakin ajattelee oikeasti vaan firmansa menestystä, ei työntekijöidensä hyvää.
Tositapaus: minun kaverini meni jo opiskeluaikanaan naimisiin. Hän valmistui kauppatieteen maisteriksi ja sai huipputyöpaikan omalta alaltaan suuresta firmasta. Kaverini oli lojaali firmalle ja ajatteli, ettei nyt heti kehtaa äitiyslomalle jäädä. Oli sitten sopivat 5 vuotta töissä ja hankki tämän jälkeen 2 lasta. Äitiyslomien aikana firma oli fuusioitu ja nainen irtisanottiin heti, kun se oli luvallista. Sen jälkeen ei oman alan töitä ole löytynyt kymmeneen vuoteen. Hän sinnittelee jossain osuuskunnassa.
[quote author="Vierailija" time="15.12.2013 klo 20:38"]Kyllähän siinä tapetaan, kun kehittyvältä ihmisalulta riistetään oikeus syntymään, täyteen elämään ja arvokkaaseen kuolemaan. Miksi toiset surevat rv10 keskenmenoja tai toiset rv22 kohtukuolemia? Toisten mielestä näitä ei siis kannata surra, koska lapsi ei ollut edes lapsi- hänet voi vaan tappaa kohtuun koska vaan, koska se, jonka kuuluisi olla tämän pienen suurin ja tärkein suojelija ja puolestapuhuja, hoivaaja ja rakastava huolehtija, eli äiti- niin päättää? Satasen korkeamman äitiysrahan tai Intian lentolippujen vuoksi?
Miten joku tällaisen syyn tehnyt ei ymmärrä edes olla pahoillaan pienen elämän päättämisestä..
[/quote]
No niin. Muuhun aborttikeskusteluun en puutu, mutta
Abortin tehdessäni olin vielä koulussa ja olisin jäänyt MINIMIäitiyspäivärahalle, 0 vuotta työkokemusta, suoraan koulusta vuosiksi kotiin, 0 euroa säästöjä (velkaa 7000€) ja miehellä pienipalkkainen työ.
Nyt pääsen jo tällä hetkellä 2200€:n äp-rahalle (jos odotan 6-12kk se kasvaa väh. 100€) työkokemusta on sen verran että on mahdollista saada työtä äitiysloman jälkeen, miehellä on myös parempi työ ja säästöjä 15000 € joista osa ihan vauvaa varten nimetty.
Opetelkaa lukemaan. Ap.
[quote author="Vierailija" time="15.12.2013 klo 20:47"]
Joka tapauksessa ei ole oikein tehdä abortteja mukavuussyistä.
[/quote]
Voit aivan vapaasti olla tekemättä abortteja mukavuussyistä, jos se ei ole mielestäsi hyvä juttu. Ei ole kuitenkaan oikein, että sinä päättäisit, mistä syistä joku muu saa tehdä abortin. Se kun kuuluu vain asianosaiselle itselleen.
[quote author="Vierailija" time="15.12.2013 klo 20:48"]Ja onhan se nyt vallan eri asia, keskeytetty yhdyntä kuin raskausviikolla 11 oleva lapsi! SIKIÖ viikko 11.
Tämän viikon alussa alkio on kahdeksan viikon ikäinen, ja koska kaikki rakenteet ovat nyt muodostuneet, alkiovaihe päättyy. Alkiosta on kasvanut sikiö. Latinaksi sikiö, foetus, tarkoittaa pientä ja nuorta. Tämän pikkuisen ensisijainen tehtävä onkin nyt kasvaa ja kypsyä syntymään saakka.
Sormet ja varpaat näkyvät nyt selkeästi ja käsivarret ja jalat ovat lähestulkoon oikeilla paikoillaan. Käsivarret ovat taipuneina kyynärpäistä ja ranteista ja ne ovat jo sen verran pitkät, että kädet yltävät koskettamaan toisiaan rinnan yli. Tästä eteenpäin kädet ja jalat kehittyvät hieman aikaisempaa hitaammin.
Aivot, jotka muodostuvat nyt kahdesta suuresta puolikkaasta, alkavat hieman saadan sikiön liikkeitä hallintaansa. Sikiöllä on nännit ja pian se osaa pissata, kun munuaiset alkavat tuottaa virtsaa. Silmäluomet peittävät silmät lähes kokonaan ja nenänpää tulee näkyviin tällä viikolla. Kitalaki muodostuu ja ylähuulen kehitys päättyy. Ensimmäinen kunnollinen ihokerros peittää sikiön ja sen luinen ranka, alkaen ylävartalosta, muuttuu vähitellen rustosta luuksi.
[/quote]
Ap:lla ei ole koskaan ollut sikiötä, ei edes puoliksi sen ikäistä alkioita.
Mä olen hyvin varovainen ja riskejä kaihtava ihminen, mutta täytyy sanoa, että en ole koskaan miettinyt lasten hankkimksta tuolla tavoin kuin ap. Eihän nykyään edes ole vakituisia työpaikkoja! Tai omalla alallani olisin saanut odotella 40-vuotiaaksi ainakin. Siis tietenkin minäkin pidin selvänä että parisuhteen on oltava hyvä, koulutus on oltava ainakin hankinnassa ja molempien täytyy haluta lasta, mutta en ole koskaan kuullut, että joku miettisi noin paljon esim. Äitiyspvärahan määrää. Itse en hankkinut lapsia opiskeluaikana (ellei palkallisia jatko-opintoja lasketa), mutta en nyt todellakaan pitäisi sitä Suomessa holtittomana. Yleensä kulutus on opiskeluaikana pienempää kuin työssäkäyvillä ja on helppo sopeutua pieniin tuloihin.
Siis, jokainen tavallaan, mutta mun kokemuksella on erittäin harvinaista ja tarpeetonta säätää noin tarkkaan sitä uskaltamistaan lasten suhteen.
Tosi kuvottova tuo sikiön kuvaus. Oliko tuon tarkoitus saada joku vastustamaan aborttioikeutta? Lähinnä herää halu saada moinen loiseliö äkkiä pois omasta kropasta.
Hyi kun olette sairaita :( Mitäpä jos huolehtisitte ehkäisystä, niin teidän hirviöiden ei tarvitsisi tehdä niitä mukavuusaborttejakaan?
[quote author="Vierailija" time="15.12.2013 klo 20:56"]
[quote author="Vierailija" time="15.12.2013 klo 20:38"]Kyllähän siinä tapetaan, kun kehittyvältä ihmisalulta riistetään oikeus syntymään, täyteen elämään ja arvokkaaseen kuolemaan. Miksi toiset surevat rv10 keskenmenoja tai toiset rv22 kohtukuolemia? Toisten mielestä näitä ei siis kannata surra, koska lapsi ei ollut edes lapsi- hänet voi vaan tappaa kohtuun koska vaan, koska se, jonka kuuluisi olla tämän pienen suurin ja tärkein suojelija ja puolestapuhuja, hoivaaja ja rakastava huolehtija, eli äiti- niin päättää? Satasen korkeamman äitiysrahan tai Intian lentolippujen vuoksi?
[/quote]
No niin. Muuhun aborttikeskusteluun en puutu, mutta
Abortin tehdessäni olin vielä koulussa ja olisin jäänyt MINIMIäitiyspäivärahalle, 0 vuotta työkokemusta, suoraan koulusta vuosiksi kotiin, 0 euroa säästöjä (velkaa 7000€) ja miehellä pienipalkkainen työ.
Nyt pääsen jo tällä hetkellä 2200€:n äp-rahalle (jos odotan 6-12kk se kasvaa väh. 100€) työkokemusta on sen verran että on mahdollista saada työtä äitiysloman jälkeen, miehellä on myös parempi työ ja säästöjä 15000 € joista osa ihan vauvaa varten nimetty.
Opetelkaa lukemaan. Ap.
[/quote]
Siinähän se tuli. Minun mielestäni hyvä perustelu asialle. Ja varmasti tulevan lapsenkin kannalta hyvä kun talous on kunnossa. Tässä on ihan turha kuvailla jotain sikiön kehityskulkua ja muulla tavalla vittuilla ja ilkeillä. Minun mielestä järkevää ajattelua ja lapsen tulevaisuuden turvaamista.
Lisäksi on muistettava, etteivät kaikki naiset halua heittää omaa elämäänsä tuuliajolle lapsen vuoksi, kun on mahdollista pyrkiä kehittämään omaa elämäänsä ja samalla hoitaa perhe-elämän hyvin. Taitavat täällä olla äänessä katkeroituneet kotiäidit, joiden elämässä on vähän liian pienet ympyrät ja itse ovat ryssineet oman elämänsä ja nyt kateellisena itkevät täällä.
AP, edelleenkään sinun kuvailemasi syyt eivät ole mielestäni tarpeeksi painavat aborttiin. Sain itse lapsen kesken yliopisto-opintojen. Ihan järkyttävää, että ihminen voi toivoa ja rakastaa toista lastaan, mutta abortoida toisen tuntematta mitään, vain koska työelämän tilanne on sellainen :'( Tekee pahaa...
Laskelmoin aivan samallalailla varsinkin raha-asioita! Tosin minulla on vakituinen työ ja asumme omakotitalossa, eikä minulle ole tehty aborttia. Tosin nuoruudessa olen syönyt useamman kerran jälkiehkäisypillereitä. Suurin jarru on ylipaino, josta en näköjään pysty pääsemään eroon.