Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Sainpahan mäkin tänään oman kokemuksen ns. stokka-mummosta

Vierailija
14.12.2013 |

Olin ruokakaupassa Helsingin keskustassa ja vanhempi rouvashenkilö kiilasi minut aivan törkeällä tavalla kassajonossa. Kun sanoin hänelle, että anteeksi, minä olin jo tässä ensin, hän vain lappasi tavaransa hihnalle ja vastasi minulle ruotsiksi. Minäkin vastasin sitten hänelle ruotsiksi että "om man bara talar svenska så behöver man inte vara artig??" johon rouva että "du är rasist!" "du är elak och rasist!". Olin tosi vihainen ja sanoin ilkeämielisen hyvän joulun toivotuksen. Olin todella ihan raivona ja myönnettäköön, että suomeksi olisin tokaissut että "aijaha, kun on tarpeeksi vanha niin sitten ei enää tarvitse käyttäytyä". En kuitenkaan osaa riittävästi ruotsia sanoakseni noin, toisekseen minulle tuli vaikutelma, että tuo on juuri rouvan taktiikka vetää joillekin jauhot suuhun ja jatkaa omaa törkeää käytöstään, kaikki eivät pysty vastaamaan ruotsinkieliseen puheeseen. Periaatteessa siis minusta ei ole asiallista huomauttaa ruotsin puhumisesta mutta teinhän sen sentään ruotsiksi hienolla kouluruotsillani.

No. Painotan vielä, että minua itseäni ei häirinnyt siis ruotsinkielisyys vaan törkeän huono käytös, joka olisi ollut mahdollista ihan millä tahansa kielellä.

Kommentit (57)

Vierailija
1/57 |
14.12.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mummot on mummoja ja monella mummolla on muistisairaus tai muuten päässä viiraa ja käytöstavat tuppaavat unohtumaan kaiken muun mukana.

Seurattiin sivusta kaverini kanssa hänen isoäitinsä aggressiivista sekoilua erään kerran lähikaupassa hetken aikaa, ennen kuin kaverini puuttui peliin. Oli näin helpompi sitten ehdottaa, että mummin olisi varmasti hyvä käydä nyt lekurissa.

Vierailija
2/57 |
14.12.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

#26 jatkaa:

Sellaisissa tilanteissa, missä odotetaan vuoroa ilman selvää jononmuodostusta tai vuoronumeroa, esim. jossain lihatiskillä, saattaa joskus käydä niin, että joku yrittää etuilla (ehkä ihan epähuomiossakin). Mutta silloin sanon ystävällisesti: "Anteeksi, nyt oli minun vuoroni". Koskaan siitä ei ole syntynyt mitään riitaa. Vastaavasti, jos myyjä yrittää alkaa palvella minua ennen omaa vuoroani, sanon aina "tämä rouva/herra/tyttö..." oli ennen minua. Hyvin on toiminut.

Oikeastaan haluaisin joskus törmätä tuollaiseen stokka-mummoon. Olisi hauska nähdä, miten selviäisin siitä tilanteesta.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/57 |
14.12.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ap, sä puhut lisäksi mamuista ja lisäät suluissa, että mamujen kielitaidosta kun ei aina tiedä

Tuo on rasistista, usko tai älä. Luin tän ketjun ja sun kommentit läpi ja susta saa rahvaanomaisen ja epäkypsän kuvan.

Vierailija
4/57 |
14.12.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="14.12.2013 klo 16:27"]

Ap, sä puhut lisäksi mamuista ja lisäät suluissa, että mamujen kielitaidosta kun ei aina tiedä

Tuo on rasistista, usko tai älä. Luin tän ketjun ja sun kommentit läpi ja susta saa rahvaanomaisen ja epäkypsän kuvan.

[/quote]

"mamu" on ihan tavallinen lyhenne maahanmuuttajasta, ei viitta rasismiin.

Vierailija
5/57 |
14.12.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tuohon kannattaa varautua pysymällä topakasti paikallaan ja kiilaamalla itsensä sitten kilpaa, kun mummot/tollot yrittää etuilla.

Vierailija
6/57 |
14.12.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="14.12.2013 klo 16:27"]

[/quote]

Ehkä sun kannattaa pohtia, mikä sitä rasismia on ja mikä ei. En itse nimittäin ymmärrä, mitä rasistista on sen toteamisessa, että joillain mamuilla on parempi kielitaito ja joillain huonompi. Ja viittasin edellä siihen, että monista seikoista johtuen on vaikea päätellä, miten kassahenkilö pääsi havainnoimaan tilannetta. On esimerkiksi todennäköistä, että mamukassahenkilö ei osaa ruotsia, joten hän ei ole yhtään tiennyt, mitä me olemme tuolla ruotsiksi sähisseet. Mutta tosiaan, en ymmärrä mitä rasistista on sen toteamisessa, että jollakulla on huono tai huonompi suomen kielen taito (puhumattakaan ruotsin kielen taidosta).

ap

Vierailija
7/57 |
14.12.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="14.12.2013 klo 15:30"]

olisit sanonut myyjälle että ÄMMÄ kiilaa! olis ollut mielenkiintoista nähdä mitä ois tapahtunut 

[/quote]

Ja mitähän se kassa olisi voinut asialle tehdä? Olisi vain saanut stokkamummon paskat niskaansa.

Vierailija
8/57 |
14.12.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minusta teit oikein, kun huomautit asiasta. Olisin itse varmaan sanonut vielä terävämmin, vaikka olenkin jo mummoiässä itsekin. On hyvä , että asetamme rajat sille, miten meitä saa kohdella . Huonoa käytöstä ei tarvitse sietää.

Vierailija
9/57 |
14.12.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Stokkan mummoille se on hyvä ajanviete. Käydä kyykyttelemässä finnjäveleitä. Tuntuu niin hyvältä sen jälkeen. Se on sitä parasta nitroa

Vierailija
10/57 |
14.12.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

noi pitäis saada tubeen

Vierailija
11/57 |
14.12.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Sä oot rahvas ja se oli ruotsinkielinen "bättre folk"-mummu. Ehkä sellasen 50 vuotta käyny Stockalla

ja sillä on oikeus päästä heti kassalle.

Vierailija
12/57 |
14.12.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Se mummo oli ulkomaalainen ja tottunut , että vanhemmat ihmiset päästetään eteen.

Vierailija
13/57 |
14.12.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ovatko ns. stockan mummot siis nimenomaan ruotsinkielisiä ja haluavat pitää oikeuksistaan kiinni? Olet ymmrtänyt väärin. Hienohelmaisuudesta tässä ei ole kyse, vaan sekopäisyydestä. Näitä "edelläkävijöitä" on kaikissa ihmisryhmissä ja silloin kun ovat hyvin röyhkeitä, ovat järjestään jokin sortin lääkityksessä/eläkkeellä. Joten hermostuminen ja käytöstavoista puhuminen tälle porukalle on täysin turhaa.

Vierailija
14/57 |
14.12.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ystäväni oli Ranskan matkallaan näille ranskis-kiilaajille tokaissut että venäläisiäkös ootte. ( tämä siis englanniksi ja vähän kauniimmin muotoiltu)

Oli tepsinyt ja aionitse käyttää tätä samaa jatkossa. ;)

Vierailija
15/57 |
14.12.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Liippaa läheltä 41:ä minunkin kommenttini, sillä kun luin aloituksen, tuli mieleeni, että tämä svanskatalande finare dam käyttäytyy juuri samalla tavalla kuin ainakin Itä-Suomen liikkeissä asioivat venäläiset. Röyhkeimmät panevat penskan jonoon jonkun karkkiaskin kanssa ja sitten kun tulee tämän vuoro, niin kaahaavat paikalle monen kärryn voimalla. Niille ei kannata valitettavasti sanoa vierailla kielillä mitään, koska eivät osaa muuta kuin venäjää (ainakaan kaupan kassajonossa!). Kysyin kassalta, mikseivät opeta asiakkaitaan jonottamaan vuoroaan ja kiellä kiilaamista, mutta likka katsoi minua kuin vähä-älyistä.

Vierailija
16/57 |
14.12.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mä annan aina noiden mummojen mennä. Siis kun puhutaan +70v ja kysyn aina myös jos itsellä enemmän ostoksia että menkää ensin?

Vierailija
17/57 |
14.12.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minulle on käynyt Prismassa niin, että oli paljon ruuhkaa palvelutiskille (joku pyhä tmv. oli tulossa) ja mummo etuili minua vaikka oli VUORONUMEROT!

Ihan käsittämätöntä, seisoin tiskin ns. toisesssa päässä missä mummo miehensä kanssa oli, vuoronumero muuttui numeroksi joka minulla oli ja myyjä sanoi (mummon päässä) "Numero 123" ja mummo syöksyi siihen "Täällä!". Koska olin tiskin toisessa päässä en siihen heti päässyt ruuhkan takia korjaamaan asiaa, samalla kun koitan päästä sinne päätyy jossa mummo on, kilahtaa jo seuraava numero. Sattumalta olin sen myyjän kohdalla joka numeron sanoi, ja "etuilin" sitten siihen sen edelle jolla oli numero "124".

Ärsyttävää tuossa oli:

-Mummo törkeästi etuili.

-Olin jonottanut pitkään, ja sitten jouduin ns. "epäilyn alaiseksi" ja "etuilijaksi" kun koitan KORJATA tilanteen.

Mutta täsmennän sen verran, että myyjä jonka kanssa sitten asioin kyllä ymmärsi asian heti kun näytin sen numeroni 123 ja osoitin mummoa, ymmärtäväinen oli myös se asikas jolla seuraava numero oli. Mutta olisin halunnut ns. näyttää kaapin paikan, tuollaisessa ruuhkassa on törkeää etuilla.

Vierailija
18/57 |
14.12.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

44 täsmentää, se myyjä kenen kanssa asioin siis kysyi siltä mummoa palvelevalta numerosta, mutta ilmeisesti paha oli asiaan puuttua kun jo lappoi mummolle jotain ostosta tiskistä jne. Mummolla ei tietenkään ollut (ilmeisesti ollenkaan!) vuoronumerolappua.

Vierailija
19/57 |
14.12.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Voi voi, ruotsia puhuva mummo ja mamu kassalla, joka ei ap:n mukaan varmaan oikein puhunut suomea. Paskapuhetta. Stockmannin myyjien on puhuttava sekä suomea että ruotsia ja mielellään tietysti englantia ja venäjäkin on toivottavaa. Ja mistä ap tietää, että kassa oli "mamu", maahanmuuttaja? Mistä sinä hänen taustansa näit??

Kyllä tässä haiskahtaa myös ap:n oma asenne.

Vierailija
20/57 |
14.12.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tummaihoinen voi olla suomalainen, ihonväri ei tee kenestäkään mamua.

Eikä ruotsinkieli tee kenestäkään törkeää, eikä sen puoleen mummouskaan.

Ap viljelee stereotypioita.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: viisi seitsemän neljä