Sainpahan mäkin tänään oman kokemuksen ns. stokka-mummosta
Olin ruokakaupassa Helsingin keskustassa ja vanhempi rouvashenkilö kiilasi minut aivan törkeällä tavalla kassajonossa. Kun sanoin hänelle, että anteeksi, minä olin jo tässä ensin, hän vain lappasi tavaransa hihnalle ja vastasi minulle ruotsiksi. Minäkin vastasin sitten hänelle ruotsiksi että "om man bara talar svenska så behöver man inte vara artig??" johon rouva että "du är rasist!" "du är elak och rasist!". Olin tosi vihainen ja sanoin ilkeämielisen hyvän joulun toivotuksen. Olin todella ihan raivona ja myönnettäköön, että suomeksi olisin tokaissut että "aijaha, kun on tarpeeksi vanha niin sitten ei enää tarvitse käyttäytyä". En kuitenkaan osaa riittävästi ruotsia sanoakseni noin, toisekseen minulle tuli vaikutelma, että tuo on juuri rouvan taktiikka vetää joillekin jauhot suuhun ja jatkaa omaa törkeää käytöstään, kaikki eivät pysty vastaamaan ruotsinkieliseen puheeseen. Periaatteessa siis minusta ei ole asiallista huomauttaa ruotsin puhumisesta mutta teinhän sen sentään ruotsiksi hienolla kouluruotsillani.
No. Painotan vielä, että minua itseäni ei häirinnyt siis ruotsinkielisyys vaan törkeän huono käytös, joka olisi ollut mahdollista ihan millä tahansa kielellä.
Kommentit (57)
Voisikin olla hyvä lisä ruotsin kouluopetukseen "näin sätit sinua törkeästi kohdellutta mummoa kauppareissulla";-) Sättimisen sisältö tietysti käytöstapojen kuuluttamista eikä haukkumista.:)
ap
Olisit potkaissut akkaa perseelle. Pahoitellut sitten, että on hermovikaa jalassa.
Nyt en ymmärrä? Mikä meni väärin? Om man bara talar svenka behöver man inte vara artig. Oikeinhan se on sanottu. Olisit vaan lisänyt siihen ette v i t t u perään
[quote author="Vierailija" time="14.12.2013 klo 15:30"]
olisit sanonut myyjälle että ÄMMÄ kiilaa! olis ollut mielenkiintoista nähdä mitä ois tapahtunut
[/quote]
No ei varmasti mitään, koska rouvan tavarat oli omien tavaroiteni edellä, oli tietysti järkevämpää että hän sai asioida ensin, koska eihän kassalla oleva myyjä olisi voinut palvella minua ensin. Toisekseen kassalla oli mamu, en oikein ollut varma, kuinka hän tulkitsi tilanteen (välillä mamujen kielitaito vaihtelee, toisekseen en voi tietää, näkikö hän alusta saakka mitä tapahtui).
ap
Muuten isot yläpeukut sulle, ap, mutta eikö tuon ikävän jokapaikan mummottelun voisi jo unohtaa? Naurattaa esim Timo Jutila, kun juttu luistaa ylä- ja alamummoista (jotka tietenkin tässä tapauksessa "huumoriksi" ymmärrän), mutta itse on 50kg ylipainoinen, kuin vanha pappa, junttimainen rillimestari. Isänikin on nuoremman näköinen.
Samoin jääkiekko-Suikkanen kertoi saaneensa mummolta hyvän neuvon voittoon: "Pitää tehdä 1 maali enemmän, kuin toisten, ja päästää vähemmän sisään omaan".
Ollaan kaikki ikäluokasta huolimatta arvokkaita ihmisiä, eikä mummotella ja muutenkaan luokitella ketään "ikävällä" tavalla. Joo, ja jos tää nainen olikin ns. jo "mummoikäinen", niin onko se kortti aina vedettävä esiin? (Kun mä itse olen vielä nuori ja hyvännäköinen, niin painu sä mummeli hevonkuuseen.)
Nainen toimi röyhkeästi, ja olisin taatusti sanonut parit valitut, kuten sanavalmis olit itsekin. Ja surullisinta on, kun jo 30v:sta alkaen me naiset olemme miesten mielestä ikäloppuja vanhoja luumuja. (Mulla hyvä suhde, en ole siis millään lailla mistään katkera.) Kiitos!
[quote author="Vierailija" time="14.12.2013 klo 15:30"]
Olisin alkanut heitellä mummon ostoksia hihnalta lattialle sitä mukaa kun ehti niitä siihen nostella.
[/quote]
Kieltämättä kun jälkeen päin mietin, mitkä vaihtoehtoni olisivat olleet tilanteessa niin joku tämäntyyppinenkin tuli mieleen.:D Sen huonona puolena epäilemättä olisi ollut se, että muut ihmiset olisivat katsoneet, kuinka hullu minä olen. :D Olisi tullut varsinainen komedia.
ap
[quote author="Vierailija" time="14.12.2013 klo 15:31"]
[quote author="Vierailija" time="14.12.2013 klo 15:29"]
[quote author="Vierailija" time="14.12.2013 klo 15:26"]
"om man bara talar svenska så behöver man inte vara artig??"
Oliko tämä mielestäsi asianmukainen kommentti, ap? Miksi yhdistit kielen huonoon käytökseen? Mielestäni mokasit itse käytökselläsi vähintään yhtä pahasti kuin se kiilannut henkilö.
[/quote]
Ymmärrän täysin. Mutta kuten selitin edellä minusta rouva myös käytti ruotsin puhumista aseenaan. Ja toinen selitys oli se, etten osannut muotoilla samaa ruotsiksi kuin mitä olisin sanonut suomeksi, en muista mitä on "käyttäytyä" tai "käytöstavat". Rouva oli jo tuon tokaisun kohdalla suututtanut minut jo ihan nollasta sataan, eli myönnän, että ei kivasti sanottu mutta kivaa ei ollut kyllä rouvan käytöskään.
ap
[/quote]
Mikset sitten puhunut suomea, jos ruotsin kielen taitosi ei riittänyt? Todella typerästi kommentoit, itseäni kyllä hävettäisi jos tuollaista menisin laukomaan. Tosin osaankin ruotsia täydellisesti.
[/quote]
No ihan kettuillakseni. Veikkaan, että rouva olisi nakellut niskojaan ja teeskennellyt, ettei ymmärrä, jos olisin puhunut suomea. Tiesin, että osaan sanoa kuitenkin jotain sanoakseni hänelle edes jotain takaisin. Halusin myös toimia tavalla, jota rouva ei odottanut. Voin kuvitella, että monta kertaa ihmiset ovat vain jääneet mykistyneenä seisomaan tällaisen käytöksen edessä.
ap
Mä tein kerran niin, kun olin latomassa ostoksiani nauhalle ja joku hieno vanhempi hajuvedessä kylpenyt rouva alkoi latoa omiaan siihen liian aikaisin, turkki oli päällä ja kovasti meikkiä ja korkkarit ja ilme ylimielisen kopea, että sain idean ja olin kuin en olisi huomannut niitä hänen ostoksiaan, vaan ladoin vain omiani edelleen ja ne meni sekaisin sen rouvan ostosten kanssa. Hahhaa, oli vaikea pidätellä naurua. Rouva alkoi keräillä tavaroitaan ostosteni seasta tuhahdellen ja mutisten "no on tämäkin aivan uskomatonta" oikein ässää sihautellen, mutten edelleen ollut huomaavinaankaan koko välikohtausta. Kihisin tyytyväisydestä.
Miksi ei huikannus kassalle, että tämä rouva ohitti minut jonossa, oletko ystävällinen ja ennen hänen ostoksiaan laskutat minun ostokseni, niin rouva malttaa kyllä odotella. On käsittämättömän tehokasta, koska yleensä sen kiilaamisen on huomannut joku muukin, joka siinä vaiheessa alkaa puolustella ohitettuja.
[quote author="Vierailija" time="14.12.2013 klo 15:39"]
olisit pyytänyt haltian paikalle
[/quote]
Kiitos tästä:D Alkaa olla jo paljon parempi mieli, tunti sitten olin vielä ihan raivona.
ap
Tuollaisia tyyppejä pitää potkia nilkkoihin kieliryhmästä ja sukupuolesta riippumatta. Itse olen ruotsinkielinen.
Mistä ihmeestä teidän tielle aina siunaantuu noita etuilija-mummoja? Olen itse jo mummoikäinen, suurimman osan elämästäni pääkaupunkiseudulla asunut, eikä minun edelleni ole koskaan kukaan yrittänyt kiilata, ei silloinkaan kun olin nuori tai keski-ikäinen. Enkä tietenkään itse ole ikinä yrittänyt etuilla.
[quote author="Vierailija" time="14.12.2013 klo 15:59"]
Mistä ihmeestä teidän tielle aina siunaantuu noita etuilija-mummoja? Olen itse jo mummoikäinen, suurimman osan elämästäni pääkaupunkiseudulla asunut, eikä minun edelleni ole koskaan kukaan yrittänyt kiilata, ei silloinkaan kun olin nuori tai keski-ikäinen. Enkä tietenkään itse ole ikinä yrittänyt etuilla.
[/quote]
No itseasiassa ennen tätä luulin itse, että ne ns. etuilevat stokka-mummot ovat vain legendaa. Eli meni vähän niin kuin neitsyys tässä asiassa.:)
Ja hyvin vähän muutenkin olen törmännyt huonoon käytökseen. Ja yleensä vanhat rouvat saattavat nimenomaan olla niitä hyvin käyttäytyviä ja ystävällisiä, niitä, joilla ei ole kiire minnekään ja saattavat jonossakin sanoa, että mene ensin kun sinulla on vain pikkuostos. Ääripäitä riittää.:)
ap
[quote author="Vierailija" time="14.12.2013 klo 15:29"]
[quote author="Vierailija" time="14.12.2013 klo 15:26"]
"om man bara talar svenska så behöver man inte vara artig??"
Oliko tämä mielestäsi asianmukainen kommentti, ap? Miksi yhdistit kielen huonoon käytökseen? Mielestäni mokasit itse käytökselläsi vähintään yhtä pahasti kuin se kiilannut henkilö.
[/quote]
Ymmärrän täysin. Mutta kuten selitin edellä minusta rouva myös käytti ruotsin puhumista aseenaan. Ja toinen selitys oli se, etten osannut muotoilla samaa ruotsiksi kuin mitä olisin sanonut suomeksi, en muista mitä on "käyttäytyä" tai "käytöstavat". Rouva oli jo tuon tokaisun kohdalla suututtanut minut jo ihan nollasta sataan, eli myönnän, että ei kivasti sanottu mutta kivaa ei ollut kyllä rouvan käytöskään.
ap
[/quote]
Mikset sitten puhunut suomea, jos ruotsin kielen taitosi ei riittänyt? Todella typerästi kommentoit, itseäni kyllä hävettäisi jos tuollaista menisin laukomaan. Tosin osaankin ruotsia täydellisesti.