Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Sainpahan mäkin tänään oman kokemuksen ns. stokka-mummosta

Vierailija
14.12.2013 |

Olin ruokakaupassa Helsingin keskustassa ja vanhempi rouvashenkilö kiilasi minut aivan törkeällä tavalla kassajonossa. Kun sanoin hänelle, että anteeksi, minä olin jo tässä ensin, hän vain lappasi tavaransa hihnalle ja vastasi minulle ruotsiksi. Minäkin vastasin sitten hänelle ruotsiksi että "om man bara talar svenska så behöver man inte vara artig??" johon rouva että "du är rasist!" "du är elak och rasist!". Olin tosi vihainen ja sanoin ilkeämielisen hyvän joulun toivotuksen. Olin todella ihan raivona ja myönnettäköön, että suomeksi olisin tokaissut että "aijaha, kun on tarpeeksi vanha niin sitten ei enää tarvitse käyttäytyä". En kuitenkaan osaa riittävästi ruotsia sanoakseni noin, toisekseen minulle tuli vaikutelma, että tuo on juuri rouvan taktiikka vetää joillekin jauhot suuhun ja jatkaa omaa törkeää käytöstään, kaikki eivät pysty vastaamaan ruotsinkieliseen puheeseen. Periaatteessa siis minusta ei ole asiallista huomauttaa ruotsin puhumisesta mutta teinhän sen sentään ruotsiksi hienolla kouluruotsillani.

No. Painotan vielä, että minua itseäni ei häirinnyt siis ruotsinkielisyys vaan törkeän huono käytös, joka olisi ollut mahdollista ihan millä tahansa kielellä.

Kommentit (57)

Vierailija
21/57 |
14.12.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Miksi ihmeessä aloit puhua daamille ruotsia. Minä olisin korkeintaan vaihtanut savvoon ja lapannut omat ostokseni mummon ostosten sekaan: Kiilooppa sitten maksammaanki ensmäesenä. 

Ja lähtiessäni olisin toivottanut oekeen vittumaesta loppuelemee, ee se kauvvoo ennee kestä.

Provotkin heikkenee.

Vierailija
22/57 |
14.12.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mummojen ei tarvi käyttäytyä, koska krempat, kolotukset ja pakotukset.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
23/57 |
14.12.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="14.12.2013 klo 19:26"]

Liippaa läheltä 41:ä minunkin kommenttini, sillä kun luin aloituksen, tuli mieleeni, että tämä svanskatalande finare dam käyttäytyy juuri samalla tavalla kuin ainakin Itä-Suomen liikkeissä asioivat venäläiset. Röyhkeimmät panevat penskan jonoon jonkun karkkiaskin kanssa ja sitten kun tulee tämän vuoro, niin kaahaavat paikalle monen kärryn voimalla. Niille ei kannata valitettavasti sanoa vierailla kielillä mitään, koska eivät osaa muuta kuin venäjää (ainakaan kaupan kassajonossa!). Kysyin kassalta, mikseivät opeta asiakkaitaan jonottamaan vuoroaan ja kiellä kiilaamista, mutta likka katsoi minua kuin vähä-älyistä.

[/quote]

Likka? Sinäpä se vasta kohteliaalta ja mukavalta vaikutatkin!

Vierailija
24/57 |
14.12.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minua etuili starbucksissa jotkut suomenruotsalaiset pissikset. Yksi oli ennen minua ja päästi neljä kaveria eteeni. Hiukan vitutti, mutta en jaksanut alkaa ojentamaan.

Vierailija
25/57 |
14.12.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="14.12.2013 klo 20:22"]

Likka? Sinäpä se vasta kohteliaalta ja mukavalta vaikutatkin!

[/quote]

Oli ilmeisesti nuorenpuoleinen kassaihminen. Olisiko pitänyt sanoa young lady?

Vierailija
26/57 |
14.12.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ap, toimit ihan oikein! Tuollaisille matameille pitää panna kampoihin. Tässä oma kokemukseni Stocka-mummosta noin vuoden takaa:

Jonotin miestenvaateosastolla kassalle, ja minun vuoroni oli seuraavana. Yht'äkkiä jostain takavasemmalta porhalsi eteeni mummeli, tietysti turkki päällä. Keskustelumme meni näin:

Minä (ystävälliseen mutta napakkaan sävyyn): Anteeksi, mutta minun vuoroni on sitten kyllä ensin.

Mummo: Mutta minä jonotan selkäleikkaukseen!

Minä (hämmästyneellä äänellä): Ai niinkö, mutta sittenhän te olette aivan väärässä jonossa! Minä nimittäin jonotan kassalle!

Tämän jälkeen mummeli poistui tuohtuneena.

Mainittakoon, että olisin tietysti antanut vanhukselle paikkani jonossa, jos hän olisi sitä selkävaivoihinsa vedoten pyytänyt. Mutta tuollainen etuilijakusipää oli vain ihan pakko pistää takaisin ruotuun.

Vierailija
27/57 |
14.12.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="14.12.2013 klo 19:49"]

Voi voi, ruotsia puhuva mummo ja mamu kassalla, joka ei ap:n mukaan varmaan oikein puhunut suomea. Paskapuhetta. Stockmannin myyjien on puhuttava sekä suomea että ruotsia ja mielellään tietysti englantia ja venäjäkin on toivottavaa. Ja mistä ap tietää, että kassa oli "mamu", maahanmuuttaja? Mistä sinä hänen taustansa näit??

Kyllä tässä haiskahtaa myös ap:n oma asenne.

[/quote]

Eihän aloituksessa sanottu, että oltiin Stockalla..

Vierailija
28/57 |
15.12.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tuli vaan mieleen että Japanissa on ihanan ylisäntillistä jonotusta, jopa metroon jonotetaan parijonossa!

Mua kerran joku venakko etuili Tiimarin jouluisessa kassajonossa. Koukkasin kyynärpään avulla takaisin eteensä ja sanoin tekoystävällisesti anteeksi, olin tässä ensin!  Venakot luulee että suomalaisia voi etuilla mielin määrin, joten parempi näyttää ettei kaikki täällä sitä hyväksy. Korostan vielä että useimmat venäläiset, varmaan ne jotka täällä vakituisesti asuvat, ovat olleet todella ystävällisiä.

Vierailija
29/57 |
15.12.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mummalla oli alkava altshaimeri. Ei kannattaisi ottaa pulttia tuommoisesta.

Vierailija
30/57 |
15.12.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="14.12.2013 klo 20:51"]

Ap, toimit ihan oikein! Tuollaisille matameille pitää panna kampoihin. Tässä oma kokemukseni Stocka-mummosta noin vuoden takaa:

Jonotin miestenvaateosastolla kassalle, ja minun vuoroni oli seuraavana. Yht'äkkiä jostain takavasemmalta porhalsi eteeni mummeli, tietysti turkki päällä. Keskustelumme meni näin:

Minä (ystävälliseen mutta napakkaan sävyyn): Anteeksi, mutta minun vuoroni on sitten kyllä ensin.

Mummo: Mutta minä jonotan selkäleikkaukseen!

Minä (hämmästyneellä äänellä): Ai niinkö, mutta sittenhän te olette aivan väärässä jonossa! Minä nimittäin jonotan kassalle!

Tämän jälkeen mummeli poistui tuohtuneena.

Mainittakoon, että olisin tietysti antanut vanhukselle paikkani jonossa, jos hän olisi sitä selkävaivoihinsa vedoten pyytänyt. Mutta tuollainen etuilijakusipää oli vain ihan pakko pistää takaisin ruotuun.

[/quote]

Tälle repesin ääneen! :D

Vierailija
31/57 |
08.11.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Luulin että Stokkan-mummot olisi urbaanilegenda, mutta ei tänään lauantaina se tapahtui keskustan Herkussa. Mikä oikeus on niillä arvostella muita? Mitä juoppoja ne on kun käyttäytyvät noin? Porttikielto tuollaisille.

Lätkäsanoin: Pidä mummo pää ylhäällä!

Vierailija
32/57 |
14.12.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Onko Porvoossakin nykyään Stokka?

Vierailija
33/57 |
14.12.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="14.12.2013 klo 15:15"]

Onko Porvoossakin nykyään Stokka?

[/quote]

Mistä päättelet, että tämä ei voisi olla totta?

Vierailija
34/57 |
14.12.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Eiköhän mummeli kuitenkin todellisuudessa puhunut itsestään. 

Vierailija
35/57 |
14.12.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

"om man bara talar svenska så behöver man inte vara artig??"

Oliko tämä mielestäsi asianmukainen kommentti, ap? Miksi yhdistit kielen huonoon käytökseen? Mielestäni mokasit itse käytökselläsi vähintään yhtä pahasti kuin se kiilannut henkilö.

Vierailija
36/57 |
14.12.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

tollaisia ne ovat, stokkan mummot 

Vierailija
37/57 |
14.12.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="14.12.2013 klo 15:26"]

Oliko tämä mielestäsi asianmukainen kommentti, ap? Miksi yhdistit kielen huonoon käytökseen? Mielestäni mokasit itse käytökselläsi vähintään yhtä pahasti kuin se kiilannut henkilö.

[/quote]

Ymmärrän täysin. Mutta kuten selitin edellä minusta rouva myös käytti ruotsin puhumista aseenaan. Ja toinen selitys oli se, etten osannut muotoilla samaa ruotsiksi kuin mitä olisin sanonut suomeksi, en muista mitä on "käyttäytyä" tai "käytöstavat". Rouva oli jo tuon tokaisun kohdalla suututtanut minut jo ihan nollasta sataan, eli myönnän, että ei kivasti sanottu mutta kivaa ei ollut kyllä rouvan käytöskään.

ap

Vierailija
38/57 |
14.12.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

olisit sanonut myyjälle että ÄMMÄ kiilaa! olis ollut mielenkiintoista nähdä mitä ois tapahtunut 

Vierailija
39/57 |
14.12.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olisin alkanut heitellä mummon ostoksia hihnalta lattialle sitä mukaa kun ehti niitä siihen nostella. 

Vierailija
40/57 |
14.12.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="14.12.2013 klo 15:26"]

[/quote]

Menikö ap:n pointti sulta ohi? Minusta vaikutti siltä, että mummo osasi kyllä ihan hyvin suomeakin, mutta vastasi vain ruotsiksi kun kuvitteli saavansa sillä vastapuolen sitten mykäksi ja luvan jatkaa omaa törkeää käytöstään. 

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: seitsemän seitsemän neljä