Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Kommentteja ruokavaliostani, kun yritän laihtua

Vierailija
14.12.2013 |

Minulla on 10 kg ylipainoa, josta yritän laihtua aluksi 5 kg. Ruokavalioni on suunnilleen tällainen:

Aamupala: kaurapuuro ja lasi maitoa TAI kiireen yllättäessä Nutrilett-pirtelö rasvattomaan maitoon tehtynä

Lounas: salaatti, jossa vihreän lisäksi tomaattia, kurkkua, viinirypäleitä, fetajuustoa, cashewpähkinöitä, krutonkeja, 1 keitetty kananmuna ja 100-150 g rasvatonta raejuustoa

Välipala: Skyr-rahka 170 g

Päivällinen: paistettua munaa ja kasviksia, esim. paprikaa ja parsakaalia

Iltapala: hedelmäsalaatti, jossa pilkottuna omenaa, banaania, kiiviä, appelsiinia ja kastikkeeksi loraus rasvatonta vaniljajogurttia

Ruokailujen yhteydessä juon rasvatonta maitoa jopa litran päivässä ja aterioiden välillä vettä yhteensä 2-3 litraa päivän aikana. Joskus päivällinen saattaa jäädä väliin kokonaan, jos lounas on ollut myöhään. Kiireisen työpäivän aikana saatan myös syödä lounaaksi ateriankorvikepirtelön tai rahkapurkin ja päivälliseksi sitten tuo salaatti. Pistääkö jokin silmään, mitä pitäisi muuttaa? Haluaisin pysyä terveenä ja samalla laihtua viitisen kiloa. Olen laiska liikkuja, mutta ajattelin aloittaa kuntosalitreenin tueksi edes 2-3 kertaa viikossa. Lisäksi käyn rauhallisella kävelylenkillä lähes päivittäin, tilanteesta riippuen 1-7 km matkoja. Kunnon hikiliikuntaa, jossa hengästyisin, en harrasta.

Hyviä vinkkejä otetaan kiitollisena vastaan!

Kommentit (38)

Vierailija
21/38 |
14.12.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

No maidossa on niin vähän proteiinia että sillä ei ole mitään merkitystä. Proteiini saa lihasta.

Vierailija
22/38 |
14.12.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Lihaa en syö ollenkaan. Lämpimissä ruoissa käytän kyllä soijarouhetta, papuja ja linssejä, mutta olen pitänyt salaattia kevyempänä vaihtoehtona kuin tyyliin pasta soija-papukastikkeella. Olin ajatellut saavani proteiinia tässä tapauksessa maidosta, munista, raejuustosta ja rahkasta - eikö ole riittävästi?

Laihdunkohan koskaan, sillä en kykene pelkkään nutrauskuuriin enkä myöskään maustamaton kana ja maitorahka -linjalle... Nutraamalla olen totaalisen väsynyt, ja toisaalta jos lisään liikuntaa, olen kamalan nälissäni.

Oletteko kaikki sitä mieltä, että maito on pahasta?

Ap

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
23/38 |
14.12.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kokeile kiloklubia, syöttämällä omat tietosi kalorimäärän jolla pitäisi laihtua noin puoli kiloa viikossa. Lisäksi kun merkkaa päivän syömiset sinne niin useimmiten on tarjolla eri vaihtoehtoja ruoka-aineiden mittaamisen. Seitsemän fetakuutiota voi merkata vaikka desimitassa jos ei painoa tiedä. Ei minusta tuossa sun ateriasuunnitelmassa ole kummoistakaan vikaa. Kasviksia saat varmaan yli puoli kiloa, mutta saatkohan tarpeeksi hyviä rasvoja? Tuossa niitä näyttää tulevan pähkinöistä ja jos käytät öljyä munien paistamiseen. Määrää on vaikea arvioida tietämättä tarkempia ruokamääriä ja kulutustasi.

Vierailija
24/38 |
14.12.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

ot, miksi sen kanan pitäisi olla maustamatonta? Heh...

Vierailija
25/38 |
14.12.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="14.12.2013 klo 15:00"]

Lihaa en syö ollenkaan. Lämpimissä ruoissa käytän kyllä soijarouhetta, papuja ja linssejä, mutta olen pitänyt salaattia kevyempänä vaihtoehtona kuin tyyliin pasta soija-papukastikkeella. Olin ajatellut saavani proteiinia tässä tapauksessa maidosta, munista, raejuustosta ja rahkasta - eikö ole riittävästi?

Laihdunkohan koskaan, sillä en kykene pelkkään nutrauskuuriin enkä myöskään maustamaton kana ja maitorahka -linjalle... Nutraamalla olen totaalisen väsynyt, ja toisaalta jos lisään liikuntaa, olen kamalan nälissäni.

Ap

[/quote]

Et saa kaikkia tarvittavia aminohappoja noista proteiinin lähteistä. Proteiinin lajillakin on merkitystä.. Soijaa ei kannattaisi syödä ollenkaan, eikö rasvattomia maitotuotteita.

Vierailija
26/38 |
14.12.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="14.12.2013 klo 15:00"]

Ap

[/quote]

Mikä on maustamaton kana- linja? :D Se että syö kyvyesti broilerin fileen ei tarkoita että se olisi mautonta! :)

Vierailija
27/38 |
14.12.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Sinä syöt enemmän kuin minä, vaikka en edes laihduta. Ei muuta kommentoitavaa.

Vierailija
28/38 |
14.12.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kiloklubia suosittelen minäkin. Sivusto antaa vihreillä/keltaisilla/punaisilla palloilla palautetta ruokavaliosi eri alueista, niin ei tarvitse arvailla tai kokeilla ja erehtyä loputtomiin. Toisaalta skaala laihduttajalle sopivaan ruokavalioon on niin laaja, ettei myöskään tarvitse hifistellä syömisten kanssa täältä ikuisuuteen.

Vierailija
29/38 |
14.12.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Esimerkiksi B12-vitamiinin saannin turvaamiseksi olen myös pitänyt maidonjuontia tärkeänä. Maustamaton kana siksi, että sellaisen kuvan olen näistä fitness-dieeteistä saanut :D Mikään ei saisi maistua miltään, eikä varsinkaan hyvälle!

Jos ilman lihaa ei voi selvitä, onko antaa jotakin laihduttajalle sopivaa reseptivinkkiä, joka sisältää naudan jauhelihaa? Salaattiin en sitä taida lisätä. Kana, kala ja possu ei käy. Pasta, peruna ym. perinteiset jauhelihan lisäkkeet ajattelin sulkea pois ruokavaliostani. Ehkä jauhelihaa voisi lisätä munakkaaseen, siinä ei tulisi kiusausta lisätä kovin tuhteja elementtejä ruokaan kuten kastiketta tai juustoa (ajattelin täytettyjä paprikoita).

Teen ruoat usein samalla kaavalla, joten ehkä tuo Kiloklubi/Kalorilaskuri-linja voisi toimia, kun ainekset on punnittava/mitattava vain kerran.

Ap

Vierailija
30/38 |
14.12.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="14.12.2013 klo 14:52"]Kaloreita en ole laskenut. Ilman maitoa huolettaa riittävä proteiininsaanti. Joka päivä ei kulu litraa, mutta puoli litraa ainakin. Krutongit on helppo jättää pois, se ei tuota ongelmia eikä tuo merkittävästi lisäarvoa salaattiinkaan. Kaloreita en osaa laskea, koska olen armottoman huono arvioimaan määriä. En omista tarkkaa digitaalivaakaa, enkä osaa yhtään arvioida, paljonko kaloreita on vaikka niissä seitsemässä fetakuutiossa, jotka salaattiin laitan. Siksi kysyn teiltä neuvoa, jos joku osaisi paremmin hahmottaa kokonaisuutena. Ihan tavallista maustamatonta rahkaa en saa alas, niin on pahanmakuista. Kilot olen kerryttänyt puhtaasti herkuttelemalla, nyt päivän herkutteluhetkeni on nuo pilkotut hedelmät. Maidon juomista en lopeta, mutta alan kiinnittää siihen enemmän huomiota. Päiväkohtaiseksi maksimiksi voisin ottaa sen puoli litraa, kun ateriankorvikkeeseenkin menee jo 2 dl. Ap[/quote]

Jos olet huono arvioimaan määriä, niin sitä suuremmalla syyllä sun kannattaa käyttää esim.kiloklubia.

Herkästi käy niin, että sä kuvittelet syöväsi kevyesti, mutta  todellisuus on toista. Kiloklubissa tosiaan näät ne hyvän ja huonon rasvan suhteet, proteiinit ja kuidut.  osta talousvaaka, niin pystyt suhteuttamaan noi määrät.

Tosin niinkuin joku sanoi, tuolla kiloklubissa on muitakin annoskokoja kuin vaa´alla punnitut. Kirjaudu sinne sisään ja kokeile suunnilleen noi aineet, mitä sä normaalisti käytät. Ei ole kovin vaikeaa :)

Vierailija
31/38 |
14.12.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jos joku ihmettelee tuota tiheää syömistä, ajattelin sen olevan hyvä siksi, ettei nälkä ja mieliteot yllättäisi. Olen siis kerryttänyt ylimääräiset kilot niin, että voin olla vaikka koko päivän syömättä ja sitten nälissäni illalla vetänyt suklaalevyn naamaan. Jos syöntikertoja on liikaa, voin helposti karsia vähintään yhden aterian ja vaikka kaksikin pois. Annoskokona ateriat eivät mielestäni tunnu suurelta. Historiastani johtuen ensisijainen tavoitteeni on nyt kuitenkin lopettaa epäterveellinen herkuttelu kokonaan. Ehkä olen hieman sokea terveelliselle ruoalle siksi, koska vertaan sitä maitolasillista tai pilkottuja hedelmiä siihen suklaalevyyn :D

Ap

Vierailija
32/38 |
14.12.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="14.12.2013 klo 15:16"]

Esimerkiksi B12-vitamiinin saannin turvaamiseksi olen myös pitänyt maidonjuontia tärkeänä. Maustamaton kana siksi, että sellaisen kuvan olen näistä fitness-dieeteistä saanut :D Mikään ei saisi maistua miltään, eikä varsinkaan hyvälle!

Jos ilman lihaa ei voi selvitä, onko antaa jotakin laihduttajalle sopivaa reseptivinkkiä, joka sisältää naudan jauhelihaa? Salaattiin en sitä taida lisätä. Kana, kala ja possu ei käy. Pasta, peruna ym. perinteiset jauhelihan lisäkkeet ajattelin sulkea pois ruokavaliostani. Ehkä jauhelihaa voisi lisätä munakkaaseen, siinä ei tulisi kiusausta lisätä kovin tuhteja elementtejä ruokaan kuten kastiketta tai juustoa (ajattelin täytettyjä paprikoita).

Teen ruoat usein samalla kaavalla, joten ehkä tuo Kiloklubi/Kalorilaskuri-linja voisi toimia, kun ainekset on punnittava/mitattava vain kerran.

Ap

[/quote]Ei sun pastaa ja riisiäkään  tarvii sulkea pois, kunhan käytät runsaskuituisia täysjyvätuotteita.

Vierailija
33/38 |
14.12.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="14.12.2013 klo 15:22"]

Jos joku ihmettelee tuota tiheää syömistä, ajattelin sen olevan hyvä siksi, ettei nälkä ja mieliteot yllättäisi. Olen siis kerryttänyt ylimääräiset kilot niin, että voin olla vaikka koko päivän syömättä ja sitten nälissäni illalla vetänyt suklaalevyn naamaan. Jos syöntikertoja on liikaa, voin helposti karsia vähintään yhden aterian ja vaikka kaksikin pois. Annoskokona ateriat eivät mielestäni tunnu suurelta. Historiastani johtuen ensisijainen tavoitteeni on nyt kuitenkin lopettaa epäterveellinen herkuttelu kokonaan. Ehkä olen hieman sokea terveelliselle ruoalle siksi, koska vertaan sitä maitolasillista tai pilkottuja hedelmiä siihen suklaalevyyn :D

Ap

[/quote]Mulla on menossa just ton kiloklubin ohjeilla ruokavalioremontti. Elokuusta lähtien paino on pudonnut n. 15kg. Ja mullakin iso muutos on siinä, että ennen olen syönyt vähän päivällä ja illalla vetänyt sitten koko rahan edestä. Nyt pyrin syömään npuolet päivän kaloreista lounaaseen mennessä. Ja yllätys, illalla ei tule samanlaista ruuanhimoa, mitä ennen. 

Vierailija
34/38 |
14.12.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kiitos hyvistä neuvoista, nyt on tunnus luotu Kiloklubiin. Alan heti tutustua sivuston käyttöön ja syötän tämänpäiväiset syömiset tähän asti. Vaikka joku määrä menisi metsään, antanee se kuitenkin suuntaa ja jonkinlaista käsitystä. Nykyinen Tupperwaren talousvaakani ei taida olla tarpeeksi tarkka tähän tarkoitukseen, joten luulen joutuvani hankkimaan digitaalisen mallin (ja ensi kesän uudet bikinit ;) )

Ap

Vierailija
35/38 |
14.12.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Heti tuli kysymys mieleen - toimiiko teillä ruokien syöttäminen Kiloklubiin normaalisti iPadilla? Minulla ei näytä onnistuvan.

Ap

Vierailija
36/38 |
14.12.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jos jätät hiilihydraatit pois, lisää rasvaa, mieluimmin kasviöljyjä. Aika kevyeltä vaikuttaa, varsinkin jos suunnittelet liikunnan lisäystä. Tuollaisella ruokavaliolla ei kauan jaksa, ja herkut alkavat houkutella.

Vierailija
37/38 |
14.12.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="14.12.2013 klo 15:33"]

Kiitos hyvistä neuvoista, nyt on tunnus luotu Kiloklubiin. Alan heti tutustua sivuston käyttöön ja syötän tämänpäiväiset syömiset tähän asti. Vaikka joku määrä menisi metsään, antanee se kuitenkin suuntaa ja jonkinlaista käsitystä. Nykyinen Tupperwaren talousvaakani ei taida olla tarpeeksi tarkka tähän tarkoitukseen, joten luulen joutuvani hankkimaan digitaalisen mallin (ja ensi kesän uudet bikinit ;) )

Ap

[/quote]Jos et ole äärimmäisen tarkka noista grammoista (mä oon liiankin tarkka), niin luulis minkä tahansa vaa´an käyvän, kunhan antaa jotain osviittaa noista määristä. Tuollahan on tarkoitus kuitenkin tehdä "koko elämän" kattavia korjausliikkeitä elintapoihin.

Vierailija
38/38 |
14.12.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Osta keittiövaaka, ei paljoa maksa esim. Clas Ohlsonilta. Sen jälkeen alat käyttää Kiloklubia tai Kalorilaskuria johon saat grammalleen kaikki ylös.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: yksi kolme kolme