Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Iittalan "laatu". Järkyttävää!

Vierailija
13.12.2013 |

Kävin viime viikolla eräässä Iittalan outlet-myymälässä ja huomasin, että siellä oli ykköslaatuisina myytävänä aivan viallisia Kivi-tuikkuja. Niissä oli niin laajoja ja selkeitä pintavirheitä, että olin aivan ihmeissäni. No tänään sitten menin ostamaan Anttilasta Iittalan Vitriini-rasiaa, ja oli todella työn takana löytää virheetön yksilö. Lähes kaikissa oli pahoja virheitä, jotka todella huomasi. Katsoin sitten myös Mariskooleja, ja huomasin, että niissä näkyy sauma nykyään erittäin hyvin. Mielestäni aiemmin erotti aidon ja väärän Mariskoolin esimerkiksi juuri tuosta saumasta; aidossa se ei aiemmin ollut noin näkyvä kuin nykyään. Oletteko muut huomanneet tämän laadun romahtamisen Iittalan lasituotteissa? Laitoin juuri palautetta Iittalalle aiheesta.

Kommentit (127)

Vierailija
41/127 |
15.12.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

"Minulla on Teemaa, joka hankittu 80-luvun puolivälissä. Laatu on parempaa kuin nykyisissä, jotka naarmuuntuvat pinnalta. 

Sama laadun heikkous koskee myös Hackmanin tuotteita. Haarukat ja muut ovat sikakalliita, mutta laatu heikko. Ulkomaisia sarjoja saa paljon edullisimmin ja laatu parempaa. Näin totesi minulle myös astioiden tukkukauppias, kun hankin töihin uusia."

Ennen tehtiin "laatua" ihmisen(työntekijän) terveyden ja ympäristön kustannuksella. Nyt monet haitalliset aineet ja myrkyt ovat karsittu jo alkutuotannossa ja jatkuu tuotannossa. Hyvä niin, kun EU:n ansiosta valvonta on tiukentunut, sillä tuskin kukaan haluaisi jonkun astiaston tai kattiloiden takia ihmisten ennen aikaista kuolemaa ja ympäristön saastumista.

Laadun ja hinnan lisäksi, vastuullisen yrityksen on huolehdittava myös eettisistä arvoista, vaikka se heikentäisi kilpailukykyä ja tuotteen laatua. 

Vierailija
42/127 |
15.12.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Hieman hämmentävää luettavaa. Minulla ei ole ollut mitään ongelmia lukuunottamatta vuosia sitten hajonneita hot and cool -laseja. Niissä oli suunnitteluvirhe ja ne oli tehty liian ohuiksi. Neljä meni rikki ihan muutamassa kuukaudessa ja asiasta reklamoituani minulle lähetettiin kahdeksan tilalle. Ne uudet ovat hyvin kestäneet, niissä on hieman paksumpi lasi.

Aino-lasien kanssa ei mitään ongelmaa, ei myöskään Lempi-lasien, vaikka ovat paljon ohuempaa tekoa. Molemmat pesemme tiskikoneessa ja miehistötappioita ei ole ollut. Meillä on myös Satumetsää, Runoa, Teemaa ja Origoa, mitään ei ole mennyt hajalle muuten kuin lattialle tippumalla (pieni Origo-kippo). Useimmat näistä keraamisista astioista kestävät lattialle tippumisenkin. Kivitasoon kun kunnolla täräyttää, niin siinä kyllä heikompi antaa periksi :-)

Ja valtaosa näistä astioista ostettu ihan viime vuosina, tuoreimmat ovat vasta vuoden vanhoja. Mistä lähtien sitä huonoa laatua on ollut kaupan? 

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
43/127 |
01.05.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ite ostin uuden muumi-kesäkupin ja kupissa on peukalonpään kokoinen värivirhe (vaalea läikkä sinisessä kohdassa). Kaupassa en tätä nähnyt kun "sesonkikuppi-tarra" oli liimattu sen päälle...

Vierailija
44/127 |
01.05.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Samaa mieltä, että vikaa on. Uudet muumikulhot tummuu sisäpinnoista parin käyttökerran jälkeen, mutta ne onkin nykyään halpamaissa tuotettu.

Ostin pari vuotta sitten Iittalan kartio jälkiruokakulhoja 12 kpl, joista puolet hajonnu. Vika ei ole käyttäjässä, koska muut merkit on kestäny monta kertaa kauemmin.

Vierailija
45/127 |
01.05.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="01.05.2015 klo 10:19"]Meillä on ollut Aino Aalto laseja n.15v ajan. Vanhimmat kirkkaan väriset kestäneet lohkeamatta reunoiltaan.
Sen sijaan vähän myöhemmin ostetut mustat ja uusimmat ruskeat ovat lohkeilleet.
Seuraavat lasit on jonkin muun firman.
[/quote]

Sama juttu. Meillä enää kaksi ehjää aalto lasia jäljellä.

Vierailija
46/127 |
01.05.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="13.12.2013 klo 23:57"]En ole itse havainnut tuollaista. Meillä on sekä 20 vuotta vanhoja Teeman astioita että ihan tänä vuonna ostettuja. Myös Kivi-tuikkuja ja Mariskooleja, enkä ole huomannut virheitä.
[/quote]

No sulla ne on niin vanhoja, että ne on valmistettu Suomessa.

Vierailija
47/127 |
01.05.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="13.12.2013 klo 23:31"]

[quote author="Vierailija" time="13.12.2013 klo 22:50"]

Mulla on Arabian ja Iittalan kakkoslaadun laseja ja mukeja, joista en oo tähän päivään mennessä löytänyt sitä virhettä, minkä takia ne ei ykköslaaduksi kelvanneet. Olen ostanut ne useita vuosia sitten. Onko nykyisin muka ykköslaadun astioissakin selkeitä virheitä? Tuo on kyllä aika uusi muutos sitten.

[/quote]

Sama. Köyhänä opiskelijana vuosituhannen vaihteessa tuli ostettua paljon kakkoslaadun Kaartiota ja Teemaa. Muistan niiltä ajoilta yhden lasin, joka tippui kuivauskaapista, muttei särkynyt. Mies ei sitten näistä Suomi-designin klassikoista ole pitänyt, ja niitä on säilytetty kaapin perällä. Käyttöastiat on hankittu muilta valmistajilta. Taitaa olla onni?

[/quote]

Onnella ei ole mitään tekemistä asian kanssa kun mies on ollut kaukaa viisas.

Vierailija
48/127 |
01.05.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kun pesette laseja niin antakaa niiden 'jäähtyä' pesukoneesta ottamisen jälkeen ennenkuin pinoatte niitä päällekkäin. Jos pesun jälkeen vielä lämpimät lasit pinotaan niin niistä katoaa jännite ja lasit menevät herkästi rikki, ei tarvita isoa kolausta, että lasi voi jopa räjähtää käsiin. Ei sillä merkillä väliä, jos tuotetta käytetään väärin.

Vierailija
49/127 |
01.05.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meillä on kestäneet Ikean lasit paremmin kuin Iittalan Kartiot. Mies muisteli, että lapsena pudotti mummolassa Kartion lattialle ja ei tapahtunut mitään. Nyt kolahti aavistuksen pöydän kulmaan ja säpäleiksi. Laseja ei säilytetä päällekkäin. Ja mulle on taidettu myydä kakkoslaatua ykkösenä, kun esim.  reunat ovat eri vahvuisia.

Vierailija
50/127 |
01.05.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Joillakin vaan hajoaa kaikki käsiin..kumma ettei meillä ikinä hajoa kartiot eikä ainon lasit. Taitaa teidän kakarat käsitellä niitä niin rajusti?

Vierailija
51/127 |
01.05.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="14.12.2013 klo 00:24"]

Olisiko tarkoituksella B-laatua, jota ei voi muualle lähettää myyntiin.

[/quote]

Anttilassako? Miksi ne siellä kelpaisivat sen paremmin kuin "muuallakaan"?

Vierailija
52/127 |
01.05.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kokemuksia Iittalan Essence-laseista? Kestävätkö käytössä, konepesua?

Vierailija
53/127 |
01.05.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="01.05.2015 klo 16:01"]Kun pesette laseja niin antakaa niiden 'jäähtyä' pesukoneesta ottamisen jälkeen ennenkuin pinoatte niitä päällekkäin. Jos pesun jälkeen vielä lämpimät lasit pinotaan niin niistä katoaa jännite ja lasit menevät herkästi rikki, ei tarvita isoa kolausta, että lasi voi jopa räjähtää käsiin. Ei sillä merkillä väliä, jos tuotetta käytetään väärin.
[/quote]Kyllä halpislasit kestää käsittelyn kuumanakin ja lattialle pudottamisenki Harmi, että suomalaiset brändit pilataan, kuten Marimekko ja Iittala. Ahneella paskainen loppu!

Vierailija
54/127 |
01.05.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mulla ainakin Kokot, Taikat, Korennot, Ainot ja isot kartiot kestäneet hyvin. Ja on suht uusiakin osa. Koko soikio- lautasissa ei ole naarmun naarmua vaikka olleet päivittäisessä käytössä n.10v. Osa astioista 2laatua ja osa 1-laatua. Niin joo ja Muumi- mukeja ollaan myös ostettu.

Vierailija
55/127 |
01.05.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mun mielestä taas Baltiassa ja Thaimaassa tehty posliini ja lasi kestävämpää kuin suomalainen. Maasälpä posliini on kestävintä mut sitä ei suomessa käytetä.

Vierailija
56/127 |
01.05.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="14.12.2013 klo 10:35"]

Onko Iittala alkanut tuottamaan astioita eri tehtaassa/maassa nykyään?

[/quote]

Tuontia taitaa olla.

Vierailija
57/127 |
01.05.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jos saa lahjana Iittalaa ja se on sellaisen valkoisen boxin sijasta ruskeassa aaltopahviboxissa niin onko ostaja ollut ostoksilla silloin outletissa? 2-laatuinen?? Kannun puukahvassa sauma (ihan kuin menisi katki jos käyttää), joka ei näy ulospäin, koska kahva ei ole pyöreä. Nyyh, olin oikeasti tätä toivonut.

Vierailija
58/127 |
01.05.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="01.05.2015 klo 09:09"]

Jos saa lahjana Iittalaa ja se on sellaisen valkoisen boxin sijasta ruskeassa aaltopahviboxissa niin onko ostaja ollut ostoksilla silloin outletissa? 2-laatuinen?? Kannun puukahvassa sauma (ihan kuin menisi katki jos käyttää), joka ei näy ulospäin, koska kahva ei ole pyöreä. Nyyh, olin oikeasti tätä toivonut.

47 lisää: sorry, se olikin Marimekkoa!!! Mutta selittyykö paketti tuolla selityksellä.

Vierailija
59/127 |
01.05.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="13.12.2013 klo 23:04"]

Iittalan ote-laseihin tuli reunoihin lohkeamia nopeasti. Nyt meillä on niitä enää yksi kaapissa jäljellä ja siitäkin näkyy nyt reuna lohjenneen. Kakkoslaadun kartiolasien yläreuna muuttui muutaman käytön jälkeen sameaksi.

Ostin sitten tilalle prismasta martinex-laseja, n.2€/kpl ja hyvin ovat ehjinä säilyneet ainakin toistaiseksi.

[/quote]

Meillä oli myös iso sarja noita Ote-laseja, hommasimme kun tulivat markkinoille n. 10 vuotta sitten. Nyt 2 jäljellä, kaikista muista kappaleista lohjennut reunat. Tämä sarjahan myös lopetettiin aika nopeasti, ja yksi syy oli ainakin tuo laadun heikkous. 

Vierailija
60/127 |
01.05.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="14.12.2013 klo 06:54"]

[quote author="Vierailija" time="14.12.2013 klo 04:27"]

Taika astioiden reunat hajoaa. Merkittömät ja esim Ikean astiat kestävät paremmin käyttöä ja pesua. Ottaa kyllä päästä.

[/quote] Palstan mukaanhan Ikea myy vain paskaa.

[/quote]

Jos ikean euron lasi hajoaa niin ei harmita niin paljon ku iittalan kympin...

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kahdeksan viisi viisi