Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Kiihdytyskaistalta motarille liittyminen - tämä on suomalaisille vaikeaa

Vierailija
01.10.2020 |

Olen huomannut että suomalaisilla on liikenteessä kaikista eniten vaikeuksia ymmärtää se miten kiihdytyskaistalla oikein pitää toimia. Ei näytetä ymmärtävän sitä, että kiihdytyskaistalla olevalla on väistämisvelvollisuus.

Aina saa olla arpomassa sitä tuleeko se eteen vai eikö tule, kun ei tajuta RYHMITTYÄ TAAKSE. Jos ei ole niin tehokasta autoa tai ajotaitoja niin ei pidä yrittää ryhmittyä eteen. Sitten siinä kiihdytyskaistan viimeisellä metrillä edelleen päristellään kylki kyljessä kiinni ja saan arpoa sitä lyökö se nyt jarrut tuossa pohjaan vai tuleeko autoni eteen/kylkeen, minun ratkaistavaksi jää painanko jarrua, kaasua vai vaihdanko kaistaa vai jatkanko samaan malliin riskeeraten törmäyksen.

Tämä on ylitsepääsemättömän vaikeaa suomalaisille ymmärtää. Tänään taas tilanne, minun autoni edessä ja takana ainakin sata metriä tyhjää tilaa, joten ryhmittyminen olisi pitänyt olla äärimmäisen helppoa. Päätin että nyt kokeilen ajaa liikennesääntöjen mukaan enkä vaihda vasemmalle kaistalle, jarruta tai kiihdytä. Ajoin tasan kaheksankympin nopeutta mutta jälleen kerran tuo yllä oleva oli tilanne mihin päädyttiin.. ei hitto kun menee hermot tähän touhuun.

Muistan kyllä että tätä asiaa ei varsinaisesti opetettu autokoulussa vaan se piti jotenkin itse ymmärtää ajokokemuksen myötä. Siellä opetettiin että pitää ryhmittyä siihen väliin mihin on turvallista..

Jotkut tietenkin ovat sitä mieltä että jos olisiin jarruttanut ja antanut tilaa niin tällä olisi ollut aikaa ryhmittyä, mutta kun niin ei täytyisi toimia.. ei olisi mun vastuulla jarrutella, kiihdytellä tai vaihdella kaistoja..

Kommentit (82)

Vierailija
1/82 |
01.10.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

80-nopeus motarilla? Ilmeisesti tietyöalue.

Yleistit ongelman koskemaan kaikkia suomalaisia tämän tapauksen perusteella. Tarkoitatko, että itsellesikin - lienet suomalainen - tämä on liian vaikeaa?

Ja tietenkin liikenteen sujuvuuden ja yhteispelin nimissä teemme mitä pitää jotta tilanne säilyy turvallisena, vaikka sitten joutuisimmekin, iik, muuttamaan nopeuttamme.

Vierailija
2/82 |
01.10.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ja kiihdytyskaistalla pitäisi kiihdyttää se auto siihen motarin vauhtiin, että sinne motarin liikenteeseen pääsisi liittymään sujuvasti. Ihan hirveetä ajaa kiihdytyskaistaa jonkun perässä viittäkymppiä jonossa ja sieltä kaikkien yrittää päästä turvallisesti ja sujuvasti motarin puolelle. Ja sitten se eka viittäkymppiä ajeleva jää vielä arpomaan kenen kylkeen itsensä tunkee.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/82 |
01.10.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ja kiihdytyskaistalla pitäisi kiihdyttää se auto siihen motarin vauhtiin, että sinne motarin liikenteeseen pääsisi liittymään sujuvasti. Ihan hirveetä ajaa kiihdytyskaistaa jonkun perässä viittäkymppiä jonossa ja sieltä kaikkien yrittää päästä turvallisesti ja sujuvasti motarin puolelle. Ja sitten se eka viittäkymppiä ajeleva jää vielä arpomaan kenen kylkeen itsensä tunkee.

Jep, pitäisi määrätä autokoulun kertauskurssille ne jotka eivät osaa kiihdyttää liittymässä. Aiheuttaa vaaratilanteita ja on todella yleistä.

Vierailija
4/82 |
01.10.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kannattaa myös muistaa että yleinen suomalaisten tapa siirtyä ohituskaistalle rampin kohdalla on kiellettyä ja poliisi puuttuu siihen sakoittamalla kohdatessaan sitä.

Vierailija
5/82 |
01.10.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Suurin syy AP:n mainitsemaan tilanteeseen on, että ajetaan rampissa liian lähellä edellä ajavaa ja eikä siksi pystytä kiihdyttämään siihen motarinopeuteen.  Motarille liityttäessä pitää olla sama nopeus kuin motarilla jo ajavilla. Helppoa sitten hieman jarruttaa tai kiihdyttää siihen sopivaan väliin. Pitkissä liittymärampeissa  joutuu usein jättämään jopa sata metriä väliä edelliseen autoon, jotta tämä onnistuu. 

Vierailija
6/82 |
01.10.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei. Ongelma on se, että Suomessa on hyvin joustamaton liikennekulttuuri. Liian suuri osa kuskeista on Teuvoja, maanteiden kuninkaita, ajatuksella mihän vttu ajan tässä ja piste. Se toimii jotenkin kun liikennettä on vähän, mutta ruuhkassa tai vilkkaassa liikenteessä on ihan painajainen. Mitkään kiidytyskaistojen vetoketjut ei toimi, vaan kaistanvaihdot ovat rasittavia lopputuloksella että kaikki kärsivät, liikenne hidastuu tulee nykimistä ja lopulta ihan mitättömillälkin liikennemäärillä ruuhka.

Tämä on yksi suurimpia eroja eurooppalaiseen ajamiseen, sillä siellä kaikki huomioi myös toisia ja silloin liittymiset on helpompia, kaistanvaihdot on helpompia, liittymien vetoketjut soljuvat ja suurillakin liikennemäärillä jono etenee.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
7/82 |
01.10.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Se erityisesti on käsittämätöntä että rampista tultaessa riskillä kiilataan kaistalla ajavan eteen vaikka takana olisi monta sataa metriä tyhjää. Yleensä nämä kiilaajat ovat miehiä.

Vierailija
8/82 |
01.10.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kannattaa myös muistaa että yleinen suomalaisten tapa siirtyä ohituskaistalle rampin kohdalla on kiellettyä ja poliisi puuttuu siihen sakoittamalla kohdatessaan sitä.

Periaatteessa oikein. Uudet liikennesäännöt kuitenkin velvoittavat ennakoimaan vaaratilanteet. Jos näen, että joudun joka tapauksessa ohittamaan rampista tulevan auton niin mieluummin teen sen vähän ennakkoon kuin viimetingassa.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
9/82 |
01.10.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Niissä kyllä törttöillään niin monella tavalla että vaikea etsiä mitään yhtä ongelmaa. Ensinnäkin monet ei kiihdytä kunnolla vaikka tulisi aina yrittää kiihdyttää kyseisen tien maksiminopeuteen tai mahdollisimman lähelle. Sitten se etäisyyksien hahmottaminen, vaikka oltaisiin 100m edellä ja kiihdytyskaista loppuu, edelleen odotellaan sitä kaukaa takaa tulevaa. Ja sitten ne jotka jää vierelle ajamaan, mitä näiden päässä liikkuu?

Toki itse motarilla valmiiksi ajavatkin aiheuttaa ongelmia, jos ajetaan selvää ali tai ylinopeuttaa niin ei voida odottaa että sivulta liittyvä osaa suhteuttaa nopeutensa. Toinen on olemattomat turvavälit. Eli ei ne ongelmat täysin kiihdytyskaistalta liittyvästä johdu.

Vierailija
10/82 |
01.10.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ja kiihdytyskaistalla pitäisi kiihdyttää se auto siihen motarin vauhtiin, että sinne motarin liikenteeseen pääsisi liittymään sujuvasti. Ihan hirveetä ajaa kiihdytyskaistaa jonkun perässä viittäkymppiä jonossa ja sieltä kaikkien yrittää päästä turvallisesti ja sujuvasti motarin puolelle. Ja sitten se eka viittäkymppiä ajeleva jää vielä arpomaan kenen kylkeen itsensä tunkee.

Jep, pitäisi määrätä autokoulun kertauskurssille ne jotka eivät osaa kiihdyttää liittymässä. Aiheuttaa vaaratilanteita ja on todella yleistä.

Joo. Näissä kannattaa ottaa liittymärampilla ihan rauhassa hajurakoa edellä ajaviin, niin pääsee sitten itse kiihdyttämään ja liittymään turvallisesti.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
11/82 |
01.10.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kannattaa myös muistaa että yleinen suomalaisten tapa siirtyä ohituskaistalle rampin kohdalla on kiellettyä ja poliisi puuttuu siihen sakoittamalla kohdatessaan sitä.

Periaatteessa oikein. Uudet liikennesäännöt kuitenkin velvoittavat ennakoimaan vaaratilanteet. Jos näen, että joudun joka tapauksessa ohittamaan rampista tulevan auton niin mieluummin teen sen vähän ennakkoon kuin viimetingassa.

Mutta tässä kaikista typerintä on se, että oikeasti on mahdotonta tuollaista ennakoida. Tänäänkin omassa esimerkkitilanteessa, tyhjää oli sata metriä eteen ja taakse. Kaksi autoa. Onko tarve vaihtaa vasemmalle kaistalle? Ei kaiken järjen mukaan pitäisi olla. Tällä logiikalla saa vaihtaa vasemmalle kaistalle aina. Eikä sen puoliin ruuhkissakaan pitäisi vastaavaa harrastaa.. mun mielestä tuo laki ei sovi sovellettavaksi näihin tilanteisiin..

Vierailija
12/82 |
01.10.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tässä on monta ongelmaa. Esimerkiksi minulla on sellainen pikkurellu, ettei se vain kummoisesti kiihdy etenkään jos on yhtään enemmän kuormaa, siihenkin kuitenkin mahtuu aika paljon tavaraa ja takapenkin saa littanaksi. Perässä roikkuu muutama sankarikuski, jotka tulevat erittäin todennäköisesti ohittamaan liittymiskaistalla ja saattavat jopa etuilla tukkeeksi oikealle kaistalle, niin ettei siihen enää mahdu. Joten yritän kiihdyttää, tietämättä paljonko kiihtyvyyttä tällä kertaa löytyy, etenkin jos liittymä on vieras.

Ystävällinen motarikansalainen ei pidä vauhtiaan, johon yritän mukautua, vaan alkaa hiljentää nähdessään räpellykseni, ja yrittää antaa tilaa. Minä taas olen laskenut, että hän ehtii ohi ja minulle jää tilaa liittyä sen jälkeen.

Lopulta hän joutuu ohittamaan kuitenkin, minun vauhtini tippuu ihmetellessä mitä hän aikoo vaikka oli tarkoitus kiihdyttää hänen peräänsä, ja niskassani tai hänen kyljessään on kärttyinen audi tai kolme.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
13/82 |
01.10.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minä ajan tässä. Piste.

Vierailija
14/82 |
01.10.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Minä ajan tässä. Piste.

Nii se kai on, toimii jossain perämetsillä kai jossa muut tielläliikkujat ovat luonnon eläimiä

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
15/82 |
01.10.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei ollut koskaan niin helppoa liittyä motarille liikenteeseen, kun oli 1400 cc Kawasaki alla. Minne väliin tahansa, aina, kahvaa vain käänsi ja hetkessä 200 km/h mittarissa.

Vierailija
16/82 |
01.10.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ja kiihdytyskaistalla pitäisi kiihdyttää se auto siihen motarin vauhtiin, että sinne motarin liikenteeseen pääsisi liittymään sujuvasti. Ihan hirveetä ajaa kiihdytyskaistaa jonkun perässä viittäkymppiä jonossa ja sieltä kaikkien yrittää päästä turvallisesti ja sujuvasti motarin puolelle. Ja sitten se eka viittäkymppiä ajeleva jää vielä arpomaan kenen kylkeen itsensä tunkee.

Jep, pitäisi määrätä autokoulun kertauskurssille ne jotka eivät osaa kiihdyttää liittymässä. Aiheuttaa vaaratilanteita ja on todella yleistä.

Joo. Näissä kannattaa ottaa liittymärampilla ihan rauhassa hajurakoa edellä ajaviin, niin pääsee sitten itse kiihdyttämään ja liittymään turvallisesti.

Jos on näitä peräpuskurissa kiinni roikkuvia, niin ajan hyvin hitaasti ja kiihdytän kun näen, että tulee sopiva väli liittyä. Liityn vasta sieltä kiihdytyskaistan lopusta ja silloin olen saanut oikean nopeuden. Eli näiden peräpuskurissa roikkuvien takia toisiaan himmailen alkuun.

Vierailija
17/82 |
01.10.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Miksi ap siis aiheuttaa näitä ongelmia, vaikka tietää että ei pitäisi?

Hänhän on suomalainen, siis huono motarille liittymisessä.

Vierailija
18/82 |
01.10.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Se erityisesti on käsittämätöntä että rampista tultaessa riskillä kiilataan kaistalla ajavan eteen vaikka takana olisi monta sataa metriä tyhjää. Yleensä nämä kiilaajat ovat miehiä.

Niin siihen perään pitäisi ujuttautua, ei eteen.

Autot kiihtyy nykyään komeasti, mutta tehoja ei osata/viitsitä käyttää. Etenkin liikennevaloista lähteminen on kelvotonta.

Vierailija
19/82 |
01.10.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Oi niitä aikoja kirjoitti:

Ei ollut koskaan niin helppoa liittyä motarille liikenteeseen, kun oli 1400 cc Kawasaki alla. Minne väliin tahansa, aina, kahvaa vain käänsi ja hetkessä 200 km/h mittarissa.

Teslakuskina tiedän tunteen.

Vierailija
20/82 |
01.10.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei siinä ole mitään vaikeaa.

Huonoin kuski eilisessä Suomen kaikkien aikojen huonoin kuski -ohjelmassa oli se iloinen tumma poika. Olisiko geneettistä?

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kuusi kolme viisi