Kiihdytyskaistalta motarille liittyminen - tämä on suomalaisille vaikeaa
Olen huomannut että suomalaisilla on liikenteessä kaikista eniten vaikeuksia ymmärtää se miten kiihdytyskaistalla oikein pitää toimia. Ei näytetä ymmärtävän sitä, että kiihdytyskaistalla olevalla on väistämisvelvollisuus.
Aina saa olla arpomassa sitä tuleeko se eteen vai eikö tule, kun ei tajuta RYHMITTYÄ TAAKSE. Jos ei ole niin tehokasta autoa tai ajotaitoja niin ei pidä yrittää ryhmittyä eteen. Sitten siinä kiihdytyskaistan viimeisellä metrillä edelleen päristellään kylki kyljessä kiinni ja saan arpoa sitä lyökö se nyt jarrut tuossa pohjaan vai tuleeko autoni eteen/kylkeen, minun ratkaistavaksi jää painanko jarrua, kaasua vai vaihdanko kaistaa vai jatkanko samaan malliin riskeeraten törmäyksen.
Tämä on ylitsepääsemättömän vaikeaa suomalaisille ymmärtää. Tänään taas tilanne, minun autoni edessä ja takana ainakin sata metriä tyhjää tilaa, joten ryhmittyminen olisi pitänyt olla äärimmäisen helppoa. Päätin että nyt kokeilen ajaa liikennesääntöjen mukaan enkä vaihda vasemmalle kaistalle, jarruta tai kiihdytä. Ajoin tasan kaheksankympin nopeutta mutta jälleen kerran tuo yllä oleva oli tilanne mihin päädyttiin.. ei hitto kun menee hermot tähän touhuun.
Muistan kyllä että tätä asiaa ei varsinaisesti opetettu autokoulussa vaan se piti jotenkin itse ymmärtää ajokokemuksen myötä. Siellä opetettiin että pitää ryhmittyä siihen väliin mihin on turvallista..
Jotkut tietenkin ovat sitä mieltä että jos olisiin jarruttanut ja antanut tilaa niin tällä olisi ollut aikaa ryhmittyä, mutta kun niin ei täytyisi toimia.. ei olisi mun vastuulla jarrutella, kiihdytellä tai vaihdella kaistoja..
Kommentit (82)
"Liikennettä ei saa tarpeettomasti estää eikä haitata.", lukee selvällä suomenkielellä tieliikennelain pykälässä 3.
Moottoritiellä ajavat eivät saa myöskään estää tai haitata sinne liittymisiä, vaikka liittyjillä onkin se väistämisvelvollisuus.
Voi siirtyä, jos sillä tavalla estetään onnettomuuden syntyminen. Onnettomuuden syntymisen estäminen on aina joka liikennetilanteessa ensisijainen seikka.