Kiihdytyskaistalta motarille liittyminen - tämä on suomalaisille vaikeaa
Olen huomannut että suomalaisilla on liikenteessä kaikista eniten vaikeuksia ymmärtää se miten kiihdytyskaistalla oikein pitää toimia. Ei näytetä ymmärtävän sitä, että kiihdytyskaistalla olevalla on väistämisvelvollisuus.
Aina saa olla arpomassa sitä tuleeko se eteen vai eikö tule, kun ei tajuta RYHMITTYÄ TAAKSE. Jos ei ole niin tehokasta autoa tai ajotaitoja niin ei pidä yrittää ryhmittyä eteen. Sitten siinä kiihdytyskaistan viimeisellä metrillä edelleen päristellään kylki kyljessä kiinni ja saan arpoa sitä lyökö se nyt jarrut tuossa pohjaan vai tuleeko autoni eteen/kylkeen, minun ratkaistavaksi jää painanko jarrua, kaasua vai vaihdanko kaistaa vai jatkanko samaan malliin riskeeraten törmäyksen.
Tämä on ylitsepääsemättömän vaikeaa suomalaisille ymmärtää. Tänään taas tilanne, minun autoni edessä ja takana ainakin sata metriä tyhjää tilaa, joten ryhmittyminen olisi pitänyt olla äärimmäisen helppoa. Päätin että nyt kokeilen ajaa liikennesääntöjen mukaan enkä vaihda vasemmalle kaistalle, jarruta tai kiihdytä. Ajoin tasan kaheksankympin nopeutta mutta jälleen kerran tuo yllä oleva oli tilanne mihin päädyttiin.. ei hitto kun menee hermot tähän touhuun.
Muistan kyllä että tätä asiaa ei varsinaisesti opetettu autokoulussa vaan se piti jotenkin itse ymmärtää ajokokemuksen myötä. Siellä opetettiin että pitää ryhmittyä siihen väliin mihin on turvallista..
Jotkut tietenkin ovat sitä mieltä että jos olisiin jarruttanut ja antanut tilaa niin tällä olisi ollut aikaa ryhmittyä, mutta kun niin ei täytyisi toimia.. ei olisi mun vastuulla jarrutella, kiihdytellä tai vaihdella kaistoja..
Kommentit (82)
Tuun aina rampista sataaneljääkymppiä, helppo jarruttaa oikeaan väliin. Toki talvella kelin mukaan.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kannattaa myös muistaa että yleinen suomalaisten tapa siirtyä ohituskaistalle rampin kohdalla on kiellettyä ja poliisi puuttuu siihen sakoittamalla kohdatessaan sitä.
Periaatteessa oikein. Uudet liikennesäännöt kuitenkin velvoittavat ennakoimaan vaaratilanteet. Jos näen, että joudun joka tapauksessa ohittamaan rampista tulevan auton niin mieluummin teen sen vähän ennakkoon kuin viimetingassa.
Periaatteessa varmaan ihan oikein perusteltu, mutta se on niin hlvtn väärin, jos kolaritilanteessa syyllisyyksiä aletaan määrittämään tuon "varovaisuusvelvoitteen" perusteella. Niinhän sen pitää mennä, että sääntöjä rikkonut on syyllinen. Säännöillä on eritasoisia "voimakkuuksia". Väistämisvelvollisuus on niitä vahvimmin velvoittavia. Kaikkia niitä pitää noudattaa, mutta sanktiot ovat eri. Tuo varovaisuus on edellisessäkin laissa siellä alemmalla tasolla, vaikka onkin laissa ihan alkupykälissä niin sanottuina yleisinä velvoitteina.
Vierailija kirjoitti:
Tuun aina rampista sataaneljääkymppiä, helppo jarruttaa oikeaan väliin. Toki talvella kelin mukaan.
Audi varmaan. Ei tavan bemarilla talvella noin ajella, ainakaan kovin kauaa. Ajotapa rajoittaa noihin kahteen merkkiin.
Nelivetojahan noistakin on olemassa kyllä, valitettavasti muiden tienkäyttäjien kannalta.
Tööttiä painaa aina kun ajaa suojatien yli niin muut osaavat varoa.
Vierailija kirjoitti:
mutta se on niin hlvtn väärin, jos kolaritilanteessa syyllisyyksiä aletaan määrittämään tuon "varovaisuusvelvoitteen" perusteella. Niinhän sen pitää mennä, että sääntöjä rikkonut on syyllinen.
Tämä on se juttu, mitä tuli pelättyä jo siitä lähtien kun liikennevalvonta siirrettiin kameratolpille ja poliisiautot katosi kokonaan maanteiltä sekä liikennevalvonta vedettiin aivan minimiin. Alasajatettua valvontaa aletaan korvaamaan sillä, että vastuutetaan ne lainkuuliaiset valvomaan piittaamattomien käyttäytymistä ja "ehkäisemään" tällä tavalla onnettomuuksia. Jos niitä kuitenkin sattuu, voidaan pykälien turvin sitten sysätä vastuuta sille joka ei noudattanut ennakointivelvollisuuttaan, ja perseilijät saavat jatkaa kuten ennenkin koska kiinnijäämisen riski on aivan olematon ja muut väistäköön.
Vierailija kirjoitti:
80-nopeus motarilla? Ilmeisesti tietyöalue.
Yleistit ongelman koskemaan kaikkia suomalaisia tämän tapauksen perusteella. Tarkoitatko, että itsellesikin - lienet suomalainen - tämä on liian vaikeaa?
Ja tietenkin liikenteen sujuvuuden ja yhteispelin nimissä teemme mitä pitää jotta tilanne säilyy turvallisena, vaikka sitten joutuisimmekin, iik, muuttamaan nopeuttamme.
Tai Länsiväylä Helsingin ja Espoon alueella. Tai Hämeenlinnan väylä ennen Keimolaa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Audi varmaan. Ei tavan bemarilla talvella noin ajella, ainakaan kovin kauaa. Ajotapa rajoittaa noihin kahteen merkkiin.
Nelivetojahan noistakin on olemassa kyllä, valitettavasti muiden tienkäyttäjien kannalta.
Saksan romuihin en koske. Neliveto toki kyseessä.
Vierailija kirjoitti:
Kannattaa myös muistaa että yleinen suomalaisten tapa siirtyä ohituskaistalle rampin kohdalla on kiellettyä ja poliisi puuttuu siihen sakoittamalla kohdatessaan sitä.
1.6. lähtien ollut sallittua.
Onko tää "kiilaaminen" tullut siitä kun toyoissa ja kiioissakin alkaa olemaan tehoja sen verran että kerkii ajaa jonossa välin kiinni ettei kukaan vaan tule eteen rampilta. Autokoulussa opetetaan liian "huomioon ottavaksi" ja se ei ole hyväksi ujolle kuskille, eli varotaan liikaa ettei kukaan vaan joudu hiljentämään tms. Sama pätee liikenneympyrään ajoon, kun osaa odottaa että pitää olla tyhjä ympyrä ennen kuin ajaa sinne eikä mene siihen rakoon johon sopii.
Toivomus olisi että älkää yrittäkö sovitella nopeuksianne jos ajatte normaalisti ettekä te tee kaistanvaihtoa tai edessänne on jokin varottava asia tms. se sovittaa nopeuden joka tekee kaistan vaihdon tai jonka edessä on varottavaa ym.
Esimerkkinä pitkä suora jonka päässä valot, jotkut hiljentävät kaukana kun edessä punaiset valot no ne muuttuvat vihreiksi niin sitten voi taas kiihdyttää no ne muuttuu taas punaisiksi niin sitten hiljennetään ja vielä kerran vihreiksi niin kiihdytetään no siten ne vaihtuu taas punaisiksi kun olla lähellä valoja ja voisi vielä pysähtyä niin sitten lyödäänkin kaasu pohjaan ja ajetaan läpi.
Kun voisi ajaa tasanopeutta valoihin ja sitten toimia niiden läheisyydessä joko pysähtyen jos punainen tai jatkaa samaa rataa jos vihreä.
Vierailija kirjoitti:
Ei. Ongelma on se, että Suomessa on hyvin joustamaton liikennekulttuuri. Liian suuri osa kuskeista on Teuvoja, maanteiden kuninkaita, ajatuksella mihän vttu ajan tässä ja piste. Se toimii jotenkin kun liikennettä on vähän, mutta ruuhkassa tai vilkkaassa liikenteessä on ihan painajainen. Mitkään kiidytyskaistojen vetoketjut ei toimi, vaan kaistanvaihdot ovat rasittavia lopputuloksella että kaikki kärsivät, liikenne hidastuu tulee nykimistä ja lopulta ihan mitättömillälkin liikennemäärillä ruuhka.
Tämä on yksi suurimpia eroja eurooppalaiseen ajamiseen, sillä siellä kaikki huomioi myös toisia ja silloin liittymiset on helpompia, kaistanvaihdot on helpompia, liittymien vetoketjut soljuvat ja suurillakin liikennemäärillä jono etenee.
Tämä. Itsekin olen tätä oululaisessa liikennekulttuurissa (en tajunnut, että se onkin suomalainen eikä pelkästään paikallinen) kironnut: kun samalla motarilla on "minähän en aja tippaakaan kovempaa" -jääriä ja "minähän en välitä nopeusrajoituksista" -jääriä ja kumpikaan ei väistä ketään, niin ole todennut joissain tilanteissa olevan parempi vältellä motaria. En tahdo noiden eri vauhtia ajavien joustamattomien urpojen väliin, siellä ei auta vaikka itse kuinka joustelisi.
Kehäteillä näkee tuota ohituskaistalle väistämistä, mutta jossain tilanteissa se on mun mielestä OK. Esim. Jos rampista on tulossa iso rekka tai kaksi.
Sitten taas tuo väistäminen ja himmailu on ärsyttävää, kun itse liityn 80 km/h kehälle ja vauhtia se 80. Katon aina hyvissä ajoin, minkä auton taakse menen ja sit kun se auto käykin hidastamaan, niin aaaarghh.
Suurin ongelma ei ole nopeus, vaan nopeuserot yhdistettynä tolkuttomaan kaistojen vaihteluun, vasemmalta ohittamiseen ja sulkuviivojen yli ajeluun. Osa on niin reikäpäistä porukkaa, että se satanen plus pitää saada mittariin välittömästi, ei tarvitse yhtään sopeutua muun liikenteen toimintaan ja saada se satanen tauluun vasta parin sadan metrin päästä. Aiheuttaa myös ison osan onnettomuuksista tämä ainakin pk-seudun ruuhka-aikoina.
Vierailija kirjoitti:
Se erityisesti on käsittämätöntä että rampista tultaessa riskillä kiilataan kaistalla ajavan eteen vaikka takana olisi monta sataa metriä tyhjää. Yleensä nämä kiilaajat ovat miehiä.
Mutta naiset ovat erikoistuneet oihituskaistalle kiilaamisessa. Jos ajaa 120 alueella 100, niin olisi erittäin suotavaa katsoa peiliin ennen kaistanvaihtoa. Muutaman kerran on kiilattu ihan nokan eteen naisten toimesta ja siinä joutuu tekemään yllättäviä ja tiukkoja jarrutuksia. Niin ja vilkku laitetaan tietysti vasta siinä vaiheessa, kun toiset renkaat on jonke keskiviivan yli.
Olishan se liittyminen helppoa jos tietäs mihin nopeuteen kiihdyttämällä voit liittyä sulavasti. Mahdoton arvioida moottoritietä ajavan nopeutta taakse kertavilkaisulla katsomalla mitä se on 90-130km/h välillä ja se on se ongelma.
Vierailija kirjoitti:
Aina saa olla arpomassa sitä tuleeko se eteen vai eikö tule, kun ei tajuta RYHMITTYÄ TAAKSE. Jos ei ole niin tehokasta autoa tai ajotaitoja niin ei pidä yrittää ryhmittyä eteen. Sitten siinä kiihdytyskaistan viimeisellä metrillä edelleen päristellään kylki kyljessä kiinni ja saan arpoa sitä lyökö se nyt jarrut tuossa pohjaan vai tuleeko autoni eteen/kylkeen, minun ratkaistavaksi jää painanko jarrua, kaasua vai vaihdanko kaistaa vai jatkanko samaan malliin riskeeraten törmäyksen.
Se on kumma että sinne eteen on pakko yrittää, kun taakse olis turvallista tulla.
.
Omituisin tilanne oli kun ajoin autiota motaria ja liittymästä suhari ajaa ajaa, lopussa paino sentään jarrun pohjaan, ei tullu kylkeen.
.
Onkos se jotain minä minä ajattelua vai mistä tollasia kuskeja sikiää?
Joillakin on tosiaan se luulo, että kiihdytyskaistalta voi ajaa suoraan kaistan päättyessä motarille... siis että ei tarvitse väistellä.
Itselle on sanottu näin ja oikaisin asian.
Ajoitte siis motarilla 100m turvavälein. Ei kuulosta uskottavalta.
Mun auto on siviilipoliisiauton näköinen, raksavilkut piilossa etugrillin takana ja kustomi kojelaudalla, työpukukin poliisimainen, eikä koskaan ole ongelmia liikenteessä.
Liitymisessä kaikkien pitää ottaa turvallisuus huomioon:
"Uutena periaatteena tieliikennelakiin on tuotu tienkäyttäjän ennakointivelvollisuus. Tienkäyttäjän on ennakoitava toisten tienkäyttäjien toimintaa vaaran ja vahingon välttämiseksi ja sovitettava oma toimintansa sen mukaisesti sujuvan ja turvallisen liikenteen edistämiseksi."
https://www.traficom.fi/fi/liikenne/tieliikenne/uuden-tieliikennelain-p…
Jos siis törmäät haparoivaan motarille tulijaan voitkin itse olla syyllinen vaikka toisella oli väistämisvelvollisuus.
Huonoimpana kyllä "palkittiin" keski-ikäinen nainen, jolla on ensinnäkin paha aggressio-ongelma. Tämä "tumma poika" taas ei kuuntele tai ymmärrä ohjeita.