Maaliskuisia?
Olen jo jonkun aikaa kurkkinut ja odotellut, että joku aloittaisi meille maaliskuisille oman pinon. Vai eikö muita ole?! Itse olen jo liittynyt tuonne odotuspuolen maalismasuihin, mutta siellä porukkaa on kuin pipoa ja tekstiä tulee sivu tolkulla joka päivä, en minä niitä jaksa lukea, jotta pysyisin kärryillä. Ajattelin jospa meitä täällä olisi vähemmän.
Kerronpa nyt jotain meidän taustoista, jäinpä nyt sitten yksin pinooni tai en :). Eli meillä yritystä tuli kesäkuussa kolme vuotta täyteen, ilman ensimmäistäkään plussaa tai häivähdystäkään haamusta. Vuosi sitten mies kävi simppatestissä ja multa otettiin verikokeita ja mulle tehtiin myös laparoskopia. Mitään vikaa ei löytynyt. Viime maaliskuussa mulle tehtiin eka inseminaatio luonnolliseen kiertoon, mutta eipä tuottanut tulosta. Monta kiertoa meni hukkaan ovista tikutellessa, kun aina sattui viikonlopulle tai pyhäpäiville tms. Tuntui jo tosi turhauttavalta leikkiä niiden tikkujen kanssa.
Kesäkuun alussa arvailin oviksen sattuvan juhannusviikolle, mutta samalla heräsi epäilys polin kesälomista. Ja niinhän siinä kävi, että lomat pukkasi päälle ja hoidot olisi jatkuneet elokuussa. Päätettiin sitten ottaa rennosti ja unohtaa lapsettomuus pariksi kuukaudeksi. Ovistikut jäi kaapin kätköihin ja kiertopäivien laskemiset sai jäädä. Ja juuri silloin, kun vähiten osasin odottaa aloin epäillä raskautta. Tuhrua tuli parina päivänä, kuten mun menkat aina alkaa. Sitten on yksi vuodoton päivä, kunnes alkaa kunnon vuoto. Nyt oli vuodottomia päivä tuhrun jälkeen useampi ja testi näyttikin ilokseni kahta viivaa. Eihän sitä kerrasta uskonut, vaan testejä kului vissiin viisi.
Nyt on rv 6+5. Vähitellen olen alkanut sisäistää, että sitä tosiaan saattaisi olla raskaana ja ilman mitään hoitoja. Ensi viikolla olisi eka neuvolakäynti ja parin viikon päästä ultra.
Niin, eli onkos täällä muita vai jääkö tämä yksinpuheluksi :(? Tänne kuitenkin tunnen kuuluvani, vaikka ilman hoitoja raskaus saatiinkin lopulta alulle, mutta menihän siihen kolme pitkää vuotta.
Kommentit (292)
Kävin tänään neuvolassa, koska viikko sitten käydessäni (14+0) ei saatu vielä sydänääniä kunnolla kuulumaan. Sikiön sykkeen lukema kyllä näkyi välillä laitteessa, mutta ääniä ei kuulunut. No tänään sitten kuului ihan hienosti! En kyllä itse ollut kovin huolissani, koska mun mielestä olen tuntenut jo liikkeitäkin ja oireetkin ovat jatkuneet - kyllä, vieläkin kuvottaa, tosin vaihdellen päivästä toiseen.
Siirryin tällä viikolla äitiyshousuihin, kun tavalliset ei meinanneet pysyä päällä. Mulla kyllä olikin ehkä vain yhdet, jotka mahtui, mutta meinasivat sitten valua kokoa ajan... Nyt on käytössä sellaiset välimallin ä-housut, jotka ei viimeksikään enää ihan loppuvaiheessa mennyt, mutta näin keskiraskaudessa ja synnytyksen jälkeen ovat mainiot! Pitäisi varmaan löytää jotkut housut lisää, kun on talvikin tulossa. Tämä raskaus kun menee ihan päinvastaista vuodenaikaa kuin edellinen, jolloin olin viimeisimmilläni kesällä.
Hankintoja en ole vielä paljoa miettinyt, eikä niitä kyllä paljoa tarvitsekaan, kun on kaikki tallella. Yhden kevyemmän kantoliinan jo tosin ostin, koska käytettynä halvalla sain. Pinnasänky pitää ostaa, kun vanha annettiin pois, koska haluan sellaisen, josta saa etureunan mieluiten irti tai ainakin laskettua, jotta saan vauvansängyn omani viereen ja vauvan nopeasti yöllä syömään. Pieniä kokoja kestovaippoja pitää myös ommella, mutta olen antanut itselleni luvan ostaa kankaita sitten rakenneultran jälkeen. :)
Ei olla vieläkään kaikille sukulaisille ja tuttaville paljastettu tätä tulokasta. En oikeen tiedä, missä vaiheessa asia pitäisi ottaa puheeksi, kun mieli ei tekisi kertoa kuin vasta, kun on vauva sylissä... Ehkä rakenneultran jälkeen saa loputkin tietää, kuten viimeksikin. Tietysti niitä, keitä näen, voi jo kohta olla vaikea harhauttaa, kun vatsa alkaa näkyä! :)
Vointeja teille!
Leenis 15+1
Hitsi tää kone hävitti mun äskeisen viestin!!!
Kiva kuulla, et teillä on asiat kivasti!!
Elianella hyvä tuuri kun pääsi katselee vauvaa taas:)
Kävin ostaa vaunut tänään. Brion Novat. Mulla kun ei ole esikoisen kamoja tallessa, kun hän on jo 10v. Meillä kans miehen muksu meillä viikonloppuja, joten tila-auton tarve on jos lisää lapsia meille viel suodaan:)
Laitan tähän linkin jos haluatte käydä vilkaisee mun mahan kasvu-tilannetta ja tietysti kaunista vauvaamme:) (Np-ultrakuvia..)
http://irc-galleria.net/archive.php?nick=Lumica&album_id=all
Hyviä öitä!
Lumi ja vaavi 15+0
töissä taas, tosin köhien vielä.
leenis, mukavaa että hyvää kuuluu. ihme kyllä, jos pystyt salaamaan rakenneultraan asti... minulta ainakin ihmiset kyselee jo ihan suoraan, jos en itse kerro asiaa ensin.
lumi, kävin katsomassa kuvat. ihana vauva! mulla on aika lailla samannäköinen maha. tuntuu taas että korppa on muuttunut ihan toisennäköiseksi, kun olen melko hoikka ja muodoton ja nyt on sitten mahan lisäksi rinnat suurentuneet huomattavasti ja muutenkin jotenkin kerääntynyt rasvaa vähän ympäriinsä.
eliane 15+3
Ihanainen vauvamasu jo Lumilla :). Missähän mun masu viipyy. Harvoinpa sitä näin odottaa pyöristymistä ;). Jotain pientä on jo havaittavissa ja housutkin kiristää. Perjantaina kävin ostamassa ekat äitiyshousut, jotka nyt odottaa vähän lahkeiden lyhennystä.
Maanantaina vein labraan kontrollivirtsanäytteen sen virtsatietulehdukseen syödyn antibioottikuurin jäljiltä. Vaan eipä olleet läkkeet tepsineet :/. Nyt sitten popsin ties miten pitkään estolääkitystä ja kerran kuussa pitäisi viedä pissanäyte labraan. Nyt on ainakin öiset vessareissut vähentyneet, joten jospa noista nyt olisi apua.
L-M ja Tipunen 15+0
no on sullakin lisa-marie sitkeä vaiva. mulla alkaa nyt se flunssa helpottamaan.
keskiviikkona on neuvolassa hemoglobiini-kontrolli, kun se oli viimeksi 104 ja aloitin rautakuurin. verenpaine on myös hyvin alhainen. joinakin päivinä pyörryttää aika lailla. onko muilla samaa ongelmaa?
kun on ollut paljon jalkeilla tulee sellaista paineen tunnetta alas, jonnekin kohdunsuun ja takapuolen suuntaan. en muista tällaista esikoista odottaessa, ainakaan vielä tässä vaiheessa. pitänee kysyä asiasta neuvolassa.
mitä muille kuuluu? huhuu pinjaana, onko kaikki hyvin?
eliane 15+6
Lisa-Marie: Toivottavasti virtsis nyt tajuaa hävitä loppuraskauden ajaksi!! :)
Eliane: Mullahan oli Hb 101 pari vkoa sitten ja nyt tuli kutsu naistenklinikalle, että ne alkaa selvittää mistä se johtuu.. Vähän tylsää, kun mulla on ollut koko ikäni Hb ollut tosi alhainen, eikä syytä ole löytynyt. Nyt olen syöny rautaa 140mg/vrk ja arvo oli noussu jopa 109ään. Huima nousu;) Mulla on työpäivän jälkeen alavatsa jotenkin tosi " väsynyt" , siis ihan kun kaikki lihakset olis lopen uupunu kohdun ympäriltä.. En osaa kuvata tunnetta, mutta tekee mieli vaam huilia kaikki illat. Lisäks niitä supistuksia on edelleen melkein joka päivä:(
Huomen menen lekuriin, kun niskat on niin niin jumissa, että pakottaa yötkin läpeensä ja päivät särkee päätä! Ei millään jaksais olla töissä.
Kauniita unia kaikille ja hyviä vointeja!
Pinjaana ja teat- teitä ikävöidään!!
Lumi ja pikku" mies" 15+5
Mulla on ihan poika-olo.. Onko teillä sukupuolen suhteen fiiliksiä?
Entäs tunteeko joku jo liikkeet? Täällä ei tunnu, vaikka kuin toivoisin!
Inhottavia noin virtsisvaivat...! Mullakin on niitä ollut, ei tosin nyt raskausaikana, mutta muutoin ja olenkin tässä vähän varpaillani sen asian kanssa.
Musta tuntuu, että tällä viikolla on maha selkeästi kasvanut! Ehkä se ottaa selaisia kasvupyrähdyksiä välillä. Myös harjoitussupistuksia on muutama ollut. Liikkeitä olen tuntenut jo jonkin aikaa ja viimeisen viikon aikana aika selviä potkuja ja muljahduksia jo. Tuohon liikkeiden tuntemiseenhan vaikuttaa aika paljon mm. istukan sijainti.
Mulla onkin sitten ihan erilaiset ongelmat kuin Lumilla ja Elianella! Hemoglobiini on aina ollut tosi korkea. Viime raskaudessa en tarvinnut lisärautaa ollenkaan (tai vasta synnytyksen jälkeen) ja nytkin ekassa mittauksessa 151. No, sehän ei siis ole ongelma :) mutta verenpaineesta odottelen taas sellaista. :-/ Viimeksi mulla oli lopussa raskausmyrkytys ja synnytys käynnistetiin sen vuoksi rv39+2. Mulla paineisiin vaikuttaa myös tosi paljon mittaustilanne ja mulla onkin ihan eri paineet kotona ja vastaanotolla. Olenkin kehitellyt mukavan valkotakkipaineen... Onneksi oma terkkarini ymmärtää tämän.
Olen tänään ollut töissä ekaa kertaa kolmeen ja puoleen vuoteen. Kyseessä oli ihan päivän sijaisuus vain, mutta olen vä-sy-nyt! Miten ihmeessä ihmiset jaksavat olla raskaana ja töissä...
Leenis 16+0
lumi, sulla on sitten vielä alhaisemmat lukemat : (
huomenna tosiaan menen neuvolaan hemoglobiinikontrolliin ja aion samlla kysyä siitä paineen tunteesta. se tulee varsinkin, jos joutuu seisomaan liikaa. olen tehnyt aikamoisia työviikkoja, itseasiassa liikaa tähän tilaan nähden.
leenis ihmetteli, miten voi jaksaa tehdä töitä. toisinaan väsyttää paljon, mutta olen yleensä niin kovasti " työnimussa"
etten huomaa väsymystä ennen kuin pääsen kotiin.
leenis, toivottavasti nyt ei tule raskausmyrkytystä. harvemmin kai se toisessa raskaudessa tulee ainakin tilastojen mukaan. siis jos isä on sama mies, eri miehen kanssa kai tulee helpommin uudestaan, jos olen oikein ymmärtänyt. teillä ei tainnut olla luovutettuja simppoja?
pitänee lähteä nukkumaan, kun väsyttää niin älyttömästi.
eliane 16
ja mieskin säilynyt samana. ;) Jännää, että mies vaikuttaa myös siihen. Muistelen lukeneeni, että raskausmyrkytyksen riski yleensä on n. 5%, ja jos se on kerran ollut, niin n. 20%, joten onhan se vähän suurempi kuin muuten, mutta ei mahdoton.
Sinänsä tauti ei ollut mulla paha. En olisi sitä itse mitenkään huomannut, ei ollut mitään oireita, pääkipuja tms. Valkuaistakin ilmestyi virtsaan vasta ihan loppuviikoilla, joten varsinaista hätää ei ollut. Toisaalta hyvä, että seuraavat kuitenkin niin tarkasti, koska juuri ennen suunniteltua käynnistystä valkuaiset lähtivät nousemaan, joten silloin olisi joka tapauksessa kai jotain tehty.
Kävin sit eilen lekurissa ja lääkäri laittoi mut neurologille päänsärkyjen takia. Lisäks verenpaineenmittauksessa totesi pulssin oleva 120. Olenkin ihmetellyt, kun tuntuu pienenkin kävelyn jälkeen, että sydän tulee rinnasta ulos... No-pulssin nopeuden takia jouduin sit EKG:hen ja kilpirauhaskokeisiin. Sairaslomaa tämä viikko. Aamulla kävin sit neurologilla, joka totesi, että vaivat ovat selkä- ja niskavaivoista eikä syytä lisätutkimuksiin ole. Aivan niinkuin itsekin epäilin. Soitin myös tänään lääkärille EKGn tuloksesta ja verikokeista. Kaikki olivat ok. Sydämen hakkaus ja pulssin nopeus johtuvat ilmeisesti huonosta hemoglobiinista. Onko sulla Eliane tota sydämen kovaa jumputusta?
Tuntuu et saa juosta koko ajan jossain tutkimuksissa.. Saakohan työkaverit kohta hepulin mun kanssa... On viel se NKL:lle meno huonon hempan takia.. No, nyt aion lepäillä tän viikon:)
Nyt liikkeet on ehkä alkanu tuntumaan-semmosta muljahtelua:)
Hyviä vointeja kaikille!!!
Lumi ja pienimies(kunnes toisin 3D ultrassa todetaan:)) 16+0
lumi, joo sydän tuntuu hakkaavan välillä älyttömästi. olen jo epäillyt rytmihäiriöitä. sua kyllä tutkitaan tosi paljon!
mulla oli hemogl. noussut raudan ansiosta 104:stä 108:n. vielä painaa väsymys varsinkin aamuisin. tuntuu johtuvan tästä.
kysyin neuvolassa siitä painon tunteesta alhaalla. halusi heti tarkistaa kohdunsuun ja -kaulan, jotka oli vielä ihan kunnossa. sanottiin kuitenkin, että aina pitää tarkistaa, jos sellaista tunnetta on.
musta tuntui aluksi, että masussa on tyttö, mutta nyt myöhemmin se on tuntunut pojalta. miehestä se kyllä edelleen tuntuu tytöltä. tyttö olisi kiva siinä mielessä, kun mulla jo on poika, mutta toisaalta tunnen ajatuksen itsestäni kahden pojan äitinä aika luonnollisena. eli kumpi vaan on tosi ihana!
eliane 16+3
ps. niin ne viikot vaan menee eteenpäin. ajatelkaa, että iha pian saa kirjoittaa nimen perään jotain tyyliin 41+2 " eikö se tajua syntyä, hermot menee..."
Täällä on ihan hiljaista..
Mulla oli tiistaina hemoglobiini taas 102. Supistelujen vuoksi lääkäri tutki kohdunkaulan ja -suun. Kohdunkaulan pituus sama 3cm, mutta kohdunsuu oli 2mm auki. Ei siis hälyttävää todellakaan, mutta sairaslomaa vielä ens viikkokin-enkä edes tältä väsymykseltä töissä jaksais käydäkään- ja kielto tehdä mitään raskaita hommia. Enhän nytkään ole mitään ihmeellistä tehnyt! Pakolliset kotihommat. Töihin herääminenkin tosin on ollut sikaraskasta, kun tuntuu ettei oikeasti pysty nousee, joten kait mun kropasta kaikki tuntuu nyt raskaalle..
*huoh* Kumpa tän hempan sais nousee!! Mitä sä syöt Eliane(siis rautavalmistetta?) Mä otan aamulla 1x obsidan100mg ja 1x multitabs 2+. Illalla otan viel toisen multitabs2+.
Eipä täällä kummempia. Liikkeitä ei taas ole tuntunut alkuviikon jälkeen ja alan huolestua. Tökin selinmakuulla masua, mutta ei vastakaikua:( Neuvolaan viel 1½ vkoa!!! Sit vasta kuulee onko " poitsu" viel hengissä...
Mukavaa viikkistä!
Lumi ja pienimies 16+3
En ole ehtinyt kirjoittaa vähään aikaan, kun on niin kiireistä tai sitten väsyttää. Mitään erityistä ei ole tapahtunut. Vatsa on vähän pullistunut ja housut kiristää. Neuvolassa kävin. Siellä mitattiin vain verenpaine (110/78) ja paino, joka oli +2 kg ensimmäisestä käynnistä. Kuvotus ei ole täysin lakannut, mutta laantunut siedettäväksi. Erityisesti iltaisin ja aamuisin se tuntuu. On jotenkin tyhjä olo, kun ei ole mitään tiedossa raskauden suhteen. Olin jo liiaksi tottunut, että vauvaa ultrataan vähän väliä tai neuvolassa kuunnellaan sydänääniä. Nyt pitäisi monta viikkoa odottaa seuraavaa neuvolakäyntiäkin. Rakenneulta on 26.10. Toivottavasti saisin tuntea potkuja jonkun ajan sisällä, että se vähän rauhoittasi tätä loputonta epäluuloani ja pelkoani. Mutta kai on hyvä, ettei nyt ole mitään ongelmia raskauden suhteen.
Tsemppiä kaikille!
Pinja 16+2
moi pinjaana, hyvä, että raskaus on jatkunut normaalisti.
lumi, mulla on muuten samat tabut, paitsi multitabsia vain yksi vielä lokakuun puoleen väliin saakka, jonka jälkeen kaksi d-vitamiinin lisääntyneen tarpeen vuoksi. väsyttää kyllä kovasti aamuisin, johtuu varmaan juuri hemoglobiinista.
mullakin on nyt muutaman päivän supistellut. alkoi viime viikolla sen kohdunkaulan tutkimuksen jälkeen, joten en voi olla ihan levollisin mielin sen asian suhteen. liikkeitä en myöskään vielä tunne, luulin jo joku viikko sitten tuntevani, mutta oli kai kuvittelua. pitäisiköhän taas soittaa neuvolaan tuosta supistelusta, vai olenko vain hysteerinen.
edellisessä raskaudessa liikkeet alkoivat tuntua 16 viikolla ja supistelu alkoi 20, eikä se silloin vaikuttanut kohdun kaulaan.
16+5
Hupsista... edellinen karkas...
Ihanaa, pääsen vihdoinkin taas työkoneelta vauvasivuille, joten pystyn taas paremmin raapustelemaankin. =)
Olen kyllä kotona käynyt välillä lueskelemassa teidän juttuja, mutta aika ei oikein anna myöten sitten ruveta sen kummemmin kirjottelemaan, kun nuo illat menee aina niin nopeasti.
Jospa nyt pääsisin usammin täälläkin pyörimään.
Kauheita vieroitusoireita, kun ei oo päässy tänne vauvalehden sivuille jostain syystä. ;)
Mukava kuulla, että Pinjaanankin raskaus etenee edelleen kovaa vauhtia ja kaikki kuulostais viimeinkin olevan ihan hyvin. =)
Eiköhän se siitä.
Mullakin on nyt taas viime päivinä ollut jotenkin epätodellinen fiilis tän raskauden suhteen ja olen nähnyt uniakin siihen liittyen.
Lauantain sunnuntain vastaisena yönä näin unta, että menkat alkoivat varsin runsaina, mutta ilman kipuja. Ajattelin siinä unessakin sitten, että tässäkö tämä nyt sitten oli. Ei tule vauvaa meille vieläkään. =(
Oli aika ikävä fiilis sitten kun heräsin.
Suurimman osan ajasta olen ollut aika positiivisella mielellä, mutta nyt on tosiaan ollut pari päivää tällaista ihme alakuloa. Tänään taitaa olla taas parempi.
Meillä olisi rakenneultra 17.10. joten jonkun aikaa tässä tarttisi taas odotella ja ihmetellä. Seuraava neuvolakin on vasta sen jälkeen 23.10.
Voi kun aika menisi vielä vähän nopeammin (meinaan kyllähän nuo viikot loppujen lopuksi aika reippaasti menee).
Mites muuten kun olitte puhuneet noista supisteluista (Lumi ja Eliane), niin kait ne jollainlailla tuntee jos niitä on?
Ajattelin vain kun viimeksi kun kävin neuvolassa, niin kyselivät että onko ollut supistuksia, niin minä sitten siihen hölmönä että jaa.. ei kait.. en oikein tiedä, kun en tiedä miltä ne pitäisi tuntua.
Jokos ootte kertoilleet töissä ihmisille vai ovatko jo arvanneet?
Mä en oo kertonut kuin esimiehelleni ja parille hyvälle työtoverille, joista toinen oli jo hieman epäillytkin. Muutoin ajattelin, että saavat sitten itse keksiä kun alkaa näkymään niin ettei voi enää erehtyä.
Kyllähän tuo mun mielestä näkyy jo jonkin verran (riippuen paljon myös vaatteista), mutta tietysti jos ei osaa epäillä/kattoa sillä tavalla niin voi olla että sitä ei sillä tavalla vielä nää.
Kyllä musta tuntuu kuitenkin, että joiltain olen saanut hieman pidempiä katseita...
Juuh..
Eipä täällä tämän kummempia.
Pitää jatkaa varmaan töitäkin vaihteeksi.
Ajatelkaa, pian ollaan jo puolessa välissä!
-viivi ja onnimöttönen rv16+3
Kiva kuulla susta Viivi!! Juu supparit kyllä tuntee. Vatsa menee ihan kovaksi ja tuntuu sille kun joku puristaisi nyrkin alavatsan ympärille. Tää oli vaan mun kuvaus tuntemuksesta:) Mulla muutenkin tuntuu supistukset oikeastaan vaan alavatsalla, mikä on outoa.. Luulis että tuntuu koko kohdunalalta. Kohtuhan kuitenkin yltää vissiin melkein navan korkeudelle tässä vaiheessa?
Tuntuuko sulla Viivi liikkeitä?(Vai mainitsitkohan siitä viestissäsi..Sori jos kyselen jo kertomaasi..) Mä en tosiaankaan enää voisi piilotella masua. Kyllä kaikki tutut ja tuntemattomat ovat kyselleet jo hyvän aikaa että millon vauva syntyy. Aamulla ennen aamupalaa masu on vähän pienempi, mut sit illalla karseen kokoinen kun on päivän mittaan syönyt. Mammahousuja olen joutunu käyttää jo vkolta 13 asti. Nyt tosin löysin H&Mn kuvastosta semmoiset matalavyötäröiset farkut, jotka menee varmaan loppuun asti päälle! Aivan ihanat-semmoista pehmeää matskua:) Ostin nyt 32 tuumaiset, kun normaalisti tuumakoko on 29. Nuo on huippuhyvät pöksyt! En halua että kaikissa housuissa on semmoinen korkea joustovyötärö, kun se näkyy sit kireämmän paidan alta..
Mukavaa alkanutta viikkoa kaikille!
Lumi ja pikkuinen 16+5 (päänsäryssä taas tänään)
Vastailenpa samantien, kun tässä koneella toimettomana istun.
En oikeastaan voi kyllä sanoa, että tuntisin vielä mitään varsinaisesti, mutta tuota monen kuvailemaan poreilua ja pientä muljahtelua on aika ajoin ollut (etenkin illalla nukkumaan mennessä), että varmaankin ne liikkeitä saattaisivat kuitenkin olla. Toivottavasti pian tulisi sellaisia liikkeitä, joista ei olisi enää epäilystäkään. =)
Odotan siis esikoistani, joten siksikin olen ihan pihalla näistä kaikista tuntemuksista.
Kävin tuossa äskettäin syömässä ja nyt tuntuu alavatsalla vähän sellaista kummallista puristusta/jomotusta. Olisikohan se sitten supistelua? Vai liekö jotain muuta outoa nippailua..
Ei ole kovin kipeää, mutta vähän kuitenkin ehkä sellaista epämukavaa.
Mulla kans tuntuu, että maha on aamusella aikas pienehkö, mutta illan mittaan tuppaa kasvamaan. =)
Mäkin oon nyt töissä käyttänyt viikon verran mammahousuja ja kotiin ostin jo varmaan kolmisen viikkoa sitten semmoset olohousut (mamma-). Mullakin on yhdet matalavyötäröiset housut, jotka ovat todella joustavaa materiaalia, mutta alkavat pikku hiljaa puristamaan, lähinnä istuessa.
Ostin ne joskus viikolla 8, kun ei mitkään muut vanhat farkut enää menneet jalkaan, ja nekin jo on reilusti isommat kuin mun normi koko.
Pitää varmaan seuraavaksi ostaa jotkin mammamalliset housut farkkujen tilalle. Yhdet lappuhaalarit oli pakko ostaa viime viikolla, kun oon jostain syystä aina haaveillu sellaisista sitten kun joskus saisin olla raskaana. =)
Ne varmaan meneekin sitten aika pitkälle, kun niissä on sen verran paljon tuota säätömahdollisuutta.
Jep..
Työt kutsuu taas hetkeksi.
Sitten vois keittää kahvetta ja pitää kahvipaussin. =)
On rankkaa..
-viivi-
moi viivi, pitkästä aikaa. kyllä ne supistukset tuntee, kova puristus ja mulla tuntuu puristuksena myös selän puolella. kyllä ne siellä aika alhaalla mullakin tuntuu, niinkuin lumi mainitsi. meillä töissä tietää jo kaikki, kun tämä näkyy niin selvästi. ihan eritavalla on pullahtanut, kuin ensimmäinen.
soitin tänään neuvolaan supistuksista, kun alkoivat olla hyvinkin lyhyin aikavälein koko ajan enemmän ja enemmän. halusi mut heti käymään. ultrattiin: vauva voi hyvin ja paikat oli kunnossa ja kiinni. sitten otettiin joku näyte, ettei ole tulehdusta ja pitäisi viedä virtsanäyte (4 h, miten onnistuu?). tuloksia saan sitten myöhemmin, mutta nyt toistaiseksi riittää, kun seuraa, etteivät supistuksen pahene. sairaslomaa enkä halunnut, eikä pakottanut, mutta yhdyntäkielto tuli toistaiseksi...
eliane 16+6
Minäkin odotan ekaa, kuten viivi, joten yhtä pihalla olen suppareista ja monesta muustakin asiasta. Mutta ilmeisesti supistuksia ei ole ollut, jos ne noin selvästi huomaa.
Töissä en ole kertonut ja tuskailen kaiken aikaa, koska olisi sopiva hetki kertoa. Tuntuu niin epävarmalta tämän raskauden suhteen, ettei mieleni tee yhtään laverrella siitä, mutta kai pian on pakko, kun vatsa pullistuu pullistumistaan. Omasta mielestäni näytän lihoneen viitisen kiloa, mutta kaveri nauroi, että kaikki on keskittynyt navan ympärille :)
Liikkeitä en ole mielestäni tuntenut, mutta välillä tunnen jonkinlaista poreilua tai muljahtelua ja pohdin, voisiko se olla vauvan liikehdintää. Alavatsalla kun tuntuu kaikenlaista, ikävin niistä on ajoitainen vihlonta kohdunsuun tienoilla.
Ostin viime viikonloppuna ensimmäiset odotushousut. Tätä ennen olen mahtunut farkkuihin, joita olin ostanut painaessani enemmän. Tavalliset housut on jääneet jo viikkoja sitten liian pieniksi. Ostin imetysliivitkin. Ihanaa, kun on taas sopivat liivit. En tajunnutkaan, miten pieniksi entiset olivat käyneet. Oletan, etteivät rinnat enää niin hirveästi suurene, etteivätkö nämä mahtuisi vielä vauvan syntymän jälkeen. Kai varmaan myös osittain ihan siitä ilosta, että on mahdollisesti tarvetta niihin. Ja siksi, että sopiva koko oli helpompi löytää imetysliiveistä kuin tavallisista rintaliiveistä. Ei tuo erokaan tavallisiin liiveihin niin suunnaton ole.
Peukutukset kaikille!
Pinja
jää lumi ihmeessä vähäksi aikaa sairaslomalle! ei kannata venyttää omaa jaksamista, kun on raskaana. supistelukin varmaan rauhoittuisi. lääkärit kirjoittaa kyllä helposti sairaslomaa, kun on raskaana.
mä palaan huomenna töihin ja huomenna loppuu lääkekuuri. en olisi kyllä ymmärtänyt huolehtia levosta tällä tavalla, jos lääkärit ja läheiset eivät olisi sitä mulle vääntäneet rautalangasta.
olin tänään neuvolassa. mulla on hyvä säkä, kun mun terveydenhoitajalla on koulutus ultraamiseen ja huoneessaan ultralaite, niin pääsin taas kurkkaamaan vauvaa nopeasti. nyt onnistui katsominen jo mahan päältä. siellä se kellotteli selällään ja potki jaloilla lapsivettä.
ei olla vielä paljon hankintoja suunniteltu. (nämä hoidot oli aika suuri hankinta...) esikoisen tavarat on vasta muutaman vuoden vanhat ja vielä tallessa, joten yritetään aika pitkälti pärjätä niillä.
yksi iso hankinta meillä on kyllä edessä: tila-auto. meillä on siis miehen kanssa jo yhteensä kolme lasta, joten vauva on neljäs, eikä mahdu enää vanhan auton takapenkille. nämä kolme lasta ovat kyllä puoliksi myös toisten vanhempiensa luona ja vauva on siis ainut lapsi joka asuisi meillä koko ajan. silti ainakin joka toinen viikko takapenkkiläisiä on neljä, plus tietenkin kaverit, joita kuskataan myös harrastuksiin, joten tila-auto on pakkohankinta.
eliane 15+1