Maaliskuisia?
 Olen jo jonkun aikaa kurkkinut ja odotellut, että joku aloittaisi meille maaliskuisille oman pinon. Vai eikö muita ole?! Itse olen jo liittynyt tuonne odotuspuolen maalismasuihin, mutta siellä porukkaa on kuin pipoa ja tekstiä tulee sivu tolkulla joka päivä, en minä niitä jaksa lukea, jotta pysyisin kärryillä. Ajattelin jospa meitä täällä olisi vähemmän.
 Kerronpa nyt jotain meidän taustoista, jäinpä nyt sitten yksin pinooni tai en :). Eli meillä yritystä tuli kesäkuussa kolme vuotta täyteen, ilman ensimmäistäkään plussaa tai häivähdystäkään haamusta. Vuosi sitten mies kävi simppatestissä ja multa otettiin verikokeita ja mulle tehtiin myös laparoskopia. Mitään vikaa ei löytynyt. Viime maaliskuussa mulle tehtiin eka inseminaatio luonnolliseen kiertoon, mutta eipä tuottanut tulosta. Monta kiertoa meni hukkaan ovista tikutellessa, kun aina sattui viikonlopulle tai pyhäpäiville tms. Tuntui jo tosi turhauttavalta leikkiä niiden tikkujen kanssa.
 Kesäkuun alussa arvailin oviksen sattuvan juhannusviikolle, mutta samalla heräsi epäilys polin kesälomista. Ja niinhän siinä kävi, että lomat pukkasi päälle ja hoidot olisi jatkuneet elokuussa. Päätettiin sitten ottaa rennosti ja unohtaa lapsettomuus pariksi kuukaudeksi. Ovistikut jäi kaapin kätköihin ja kiertopäivien laskemiset sai jäädä. Ja juuri silloin, kun vähiten osasin odottaa aloin epäillä raskautta. Tuhrua tuli parina päivänä, kuten mun menkat aina alkaa. Sitten on yksi vuodoton päivä, kunnes alkaa kunnon vuoto. Nyt oli vuodottomia päivä tuhrun jälkeen useampi ja testi näyttikin ilokseni kahta viivaa. Eihän sitä kerrasta uskonut, vaan testejä kului vissiin viisi.
 Nyt on rv 6+5. Vähitellen olen alkanut sisäistää, että sitä tosiaan saattaisi olla raskaana ja ilman mitään hoitoja. Ensi viikolla olisi eka neuvolakäynti ja parin viikon päästä ultra.
 Niin, eli onkos täällä muita vai jääkö tämä yksinpuheluksi :(? Tänne kuitenkin tunnen kuuluvani, vaikka ilman hoitoja raskaus saatiinkin lopulta alulle, mutta menihän siihen kolme pitkää vuotta.
Kommentit (292)
 Nyt rupes jänskättää..
 Huomenna olis se rakenneultra, viimeinkin.
 Onhan tässä jo taas monta viikkoa ollut ettei mitään ole tapahtunut.
 Toivottavasti kaikki olisi hyvin.
 Tänään on vauva ollut aikas hiljainen eikä juuri ole tuntunut mitään kummempia liikkeitä. Lienee jotenkin vaihtanut asentoa tai jotain....??
 Muutama sellainen aika vaimean oloinen muljahdus on tuntunut ja ehkä jonkinlaista möyrintää, mutta eipä muuta.
 Eilen musta tuli sitten ensimmäistä kertaa kummi. =)
 Ihanaa!
 Kyllä tuo kummityttö onkin sulonen.
 Oli vielä niin nätisti koko toimituksen ajan.
 Siinä ennen puoltaväliä meinasi vähän, että pitäisiköhän ruveta kitisemään, mutta kun sai tutin suuhun, niin meni hetki ja tyttö oli täydessä unessa. =D
 Hassu neiti.
 Eliane: sun edellinen synnytyshän kuulostaa suorastaan luvattoman " helpolta" , joten kyllähän tuon perusteella uskaltaa varmasti mennä synnyttämään. Toivottavasti myös tämä toinen tulisi sulla yhtä " helposti" . Itse olen tosiaan ajatellut ottaa sen mitä tuleman pitää ja toivon tietysti ettei nyt ihan hirveää kärsimysnäytelmää olisi tiedossa. =)
 Mutta, siitäkin varmaan selvitään.
 Mukavaa viikon alkua kaikille!
 Huomenna on myös vapaapäivä! =)
 -viivi ja onnimöttönen rv19+3
 Eli mitenkä meinaatte ratkaista talven takkiongelman?
 Mulle ei meinaan mahdu enää nytkään tuo mun talvitakki, kun on sen verran napakka malli. Ulkoiluun mulla taitaa olla takki (?), mutta kun sitten kuitenkin olisi hyvä olla jokin takki myös noihin siistimpiin menoihin ja töihin.
 Kattelin että muutamassa äitiysvaateliikkeessä on myytävänä kyllä noita takkeja, mutta ovat aika hintavia ja sitä sitten mietin, että pystyykö niitä enää käyttämään raskauden jälkeen...?
 Bebesissä oli kiva talvitakki, mutta tosiaan ei viittis ostaa ihan vain tätä talvea varten.
 Miehen takit nyt ei kyllä pysy mun päällä sitten myöhemmin varmasti muualta kohdin kuin mahasta, oon sen verran kuitenkin pienempi kuin tuo rakas ukkoni. =D
 -viivi taasen
 Talvitakkikysymykseen nopea vastaus... mites olisi kantotakki? Se on siis sellainen, jossa vauvaa voi kantaa kantoliinassa/repussa takin sisällä. Toimii siis raskauden aikana ja myöhemmin vauvan kanssa ja sen jälkeenkin vielä sellaisenaan, koska niissä on leveyttä tuomassa edessä ylimääräinen kaistale, jonka saa irti, jolloin takki on ihan tavallinen. Niitä myyvät ainakin jotkut nettikaupat. Hinta on tietty kohtuu korkea tavalliseen takkiin verrattuna (ovat kai kaikki käsityötäkin), mutta onhan tuossa nyt pidempi käyttöaika kuin pelkässä odotustakissa! Sitäpaitsi käytettynäkin saattaa nettikirppareilta löytää.
 Hmm... pitäisköhän itsekin alkaa katsella tuollaista, kun tuossa kirjoittaessa alkoi niin kätevältä kuulostaa... :-D Vaikka itse kyllä ajattelin odotusajan pärjätä kaapista löytyvillä isommilla takeilla. Mitään " edustustakkia"  en taida tarvita. Olen säästänyt vanhan väljänmallisen villakangastakin, joka on ihan siisti.
 Minäkin voin joku kerta kirjoittaa omasta synnytyksestäni, niin tulee toinenkin helppo ensi synnytys! :) Nyt ei ehdi.
 Leenis 19+6

ja siellä kaikki hyvin. ihan ikäisensä kokoinen oli. sukupuolta ei näkynyt eli jää varmaan arvoitukseksi. istukka on etuseinässä eli sen takia potkut eivät tuntuneet yhtä aikaisin kuin esikoisella.
 neuvolaan piti viedä sairaalan lähetepaperi, jota varten kaivelin vanhoja tietoja. kerroin tuossa synnytystarinassa väärin. se ei kestänytkään viisi tuntia, vaan alle neljä alkaen sieltä lenkkipolulta. eli se siitä " olkaa vaan rauhassa kotona, ei ole mikään kiire sairaalaan" , mitä silloin oli toitotettu.
 talvitakiksi ajattelin kaivella jotakin äitini kaapeista. äiti on vain hiukan minua isompi, mutta käyttää huomattavasti väljempiä vaatteita. ei raaskisi millään ostaa takkia niin lyhyeksi ajaksi.
 Eliane 20 tasan
 On ollut käsittämättömän kiireistä eikä se näytä helpottavan. Sen sijaan minun oloni on helpottanut, kun kävin 19+0 neuvolassa ja kuulin vauvan sydänäänet. Kuvotuskin on vastoin odotuksiani lähes täysin hävinnyt. Sitä tuntuu vain hetkittäin. Sain kyllä uusia huolenaiheita, kun sf-mitta oli jo 20 cm. Viikon päästä vasta on rakenneultra.
 Varsinaisia potkuja en ole tuntenut, mutta kaikenlaista porinaa ja kuplintaa sekä ajoittain nykäisyjä. Tuntemukset ovat niin heikkoja, että ne voisivat olla myös oman mahan kurinoita, mutta niitä on kaikkineen ihan liikaa ja liian usein, että ne olisivat vain sitä. En kuitenkaan ole vielä tuntenut vauvasta mitään sellaista, että olisi voinut olla aivan täysin varma, ettei kyse ole mistään muusta.
 Pinja 19+5
 Pitääpä käyttää nyt aika hyväksi, kun mies on mökillä ja ulkona on aivan uskomattoman ankee ja harmaa päivä, ja kirjoitella vähän kuulumisia tännekin päin. =)
 Töissä ei edelleenkään vauvasivut toimi. =(
 Meillä oli rakenneultra tiistaina ja kaikki pitäisi olla hyvin.
 Vauva oli kooltaan kuulema keski- ja yläkäyrän välimaastoa.
 Saapa nähdä millainen pötkäle sieltä sitten tulee.
 Sukupuolta en jostain syystä saanut kysyttyä ja rupesi sitten harmittamaan, kun sen ultrauksen jälkeen kysyin asiaa kätilöltä, niin hän olisi kyllä voinut kuulema koittaa katsoa. No höh..
 Miks mä en saanu suutani auki.. Jotenkin vaan oli sellaine fiilis etten kehtaa, kun oli siellä Jorvin sivuillakin ettei siellä katsota sukupuolta.
 No, toisaalta, onpahan jänskättävää sitten loppuun asti. =)
 Ja tosiaa, eihän se ole täysin sataprosenttista, niin eipähän tuu ostettua tohkeissaan mitään väärän värisiä vaatteita, jos sattuisi että arivointi menisi pieleen.
 Liikkeitä on tuntunut mun mielestä nyt useammin ja erityisesti tuntuu, että istuessa ne tuntuu parhaiten. Töissä siis huomaan, kun möttönen liikuskelee. Aamulla ja puolilta päivin tuntuu olevan vilkkaimmat hetket.
 Tuossa pari päivää sitten tuntui ekan kerran sillä tavalla kunnolla, että niinkuin vauva olisi koittanut nyrkillä tai muulla vastaavalla tulla ulos vatsanahasta. Se tuntui aika metkalta. =D
 Maanantaina olisi sitten neuvolakin.
 Mukava että Pinjaanan kuvotuskin alkaa helpottamaan.
 Toivottavasti loppupuolisko sitten menisi vähän mukavammin.
 Mitä se muuten sitten meinaa, jos tuo sf mitta on liian iso? Kun sitä tuossa vähän mietit..
 Leenis, katoin jostain kans tuota kantotakkia, mutta on todellakin arvokas ja sitten ainakin sen perusteella mitä nyt sain kuvasta käsityksen, niin ei oikein miellyttänyt tuo takki mun silmää.
 En tiiä, pitää tässä nyt koittaa pähkäillä.
 Mitäs muille maaliskuisille kuuluu?
 Eliane, lumi...
 Aika hiljasta on täällä ollut.
 Eipä mullakaan tän ihmeempiä.
 -viivi ja onnimöttönen rv20+1
 Wau, puolessa välissä jo! Aika uskomatonta.
 olen palannut syyslomamatkalta ja vielä tänään on vapaata töistä. esikoinen ja miehen lapset on kipeinä ja tuntuu vähän, että itsellekin olisi tulossa flunssa.
 viivi, kiva että ultrassa oli kaikki hyvin ja pinjaana, että kuvotus on vähentynyt. pinjaana, toivottavasti ne huolet sitten helpottaa, kun pääset ultraan ja todetaan, että näyttää normaalilta.
 matkalla käveltiin tosi paljon tallinnassa ja tukholmassa ja nyt on jalat, lonkat ja alapää kipeänä. ei se kävely ja jaloillaan olo ihan samalta tunnu, kuin ilman vatsaa. erehdyin vielä pitämään kenkiä, joissa on huikan korkoa, mikä ei auttanut asiaa. vaikka saimi nousiainenhan on neuvonut raskaana olevia käyttämään ainakin välillä korkkareita, että pohkeet pysyy piukkoina, ja pah!  on sanonut paljon muutkin viisasta, kuten että ei saa alkaa elämään lapsen ehdoilla... niinpä niin...
 asiasta viidenteen - vaihdettiin auto matkan varrella tila-autoon eli nyt mahtuu vauvakin kyytiin.
 nyt kuulostaa siltä että esikoisella on joitakin vaatimuksia " ÄITIII !" , joten pitänee lopettaa tältä kertaa.
 Eliane 20+6
 Ihan ilman asiaa aattelin nyt tänne pyörähtää, kun viimein taas nää sivut näyttävät toimivan myös töistä.
 Saapa nähdä kuinka kauan, taitaa kuitenkin olla vaan hetken hurmaa.
 Mikäs se sellainen syysloma oikein on?
 Miten sinne pääsee? =D
 Olispa ihana jos olis itelläkin vähän lomaa, kun tuntuu ettei millään jaksas enää aamusin nousta töihin ja sitten kun vielä onnistun aina itelleni sellaisen kiireen aikaan saamaan, että koira rukkakin joutuu aamulla tekemään tarpeensa vauhdilla.
 Mä en oo yhtään kyllä syysihminen, aivan liian pimeää.
 Mulla olis töitäkin jäljellä enää vain parisen kuukautta, joten eiköhän tuon jaksa. Uskomatonta sinänsä.
 Mulla kun on määräaikainen sopimus ja se jota sijaistan tulee takaisin tuossa loppiaisen jälkeen, niin sitten loppuu multa työt.
 En enää siinä vaiheessa viiti kyllä mihinkään uuteen paikkaan mennä ja varmaan en sitten kyllä enää jaksakkaan/kykenekkään.
 Mistäs tuosta tietää.
 Missäs muut maaliskuiset luurailee?
 Lomillako?
 -viivi ja onnimöttönen rv20+4
 syysloma on niillä, jotka järjestävät sen töistä lasten koulujen ja hoitojen syyslomien takia tai ovat itse oppilaitoksissa tms. töissä.
 vaikka kyllä muutkin ansaitsisivat syysloman, varsinkin raskaana olevat ; )
 tänään oli sitten tosi kiire päivä, kun palasin töihin. lääkärissäkin piti käydä silmätulehduksen takia. ihmeellisiä tauteja mullekin kasaantuu...
 äsken käytiin katsomassa isompaa asuntoa, jos vaikka tekisi asuntokaupat ennen vauvan syntymää. taloudellisesti tekee kyllä tiukkaa...
 Eliane 21
 Nyt on meilläkin rakenneultra takana. Vaaveli voi hyvin, mutta harmitti, kun kätilö päivitteli lainakoneen huonoa ja harmaata kuvanlaatua. Eikä meille ollut omaa monitoria, kuten np-ultrassa oli katonrajassa. Välillä sitten kätilö käänsi monitoria meillekin päin ja selitteli näkymiä, että edes jotain nähtiin. Ultrassa selvisi, että istukka on ikävästi takaseinässä ja liki kohdunsuuta. Siksipä sainkin uuden ajan lääkärille joulukuulle, jolloin katsotaan onko istukka muuttanut paikkaansa kohdun kasvaessa. Sukupuolta ei tällä kertaa selvinnyt, mutta kuulemma tuolloin jolukuussa pitäisi näkyä, mikäli sitten lääkäri suostuu kertomaan.
 Lisa- Marie rv 20+2
 Kiva kun kaikilla on ollut mukavat ultrakuulumiset:)
 No niin-nyt jo unohdin mitä kaikkea piti kommentoida..
 Tää väsymys on aivan kauhetata, kun päässä ei pysy mikään ja sekoilen ihan omiani. Hb oli neuvolassa eilen 98. Nyt jätin obsidantin pois ja hain luontaistuotekaupasta floradix floravitalia jos tehoais paremmin. Niin on kova kynnys hakea sairaslomaa, että edelleen sinnittelen töissä, vaikka järki sanoo, ettei kannata!! Jos jään kotiin poden huonoa omaatuntoa kun työkaverit on tiukilla, mutta jos olen töissä, pelkään että vauva " rasittuu"  kun olen niin lopussa. *huoh*
 No, niin Viiville piti sanoa, et ihanaa, kun saat jäädä kotiin jo muutaman kk:n kuluttua!! Vai miten sen itse koet?
 Oliko se Eliane, joka katsastelee isompaa asuntoa? Meilläkin tulee olee ahdasta, mutta pakko vaan pärjätä, kun isompi jos ostettais, niin tulis taloudellisesti niin tiukkaa ettei pärjättäis.
 Mä varmaan kerron samoja asioita sataan kertaan, mut kirjoitan nyt kuitenkin, kun en oikeasti muista olenko jo kertonut että:
 -Meen marraskuun vika pvä 4D-ultraan Brunolle:)
 (Mulla synnynnäinen suulakihalkio ja haluan " varautua"  siihen jos muksulla on kans, niin tiedän et leikkauksia on tulossa. Ja sukupuoli kiinnostaa vähintään yhtä paljon;)
 -11.11 NKL:lla vauvan sydämen ultraääni
 (lääkäreillä koulutuspvä ja halusivat vapaaehtoisia)
 -30.11 Hbn kontrolli NKL:lla
 -Ens maanantaina maksan ultra (liittyen ihan muuhun kun raskauteen..)
 -Ens ke on neuvolalääkäri supistusten takia=kohdun kaulan tilanne tarkistetaan
 Neuvolas eilen kaikki ok. Painoa tullut alusta 4,5kg. Viime kerrasta yli kilo, mut syön niin paljon makeaa, kun en muuten pysy hereillä..
 Yritän nyt rajoitella sitä.
 Tää jatkuva sade väsyttää vaan entisestään..
 Pakko lähtee nukkumaan, kun aamulla pitää olla töissä klo7.
 Kaikille teille oikein paljon jaksamista ja iloista mieltä tuleville päiville!
 ((((halaus))))
 Lumi ja mielettömän liikkuvainen Myttynen(johtuu sokerista...) 20+6
 =)
 Täällä taas.
 Toistaiseksi tämä vielä näyttää tänään toimivan.
 Heh.. se syyslomajuttu oli vitsi. =)
 Kunhan vain kiusoittelin.
 Lumi: Toivottavasti saat sun hemoglobiinin nousemaan. Olisi varmasti mukavampi olla, kun ei koko ajan olis niin väsynyt. Tää syksy ja aikaiset aamuheräämiset ei varmasti auta asiaa yhtään.
 Mulla ei itseasiassa edes ole tietoa tän hetkisestä hempasta, kun ei tuo neuvolan täti sitä maanantaina ottanut. Ehkäpä sitten ensi kerralla.
 Niin, ja tosiaan, onhan se toisaalta ihan mukava jäädä ajoissa kotiin, mutta sitten taas toisaalta kun ajattelee tuota jatkoa, niin mulla ei oo sitten työpaikkaa mihin palata.
 Mutta, en ole niin kamalia paineita asian suhteen ottanut. Eiköhän nuo asiat aina jollainlailla järjesty. Siinähän sitä sitten on aikaa taas hakea töitä, kun rupeaa tuntumaan, että rahat loppuu. En kuitenkaan aivan heti äitiysloman päätyttyä ole aikeissa mennä töihin. Jonkun aikaa haluaisin pikkuista vielä hoitaa kotona senkin jälkeen.
 Toivottavasti Lisa-Marien istukka siirtyisi hiukan, niin ei tule sitten myöhemmin ongelmia.
 Ilmeisesti sitten olisi edessä keisarinleikkaus, jos se istukka pysyy siinä kohdunsuulla (tai siinä liian lähellä), eikö?
 Täällä nyt ei tämän ihmeempiä ole, mutta ajattelin taas kirjoitella, kun on sellainen sopiva hetki ja kerrankin kun tämä vauvapalsta taas hetkellisesti toimii.
 -viivi ja onnimöttönen rv20+5
 Kerrankin vain hyviä uutisia! Rakenneultrassa vauvasta ei löytynyt mitään poikkevaa!
 Viivi, kysyit sf-mitasta. Jos se on suuri, niin yleensä on kyse isosta vauvasta, liiasta lapsivedestä, sikiön asennosta, väärin määritellystä raskauden kestosta tai mittavirheestä, mutta kyse voi olla jostakin harvinaisemmasta ja vakavammastakin. Ultrassa todettiin vauva täysin viikkoja vastaavaksi ja lapsiveden määrä normaaliksi. Lääkärin mielestä suuri sf-mittani johtuu pienikokoisuudestani (lantiossa ei ole tilaa, joten kohtu on korkella) ja omenalihavuudestani.
 Istukka on kohdun takaseinässä ja noussut pois kohdun suulta, missä se aiheutti alkuraskaudessa vuotoja. Lääkäri sanoi, että voin unohtaa annetut liikunta- ja seksirajoitukset. Pienen lantioni takia saatan silti joutua sektioon. Vuoto on pysynyt pois jo 9 viikkoa ja siksi olen vähän luistanut saamastani ohjeistuksesta, mutta on hyvä, ettei tarvitse enää edes jännittää sen takia. Lisa-Marielle toivottelen myös istukan nousemista.
 Hemoglobiinia ei ole mitattu sitten alkuraskauden, mutta olen tuntenut oloni suhteellisen hyväksi. Kuvotus tosin ajoittain nostaa päätään, mutta vain lievänä ja silloin tällöin. Iltapäivisin minua usein väsyttää, mutta ei mitenkään ylivoimaisesti. Neuvolatäti lupasi mitata hb:n ensi käynnillä.
 Vauvan liikkeitä tuntuu joka päivä. Ne ovat vielä kovin heiveröisiä, mutta selkeitä kuitenkin. Ensimmäisen kerran minulta kysyttiin laskettua aikaa :) Eli taitaa vatsa olla kasvanut, vaikka ei sitä itse oikein meinaa huomata. Töissäkin uskalsin vihdoin sanoa. Nyt olen sitten hyvillä mielin julkisesti raskaana!
 Tsemppiä kaikille ja lämpöä pimeneviin syksyn iltoihin!
 Pinja ja peikonpoika 21+0
 Viiville vastaukseksi, että jos istukka ei nouse, niin edessä on tosiaan sektio. Kätilö kyseli multakin onko ollut vuotoja ja kehotti heti tulemaan sinne, jos jotain ilmenee. Mutta jospa se istukka siitä nousisi, kuten Pinjaanallakin. Seksikieltoon ei kyllä laittanut, mutta rastastuksen käski lopettamaan, mikäli tässä nyt edes sitä lajia olisi harrastanutkaan.
 Hyvää viikonloppua kaikille :)!
 L-M 20+5
 lisa-marie ja pinjaana, onnittelut normaaleista ultranäkymistä! teillä molemmilla on siis pieni mahdollisuus sektioon. miltä ajatus tuntuu?
 lumi, ihme että jaksat töissä noin alhaisella hg:llä. jää vain hyvällä omallatunnolla lepäämään välillä, jos siltä tuntuu. mulla on raudan ansiosta jo 120! ihme! verenpaineen alhaisuus vielä aiheuttaa pyörryttämistä.
 mulla on ollut rankka työviikko takana, tosi pitkiä päiviä ja lauantaikin töitä. samaan aikaan olen vielä ollut flunssassa. eilen lauantaina ja tänään on sitten supistellut huomattavasti normaalia enemmän.
 mulla viimeinen työpäivä ennen äitiyslomaa on 29.1., milloin muilla?
 joko olette muuten miettineet vauvan nimeä? me on yritetty miettiä kovasti ja ilman tulosta varsinkin pojan kohdalla. tytölle olisi jo joitakin ajatuksia.
 nyt menen taas pitkälleen jos supistelu helpottaisi. enää muutama viikko aikaa olla selällään... ainakin täällä neuvolassa suositellaan että rv 26 lähtien ei saisi olla enää selällään, koska se voi heikentää verenkiertoa.
 Eliane 21+5
 Pinjaanalle onnittelut " huojentavasta"  ultrasta:)
 Olenkihan jo onnitellut Lisa-Marieta...Onnittelut ultrasta uudelleen, jos olen jo aiemminkin onnitellut! Toivotaan, et istukka nousee!
 Milloin Viivillä on ultra?
 Oletko Eliane laskenut montako supparia sulla on päivittäin?
 Onko supistukset kipeitä?
 Mulla on supistuksia n. 20/vrk. Eikä niitä voi välttää millään.
 Välillä on ollut selkäkipua ja menkkamaista tunnetta, mutta olen niin väsynyt, etten jaksa huolestua, vaikka välillä ne ahdistaakin ihan sikana. Toivon vain, että 10 vkoa kuluis nopeasti ja sit ei olis enää niin suurta pelkoa, jos vauva syntyykin keskosena. Olen nyt sairaslomalla keskiviikkoon asti ton Hbn takia. Meen keskiviikkona tarkistuttaa neuvolalääkärille, ettei supistukset ole tehnyt " vahinkoa" . Samalla pyydän sairaslomalle jatkoa! Nyt tuntuu, että olen niin totaalisen lopussa, et ajattelukin vaatii päälle tunnin tirsat:(
 Laitan tähän linkin, missä on uusin masukuva ja myös vauvan rakenneultra kuvia 2kpl, sekä kuva, jossa näkyy vauvan mitat.
  http://irc-galleria.net/archive.php?nick=Lumica&album_id=all
 Meillä pojasta tulee Casimir ja tytöllekin on 3 etunimivaihtoehtoa. Jokainen niistä päättyy -na-tavuun. Kolmesta tai neljästä ekasta kirjaimesta meillä on vielä " vääntöä"  miehen kanssa. Ensin oltiin ajateltu, että tyttö on Peppi-Lotta, mutta nyt Peppi-Lottia on jo sen verran, etten enää sitä nimeä halua.
 Nyt pitää mennä hörppää rautalitkua(jätin tabut pois), kun aamulla en saanu ottaa sitä, koska oli ylävatsan ultra ja piti olla 6 tuntia sitä ennen syömättä ja juomatta.
 Jaksamisia kaikille!
 Lumi ja Myttynen 21+5
 Kiitos kaikille onnittelusta ja myöhästyneet onnittelut muille!
 Minulla ei istukan enää pitäisi haitata synnytystä, mutta lantio on niin kapea, että siksi varmaa sektiouhka pysyy loppuun asti. Toivoisin voivani synnyttää alakautta, mutta jos se ei onnistu, niin eihän sille mitään voi.
 Mieletön vauvamaha Lumilla! Luulin omaani isoksi, kun sf-mittakin oli niin suuri, mutta ei se näytä yhtään vielä oikealta vauvamahalta.
 Pinja 21+3
 Saapa nähdä nyt sitten mitä tuolta taivaalta tänään tulee, kun lupasi tänne etelään lumisadetta.
 Taitaa olla räntää tai vettä vaan, kun ei kuitenkaan pakkasta ole.
 Lumillahan on ihan kunnon maha jo. ;)
 Toivottavasti supistukset nyt eivät tekisi mitään pahempaa ja vauva malttaisi köllötellä yksiössään vielä pitkän aikaa.
 Meillä oli ultra jo parisen viikkoa sitten ja siellähän se möttönen köllötteli. Kaikki näytti sen perusteella olevan kunnossa ja toivotaan näin. Sukupuoli on mysteeri, joten se selviää sitten maaliskuussa. Sulla näytti vauva kellivän selällään tuossa ultrakuvassa, kun meidän nyytti tykkäsi olla tuolloin mahallaan, kasvot olivat ainakin kuvassa alaspäin (np-ultrassa oli selällään). Miten lie nytten. Tuntuis että on taas eilen ainakin ollut ihan toisenlaisessa asennossa, kun ekaa kertaa tuntui että jumpsautteli pariin otteeseen tuonne virtsarakkoon.
 Heh.. onneksi ei vielä ole kovin ytyjä potkuja.. ettei tuu vahinko..
 Eliane kyseli nimistä ja mammalomasta.
 Onhann noita nimiä jo tullut jonkin verran pyöriteltyä ja molemmille, tytölle ja pojalle, tuntus olevan jo nimet aikalailla valkattuna, mutta katsotaan nyt. Pitää vielä katella vähän noita vaihtoehtoja ennen kuin päättää. Ja eihän tuota tiedä sitten kun vauva syntyy, että muuttuuko se mieli vielä sitten.
 Mammaloma alkaa mulla jo loppiaisen jälkeen heti kun vain mahdollista, koska mulla on määräaikainen työsopimus, joka loppuu tuolloin enkä enää sitten sen jälkeen ole kyllä aikeissa mennä minnekään uuteen paikkaan. Olen vuokrafirman kautta nykyisessä työssäni, joten sieltä kyllä saattaisi noita lyhyitä sijaisuuksia löytyäkin, mutta en usko, että haluan mennä enää vieraaseen paikkaan tuossa vaiheessa. Ja eihän tuota tiedä jaksaakokaan.
 Onhan se tietty sitten taas sieltä toisesta päästä pois, mutta eipä mulla ole paikkaa mihin mennäkään sitten mammaloman jälkeen, joten eipä se nyt siihenkään sitten hirveästi vaikuta.. Jään kuitenkin luultavasti vielä hetkeksi hoitovapaalle.
 Kiva että Pinjaanan istukka on siirtynyt, vaikka ei olekaan varmuutta voitko nyt sitten kuitenkaan synnyttää alakautta.
 Eiköhän se sektiokin ole ihan ok vaihtoehto, ei tarvitse olla huolissaan sitten siitä, että mitä jos vauva ei kuitenkaan mahdu ja joutuisi sitten pahimmassa tapauksessa hätäsektioon.
 Nyt tarttee varmaan lähteä taas hommiin, jotta saan jotain aikaiseksi.
 -viivi ja onnimöttönen rv21+4
 ennen neuvolalääkärille lähtöä.
 Hyvin menee täällä. Vatsa on täälläkin jo aika iso, tuollaista lumin luokkaa! :) Siis paljon ollaan edellä esikoisen mittoja.
 Vauva jytää aika paljon, välillä oikein hätkähdän, miten voimakkaasti potkut tuntuvat! Ja tässä parina iltana on aloittanut kivat jumpat juuri, kun olen sänkyyn päässyt... eli valvottaa äitiä jo nyt. :) Tällä kertaa mulla on istukka takana, niin liikkeet tuntuu niin seleästi (vikaks oli edessä).
 Nimi meillä on tytölle (joka esikoiselta jäi, kun oli poika), mutta pojan nimi on aivan arvoitus!! Luulen, että sen asian kanssa tulee vielä pieni paniikki. Mä en voi jättää asiaa synnytyksen jälkeen, kun mun täytyy saada " maistella"  nimeä tarpeeksi.
 No, nyt täytyykin lähteä. Hyviä vointeja kaikille!
 Leenis 22+0
Täällähän taitaa jo kaikilla liikkeet tuntua. Mäkin tunsin ekat liikkeet reilu viikko sitten ja nyt ne on selvästi jo voimistuneet ja etenkin iltaisin käy aikamoinen myllerrys. Potkuja en ole vielä tuntenut.
Muutamalla on jo rakenneultrakin takana ja hyvien uutisten kera :). Meillä on rakenneultra viikon päästä eli 23.10. Aiotaan kysyä sukupuolta, jos vaan suinkin jotain selkoa saa ja kätilö suostuu kertomaan epäilyjään.
Seuraava neuvola-aikakin siirtyi aikaisemmaksi ja nyt se onkin tylsästi heti ultraa seuraavana päivänä. Typerää kun välillä saa viikko tolkulla odotella neuvolakäyntejä ja sydänäänten kuuntelua ja nyt sitten kahtena peräkkäisenä päivänä tarkkaillaan pikkuisen elonmerkkejä. Eihän siinä välissä ehdi edes tulla ja perinteinen huoli, että onhan kaikki varmasti hyvin ;).
Tänään mäkin taisin tuntea supistuksia. Olin töissä ja varmaan tunnin verran siinä vähän väliä kohtua kipristeli. Kyllähän siinä vähän säikähti, että mitäs nyt, kun ei edes ollut tietoa, että onko ne nyt niitä supistuksia vai mitä. Vähitellen olo helpotti ja työpäiväkin meni kunnialla loppuun.
Hyvää sunnuntai päivän jatkoa ja ensi viikkoa kaikille :)!
T. L-M ja Tipunen 19+0