Tuttava väittää, että 1v11kk osaa lukea. Aargh.
Tuttavan perheessä luetaan paljon, samoin meillä. Lapset tykkäävät ihan hirveästi lukemisesta ja osaavat kaikki kirjat sanasta sanaan ulkoa.
Tuttava on nyt aivan varma, että 1v1kk osaa lukea. Perhekerhossa eilen otti kirjan mukaansa ja näytti muille, että se osaa todellakin lukea. Tuo taapero otti kirjan ja tietenkin "luki" jokaisen sivun huolellisesti sanasta sanaan. Tottakai osaa sen ulkoa, ei tuon ikäinen vaan voi osata lukea. Tietää, mitä tekstiä "lukee" milläkin sivulla minkäkin kuvan alla.
Muut ihastelivat, että wau, miten voi olla mahdollista ja että onpas taitava lukija ja että miten ihmeellistä. Minä sitten sanoin, että kyllä tuon ikäiset helpostikin oppivat kirjat ulkoa ja se voi vaikuttaa siltä, että lapsi osaa lukea, mutta ettei alle 2-vuotias voi osata lukea. Äiti tietenkin pahastui ja sanoi, että kyllä näitä lahjakkuuksia maailmaan mahtuu.
Aargh.
Kommentit (28)
Hih. On teillä näppäriä lapsia. Lukevia parivuotiaita!!
Ja toisessa ääripäässä on kersat jotka eivät vanhempiensa mukaan osaa mitää eivätkä voi mitään ymmärtää ja muistaa vaan lapset ovat lapsia ja tekevät tyhmyyksiä ja niin pois päin!!!
Varmaan samanlaisia vanhempia, kun omani. Kun luen Vauvakirjaani, sen mukaan minäkin muka olen ollut ihan ihmelapsi mukamas. Olen oppinut puhumaan täydellisesti jo 1.5-vuotiaana, ollut ilman vaippoja sekä päivällä että yöllä vuoden ikäisenä, hymyillyt jo synnytyslaitoksella ja ties mitä.
Onneksi siellä ei kysytty, että "oppinut halkaisemaan atomin", kai ne siihenkin olisivat kirjoittaneet että 3 kk :D
Juu ja voin kertoa, että olen ihan tavallinen tallaaja enkä mikään Einstein.
Lukemaan opin vasta koulussa, tosin äitini väittää ihan tosissaan että opin muka viisivuotiaana mutta se ei pidä paikkaansa.
Nimittäin, muistan itse koska opin ja se oli koulun joululomalla, silloin kun olin ekalla.
Ei osaa lukea, ilmeisesti muistaa mitä kussakin kohdassa on. Poikqa osasi lukea vasta koulussa eka luokalla oltuaan 2 viikkoa. Päässä osasi laskea aiemmin. Matematiikka onkin lukiossa(pitkä) 10 ja äikkä 8 vaikka olen lukenut aikanaan satuja tosi paljon.
Mun vanhin lapsi oppi lukemaan 3-vuotiaana ja mä pidin sitä kyllä aika ihmeellisenä, vaikken sitä hirveästi mainostanutkaan. Hän siis todellakin luki sen ikäisenä ihan täyttä päätä, sujuvasti, ja ihan sama, minkä tekstin antoi eteen, niin poika luki. Kirjaimet hän osasi 1,5-vuotiaana ja siitä meni siis vielä himpun verran päälle 1,5 vuotta ennen kuin osasi lukea. En voi mitenkään uskoa, että alle 2-vuotias lukee.
Tutkimusten mukaan ns. kokonaismetodeilla juurikin noin nuoret voivat oppia lukemaan esim. englannin kieltä opetetaan lukemaan kokonaisilla sanoilla, koska on niin monia eri tapoja lausua eri kirjaimet. Samoin ruotsin kieltä monesti opetetaan kokonaismetodeilla aluksi. Sitten myöhemmin tulee anlalyyttisemmät metodit.
suomen kieltä ei monesti opeteta/opita kokonaismenetelmillä, koska meillä tärkeä informaatio on sanojen lopussa ja ne vaihtelevat. Proepositioiden täyttämässä kielessä (kuten se engalnti tai ruotsi) on kokonaismetodilla oppiminen mielekkäämpää pidempään.
Jos lapsi tunnistaa siis tuttuja sanoja teksteistä, niin on se jo lukemista, ei täydelistä lukemista, mutta lukemista joka tapauksessa.
no et vaihtanut kirjaa ja pyytänyt, että lukee senkin
Oisit antanut jonkin muun kirjan tai lehden lapselle luettavaksi ja pyytänyt lukemaan sen myöskin.
Kirjoitat ensi kerralla satunnaisia sanoja paperille ja pyydät taaperoa lukemaan. Eipä sitten tarvi enää kiistellä.
Haittaako se nyt niin hirveästi, jos joku luulee lapsestaan liikoja?
Kyllä lapsiaan saa kehua, mutta valehtelu on ällöttävää. Mun veli luki 4-vuotiaana eli todella aikaisin. Äitini sitä retosteli veljen kummeille ja nämä nappasi siitä jonkun lehden ja pirullisesti pyysivät lukemaan. Velipä luki hitaasti otsikon, mutta luki kuitenkin. Eli ensi kerralla, kun hehkuttaa tuota, niin lähde mukaan ja anna joku muu helppo teksti nokan eteen.
Ehkäpä äiti ei tiedä valehtelevansa.
Kyllähän vanhemmat usein liioittelevat omien lastensa taitoja. Onhan tuo tietysti aika överiä, mutta itse en jaksaisi niin kovin paljoa välittää, pitäisin lapsen äitiä vain vähän tyhmänä.
Joo lapset oppivat aika helposti ulkoa. Samaten lapset oppivat esim. logot helposti, eli kun näkevät tietynlaisen vihertävän logon, se on tietenkin "Prisma". Kun esikoisemme oli juuri täyttämässä yksi, eräs tuttava sanoi opettaneensa omat lapsensa lukemaan joskus parivuotiaana ja kovasti kehoitti meitä samaan. No, en alkanut siihen, mutta esikoinen itse halusi opetella aakkoset 1,5-vuotiaana ja luulen, että jos olisin alkanut treenaamaan, olisi ehkä oppinut lukemaankin. Mutta en nähnyt siinä oikein mieltä. No joka tapauksessa lapsia on joka lähtöön ja muistan, miten lapseeni suhtauduttiin tosi oudoksuen, eikä vain myönteisesti ihmetellen, kun halusi niitä aakkosia opetella. Eli varotaan sitä turhanpäiväistä tasapäistämistäkin. Kilpailua vanhempien välillä en ymmärrä.
Minusta jo sekin, että alle kaksivuotias osaa ulkoa satukirjan on tosi hienoa. Hyvin harva noin pieni osaa sellaista, isommat lapset toki kyllä.
PS: oma lapseni oppi kaikki kirjaimet jo 1v10 kk iässä, siis todellakin tunnisti ja nimesi ne sattumanvaraisesti sanomalehdestä näytettäessä. Joten kyllä parivuotiaskin voi oppia lukemaan, en nyt tosin tiedä osaako kukaan ALLE kaksivuotiaana...
Kyllä se on itseasiassa mahdollista. Aikanaan samanikäinen veljeni poika joka on täysin kuuro, viittosi kirjaimia Helsingin Sanomista minulle ja meinasin pudota penkiltä. Kuuroille aletaan kyllä hyvin varhain opettamaan kirjaimia ja viittomia, että en tiedä mikä intenssiivisen opetuksen osuus on ollut- varmasti suuri.
Kirjaimien tunnistaminen on aika lailla eri asia kuin lukeminen, oppiihan tuossa iässä samaan tapaan nimeämään kaikenlaista muutakin: eläimiä, esineitä jne. Kirjainten tunnistamisessa on kyse muotojen oppimisesta, ei mistään lukemisvalmiuksista.
Ainakin tuonikäisellä sitten jo erityisen korkeatasoinen sanavarsto. Oma poikani ( kohta 11kk ) osaa sanoa vasta; äiti, isi, lamppu, kakka, kato, tytöt (: (:
Ei siinä ole mitään ihmeellistä että 1,5 v oppii kirjainten nimet, ihan sama asia kuin oppia eläinkirjasta eläinten nimet. Lukemaan oppiminen onkin sitten ihan toinen taito.
Näin on. Meillä lapsi osasi suurimman osan kirjaimista 1,5-vuotiaana, mutta lukemaan oppi ihan normaalisti viisivuotiaana. Ei ollut ihmelapsi. :)
Jo tuon kirjan tekstin toistaminen on aikamoinen taito. Kun poikani oli tuon ikäinen, hän ei osannut puhua kuin yksittäisiä sanoja, eikä niitäkään todentotta monta. Mutta ehkä parikymmentä vuotta sitten lapset olivat erilaisia?