Siis minkä ihmeen takia ihmiset käy yksityisillä lääkäreillä??
En tajua kun aina vauhkotaan tuosta paremmasta palvelusta mutta ihan tasan samanlaista palvelua oon aina saanut niin kunnallisilla kuin yksityisilläkin lääkäreillä? Ihan yhtä kohteliaita ja ystävällisiä ja yhtä päteviä..
Joo ehkä yksityisten odotusaulassa on iso TV ja joku vesikannu mutta en kyllä tajua miksi maksaa siitä niin paljon enemmän? Kertokaa nyt joku joka ei jalallakaan kunnalliselle puolelle astu..
Kommentit (448)
[quote author="Vierailija" time="17.02.2015 klo 21:55"]
Kerronpa vielä että käytiin 8viikkoisen vauvan kanssa yksityisellä lastenlääkärillä joka käski antaa vauvan vaan huutaa itsensä uneen, kielsi kantamasta itkevää lasta ja käski pidentää syöntivälit väkisin 4 tuntiin. Mentiin tk lääkärille joka määräsi ensi alkuun lääkettä refluksiin ja vauvan huudot loppuikin siihen. Tk lääkärille päästiin samana päivänä. Myöhemmin myös korvakierteisen lapsen kanssa lääkäriaika on saatu aina samalle parin tunnin sisään terveyskeskukseen.
[/quote]
Multa yksityinen gyne on ottanut raskausaikana kovakouraisesti papan (seurauksena verenvuoto) ja haukkunut päälle kun aloin itkeä.
[quote author="Vierailija" time="17.02.2015 klo 21:39"][quote author="Vierailija" time="17.02.2015 klo 21:25"]
[quote author="Vierailija" time="17.02.2015 klo 21:11"]Mä arvostan sitä, että lääkäri puhuu suomea. Meidän arvauskeskuksessa 80% lääkäreistä on ulkomaalaistaustaisia ja ajan saamisesta heille ylipäänsä päättävät juoruilevat WT-lähihoitajat, joille on noussut jotain päähän, kun saavat hallita portin avaimia. [/quote] Juurikin eilen varasin miehelle aikaa työterveyshuoltoon yksityiselle eikä valittavana ollut yhtään suomalaista lääkäriä. Yhdellä olin itse käynyt eikä lääkärikäynnistä tullut mitään kun emme puhuneet samaa kieltä. Toisella lääkärillä oli mies käynyt ja oli samalla joutunut tavuttamaan lääkärille että lääkäri sai kirjattua koneelle.
[/quote]
Ei taida miehen työterveyttä hoitaa suurempi ketju kuten Mehiläinen tmv? Vai, hoitaako.
Labra-aikoja valittavina noin 40 kpl/päivälle ja lääkäreissäkin varaa valita, joo suuri ketju.
[/quote]
Terveystalolla. Labra-aikoja on kyllä valittavana mutta ne vastaukset tulee sieltä huomattavasti hitaammin kun julkisella puolella. Ja no, lääkäreistä sanoinkin. Ja osalle niistä lääkäreistä pääsee myös ihan varaamalla ajan sinne terveyskeskukseen. Koska tosiaan työskentelevät molemmissa.
Kun TK:ssa todetaan 1-vuotiaasta pojasta "pientä kevätflunssaa" vaikka kuume ollut kolmatta päivää 39-40 ja maallikollekin selvää että kyseessä keuhkokuume, niin sitä haluaa mielellään "toisen mielipiteen" asiasta. Eikä tarvinnut yksityisellä olla kuin ilmoittautumassa tiskillä, kun siihen viereen jotain asiaa selvittämään pelmahtanut lääkäri kysyi "mikäs pikkumiestä vaivaa" ja kun sanoin "todennäköisesti keuhkokuume", stetoskooppi kouraan ja totemus "ja labraan, heti", josta sitten ne pikacerpit joita ei teekoossa saanut...tulos, +300 ja bronkiitti.
Aika saatananmoista tunarointia TK:ssa jos minä maallikkonakin näin heti että kyseessä "joku keuhkokuume". Mutta diagnoosi & hoito piti hakea yksityiseltä.
Vastaava tarina toistunut muutaman kerran TK vs yksityinen...edes poskionteloiden punkteerausta et saa teekoossa, vaan pitää hakea se hoito yksityiseltä.
Minä kävin yksityisellä siksi, että halusin sektion tietyssä sairaalassa ja tietyillä viikoilla. Neuvola ei kuunnellut yhtään ja laittoi paperit väärään sairaalaan ja aika synnytyksen suunnitteluun tuli niin myöhäisille viikoille, että vauvan olisi pitänyt olla jo leikattu ulos. Sain ohjeistuksen edellisen sektion jälkeen toimia noin, kun neuvolan terkalla on tunnetusti tarve päteä. Siksi. Sain siirron ja vauva syntyi suunnitellulla sektiolla 36+2.
[quote author="Vierailija" time="17.02.2015 klo 21:56"]
[quote author="Vierailija" time="17.02.2015 klo 21:50"]
[quote author="Vierailija" time="17.02.2015 klo 21:49"]
[quote author="Vierailija" time="17.02.2015 klo 21:47"]
[quote author="Vierailija" time="17.02.2015 klo 21:45"]
[quote author="Vierailija" time="17.02.2015 klo 21:39"]
[quote author="Vierailija" time="17.02.2015 klo 21:25"]
[quote author="Vierailija" time="17.02.2015 klo 21:11"]Mä arvostan sitä, että lääkäri puhuu suomea. Meidän arvauskeskuksessa 80% lääkäreistä on ulkomaalaistaustaisia ja ajan saamisesta heille ylipäänsä päättävät juoruilevat WT-lähihoitajat, joille on noussut jotain päähän, kun saavat hallita portin avaimia. [/quote] Juurikin eilen varasin miehelle aikaa työterveyshuoltoon yksityiselle eikä valittavana ollut yhtään suomalaista lääkäriä. Yhdellä olin itse käynyt eikä lääkärikäynnistä tullut mitään kun emme puhuneet samaa kieltä. Toisella lääkärillä oli mies käynyt ja oli samalla joutunut tavuttamaan lääkärille että lääkäri sai kirjattua koneelle.
[/quote]
Ei taida miehen työterveyttä hoitaa suurempi ketju kuten Mehiläinen tmv? Vai, hoitaako.
Labra-aikoja valittavina noin 40 kpl/päivälle ja lääkäreissäkin varaa valita, joo suuri ketju.
[/quote]
Meillä on työterveys Mehiläisessä, ja kyllä siellä mennään just sille omalle työterveyslääkärille, joka meidän firman asioita hoitaa, jos hänelle vapaita aikoja on. Miksi se lääkäri pitäisi päästä valitsemaan, jos työnantaja sen maksaa?
[/quote]
Osa saa valita, sanotaanko että toiset ovat tasa-arvoisempia, ja paikkakunnillakin on eroja.
[/quote]
No mitä väliä sillä ketjun koolla sitten on?
[/quote]
On sillä väliä, ja paikkakunnalla on väliä ja asemallasi.
[/quote]
Väliä on sillä sopimuksella, joka lääkäriaseman kanssa on tehty.
[/quote]
Aivan niin, osa työnantajista säästää myös tässä.
172 jatkaa vielä: paikallisen TK:n toistuvan tunaroinnin vuoksi olemme oppineet ajamaan mieluummin 25 km tutulle yksityiselle kuin 3 km:n päässä sijaitsevalle TK:lle. Kokemus opettaa...eikä kyseessä edes mitkään Attendo tms puoskarit vaan kunnan omat duunarit.
Onneksi me asutaan pienellä paikkakunnalla ja tk:n henkilökunta tuntee meidät, ni saadaan aika aina tarvittaessa. Lääkärikin tuntee ja on kokenut, myös gyne-puolen kokemusta, ni ei tarvi lähteä hakemaan apua kauempaa.
Tytär sai ihan lääkärin aloitteesta lähetteen astmalääkärille, mies pääsi nielurisaleikkaukseen jne.. Päivystyskin toimii, tietty lähinnä hengitysvaikeuksien takia käytetty lapsia, ni ei tarvi jonotella pitkään, ei myöskään pikkuvauvan kans, pääsin suoraan lääkärille; josta lasten lääkärin arvioitavaks ja tutkimusten kautta teholle.. Puhelimessa kyllä sanoivat, ettei lääkärit mitään tee ilman kuumetta...
hammaslääkärillä käyn julkisella ja silmälääkärissä yksityisellä, gynekologilla ja terveyskeskusta käytän, yksityislääkärillä mehiläisessä kun yläluomet leikattiin, ei niin pahasti roikkuneet ku Esko Aholla aikoinaan, muuten olisi julkisella puolella leikattu
[quote author="Vierailija" time="13.12.2013 klo 07:51"]
Lukematta koko ketjua sanoisin, että en ole tavannut kunnallista gynegologia enkä silmälääkäriä yms.
Yleislääkärit ovat päteviä myös terkkarissa.
[/quote]
tietenkään et ole ellet ole saanut lähetettä sairaalaan. Jos sinne pääsee niin erikoislääkärit ovat olleet julkisellakin todella hyviä. Ainoa vaan että lähetteet ovat todella tiukassa. Enemmän sellainen mene kotiin kuolemaan äläkä valita meininki.
Mun kokemukseni on, että parhaat lääkärit ovat julkisella puolella, yliopistollisessa sairaalassa. Toki osa heittää yksityiskeikkaakin.
[quote author="Vierailija" time="13.12.2013 klo 09:51"][quote author="Vierailija" time="13.12.2013 klo 09:45"]
Missä te oikein asutte kun kunnallinen terveyskeskus toimmi noin huonosti?
[/quote]
Helsingissä.
[/quote]
Meidän perhe käyttää aina julkista puolta. Olemme kummatkin olleet HUS-ssa töissä ja nyt on poikakin. Samat lääkäri ne ovat sielläkin kuin yksityisellä. Meillä on tietysti kotikenttäetua. Aina on ollut parhaat lääkärit ja loistavat ystävälliset hotajat. Pääsee magneettiin ja röntgeniin ja labraan jos niin vaatii. En mene yksityiselle muulloin kun ulkomailla.
[quote author="Vierailija" time="17.02.2015 klo 22:19"]
Meidän perhe käyttää aina julkista puolta. Olemme kummatkin olleet HUS-ssa töissä ja nyt on poikakin. Samat lääkäri ne ovat sielläkin kuin yksityisellä. Meillä on tietysti kotikenttäetua. Aina on ollut parhaat lääkärit ja loistavat ystävälliset hotajat. Pääsee magneettiin ja röntgeniin ja labraan jos niin vaatii. En mene yksityiselle muulloin kun ulkomailla.
[/quote]
Tässä syy miksi 'tavallinen' ihminen saa odottaa ikuisuuksia saadakseen hoitoa: jonossa pääsee ensimmäiseksi jos on henkilökuntaa, kollega tai sukulainen/muu lähipiiriläinen.
[quote author="Vierailija" time="17.02.2015 klo 22:27"]
[quote author="Vierailija" time="17.02.2015 klo 22:19"]
[/quote]
Tässä syy miksi 'tavallinen' ihminen saa odottaa ikuisuuksia saadakseen hoitoa: jonossa pääsee ensimmäiseksi jos on henkilökuntaa, kollega tai sukulainen/muu lähipiiriläinen.
[/quote]
Kaikilla ei kotikenttäetua ole, mutta kohtelu on hyvää, etenkin jos on vaikkapa lääkäri-isä tai itse työskentelee lääkärinä. Omaa kokemusta on, isä on hoitanut parhaat ammattilaiset, kyllä julkisella.
Koska työterveyshuolto on yksityisellä.
Olen osa-aikatöissäkäyvä yliopisto-opiskelija, eli aika pienituloinen, eikä mulla ole mitään yksityislääkärimaksuja korvaavaa vakuutusta. Jos normaalia yleislääkäriasiaa, kuten flunssan jälkitauti, niin käyn kunnallisella tai yths:llä.
Aloittaja ei ole juuri tainnut yleislääkäriä kummempaa tarvitakaan. Lievästi sanottuna umpi- ja ylimielistä tekstiä nimittäin tuli. Mulle on iskiaskivuissa tai pahojen gynepuolen kipujen iskiessä ihan sama, onko odotusaulassa taulutelkkari, kunhan pääsen lääkäriin pian, ja suoraan _erikoislääkärille_ ilman esim. työpäivän mittaista jonottelua päivystyksessä tai yleislääkärin kirjoittaman lähetteen kanssa kulkemista toiselle puolen kaupunkia. Selkänikin on magneettikuvattu omalla kustannuksella (kela-korvausta lukuunottamatta) kerran, kun julkisen puolen jono olisi ollut yli puoli vuotta. Mulle kustannukset olivat kolmanneksen kuukauden bruttotuloistani, mutta se oli silti järkevämpää kuin kuukausien työkyvyttömyys.
Eli onko aloittaja vain ylimielinen vai ylimielinen ja tyhmä? Pahoittelen suuttumustani, mutta vaikuttaa, ettei ap yksinkertaisesti ole ollut koskaan oikeasti sairaana, joskus vähän kipeänä vaan.
Asun todella pienellä paikkakunnalla (ylihärmä) ja täällä on vain yksi lääkäri. Kyseinen lääkäri on kuuro ja epäpätevä. Hoitaa ja tutkii huonosti. En enää aseta itseäni vaaraan käymällä julkisella puolella.
[quote author="Vierailija" time="13.12.2013 klo 01:00"]
En tajua kun aina vauhkotaan tuosta paremmasta palvelusta mutta ihan tasan samanlaista palvelua oon aina saanut niin kunnallisilla kuin yksityisilläkin lääkäreillä? Ihan yhtä kohteliaita ja ystävällisiä ja yhtä päteviä..
Joo ehkä yksityisten odotusaulassa on iso TV ja joku vesikannu mutta en kyllä tajua miksi maksaa siitä niin paljon enemmän? Kertokaa nyt joku joka ei jalallakaan kunnalliselle puolelle astu..
[/quote]
Espoossa ei pääse yleensä lääkäriin, ellei ole tyyliin pää irti. Eikä pääse esimerkiksi gynekologille, vaan tk-lääkärille - ja niin edelleen. Minulla on vakuutus (josta toki maksan...), mutta on "kiva" kun pääsee suhteellisen nopeasti kaikki mahdolliset mammografiat ja kuvaukset tarvittaessa. Ei tarvitse odottaa tuskaisena, kun voi mennä parhaassa tapauksessa jo suunnilleen seuraavana päivänä. Se on IHANAA.
Ja sitten jos on sellaiset oireet, että lääkäriin pääsee terveyskeskukseenkin, on ajat yleensä huonot ja joutuu odottelemaan 2-4 tuntia. Meidän perheessä tosi vaikea järjestää, parempi kun varaan ajan ja menee koko reissuun (apteekkikäymisineen) korkeintaan se pari tiimaa.
[quote author="Vierailija" time="13.12.2013 klo 01:06"]
Yksityisellä puolella annetaan antibioottikuuri jonottamatta vaikka moiselle ei olisi tarvetta. Yksityisellä puolella pääsee myös magneetikuviin jos vikisee, vaikkei lääkäri katsoisi niitä tarpeellisiksi. Vakuutus eli vakuutuksen ottajat maksavat kollektiivisesti.
[/quote]
No mä en kyllä allekirjoittaisi tuota. Ei lääkäri yksityisellä lähetä magneettikuvaan, ellei katso tarpeelliseksi, eikä vakuutus maksa, jos ei syytä kuvaukseen ole.
[quote author="Vierailija" time="17.02.2015 klo 21:50"]
[quote author="Vierailija" time="17.02.2015 klo 21:49"]
[quote author="Vierailija" time="17.02.2015 klo 21:47"]
[quote author="Vierailija" time="17.02.2015 klo 21:45"]
[quote author="Vierailija" time="17.02.2015 klo 21:39"]
[quote author="Vierailija" time="17.02.2015 klo 21:25"]
[/quote]
[/quote]
Meillä on työterveys Mehiläisessä, ja kyllä siellä mennään just sille omalle työterveyslääkärille, joka meidän firman asioita hoitaa, jos hänelle vapaita aikoja on. Miksi se lääkäri pitäisi päästä valitsemaan, jos työnantaja sen maksaa?
[/quote]
Osa saa valita, sanotaanko että toiset ovat tasa-arvoisempia, ja paikkakunnillakin on eroja.
[/quote]
No mitä väliä sillä ketjun koolla sitten on?
[/quote]
On sillä väliä, ja paikkakunnalla on väliä ja asemallasi.
[/quote]
Väliä on sillä sopimuksella, joka lääkäriaseman kanssa on tehty.