Siis minkä ihmeen takia ihmiset käy yksityisillä lääkäreillä??
En tajua kun aina vauhkotaan tuosta paremmasta palvelusta mutta ihan tasan samanlaista palvelua oon aina saanut niin kunnallisilla kuin yksityisilläkin lääkäreillä? Ihan yhtä kohteliaita ja ystävällisiä ja yhtä päteviä..
Joo ehkä yksityisten odotusaulassa on iso TV ja joku vesikannu mutta en kyllä tajua miksi maksaa siitä niin paljon enemmän? Kertokaa nyt joku joka ei jalallakaan kunnalliselle puolelle astu..
Kommentit (448)
[quote author="Vierailija" time="13.12.2013 klo 10:10"]Minulla on kamala lääkäripelko. Se alkoi kai siitä kun mieheni kuoli. Istuin monta kuukautta sairaalassa miehen vieressä ja aika oli ahdistavaa. Mies kuoli minun ollessani sairaalassa. Menin kai jotenkin sekaisin. Poistuin sairaalasta ilman ulkotakkia (talvella) enkä ollut vastannut hoitajien puhutteluun. Kotiin päästyäni puhelimeni soi ja soitto tuli ambulanssista joka tuli hakemaan minua koska oli syytä olettaa että teen itselleni jotain. Olin siis rauhallisesti kotona. Olin ajatellut että minun täytyy koota ajatuksiani ennen kuin saan jostain voimaa soittaa läheisille uutisesta. Kieltäydyin lähtemästä ambulanssiin. Sanoin että olen järkyttynyt ja uupunut pitkän sairaalajakson jälkeen ja haluan olla vain yksin. Lupasin kuitenkin että voin soittaa ystäväni tuekseni. Olimme tästä ystävän kanssa jo ennen kuolemaa sopinut. Kuitenkaan tämä ei käynyt ja hoitajat sanoivat että jos en lähde, pitää soittaa poliisi avuksi. Sitten minun talutettiin abmulanssiin ilman kenkiä, pitkähihaista paitaa, avaimia, lompakkoa tms. Ambulanssissa kädet sidottiin ja sairaalassa minut vietiin putkan näköiseen eristyskoppiin. Koppiin jouduin siksi ettei lääkäri ehtinyt tapaamaan minua heti. Ennen koppiin menoa vartija käski riisumaan kaikki vaatteet muoviseen laatikkoon etten voi esimerkiksi kuristaa niillä itseäni. Miesvartija tuijotti vieressä riisumista. Juuri kuolleelta mieheltäni saadut korvakorut ja vihkisormus vietiin "parempaan talteen". Näitä en koskaan saanut takaisin vaikka soitin sairaalaan myöhemmin. Aamuyöllä pääsin osastolle jossa makasi muita ihmisiä käytävillä ilman mitän suojaa. Näin kun eräältäkin naiselta otettiin sydänfilmiä (?) niin että useita ihmisiä käveli ohi. Nainen siis makasi rinnat paljaana. Lääkäri ehti kuulema vasta silloin luokseni. Lääkäri kysyi että olinko meinannut tehdä itsemurhan. Sanoin että en todellakaan. Tämän jälkeen lääkäri sanoi että voin lähteä kotiin. Koitin pyytää eräältä hoitajalta puhelinta ja vasta monen pyytämisen jälkeen sain luvan soittaa. Muistin ulkoa vain mieheni parhaan ystävän numeron (en tiedä mistä se tuli mieleeni juuri silloin) ja hänelle sitten keskellä yötä soitin, että voisitko tulla hakemaan minut täältä sairaalasta. Se yö oli jotain aivan järkyttävää. Itkettää edelleen kun muistelen sitä surua ja sen jälkeistä nöyryytystä. Vannoin etten koskaan enää turvaudu julkiseen terveydenhuoltoon. En vain luota siihen että siellä tehdään kaikki vilpittömästi ja oikein. Eikä ole tarvinutkaan turvautua.
Kävin juuri syksyllä gynekologilla yksityisellä lääkäriasemalla ja kerroin tämän tapaukseni. Minulle jäi siis jotenkin kamala lääkäripelko. Ahdistun nähdessäni valkoisia takkeja ja sairaalaan liittyvää esineistöä. Yksityinen gynekologi jutteli tapauksestani varaamallani ajalla. Tuntui että ensimmäistä kertaa joku alan ammatilainen oikeasti myönsi että olen saanut järkyttävää kohtelua. Hän ymmärsi ja myötäeli. Maksoin siitä mielelläni. Seuraavalla käynnillä pötköttelin siinä pedillä haarat levällään ja sama vanhempi lääkäri jutteli rauhoittelevasti ja koitti auttaa rentoutumaan. Kun tutkimus ei kuitenkaan onnistunut, sanoi hän ettei se haittaa ja että meillä on aikaa. Tästäkin saamastani inhimillisestä kohtelusta maksoin mielelläni muutaman hassun kympin.
Samassa koulussahan kaikki lääkärit koulutetaan mutta ilmeisesti rahalla saa ainakin inhimillistä kohtelua, lääkäriin pääsee nopeasti, toiveita kunnioitetaan ja pelkoja ymmärretään. Luottoni viranomaisiin ja julkiseen terveydenhoitoon on todella heikkoa. Eikä vain tämän oman tapaukseni tiimoilta.
[/quote]
Provo.
[quote author="Vierailija" time="13.12.2013 klo 09:47"]
Puheterapiaa ei kunnallisessa???
Meillä ainakin on kunnallinen puheterapeutti, mutta koska hänellä ei ollut aikoja, saatiin lähete yksityiselle puheterapeutille, joka käy päiväkodilla. Kunta siis maksaa sen. Näin meidän ei tarvitse viedä lasta mihinkään.
[/quote]
Monissa kunnissa ei ole esimerkiksi kuin yksi puheterapeutti tai ei ole saatu palkattua yhtäKÄÄN...
[quote author="Vierailija" time="13.12.2013 klo 10:09"]
En tosiaankaan ikinä lähtisi tuon muksun kanssa mihinkään tk-päivystykseen esim yömyöhällä vaikka korvatulehduksessa. Jonottaa siellä tunti tolkulla elukkana korvaansa karjuvan taaperon kanssa, juu ei! Siitä ilosta, että voin mennä yksityiselle tai jopa soittaa lääkörin kotiin maksan ihan ilomielin lapsivakuutusta vakuytusyhtiölle. Se on maksanut itse itsensä × miljoona.
[/quote]
Espoossa et edes pääse korvatulehduksessa päivystykseen. Olen joskus ollut itse menossa päivystykseen Jorvissa (lapsen kanssa), kun äiti ja vauva on käännytetty kahdeksalta illalla: Päivystys ei ole korvatulehdusta varten, menkää omalle terveysasemalle seuraavana aamuna. Ja sinne se äiti itkevän vauvan kanssa painoi yön pimeyteen.
[quote author="Vierailija" time="13.12.2013 klo 13:12"]
Yksityiset terveysasemat ovat liikelaitoksia, joiden tärkeimpänä tavoitteena on tuottaa tulosta. Luonnollisesti siksi asiakaspalvelu on hyvää ja empaattista. Antibioottikuurin saa helposti vaivaan kuin vaivaan (vaikka mitään tarvetta ei olisi), jotta potilas pysyy tyytyväisenä ja tulee toistekin. Myös PKV-lääkeitä saa em. syystä paljon helpommin kuin kunnalliselta puolelta
[/quote]
Mä en ole koskaan saanut "turhaan" antibioottikuuria yksityiseltä, enkä lainkaan PKV-lääkkeitä. Juu varmaan niitäkin on, jotka määrää. Tosin olen kuullut, että on niitä helpolla reseptejä kirjoittavia julkisellakin, ihan tk:ssa ja psykan polilla. Yksi kuulemma kysyy aina, että "mitä laitetaan" ja resepti tulee.
Käytän yksityislääkäripalveluja, koska saan mennä juuri sille lääkärille kuin haluan ts. saan varata itse suoraan ajan erikoislääkärille. Tk:saa saisi ravata monta kertaa ennen kuin saisi lähetettä erikoissairaanhoitoon. Haluan asian kerralla hoitoon. Pääasiassa käytän työterveyttä, joka sattuu olemaan työnantajani eli työskentelen siis yksityisessä terveydenhuollossa itsekin. Yksityispuolen lääkärit eivät aina ole parempia kuin julkisen puolen, joissakin tapauksissa jopa huonompia, koska pystyvät toimimaan vuosikausia ihan ominpäin ilman että kukaan tarkkailee/puuttuu heidän toimintaansa. Jos ajattelee privaatissa olevaa yleislääkäriä vs. tk:ssa toimivaa yleislääkäriä, niin tietotaito on taatusti aikalailla samalla viivalla (saman työkokemuksen omaavilla) yksityispuolella on enemmän aikaa potilaille/käynti.
Komppaan edellisiä ja lisäksi vielä on erikoisaloja jolloin on pakko mennä yksityiselle kuten silmälääkäri ja gynekologi. En tosiaan käsitä kuka niitä terveyskeskusten lääkäriaikoja ylipäätään saa? Ilmeisesti eläkeläiset on iso ryhmä ja lapsiperheet joiden vanhempi on kotona ja joutaa jonottaa hootoprosessissa. Työterveys ei läheskään aina toimi jouhevasti sekään kun on sielläkin lääkäripulaa ainakin meidän paikkakunnalla. Ainoa vaihtoehto on silloin yksityinen lääkäriasema.
1. Ei tarvii jonottaa hoitajan puhelimeen, joka sitten päättää, pääsetkö hoitajan kanssa juttelemaan kasvotusten. Hoitaja sitten arvioi, onko sinulla mitään vaivaa ja varaa ajan yleislääkärille, jos varaa. Yleislääkäri sitten tutkii ja mumisee ja myöntää, ettei tämä oikein hänen alaansa... ja laittaa lähetteen spesialistille, jos laittaa. Jono huima.
Yksityiselle voi soittaa, että tarvitsisin ajan ihotautilääkärille. Saat ajan muutaman viikon sisään, yleensä jopa heti.
2. Yksityisellä kukaan ei saarnaa, eikä tuomitse. Ei julkisen puolen velvoitetta kansanterveyden virallisterveelliseen ylläpitoon. Ei valistusvelvollisuutta. Tämä näkyy ystävällisenä palveluna. Yksityisellä ei oman kokemukseni mukaan kellään ole kiire. Vastaanottovirkailija keskittyy asiaasi, tarjoaa kahvia, pyytää istumaan.
3. Ympäristö ei ole niin sairaalamainen ja kilpailutetun halpa ja käytännöllinen. Yksityisellä on laatulehtiä uusimmat numerot, pehmeät istuimet, rauhallisia soppia odottaa, kukaan ei juokse tai köhi kyljessä kiinni. On tämäkin osa jännittävän ja huolestuneen potilaan hoitoa, miellyttävä ja rauhallinen ympäristö. Ei siitä julkisellakaan kieltäydyttäisi, jos olisi varaa.
4. Lääkäri ja hoitajat oikeasti kuuntelevat. Tarjotaan kivunlievitystä sellaisiinkin toimenpiteisiin, mihin julkisella ei edes harkita ja esim. vaikka flunssa ei nopeammin paranekaan, oireita voi helpottaa lääkkeillä. Julkisella harvoin reseptillä mitään saa, yksityisellä ymmärretään, että vaikka työn vuoksi se rään jatkuva valuminen tai köhä ei vaan tällä viikolla käy.
Julkinen hoito on ihan hyvää, mutta jos on varaa maksaa, niin miksi ei maksaisi? Minulla ei ole vakuutusta eikä työpaikka tätä lystiä maksa, vaan omasta pussista menee.
Julkisella hoitajat tekevät tärkeää työtä alipalkattuina ja ylityöllistettyinä ja heistakin valitettavasti ne parhaiten soveltuvat houkutellaan yksityisen huomaan.
[quote author="Vierailija" time="13.12.2013 klo 01:00"]
En tajua kun aina vauhkotaan tuosta paremmasta palvelusta mutta ihan tasan samanlaista palvelua oon aina saanut niin kunnallisilla kuin yksityisilläkin lääkäreillä? Ihan yhtä kohteliaita ja ystävällisiä ja yhtä päteviä..
Joo ehkä yksityisten odotusaulassa on iso TV ja joku vesikannu mutta en kyllä tajua miksi maksaa siitä niin paljon enemmän? Kertokaa nyt joku joka ei jalallakaan kunnalliselle puolelle astu..
[/quote]
Saan ajan heti. Pystyn itse valitsemaan ajan eri vaihtoehdoista, eikä tarvi jonottaa. Saan ajan aina seuraavalle päivälle. Heti kun arvauskeskukset siirtyy nettiajanvaraukseen ja aikoja saa seuraavalle päivälle, harkitsen yksityisellä käynneistä luopumisesta.
Lapeni 5 ja 7 eivät ole käyneet terveyskeksuksessa kuin neuvolalääkärissä. Ei tulisi mieleenkään viedä heitä julkiselle. Ikänsä ovat yksityisellä käyneet, pitävät sitä ihan normina, kuten minäkin.
Koska en pysty käymään kotipaikkakunnalla lääkärissä tai hammaslääkärissä, menisi koko päivä, työnantaja ei oikein tykkää. Joten varaan työpaikkakunnalta yksityiseltä ajan joko aamu ennen yhdeksää tai illalla klo 16.30 jälkeen. Juu ja ei ole työterveyshuoltoa kuin se lakisääteinen.
En osaa sanoa, koska en ole elämäni aikana (47 vuotta) käynyt yksityisellä.
Arvostan, että voin valita ajan itse valitsemalleni erikoislääkärille nettiajanvarauksen kautta 24/7. Samoin sitä, että minulle on aikaa, ja saan tarvitsemani tutkimukset, ja lähetteen julkiselle, mikäli tarpeen. Minulla on pitkäaikaissairauksia ja otan vauhtia hoitoihini yksityiseltä. EN ikinä luovu asiantuntijoistani.
Yksinkertainen vastaus: koska haluamme säilyä hengissä.
Julkinen terveydenhuolto olisi tappanut meidät jo moneen kertaan. Harvinaisen yksinkertaiset lääkärit ja hoitajat ajautuvat juurikin terveyskeskuksiin. Ei mielenkiintoa, ei kehittymistarvetta, ei tuloksiin liittyviä palkkioita, vain ankeaa antibioottien ja sairasloman määräämistä. Eikä ammattitaito muuhun riittäisikään.
[quote author="Vierailija" time="13.12.2013 klo 01:00"]
[/quote]
Eihän helsingissä alle kahden viikon edes pääse lääkärille. Kun pääsee niin siellä on ulkomaalainen joka ei ymmärrä Suomea.
[quote author="Vierailija" time="13.12.2013 klo 01:15"]
[quote author="Vierailija" time="13.12.2013 klo 01:12"] Ja yksityisellä saa parempaa palvelua
[/quote]
No tätä palvelu-kysymystä juuri ihmettelen, millä tavalla parempaa palvelua?
[/quote]
Pääsee nopeammin lääkärille. Lääkärit eivät ole myöhässä. Julkisen puolen lääkärit ona aina myöhässä ja jotkut todella paljon.
Pääsen sille lääkärille jolle haluan. Se on suomalainen joka ymmärtääkin mitä sille sanotaan. Pääsen suoraan erikoislääkärille esim. neurologille eikä tarvitse mennä jonkun yleislääkärin kautta mistä ei ole mitään hyötyä.
Pääsen labraan tai kuvauksiin HETI. Kun julkisella puolella labraan pääsyä voi joutua odottamaan tunteja.
Yksityisellä puolella potilasta kuunnellaan ja halutaan hoitaa asia kuntoon. Julkisella puolella ihmisiä pidetään riesana josta halutaan vain eroon.
Ne tekee hoitoja mitä ei julkisella saa. Ne tekee ne asiat paremmin.
Jos on rahaa niin yksityinen on täysin ylivoimainen julkiseen puoleen verrattuna
[quote author="Vierailija" time="17.02.2015 klo 16:29"]
Eihän helsingissä alle kahden viikon edes pääse lääkärille. Kun pääsee niin siellä on ulkomaalainen joka ei ymmärrä Suomea.
[/quote]
Just näin. Neuvolapalvelutkin ovat menossa tähän samaan suuntaan: ajan kyllä saa, mutta sitten homma tökkääkin osaamiseen. Rokotukset sujuvat liukuhihnameiningillä, mutta muuten kysymyksiin ei saa vastausta ("emmätiiä"- vastauksia ei lasketa). Pakko viedä lapsikin yksityiseen neuvolaan, kun siellä on lääkäri paikalla aina. Jos terveydenhoitaja ei osaa vastata, tämä hakee lääkärin ja murheet ratkeavat, kertaakaan ei ole tuosta ylimääräisestä lääkärikonsultaatiosta laskutettu, eikä kertaakaan ole tarvinnut mennä julkisen puolen terveyskeskuksiin jonottamaan pultsareiden joukkoon.
Vakuutusta ei ole kenelläkään perheenjäsenistä, maksamme siis ihan itse. Myös äitiysneuvolan.
Sitäkin arvostan, että voin valita yksityisen kontrollilabroihin, muuten olisin tk:n kontrollien varassa, huhhuh. Maksan itse, vakuutusta ei ole, säästän sitten muusta.
Lapseni oli tosi kovassa kuumeessa ja syömättä ja lähes juomattakin viidettä päivää. Ihan lötkö koko lapsi. No tk-lääkäri(kun sinne vihdoin ajan sai) ei edes tutkinut koko lasta! Kuunteli juttumme vastaillen vähän väliä puhelimeen, eikä kurkannut korviin, kurkkuun eikä kuunnellut keuhkoja. Käski mennä kotiin ja lähteä päivystykseen jos lapsi menee haluttomaksi ja veltoksi. Mutta kun lapsi oli jo haluton ja veltto! Menimme yksityiselle ja saman tien tippaan ja vahvat antibiootit päälle. Lapsi oli kuivunut! Ymmärrän että on kiire ja työ liukuhihnamaista, mutta kyllä nyt pieniin lapsiin edes pitäisi keskittyä sen verta että edes tutkii!
Oman kokemukseni mukaan kunnallisen hammaslääkärit ovat valtaosin kuin perseelle ammuttuja karhuja. Yksityisellä olen saanut iloista, aidosti yksilöllistä ja välittävää palvelua
[quote author="Vierailija" time="13.12.2013 klo 01:15"]
[quote author="Vierailija" time="13.12.2013 klo 01:12"] Ja yksityisellä saa parempaa palvelua
[/quote]
No tätä palvelu-kysymystä juuri ihmettelen, millä tavalla parempaa palvelua?
[/quote]
Lääkärillä on aikaa kuunnella ja aika voi olla 10-20 min tai 20-40 min, jopa 40-60min. Kunnallisella sen pitää olla vartissa ulkona, mielellään nopeammin. Lääkäri saattaa olla aivan mielettömän stressaantunut, eikä saa ajateltua yhtään selkeästi.