Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Siis minkä ihmeen takia ihmiset käy yksityisillä lääkäreillä??

Vierailija
13.12.2013 |

En tajua kun aina vauhkotaan tuosta paremmasta palvelusta mutta ihan tasan samanlaista palvelua oon aina saanut niin kunnallisilla kuin yksityisilläkin lääkäreillä? Ihan yhtä kohteliaita ja ystävällisiä ja yhtä päteviä..

Joo ehkä yksityisten odotusaulassa on iso TV ja joku vesikannu mutta en kyllä tajua miksi maksaa siitä niin paljon enemmän? Kertokaa nyt joku joka ei jalallakaan kunnalliselle puolelle astu..

Kommentit (448)

Vierailija
101/448 |
13.12.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

siksi käyn yksityisellä, että saan suomenkielistä palvelua. Terveyskeskuksessa joka toinen lääkäri on hoono soomi.

Täällä on Terveystalossa allergialääkäri, jolla on "esittelyssään" kielet arabia, englanti ja suomi. Siis tässä järjestyksessä. Valitettavasti en osaa arabiaa ja terveyspuolen englantini on "vähän hakusessa". Ko lääkärin suomen kielen taitoa en ole vielä testannut, mutta huhujen mukaan ei kovin vakuuttaa. Matkustan siis 45 kilometriä, että saan lapselle kunnolla suomea puhuvan lääkärin, toiselta yksityiseltä lääkäriasemalta.

Vierailija
102/448 |
13.12.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="13.12.2013 klo 11:06"]

siksi käyn yksityisellä, että saan suomenkielistä palvelua. Terveyskeskuksessa joka toinen lääkäri on hoono soomi.

[/quote]

Eikä vain se kieli vaan myös lääkärin persoona ja ammattitaito vaikuttaa. On hyvä että itse voi valita mieluisan lääkärin.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
103/448 |
13.12.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Menen yksityiselle silloin kun julkiselta ei saa aikoja. Esim. hammaslääkäriaikoja ei välttämättä saa saman kalenterivuoden puolelle julkisella, ja tavallista lääkäriaikaakaan ei saa kuin kuukausien päähän vaikka olisi tolkuttomissa kivuissa tai epäselvää onko tila jotenkin vaaralliseksi pahenevaa laatua. 

Lisäksi aikaa varatessa puhelimitse hoitaja vittuilee ihan suoraan. Ei tee mieli soittaa ja turhaan en olekaan soitellut, minulla on muutenkin korkea kynnys mennä lääkäriin. Ei ole sitten kovin kiva kun kerran pariin vuoteen tarvitsee terveysaseman palveluita niin saada tuollaista palvelua.

Onneksi olkoon ap jos teillä siellä lääkäriaikoja saa ja palvelu on ystävällistä. Niin ei ole kaikkialla. Täällä aiotaan entisestään karsia terveydenhuollosta henkilökuntaa, varmaan ovat ahtaalla ne vähät työntekijät kun hoidettavana on kymmeniätuhansia ihmisiä.

Vierailija
104/448 |
13.12.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Yksityisellä saa valita itse lääkärinsä (ainakin meilläpäin), ei tarvitse mennä tk:n suomea puhumattomalla afrikkalaiselle joka sanoo vain että otta buranaa vaikka olisi pää irti.

Yksityisellä pääsee oikealle lääkärille, tk:ssa hoitsu "konsultoi lääkäriä" eikä tajua mistään mitään. Kerran menin valittamaan poskiontelontulehdusta, aika hoitsulle joka katsoi ontelot sillä vehkellä millä lekurikin ne katsoisi ja totesi että tyhjät ja siistit on. Seuraavana aamuna yksityiselle ja kas, poskiontelot täynnä & turvoksissa - antibioottikuuri. Että hyvä tk...

Vierailija
105/448 |
13.12.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei ole kovin korkeaa käsitystä julkisesta terveydenhoidosta. Lääkärit terveysasemilla leipääntyneitä ja sitä pahinta ö-luokkaa, mikä ei kelpaa minnekään muualle. Asennevammaa ja vaikeutta kohdata potilasta. Tieto-taito-osaaminen ei riitä kuin perusvaivojen diagnotisointiin. Viimeinen kokemus (kipakka välikorvan tulehdus) "tämä on lähinnä mielikuvituksen asia tämä teidän korvakipunne", totesi lääkäri. Ilmeisesti asenne ja diagnoosi oli jo valmis ennen kuin potilas astui vastaanotolle.

Vierailija
106/448 |
13.12.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Yksityiset terveysasemat ovat liikelaitoksia, joiden tärkeimpänä tavoitteena on tuottaa tulosta. Luonnollisesti siksi asiakaspalvelu on hyvää ja empaattista. Antibioottikuurin saa helposti vaivaan kuin vaivaan (vaikka mitään tarvetta ei olisi), jotta potilas pysyy tyytyväisenä ja tulee toistekin. Myös PKV-lääkeitä saa em. syystä paljon helpommin kuin kunnalliselta puolelta. Mietin vaan tällaisen lääkäritoiminnan eettisyyttä ja olen ihmetellyt miksi kukaan ei puutu siihen. Yksilötasolla potilaat ovat, ilman muuta, tyytyväisiä saamansa palveluun, mutta ongelmia tulee silloin, kun tietyt taudit muuttuvat ab-resistenteiksi, tulee riippuvuus unilääkkeisiin jne.. Esim. sinuiitti (saati bronkiitti) ei läheskään aina vaadi sitä ab-kuuria. Minusta on ihan hyvä, että kunnallinen puoli ei ole mikään reseptiautomaatti, vaan lääkkeitä määrätään perustellusti ja harkiten.

Itsekin käytän yksityisiä palveluja juuri sen vuoksi, että sinne pääsee helposti ja silloin kuin itselle sopii. Mutta lähiaikoina itseä on alkanut ärsyttää se, että kaikkeen vaivaan (mm. ihottuma ja kova päänsärky) lykätään ab-resepti ja sl-todistus.

Ja tsempit vielä kaikille kunnallisen puolen hoitajille ja lääkäreille!! Teette arvokasta ja aivan liian epäkiitollista työtä. Ei ole helppo duuni, kun potilaita tulisi ovista ja ikkunoista. Ja kiireen keskellä olisi vielä tunnistettava ne aidosti pikaista hoitoa vaativat potilaat.

Vierailija
107/448 |
17.02.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Eli, palvelu toimii kun on kotikenttäetua, muutoin jonotat sen puoli vuotta vähintään, kun kotikenttälaiset kiilaa edelle.

Vierailija
108/448 |
17.02.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen yrittänyt käydä TK, mutta havainnut sen kärjistetysti kannattamattomaksi jos haluan pysyä elossa tai lasteni pysyvän elossa. Olen loukannut nilkkani, polveni ja lonkkani. Kaikien hoidossa jonkin asteen hoitovirhe. Lisäksi allergioiden (erittäin vakavat oireet, anafylaksia) hoidossa julkisella puolella ohjeistus ilman tutkimuksia, älä syö mitään mikä aiheuttaa oireita. No shit Sherlock!

Samat jutut lasten kanssa, Eerika tapaukhjsen jälkeen todennut samojen lastenlääkhkäreuden vastaanotolla käyneenä, että kiitos ei, ei koskaan enää. Hullu saa olla, mutta ei tyhmä.

Vierailija
109/448 |
17.02.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="17.02.2015 klo 22:16"]

Mun kokemukseni on, että parhaat lääkärit ovat julkisella puolella, yliopistollisessa sairaalassa. Toki osa heittää yksityiskeikkaakin.

[/quote]

Voi olla, mutta ongelma on siinä, että portinvartijoina toimivat terveyskeskuslääkärit, jotka eivät välttämättä suostu laittamaan lähetettä erikoissairaanhoitoon, vaikka eivät osaa vaivaa hoitaa itse lainkaan tai sitten hoitavat heikosti.

Vierailija
110/448 |
17.02.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="17.02.2015 klo 21:20"]

[quote author="Vierailija" time="17.02.2015 klo 21:03"][quote author="Vierailija" time="13.12.2013 klo 01:00"] En tajua kun aina vauhkotaan tuosta paremmasta palvelusta mutta ihan tasan samanlaista palvelua oon aina saanut niin kunnallisilla kuin yksityisilläkin lääkäreillä? Ihan yhtä kohteliaita ja ystävällisiä ja yhtä päteviä.. Joo ehkä yksityisten odotusaulassa on iso TV ja joku vesikannu mutta en kyllä tajua miksi maksaa siitä niin paljon enemmän? Kertokaa nyt joku joka ei jalallakaan kunnalliselle puolelle astu.. [/quote]   Julkiselta puolelta ei saa aikaa illalla esim klo 18 tai klo 20 aikaa samalle päivälle. Haluan myös valita lääkärini sukupuolen ja muutenkin valita lääkärin. Palvelu on ihan toista yksityisellä kuin julkisella. Ihminen otetaan tosissaan ja hoidetaan kokonaisvaltaisesti yksityispuolella. [/quote] Kyllä meidän kylällä pääsee päivystykseenkin ajanvarauksella :)

[/quote]

ÖH? ja päivystykseen varmaan lähdenkin illalla poistamaan esim rasvapatteja, jotka eivät ole akuutti vaiva? en todellakaan, vaan menen yksityiselle illalla.

Vierailija
111/448 |
17.02.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="17.02.2015 klo 22:37"]

[quote author="Vierailija" time="17.02.2015 klo 22:27"]

[quote author="Vierailija" time="17.02.2015 klo 22:19"]

Meidän perhe käyttää aina julkista puolta. Olemme kummatkin olleet HUS-ssa töissä ja nyt on poikakin. Samat lääkäri ne ovat sielläkin kuin yksityisellä. Meillä on tietysti kotikenttäetua.  Aina on ollut parhaat lääkärit ja loistavat  ystävälliset hotajat. Pääsee magneettiin ja röntgeniin ja labraan jos niin vaatii.    En mene yksityiselle muulloin kun ulkomailla.

[/quote]

Tässä syy miksi 'tavallinen' ihminen saa odottaa ikuisuuksia saadakseen hoitoa: jonossa pääsee ensimmäiseksi jos on henkilökuntaa, kollega tai sukulainen/muu lähipiiriläinen.

[/quote]

Kaikilla ei kotikenttäetua ole, mutta kohtelu on hyvää, etenkin jos on vaikkapa lääkäri-isä tai itse työskentelee lääkärinä. Omaa kokemusta on, isä on hoitanut parhaat ammattilaiset, kyllä julkisella.

[/quote] mulla on kokemusta mehiläisestä ja tietenkin julkisesta. Oli todella eri kohtelua Mehiläisessä, annan pisteet 10. 

Vierailija
112/448 |
18.02.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="13.12.2013 klo 09:51"]

[quote author="Vierailija" time="13.12.2013 klo 09:45"]

Missä te oikein asutte kun kunnallinen terveyskeskus toimmi noin huonosti?

[/quote]

No, mekin asutaan Vantaalla ja aina on päästy julkiselle helposti.

Vantaalla.

[/quote]

Vierailija
113/448 |
18.02.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Yksityiselle pääsee paljon nopeammin. Voit mennä suoraan erikoislääkärille ilman lähetettä. Jonot on lyhyitä joka paikkaan. Lähetteet saa helposti, koska lääkärin ei tarvitse miettiä kulujen minimointia, sillä joko asiakas tai hänen vakuutusyhtiönsä maksaa kulut.

Eli pääset kattavempiin tutkimuksiin ja paljon nopeammin.

Itse kun loukkasin polven, lääkäriajan olisi saanut 2 viikon päähän, hoitajalle sitten seuraavana päivänä kun tarpeeksi valitin. Hoitaja antoi kiirreellisen ajan yleislääkärille seuraavalle päivälle. Teki diagnoosin joka osoittautui aivan vääräksi. Ei ollut ortopediä joten lähete Jorvin sairaalaan. Siinä vaiheessa muistin että olihan se tapaturmavakuutus. Suoraan mehiläiseen ortopedille, röntgenit, magneetit. Oikea diagnoosi ja sitten tähystyykseen parissa viikkossa.

Sitten tuli Jorvista perään vastaus että "Haista paska me sua tänne oteta mene takas omalle lääkärilles itkee."

Nyt on sairaskuluvakuutuskin. Sinne saa lääkkeetkin ja kaikki. 150 euroa vuodessa. Paras hankinta ikinä.

Vierailija
114/448 |
18.02.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="17.02.2015 klo 22:19"]

Meidän perhe käyttää aina julkista puolta. Olemme kummatkin olleet HUS-ssa töissä ja nyt on poikakin. Samat lääkäri ne ovat sielläkin kuin yksityisellä. Meillä on tietysti kotikenttäetua.  Aina on ollut parhaat lääkärit ja loistavat  ystävälliset hotajat. Pääsee magneettiin ja röntgeniin ja labraan jos niin vaatii.    En mene yksityiselle muulloin kun ulkomailla.

[/quote]

Helppoahan se on kun on suhteita. Tavallinen kuolevainen ei saa edes aikaa julkiselta.

Vierailija
115/448 |
18.02.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Julkiselle puolelle pääsisin vain työajalla ja olen itse hammaslääkärinä julkisella puolella, enkä todellakaan voi perua potilaita, jotta pääsisin keskellä työpäivää lääkäriin. Onneksi en joudu kovin usein lääkärissä käymään, lähinnä gynekologilla vuosittain. Sekä julkisella että yksityisellä puolella on hyviä ja ei niin hyviä lääkäreitä. Potilailla on ehkä sellainen kuva, että yksityislääkärit ovat parempia, koska monet yksityislääkärit määräävät lääkkeitä (etenkin antibiootteja) vähän liiankin herkästi potilaan vaatimusten mukaan, vaikkei potilaan vaiva olisi edes kyseisellä lääkkeellä hoidettavissa (esim. virustauti).

Vierailija
116/448 |
18.02.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="18.02.2015 klo 09:49"]

Olen menettänyt uskoni julkisen puolen terveydenhuoltoon. Meininki on todellakin pysy kotona kuolemassa, ei me voi sua auttaa. Vasta kun henki pihisee juuri ja juuri apua saattaa saada. Joulukuussa sairastuin keuhkokuumeeseen, hoidettuani ensin kipeää lastani kotona. Ensimmäiset kolme päivää sairastelustani olin vain todella väsynyt, keuhkoihin, rintakehään ja kurkkuun sattui ja oli lämpöilyä. Toisena päivänä nousi kuume ja kolmantena päivänä soitin terveyskeskukseen. Jossa minulle sanottiin sen olevan influenssaa ja, että juo teetä hunajan kanssa. Iltaa kohden en enää pystynyt puhumaan, kun kurkku oli niin kipeä ja turvonnut, jokainen hengenveto sattui keuhkoissa. Illalla menin siis päivystykseen, siellä keuhkojani kuunneltiin, mitään ihmeellistä ei kuulunut. Myös kurkkuani katsottiin, se oli punainen ja turvonnut. Lääkäri sanoi minun olevan erinomaisessa kunnossa ja lähetti kotiin!? Kuumetta ei edes mitannut tai mitään muutakaan. Siitä kolme päivää eteen päin vietin 39-40 asteen kuumeessa sängyssä maaten. En käynyt muuta kuin vessassa ja mustikkakeitto oli ainut mikä meni alas. Kolmannen päivän kohdalla soitin päivystykseen, koska oli viikonloppu. Kerroin, että oireet vain pahenevat, kuume on 40 astetta eikä laske Panadolilla (Olin ja olen yhä edelleen raskaana siksi sain syödä vain Panadolia). Voimia ei ollut edes vessassa käymiseen, mies auttoi minut sinne. Vastaus:" Ota 1000 mg enemmän päivässä lääkettä. Ei voida tehdä mitään." Kaksi päivää myöhemmin kuumetta 40,5 astetta ja kaikkien muiden oireiden lisäksi kova korvasärky. Soitin taas terveyskeskukseen. Tällä kertaa sain ajan. Kun pääsin lääkärille ja kerroin kaiken lääkäri kauhistui, miten näin on voinut käydä ja, että edes tulehdusarvoja ei ole vaivauduttu ottamaan. Keuhkot kuulostivat yhä normaaleille. Molemmista korvista löytyi todella paha korvatulehdus. Tulehdusarvot olivat 400. Minut vietiin ambulanssilla ensiapuun ja siellä otettiin keuhkokuvat, nieluviljely, aivan kaikki ja niin löytyi keuhkokuume. Viikon olin sairaalassa ja sain kolme kertaa vuorokaudessa antibiootteja suonensisäisesti, kotiin päästyä söin antibiiootteja vielä toisenkin viikon.

[/quote]

Just tämä. Julkisella puolella ihmisen itse täytyy olla asiantuntija ja osata vaatia hoitoa. Kuka sairas ihminen sitä jaksaa. Kaikki (tai ainakin lähes kaikki) ovat asenteella "en tiedä, kun mä olen vain töissä täällä" ja se tarkoitus mitä varten ovat siellä töissä on täysin hukassa.

On todella outoa että kun sama lääkäri astuu yksityisen lääkärikeskuksen ovesta sisään, hänestä kuoriutuu oman alansa asiantuntija, jonka sydäntä lähellä on asiakaspalvelu. En tarkoita turhien antibioottireseptien kirjoittelua, vaan että hän kuuntelee potilasta ja oikeasti haluaa selvittää vaivan syyn. Julkisella puolella niin hoitajat kuin lääkäritkin käyttäytyvät hyvin usein kuin olisivat hoitamiensa ihmisten yläpuolella. Byrokratia ja organisaatioiden hierarkisuus on myös uskomatonta julkisella puolella. Toki julkisellakin puolella työskentelee asiansa osaavia ja ystävällisiä ihmisiä. Mutta harvinaisempaa se on. Johtuen varmaankin siitä, että yksityisellä puolella epäystävällisyys kostautuu, asiakkaat siirtyvät kilpailijan asiakkaaksi. Julkisella puolella ei ole sitä uhkaa että asiakkaat loppuisivat.

Ja edellä kerrottu perustuu kokemuksiin molemmilta puolilta.

Vierailija
117/448 |
18.02.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ja lisäisin vielä keuhkokuumeeseen sairastuneen tapauksessa, että sehän se sitten tulikin halvaksi hoitaa sua viikko sairaalassa ja laittaa iv:nä lääkettä suoneen. Kun vain olisivat antaneet ajan heti ja tutkineet kunnolla. Tällasella "säästämisellä" Suomi on konkursissa 20 vuoden päästä.

Mutta onneksi kuitenkin loppujen lopuksi sait hoitoa! Muista tulevaisuudessa että keuhkokuume voi uusia helposti.

Vierailija
118/448 |
18.02.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kyllä meillä ainaki pääsee tk:n lääkärille samana päivänä kun soittaa, eikä tarvitse olla kuoleman sairas. Labraan, röntgeniin ym pääsee myös heti. Jatkotutkimuksiin saa lähetteen jos on tarvetta. Samoin hammaslääkärille saa ajan 1-2 tunnin päähän jos särkee. Eikä muuten ole mitään valittamista palvelusta.

Vierailija
119/448 |
18.02.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Julkiselta puolelta ei saa kaikkia lääkkeitä. Monet lääkkeet, esim. mihulle välttämättömät Xanorin ja Oxynormin joudun hakemaan yksityiseltä, kun julkisella ei osata hoitaa.

Vierailija
120/448 |
18.02.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="18.02.2015 klo 23:08"]

Kyllä meillä ainaki pääsee tk:n lääkärille samana päivänä kun soittaa, eikä tarvitse olla kuoleman sairas. Labraan, röntgeniin ym pääsee myös heti. Jatkotutkimuksiin saa lähetteen jos on tarvetta. Samoin hammaslääkärille saa ajan 1-2 tunnin päähän jos särkee. Eikä muuten ole mitään valittamista palvelusta.

[/quote]

Missä noin, laitatko paikkakunnan, muuten ei voi uskoa.