Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Siis minkä ihmeen takia ihmiset käy yksityisillä lääkäreillä??

Vierailija
13.12.2013 |

En tajua kun aina vauhkotaan tuosta paremmasta palvelusta mutta ihan tasan samanlaista palvelua oon aina saanut niin kunnallisilla kuin yksityisilläkin lääkäreillä? Ihan yhtä kohteliaita ja ystävällisiä ja yhtä päteviä..

Joo ehkä yksityisten odotusaulassa on iso TV ja joku vesikannu mutta en kyllä tajua miksi maksaa siitä niin paljon enemmän? Kertokaa nyt joku joka ei jalallakaan kunnalliselle puolelle astu..

Kommentit (448)

Vierailija
61/448 |
13.12.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meillä käydään hyvin harvoin lääkärissä, mutta kun käydään, niin pääasiassa yksityisellä. Syyt: molemmilla vanhemmilla työterveyshuolto kattaa yleislääkäritasoiset palvelut + sitä kautta lähetys erikoislääkärille sekä lapsen sairastaessa yksityislääkärille on helppo mennä ilta-ajoilla eikä tarvitse päivällä (yl. seuraava päivä) lähteä jonottamaan terveyskeskuksen th-vastaanotolle josta hyvällä tuurilla saattaisi päästä jopa lääkärillekin.

Lapsi käy tosin kunnallisessa hammashoidossa, kun se vielä meidän hammashoitolassa toimii suhteellisen hyvin.

Vierailija
62/448 |
13.12.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Käyn, meillä kaikilla on vakuutukset joten maksakaan se ei mitenkään hirveästi. 

Yksityisellä ei tarvitse jonottaa, pysyy sama lääkäri, voi itse valita lääkärin.. Onhan noita syitä.

Meidän lapsen infektioastmaa ei otettu yleisellä puolella tosissaan, hoitavaa lääkettä ei aloitettu edes pyynnöstä. Yksityisellä saatiin se ekalla käyntikerralla reseptille ja elämä helpottui.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
63/448 |
13.12.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="13.12.2013 klo 02:15"]Jonotusajat lyhyempiä, se on totta. Mutta tuohon lääkärien ammattitaidon arvosteluun en lähtisi tuolla tk/yksityisjaottelulla, sillä monet tk-lääkärit tekevät vastaanottoa yksityisellä puolella ;)

[/quote]

JUU ja käyttäytyvät myös molemmissa paikoissa molempien paikkojen tavalla!

Vierailija
64/448 |
13.12.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="13.12.2013 klo 05:58"]

On lähes mahdotonta saada aikaa kunnalliselta puolelta jos ei ole eläkeläinen tai alkoholisti, muut komennetaan yksityiselle, ainakin Oulussa. Itse yritin saada apua pitkään jatkuneisiin vatsavaivoihin ja pyysin että jos on mahdollista edes ajatella keliakiatutkimusta kun lähisuvussa on sitä, mutta vastaanottokerberos sanoi ettei sellaista tutkita vaan ihmisen täytyy itse lopettaa pullanmussutus jos on huolissaan vatsavaivoista. (työterveys ei tee asialle mitään koska ei vaikuta työkykyyn)

[/quote]

Just näin. Tätä on Suomen julkinen terveydenhuolto nykyään. Miten se menikään: Suomessa on maailman paras julkinen, ilmainen terveydenhuoltojärjestelmä, jonka perässä kaikki maailman ihmiset haluavat muuttaa Suomeen, eiku...

Vierailija
65/448 |
13.12.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Epäilin vauvallani maitoallergiaa ja julkisella sanoivat että ensin laitetaan testijonoon ja sitten testaillaan pikkuhiljaa että mikä se siellä kiusaa ja pistää pulauttelemaan niin, että paino laskee hälyyttävästi. Vein vauvan yksityiselle, kerroin huoleni ja hän määräsi korvireseptin ja lisäksi laittoi testijonoon. Korvike auttoi HETI ja vauvan paino alkoi nousta. Julkisella resepti olidi tullut vasta kokeiden jälkeen, joten olisi siinä pieno jonkun aikaa kärsinyt kivuistaan ja aliravitsemuksestaan...

Vierailija
66/448 |
13.12.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vauvani oli siis pieni, ei pieno :)

Vierailija
67/448 |
13.12.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei se ole pätevyydestä tms kiinni vaan palvelun saatavuudesta.

Itse olen juossut nyt viimeksi borrelioosi lääkityksen  ja fibron kanssa kuukausia julkisella ja nyt kun ehdotin sitten seuraavia tutkimuksia (jättäisivät tähän kun mitään apua ei löydy) niin sanoivat että pitää mennä yksityiselle, heillä ei ole sen alan lääkäreitä.

Hammaslääkäriin on vuoden jono, tekevät tarkastuksen ja sitten ohjaavat yksityiselle kun eivät tee sitä tai tätä (paikkaavat vain perusreijät, ei esim juurihoitoja tms) - ei ole resursseja.

Siksi

Vierailija
68/448 |
13.12.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minulla ei ole mahdollisuutta julkisiin, koska käyn töissä toisella paikkakunnalla. Oman paikkakunnan terveyskeskuksessa käyminen veisi puolet työpäivästä. Työterveys ei kata kuin pakollisen, eli käytännössä ei mitään. Niinpä ainoa vaihtoehto minulla on yksityinen.

Vierailija
69/448 |
13.12.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Juurikin tämä, että yksityisellä näkee lääkärin, kun julkisella joutuu ensin lääkäriä leikkivälle hoitajalle. Vasta jos kuolemaa suunnilleen teet, pääset sille lääkärille (mikäli hoitaja tajuaa, että olet kuolemankielissä).

Vierailija
70/448 |
13.12.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

En tiedä, kun en ole koskaan käynyt. Mutta luultavasti on niin, että joissakin kunnissa homma toimii ja joissakin ei, ja silloin yksityisellä on melkein pakko käydä.

Vierailija
71/448 |
13.12.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Helsingissä ainakin julkiselle on pitkät jonot, ajan saa jos saa, aina ei saa. Labraan mennään erikseen, esim. minulla matkaa läheisimpään labraan julkisilla yli puolituntia, vaikka itse terveysasema onkin lähellä.. Labrajonotus vajaa tunti jos ei mene pahimpaan ruuhka-aikaan. Vastaukset saa joskus, kunhan saa lääkärille soittoajan. Kerran sain soittoajan kuukauden päähän labrasta, puhelua ei tullut. Kun soitin perään niin ilmeisesti oli soitettu väärään numeroon, jossa kukaan ei ollut vastannut. Sain seuraavan soittoajan kolmen viikon päähän.

Toisen kerran minulla oli gynekologisia ongelmia, pääsin lääkäriin parin kuukauden päästä, koska omalääkäri oli pitkällä sairaslomalla. Sain viimein ajan toiselle, mutta ei tutkittu eikä lähetetty tutkimuksiin, "koska sinne on niin pitkät jonot". Menin yksityiselle, ultrattiin heti ja löytyi kasvain. Lähete julkiselle leikkaukseen.

En vältä julkista, mutta koska se ei toimi, on välillä turvauduttava yksityiseen. Onneksi on yksityinen työterveyshuolto, niin ei enää tarvitse joka asiassa mennä julkiselle. Ihmetyttääkö ykistyisen käyttö enää?

Vierailija
72/448 |
13.12.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Voisiko joku vastaanottokerberos kertoa miksi tavalliset, työssäkäyvät ihmiset eivät oikeasti hoitoa vaativien vaivojen kanssa pääse vastaanotolle, mutta päihteidenkäyttäjät notkuvat hoidattamassa kaikki pikku pipinsäkin.

Tämä on siis odotushuoneessa nähty kun on jonotettu todella kipeän pikkulapsen kanssa ja remuremmi purjehti jonon ohi näyttämään naarmua sormessa.

Vierailija
73/448 |
13.12.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meillä on ilmainen työterveyshuolto yksityisellä ja käyn siellä Hammaslääkärissäkin käyn yksityisellä, vaikka sen joutuu itse maksamaan, julkisella voisin joskus käydä mutta jonotusajat on vähintään puoli vuotta. Lapset vien aina yksityiselle, työsuhde-etuna halpa vakuutus jossa omavastuu 20e per sairaus. Eipä tuolla hinnalla jaksa lähteä julkiselle puolelle jonottelemaan.

Vierailija
74/448 |
13.12.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="13.12.2013 klo 01:15"]

[quote author="Vierailija" time="13.12.2013 klo 01:12"] Ja yksityisellä saa parempaa palvelua 

[/quote]

No tätä palvelu-kysymystä juuri ihmettelen, millä tavalla parempaa palvelua?

[/quote]

No ensiksi pääsee suoraan erikoislääkärille eikä tarvitse mennä ensiksi yleislääkärille. Julkisella varaat ajan saat sen viikon- kuukauden päähän. Se on yleislääkärille. Niillä ei tee mitään. Joten saat lähetteen erikoilääkärille ja se voi olla puolen vuoden päästäkin. Ongelma on myös että todella moni niistä lääkäreistä on ulkomaalaisia jotka ei edes puhu suomea.

Yksityisellä saa seuraavaksi päiväksi suomalaisen erikoislääkärin pitkällä ajalla.

Vierailija
75/448 |
13.12.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Missä te oikein asutte kun kunnallinen terveyskeskus toimmi noin huonosti?

Minä olen aina päässyt kunnalliseen terveyskeskukseen soittamalla aamulla että olen kipeä -> lääkäriaika n.tunnin päähän -> lääkäri tutkii ja ottaa pika crp:n -> lääkkeet apteekista. Ikinä ei ole pitänyt jonottaa jossain päivystyksessä. 

Vierailija
76/448 |
13.12.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Puheterapiaa ei kunnallisessa???

Meillä ainakin on kunnallinen puheterapeutti, mutta koska hänellä ei ollut aikoja, saatiin lähete yksityiselle puheterapeutille, joka käy päiväkodilla. Kunta siis maksaa sen. Näin meidän ei tarvitse viedä lasta mihinkään.

Vierailija
77/448 |
13.12.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="13.12.2013 klo 09:45"]

Missä te oikein asutte kun kunnallinen terveyskeskus toimmi noin huonosti?

[/quote]

Vantaalla.

Vierailija
78/448 |
13.12.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kun soitan julkiselle puolelle, minulle kerrotan, koska heille sopii, että tulen sinne. Yleensä heille sopii ehkä aikaisintaan viikon päästä. Aluuteissakin asioissa aikaisintaan huomenna aamulla. Ja siitä ei ole hajuakaan, kuka siellä on vastaanottamassa ja tutkimassa.

Kun soitan yksityiselle, minulta kysytään, koska haluan tulla ja kenen vastaanotolle haluan tulla. Jos soitan neljän aikaan iltapäivällä, saan pääsääntöisesti ajan vielä samalle illalle.

Kun lapsella on korva kipeä, julkisella puolella mennään ensin yleislääkärille. Jos on liimakorva ja tarve putkitukselle, yleislääkäri laittaa lähettee erikoislääkärille, joka ottaa minuun yhteyttä ehkä viikon päästä ja ilmoittaa, koska hänelle sopii tulla. jos korvalääkäri toteaa putkituksen tarpeelliseksi, taas lähete ja odottelua ... jne.

Yksityisellä menen suoraan korvalääkärille. Jos on tarve putkitukselle, sama lääkäri tekee sen tarvittaessa ja kysyy heti, tuletteko tiistai vai keskiviikkoiltana. Ilta-ajoista on turha julkisella puolella puhuakaan. Operaation jälkeen yksityinen lääkäri antaa minulle kännykkänumeronsa ja sanoo, että soita tähän, jso tulee komplikaatioita. Julkisella puolella et ikinä missään ososuhteissa saa suoraa numeroa lääkärille.

Vierailija
79/448 |
13.12.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

51 missä SINÄ asut? En ole edes kuullut noin hyvästä toiminnasta. T. 47

Vierailija
80/448 |
13.12.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Töölössä eroa ei ihan hirveästi ole, kun yksityisten lääkärit viittii muutaman tunnin heittää julkisellekin keikkaa. Toisaalta Haartmanin päivystyksessä ei ollut ultraäänilaitetta, jolla verisuonitukoksen olisi voinut nopeasti tarkistaa kipeästä ja turvonneesta jalasta. Mietin seuraavaksi kaksi kertaa, kannattaako mennä Mehiläiseen, jossa homma maksaa tietysti enemmän, mutta ei tarvitsisi 3 tuntia odotella verikokeen tulosta.