Siis minkä ihmeen takia ihmiset käy yksityisillä lääkäreillä??
En tajua kun aina vauhkotaan tuosta paremmasta palvelusta mutta ihan tasan samanlaista palvelua oon aina saanut niin kunnallisilla kuin yksityisilläkin lääkäreillä? Ihan yhtä kohteliaita ja ystävällisiä ja yhtä päteviä..
Joo ehkä yksityisten odotusaulassa on iso TV ja joku vesikannu mutta en kyllä tajua miksi maksaa siitä niin paljon enemmän? Kertokaa nyt joku joka ei jalallakaan kunnalliselle puolelle astu..
Kommentit (448)
Olen käynyt tilanteissa, joissa julkiselle on pitkä jono ja olen halunnut päästä lääkäriin/hammaslääkäriin heti tänään tai muutaman päivän sisään. Purentakiskon rikkouduttua en halunnut jonottaa kuukausia, sillä se on minulle todella tärkeä ja saan ilman sitä kammottavat päänsäryt, joten kiirehdin itse asiaa menemällä yksityiselle.
Yksityisellä myös tehdään kokeita tai toimenpiteitä, joita julkinen ei tee. Usein olen jälkikäteen saanut todeta, että julkinen ei ihan syystä niitä tee, koska jonkin kerran nämä toimenpiteet ovat osoittautuneet lyhytnäköisiksi, turhiksi tai jopa vahingollisiksi...
Ystävällisempää palvelua en yksityisellä kyllä ole saanut. Ennemminkin toisinpäin.
Julkisella hammaslääkäriaikaani vain siirrettiin ja siirrettiin monta kertaa koronan aikana, joten oli pakko lopulta mennä yksityiselle ja maksaa melkein 200 euroa.
Ei tarvi odottaa lääkärinaikaa kuukautta.
Asun sen verran suuressa kaupungissa, että täällä toimivat molemmat, ja ihan hyvin toimivatkin. Yksityisellä käydään työterveyden kautta ja sinne saa ajan aina heti. Joskus olen vienyt lapsenkin yksityiselle, kun sieltä on saanut hyvin ilta-aikoja, mutta muuten kyllä julkinen puoli on hoitanut meidän perheen asiat oikein hyvin.
Mieheni kävi kerran yksityisellä, kun halusi saada varmasti hyvän lääkärin. Lääkäri oli sama, jolla lapsi oli käynyt pari viikkoa aikaisemmin terveysasemalla. Monissa tapauksissa myös yksityinen lähettää asiakkaan lopulta kuitenkin julkiselle puolelle, mutta hoito alkaa nopeammin, kun ensimmäistä lääkärikäyntiä en tarvitse odottaa.
Moni tuntuu luulevan, että yksityiselle voi mennä vain, jos on kallis vakuutus. Oikeasti siellä on ihan samanlainen kassakone kuin kaupoissakin on ja käynnin voi maksaa ihan helposti siinä. Vakuutuksen vuosimaksun hinnalla pääsee kyllä käymään pari kertaa yksityisellä lääkärissä ihan muutenkin.
Riippuu paikakunnasta. Täällä ainakin missä asun, julkiselle puolelle on erittäin hankala päästä, jos ei ole asialla ees mikään kiire. Sen lisäksi palvelu on sen tasoista, että halvalla et saa myöskään kauhean pätevää hoitoa, joten tietyissä asioissa kannattaa ennemmin mennä yksityiselle jotta rahalle saisi jotain korvausta, etkä tavallaan joudu maksamaan turhasta.
Ihotautien takia pitää välillä päästä ihotautilääkärille nyt tai heti eikä niin että ensin jonotetaan hoitajalle joka lähettää lääkärille joka, yllätys yllätys, toteaa että tähän tarvitaankin ihotautilääkäriä mutta jono on tällä hetkellä 2kk. Mulla on yksityisellä vakio lääkäri joka muistaa minut, tietää mitkä lääkkeet ja voiteet on jo kokeiltu ja hänelle pääsee muutaman päivän varoituksella.
Käyn yksityisellä, koska arvostan hyvää ja pitkää lääkäri-potilas -suhdetta. Yksityisellä saan valita itse lääkärini ja koska mulla on useampia perussairauksia, käyn mieluiten aina samalla erikoislääkärillä. Ei tarvitse joka kerta aloittaa alusta.
Kunnalliselle ois aikaa pitänyt odotella kolmisen kuukautta, yksityiselle pääsee heti. Kunnallisella joutuu satunnaiselle lääkärille, yksityisellä voi valita asiaan perehtyneen (esim kävin 4v julkisella mt-palveluissa, sain joka lääkäriltä eri diagnooseja ja eri lääkkeitä mutta mikään ei auttanut. Yksityisellä lähettivät kuukauden jälkeen autismitutkimuksiin, nyt monta vuotta elämä on sujunut hienosti kun saan apua oikeaan ongelmaan)
Vierailija kirjoitti:
Riippuu paikakunnasta. Täällä ainakin missä asun, julkiselle puolelle on erittäin hankala päästä, jos ei ole asialla ees mikään kiire. Sen lisäksi palvelu on sen tasoista, että halvalla et saa myöskään kauhean pätevää hoitoa, joten tietyissä asioissa kannattaa ennemmin mennä yksityiselle jotta rahalle saisi jotain korvausta, etkä tavallaan joudu maksamaan turhasta.
Minulla meni jo se parikymppiä hukkaan viimeksi kun oli täysin turha käynti eikä lääkäri katsonut tarpeelliseksi tutkia, käski vain kotiin ja "tule sitten uudestaan jos olet kipeämpi". Päätin sitten, että menen sinne vasta kun teen tyyliin kuolemaa.
Vierailija kirjoitti:
Olen kärsinyt vaikeasta unettomuudesta vuosikaudet. Taustalla useita fyysisiä sairauksia. Terveysasemalla ei suostuta kirjoittamaan nukahtamislääkkeitä, vaikka kuinka selitän, että ne pitävät minut edes jotenkin työ-ja toimintakykyisenä. Vituttaa, että kohdellaan kuin narkkaria. Kaikki muut apukeinot kokeiltu mutta unta ei vaan tule. En tiedä, missä olisin ilman yksityislääkäriäni, luultavasti suljetulla tai haudassa.
Mulla sama. Alkoi, kun valvoin kuopuksen vauvavuoden. Käytän unessa pysymiseen lääkkeitä, ja aina on työterveydestä tai yksityiseltä suostuttu kirjoittamaan lisää.
Ei tarvi jonottaa, voi mennä tutulle tai juuri omaan ongelmaan erikoistuneelle lekurille, ajanvaraus nopea ja helppo ja voi valita joustvasti ajan ja paikan.
Onhan se vähän eri asia marssia suoraan vaikka tutulle ihotautilääkärille kuin varata ensin aikaa jostain terveyskeskuksesta hoitajan kautta.
Itsellä julkiselta huono kokemus. Koko ajan vaihtuu lääkärit, kukaan ei tunnu ottavat kokonaisvastuuta hoidosta ja jatkuvaa pallottelua edes takaisin. Raskasta.
YTHS:lla olen saanut aikanaan tosi laadukasta hoitoa sekä fyysisellä puolella että mt-puolella, mistä olen kiitollinen.
Yksityisellä käyn nykyään kokonaan kun on varaa.
Useilla isoilla paikkakunnilla on tullut edullisia yksityisvastaanottoja lääkäreille. Moni joutuu odottamaan tk aikaa, joten nopeampi ja joskus parempi tapa käydä yksityislääkärillä.
Ja erikoisalojen lääkärit löytyvät vain yksityispuolelta. Kuten gynekologi.
Yksityisellä, aina!
Lapsellamme on vakuutus, joka kattaa aivan kaiken! Voimme valita, mihin yksityiselle lääkäriasemalle menemme ja ajan saamme aina HETI. Lisäksi yksityisellä on kuunneltu ja ymmärretty ja on saatu toivottuja lähetteitä ilman "kinuamista".
Myös itselläni on vakuutus (jonka otin vasta lapsen syntymän jälkeen), kun ymmärsin, etten todellakaan ala jonottamaan montaa kuukautta, että pääsen lääkäriin. Soitteleen, odottaan takaisin soittoa, aneleen aikaa... eih. Mietin mihin haluan mennä, soitan sinne ja aika järjestyy aina hyvin nopeasti!
Suosittelen!
Vierailija kirjoitti:
Kunnalliselle ois aikaa pitänyt odotella kolmisen kuukautta, yksityiselle pääsee heti. Kunnallisella joutuu satunnaiselle lääkärille, yksityisellä voi valita asiaan perehtyneen (esim kävin 4v julkisella mt-palveluissa, sain joka lääkäriltä eri diagnooseja ja eri lääkkeitä mutta mikään ei auttanut. Yksityisellä lähettivät kuukauden jälkeen autismitutkimuksiin, nyt monta vuotta elämä on sujunut hienosti kun saan apua oikeaan ongelmaan)
Miten käytännössä toimit? Siis mitä sanoja käytit privaatissa jne?
Vierailija kirjoitti:
Helsinkiläinen tk-lääkäri kertoi, että systeemi toimii niin, että asiakas lähetetään aina ensimmäisellä kerralla takaisin kotiin ilman mitään tutkimuksia, ehkä joku kipulääkeresepti kourassa. Jos asiakas palaa takaisin, hänellä on oikeasti joku vaiva ja sitä ryhdytään tutkimaan. Näin vältytään monilta turhilta ja varsin kalliilta tutkimuksilta. Kuulemma yleinen ajattelumalli ainakin Helsingin terveyskeskuksissa.
Täällä päin menee 10 kertaa. Mutta varmasti vaihtelee, ehkä isommilla paikkakunnilla pääsee aiemmin.
Käyn yksityisellä koska työterveys maksaa kaiken. Etköhän säkin siinä tapauksessa kävisi.
Kunnalliselle saattaa olla kuuden kuukauden jono. Yksityiselle pääsee vaikka samana päivänä. Näin ainakin Helsingissä. Tämä on tilanne kohdallani.
Ei ole terkkarissa gyneä, silmälääkäriä tai korvalääkäriä yms.