Siis minkä ihmeen takia ihmiset käy yksityisillä lääkäreillä??
En tajua kun aina vauhkotaan tuosta paremmasta palvelusta mutta ihan tasan samanlaista palvelua oon aina saanut niin kunnallisilla kuin yksityisilläkin lääkäreillä? Ihan yhtä kohteliaita ja ystävällisiä ja yhtä päteviä..
Joo ehkä yksityisten odotusaulassa on iso TV ja joku vesikannu mutta en kyllä tajua miksi maksaa siitä niin paljon enemmän? Kertokaa nyt joku joka ei jalallakaan kunnalliselle puolelle astu..
Kommentit (448)
Koko terveydenhuolto pitäisi yksityistää, pakollinen vakuutus kaikille, jonka hankinnassa KELA tarvittaessa auttaa, jos ei ole rahaa. Näin toimitaan mm. Alankomaissa.
Tällainen hajanainen palvelujen verkosto ei ole tehokasta.
Tai sitten koko terveydenhuollon pitäisi olla valtion pyörittämää, mutta sitä eivät nuo isot terveysbusinessfirmat halua. Mutta se olisi erittäin järkevää, samaan syssyyn myös apteekit pyörisi valtion toimesta. Työntekijöille riittävästi palkkaa, mutta johdon voitontavoittelu loppuisi seinään, jolloin tulisi isoja säästöjä.
Lisäksi verojen maksaminen Suomeen pitäisi olla ehtona sille, että liiketoimintaa suoritetaan Suomessa. Apteekit maksavatkin veronsa Suomeen, mutta nämä isot terveysjätit Mehiläiset ynnä muut eivät maksa, vaan rahaa valuu veroparatiiseihin. Se pitäisi ehdottamasti estää, koska heidän businesta tuetaan veronmaksajien rahoilla (Kela korvauksilla). Se ei ole millään tavalla järkevää.
Käyn lääkärissä harvoin ja sillon kun käyn, niin haluan saada ajan heti. Kunnalliselle joutuu jonottamaan eikä se loppujenlopuksi ole kovin paljoa halvempi täälläpäin
Vierailija kirjoitti:
Eivät edes kuvanneet julkisella.
Minulla on kuvattu jopa pikkuvarvas, kun itse epäilin murtumaa. (jota ei ollut)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Eivät edes kuvanneet julkisella.
Minulla on kuvattu jopa pikkuvarvas, kun itse epäilin murtumaa. (jota ei ollut)
Julkisella siis pikkuvarvas kuvattu.
Onko kyselijän kotikunnan terveyskeskuksessa myös monien eri alojen erikoislääkäreitä kuten gynekologeja, kardiologeja, silmälääkäreitä jne.? Terveyskeskuksen yleislääkäriltä voi hyvässä lykyssä saada lähetteen keskussairaalan polille, mutta odotusaika voi olla jopa kuukausien mittainen. Tämä selittää, miksi tarvittaessa käännyn yksityislääkärin puoleen.
No vaikka siksi että mun piti päästä sinne lääkärille 1 vkon sisällä mutta ajan julkisille sai vasta 2 ja puolen viikon päähän
Meidän soteyhtymässä ei tällä hetkellä saa ketään puhelimella kiinni ja takaisinsoitot ei toimi.
Olen saanut julkisella puolella niin hyvää palvelua itse ja lasten kanssa, että olen tykännyt käyttää sitä. Onneksi kuitenkin harvoin on tarvinnut käyttää!
Oon ihmetellyt samaa sen jälkeen kun yritin käydä kroonisen migreenini takia yksityisellä migreeniin erikoistuneella neurologilla. Olin saanut diagnoosin julkisella puolella migreeniin erikoistuneelta neurologilta. Kuitenkin vaihdoin kaupunkia ja päätin sitten nopeuden takia mennä vaihteeksi yksityiselle. No tämä migreeniin erikoistunut neurologi olikin sitä mieltä että ei voi olla migreeniä ja yritti lähettää psykiatrille. Raha meni täysin hukkaan. On ihan arpapeliä missä saa hyvän lääkärin ja missä ei.
Vierailija kirjoitti:
No, siellä on sellaisia lääkäreitä joilla on sellainen ammataito ja kokemus, joita ei kunnallisella ole yhteen sairauteen,,, siksi. Ja nopea palvelu kokeissa ja kuvauksissa. Ei tarvitse toimenpiteisiin jonottaa puoltavuotta vaan samalla viikolla jo pääsee.
No kuule ihan samoja lääkäreitä ovat kuin julkisella puolella. Niillä on virka julkisella ja yksityispraktiikkaa tekevät rahanhimossaan.
Jos minulla on 5 vaivaa ja menen terkkaan, niin on mentävä viisi kertaa, mutta yksityinen yleislääkäri hoitaa kerralla ne asiat ja selviää yhdellä labrakeikalla ja yhdellä röntgenkeikalla.
Lääkäri maksaa n 100e, mutta terkassa 5x39e.
Tutkimukset kyllä maksaa paljon yksityisellä.
😅
Vierailija kirjoitti:
Koko terveydenhuolto pitäisi yksityistää, pakollinen vakuutus kaikille, jonka hankinnassa KELA tarvittaessa auttaa, jos ei ole rahaa. Näin toimitaan mm. Alankomaissa.
Tällainen hajanainen palvelujen verkosto ei ole tehokasta.
Tai sitten koko terveydenhuollon pitäisi olla valtion pyörittämää, mutta sitä eivät nuo isot terveysbusinessfirmat halua. Mutta se olisi erittäin järkevää, samaan syssyyn myös apteekit pyörisi valtion toimesta. Työntekijöille riittävästi palkkaa, mutta johdon voitontavoittelu loppuisi seinään, jolloin tulisi isoja säästöjä.
Lisäksi verojen maksaminen Suomeen pitäisi olla ehtona sille, että liiketoimintaa suoritetaan Suomessa. Apteekit maksavatkin veronsa Suomeen, mutta nämä isot terveysjätit Mehiläiset ynnä muut eivät maksa, vaan rahaa valuu veroparatiiseihin. Se pitäisi ehdottamasti estää, koska heidän businesta tuetaan veronmaksajien rahoilla (Kela korvauksilla). Se ei ole millään tavalla järkevää.
Aava on ihka suomalainen.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Koskan en halua ensin tapella puhelimessa hoitsun kanssa joka koettaa kaikin tavoin vähätellä vaivaani, sitten kuulla ettei aikoja tk:hon ole mutta mene päivystykseen, istua juoppojen seassa 8h ja kuulla lopulta lääkäriltä haukut ettei vaivani ole kyllä päivystyksellinen.
Missä kauheessa paikassa kaikki on juoppoja ja hulluja, asiakkaista henkilökuntaan?
Ainakin Mikkelin keskussairaalassa oli meno kuin Twin Peaksissa: Luukulla istuvalla hoitajalla oli meikki kuin jokerilla konsanaan, 2 hamerouvaa riiteli odotusaulassa , kännikala nuokkui penkillä naama ruhjottuna ja lopulta minut otti vastaan 2 metrinen kielipuoli lääkäri.
Heti resepti kun käy kirjoitti:
Kunnalliset ei anna reseptiä yksityinen antaa heti. Antibiootit . Yksityinen hammaslääkäri määrää antibiootit ikenien tulehduksiin myös ulkomailla Suomessa ei saa kunnalta antibiootti reseptiä.
Sain reseptin netistä, siis antibiootteja. Maksoi 25€, vahva tunnistautuminen ja hetki chattailua lääkärin kanssa. Ongelmana oli ikävässä paikassa oleva paise, puhjennut, mutta ei vaan lähtenyt paranemaan. Viikon kuurilla tokeni.
Ei tarvinnut lähteä mihinkään, toki tietenkin apteekkiin. Lääkäri vastasi käytännössä melkein heti kun maksu oli kirjautunut. Omakantaan tuli ihan asialliset kirjaukset tapauksesta.
Kolme esimerkkiä:
1.
1,5 kk vatsakipua ja outoja oireita. Terveyskeskukseen 4 viikon odotus lääkärille, verikokeet vastaanoton jälkeen samantien, lääkärissä käynnin jälkeen taas 3 viikkoa odotusta ultraääneen. Lääkärin pitäisi soittaa tuloksista. Ei soita koskaan. Itse pitää alkaa selvittämään. Aikaa mennyt melkein 2 kk.
tai
Yksityislääkärillä käynti, ajan sai samana päivänä, ultraan seuraavana päivänä. Lääkitys ja diagnoosi kahden päivän sisällä.
2.
Paha rintatulehdus. Päivystykseen pääsi tällä kertaa samana päivänä, lähete mammografiaan, odotus 3 viikkoa, ei lääkitystä ennen kuvantamisen tuloksia.
tai
Aika yksityiselle, 2 tunnin sisällä pääsee samana päivänä lääkärille. Antibioottikuuri selvään tulehdukseen. Mammogtafia ja ultra seuraavana päivänä ja diagnoosi pelkkä tulehduksesta.
Helpotus huoleen ja hoito valmis paljon ennen kuin julkisen puolen mammografiaan vielä olisi pitänyt odottaa kuukausi.
3.
Rannemurtuman lopputarkastus omasta toiveesta vuoden jälkeen operaatiosta, odota ensin 3 viikkoa tk-lääkärille pääsyä, joka laittaa lähetteen ortopedille. Odotat monta kuukautta hoitotakuun ajan ja ja jossain vaiheessa tulee kutsu röntgeniin ja erikoissairaanhoitoon.
tai
Ajanvaraus ja ortopedi yksityiselle samana päivänä, vastaanotolta heti suoraan röntgeniin ja takaisin vastaanotolle. Lausunto valmis ja ohjeet jatkosta, n. 45 min. kesti koko juttu.
Kumman valitset?
Yksityiselle saan ajan varattua koska haluan ja käytännössä mihin aikaan tahansa. Myös erikoislääkärit tarjolla heti. Pienet leikkaukset hoituu myös ihan juuri silloin, kun itse haluaa. Julkinen on Suomessa toimiva ainoastaan oikeasti vaativissa tapauksissa ja jossain tehohoidossa. Terveyskeskukset ovat tehottomuudessaan täysi vitsi.
No yksityinen hoitaa ns. pieniä oireita. Sitten julkinen tekee sydänleikkaukset plus elintensiirrot. Ja vakavat palovammat hoitaa julkinen...
Vierailija kirjoitti:
Kolme esimerkkiä:
1.
1,5 kk vatsakipua ja outoja oireita. Terveyskeskukseen 4 viikon odotus lääkärille, verikokeet vastaanoton jälkeen samantien, lääkärissä käynnin jälkeen taas 3 viikkoa odotusta ultraääneen. Lääkärin pitäisi soittaa tuloksista. Ei soita koskaan. Itse pitää alkaa selvittämään. Aikaa mennyt melkein 2 kk.
tai
Yksityislääkärillä käynti, ajan sai samana päivänä, ultraan seuraavana päivänä. Lääkitys ja diagnoosi kahden päivän sisällä.2.
Paha rintatulehdus. Päivystykseen pääsi tällä kertaa samana päivänä, lähete mammografiaan, odotus 3 viikkoa, ei lääkitystä ennen kuvantamisen tuloksia.
tai
Aika yksityiselle, 2 tunnin sisällä pääsee samana päivänä lääkärille. Antibioottikuuri selvään tulehdukseen. Mammogtafia ja ultra seuraavana päivänä ja diagnoosi pelkkä tulehduksesta.
Helpotus huoleen ja hoito valmis paljon ennen kuin julkisen puolen mammografiaan vielä olisi pitänyt odottaa kuukausi.3.
Rannemurtuman lopputarkastus omasta toiveesta vuoden jälkeen operaatiosta, odota ensin 3 viikkoa tk-lääkärille pääsyä, joka laittaa lähetteen ortopedille. Odotat monta kuukautta hoitotakuun ajan ja ja jossain vaiheessa tulee kutsu röntgeniin ja erikoissairaanhoitoon.
tai
Ajanvaraus ja ortopedi yksityiselle samana päivänä, vastaanotolta heti suoraan röntgeniin ja takaisin vastaanotolle. Lausunto valmis ja ohjeet jatkosta, n. 45 min. kesti koko juttu.Kumman valitset?
1.
Jos on vatsakipua silloin soitetaan päivystykseen. Ihan julkisellepuolelle tai sitten seuraavana päivänä julkisenpäivystykseen. Esim. itselläni oli vatsakipua ja aamulla soitin terveyskeskukseen missä sain ajan lääkärille. heti 12:30 no siellä sitten kerroin oireista ja lääkäri päätti tutkia minuta. Peräsuolesta verta tutkimuspöydälle ja heti lähete yliopistolliseen sairaalan. Kului 2 vrk ja yhteensä 9 vrk kun olin julkisella kamera perseessä.
Vielä on 1,6 miljoonaa eläkeläistä. Tulevaisuudessa on yksityislääkäreillä köyhemmät ajat, kun nuoremmat saa toimeentulotukea eikä heillä ole yksityislääkäreihin varaa.
Vai että magneettikuviin yksityisellä, vaikkei lääkäri katso niitä tarpeellisiksi? Älä nyt sentään, ei yksityinen lääkäriasema sentään kauppa ole. Eihän tommonen asiakkaan narussa pyörivä lääkäri ole kuin pässi.