Siis minkä ihmeen takia ihmiset käy yksityisillä lääkäreillä??
En tajua kun aina vauhkotaan tuosta paremmasta palvelusta mutta ihan tasan samanlaista palvelua oon aina saanut niin kunnallisilla kuin yksityisilläkin lääkäreillä? Ihan yhtä kohteliaita ja ystävällisiä ja yhtä päteviä..
Joo ehkä yksityisten odotusaulassa on iso TV ja joku vesikannu mutta en kyllä tajua miksi maksaa siitä niin paljon enemmän? Kertokaa nyt joku joka ei jalallakaan kunnalliselle puolelle astu..
Kommentit (448)
Viimeksi kun kävin terveyskeskuslääkärillä, ei puolen tunnin aikana keritty hoitaa edes puolia asioistani. Piti varata uusi aika ja sen sain kuukauden päähän. Tällä kertaa ajan loppupuolella nuori naislääkäri sanoi tuskastuneena, että hän ei tiedä millä ajalla hän kerkiää kirjoittaa epikriisini ja kaikki ne lähetteet joita tarvitsin. Että kyllä minä saattaisin käydä yksityisellä, jos olisi varaa. Toisaalta haluan ihan arvosyistäkin pysyä julkisen puolen asiakkaana, sillä en usko, että pitkällä tähtäimellä sillä voitetaan mitään, että yksityiset terveyspalvelut jyräävät alleen julkisen puolen. Siinä kärsivät ne, jotka tarvitsevat näitä palveluja kaikkein eniten.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Lisäksi toisen tutun iäkkään lonkkamurtumaa ei jostain syystä havaittu julkisella puolella, vaikka hän kävi siellä valittamassa muutaman kerran. Kai siellä ajateltiin, että kun vanhus vielä jotenkin pystyy kävelemään...yksityisellä asemalla se murtuma sitten huomattiin ja ihminen pääsi leikkaukseen.
Ja yksityisellähän leikataan mieluusti. Arvaatko miksi?
Aina leikkaus ei ole paras vaihtoehto varsinkaan iäkkäälle!! Julkisella puolella palkka on kiinteä, ei vaikuta leikkaukset joten siellä pystytään arvioimaan tilanne oikeasti potilaan parhaaksi. Turha ottaa leikkausriskejä, jos asia hoituu ilmankin. Mutta jos leikkauksesta saa lisää liksaa niin...
Eiköhän julkisella puolella ole ohjeistettu lekureita niin, että pihistellään niin maan perkuleesti ja vältetään kalliita toimenpiteitä viimeiseen saakka. Vaikka potilaalta henki lähtisi.
Ei ole ohjeistettu, miksi olisi? Miksi julkisella haluaisimme ihmisten henkien lähtevän? Eikö tossa sinusta ole ristiriitaa?
Nim. Työskentelen julkisella
Yksityisellä saa kunnon sairauslomat. Yleeensä kysyy montako päivää laitetaan. No laitetaanko viikko näin alkajaisiksi.
Yksityisellä pääsee erikoistuneen kokeneen lääkärin vastaanotolle niin halutessaan, ettei tarvitse niin monia kokemattomien arvauksia ensin käydä läpi.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Lisäksi toisen tutun iäkkään lonkkamurtumaa ei jostain syystä havaittu julkisella puolella, vaikka hän kävi siellä valittamassa muutaman kerran. Kai siellä ajateltiin, että kun vanhus vielä jotenkin pystyy kävelemään...yksityisellä asemalla se murtuma sitten huomattiin ja ihminen pääsi leikkaukseen.
Ja yksityisellähän leikataan mieluusti. Arvaatko miksi?
Aina leikkaus ei ole paras vaihtoehto varsinkaan iäkkäälle!! Julkisella puolella palkka on kiinteä, ei vaikuta leikkaukset joten siellä pystytään arvioimaan tilanne oikeasti potilaan parhaaksi. Turha ottaa leikkausriskejä, jos asia hoituu ilmankin. Mutta jos leikkauksesta saa lisää liksaa niin...
Eiköhän julkisella puolella ole ohjeistettu lekureita niin, että pihistellään niin maan perkuleesti ja vältetään kalliita toimenpiteitä viimeiseen saakka. Vaikka potilaalta henki lähtisi.
Ei ole ohjeistettu, miksi olisi? Miksi julkisella haluaisimme ihmisten henkien lähtevän? Eikö tossa sinusta ole ristiriitaa?
Nim. Työskentelen julkisella
No siksi, koska budjetti on rajallinen eikä se potilaiden käyntimaksuilla pyöri. Lääkäri minulle ainakin sanoi kun kysyin ylimääräisistä verikokeista että heillä on rajalliset varat.
Vierailija kirjoitti:
Yksityisellä puolella annetaan antibioottikuuri jonottamatta vaikka moiselle ei olisi tarvetta. Yksityisellä puolella pääsee myös magneetikuviin jos vikisee, vaikkei lääkäri katsoisi niitä tarpeellisiksi. Vakuutus eli vakuutuksen ottajat maksavat kollektiivisesti.
Tk-käynnit maksetaan myös kollektiivisesti verovaroista niiltä osin, jota asiakasmaksu ei kata.
Vierailija kirjoitti:
Esteettisen kirurgian takia on käytettävä yksityislääkäriaseman palveluita. Mullakin vähän nenää ja poskipäitä fiksattu, julkisella eivät tee tuommoisia ellei ole lääketieteellistä perustetta.
Julkinen ei tietenkään osallistu kauneushoitoihin. Ei tietenkään!!
Julkiselta puolelta ei saa välttämättä hoitoa. Siksi.
No ihan vaikka se, että odottelet päivystyksessä tuntikausia kipeänä vailla mitään hajua, koska pääset lääkärille. Nuorena miehenä kerran odottelin 39 asteen kuumeessa Tikkurilan terveysasemalla 6 tuntia päivystykseen pääsyä niin kun nyt on mahdollisuus mennä yksityiselle ja päästä ilmoitettuna aikana lääkärille niin totta hitossa menen.
Kunnallinen lääkäri asensi kierukan huolimattomasti. Toinen kunnallinen sitten poisti sen huolimattomasti. Myönsi ettei tiennyt mitä oli tekemässä. Hirvittävää kipua kärsin. Rikkoi paikkani, veret lattialla. Siksi maksoin seuraavilla kerroilla 130 e yksityisestä. Lähes kivuton, nopea käynti.
Minä menen aina yksityiselle erikoislääkärille, sillä he tietävät heti mikä minua vaivaa, tarvitaanko lisätutkimuksia jne. Terveyskeskuslääkärit ovat yleislääkäreitä ja he tekevät paljon virheellisiä diagnooseja.
Minua on leikattu monta kertaa yksityissairaalassa ja joka kerta olen maksanut noin 10 000 euroa. Jos menisin yliopistosairaalaan leikattavaksi, minut leikkaisi todennäköisesti joku opiskelijalääkäri, he tekevät paljon virheitä. Julkisella puolella ei voi valita leikkaavaa kirurgia.
Ap, miksi yksityislääkäri, no siksi että voin mennä asiantuntijalle suoraan, ilman lähetteitä ilman jonotusta.Valitsen netin kautta haluamani ajan. Vaivat selvitetään ja lähete on irronnut julkiselle, jos olen sitä tarvinnut. En ole asioinut tk:ssa 80-luvun jälkeen.
Eihän sinne julkiselle saa edes aikoja. Astman takia pitäis käydä kontrollissa, mutta ei saa aikoja. Työterveydessä ja omillakin rahoilla homma hoituu yksityisellä helposti. Lapset käy yksityisellä myös, koska on naurettavaa pitkittää esim. Käden kuvaamista tapaturman jälkeen ja pitää kivuissa. Terkkariin kun meet niin täällä ei enää edes joka paikassa mahdollista röntgeniin, käyt toisaalla röntgenissä ja palaat sitten ehkä sitten tänään huomenna tai ensi viikolla takas sinne terkkaan, jossa kuvia ei lupailuista huolimatta A) löydy B) ei ole lausuttu... parempi hoitaa yksityisellä niin homma hoituu parissa tunnissa. Toinen vitsi on myös lasten hammashoito, ei ole edes niille aikoja, kutsut kyllä tulee. Onneks on yksityinen. Hoituu nekin viiden kerran käynnit yhdellä kertaa.
Vierailija kirjoitti:
[quote author="Vierailija" time="13.12.2013 klo 01:12"] Ja yksityisellä saa parempaa palvelua
No tätä palvelu-kysymystä juuri ihmettelen, millä tavalla parempaa palvelua?
Yksittäisellä puolella on vähemmän rikoksen uusijoita?
Yksityisellä puolella on vähemmän vireillä olevia riita- ja rikosasioita, kuin julkisessa terveydenhuollossa.
Siksi se palvelukin voi olla parempaa.
No tuota..
Sitkeä yskäni ja heikko yleisvointini oli oli tk-lääkärin mukaan ylipainon ja tupakan yhteisvaikutusta, käski laihduttaa ja lopettaa tupakoinnin vaikka en edes polttanut. Yksityinen epäili heti mykoplasmaa ja sehän se oli.
Postatin tk:ssa kaulastani isohkon luomen, 7 tikkiä ja ruma kirkkovene-arpi. Seuraavan, samaa kokoluokkaa olevan luomen poistatin yksityisellä, 4 tikkiä ja pieni sievä arpi. Harmittaa kun kirkkovene on kaulassa ja nätti arpi kainalossa.
Vierailija kirjoitti:
Yksityisellä saa kunnon sairauslomat. Yleeensä kysyy montako päivää laitetaan. No laitetaanko viikko näin alkajaisiksi.
Jaa, mä olen saanut julkisella heti alkuun ainakin kuukauden sairaslomaa.
Koskan en halua ensin tapella puhelimessa hoitsun kanssa joka koettaa kaikin tavoin vähätellä vaivaani, sitten kuulla ettei aikoja tk:hon ole mutta mene päivystykseen, istua juoppojen seassa 8h ja kuulla lopulta lääkäriltä haukut ettei vaivani ole kyllä päivystyksellinen.
Julkiselle ei saa aikaa. Siellä on kuulemma jonossa sairaampia kuin minä, niin ei ollut toivoakaan päästä. Maksoin sitten itseäni kipeäksi siitä, että minulla todettiin vakava keuhkokuume ja hengenlähtö oli lähellä. Ilmeisesti en ollut julkiselle puolelle tarpeeksi sairas.
Minulla on sen verran harvinainen sairaus ja synkkaa hyvin yksityisellä olevan lääkärin kanssa, että mieluummin maksan omasta taskustani kuin aloitan kerta toisensa jälkeen julkisella puolella selostamaan vaivastani. Minulla on päivystyskäyntejä varten Oamkannasta printattu yksityislääkärin osuus lääkityksineen ja lyön sen paperin ensimmäisenä julkisen päivystyksessä käydessäni lääkärille kouraan niin menee nopeammin ja tulee vähemmän väärinymmärryksiä.