Siis minkä ihmeen takia ihmiset käy yksityisillä lääkäreillä??
En tajua kun aina vauhkotaan tuosta paremmasta palvelusta mutta ihan tasan samanlaista palvelua oon aina saanut niin kunnallisilla kuin yksityisilläkin lääkäreillä? Ihan yhtä kohteliaita ja ystävällisiä ja yhtä päteviä..
Joo ehkä yksityisten odotusaulassa on iso TV ja joku vesikannu mutta en kyllä tajua miksi maksaa siitä niin paljon enemmän? Kertokaa nyt joku joka ei jalallakaan kunnalliselle puolelle astu..
Kommentit (448)
Vierailija kirjoitti:
Aloin käydä monta vuotta sitten yksityisellä hammaslääkärillä, sillä terveyskeskuksissa oli täysin mielivaltainen jonotusjärjestelmä jos halusi vain tarkistuttaa hampaansa ilman sen suurempaa akuuttia kriisiä. Minulla ei ole ollut moneen vuoteen yhtään cariesta vaan olen lähinnä käynyt suuhygienistin luona poistamassa hammaskiveä. Yksityisellä puolella sen ajan varaaminen on huomattavasti nopeampaa silloinkin kun kyseessä on esimerkiksi vanhan paikan irtoaminen ja sen korjaaminen hammaslääkärissä.
Mutta kituliaisen kallista se (hammashoito) yksityisellä vaan on!
Minä vaadin julkisen puolen palvelut itselleni, niistä minä maksan.
Yksityisestä hammaslääkäristä on minulla huonot kokemukset. Ihmeellisesti löytyi vaikka mitä hoidettavaa ja laskutettiin tekemättömästä työstä. Sain onneksi rahat takaisin kun huomautin.
Menin seuraavaksi julkiselle takaisin ja siellä vähän ihmeteltiinkin paikkausta. Reikiä ollut viimeksi lapsena.
Mä soitin tk ja kysyin epäilyttävästä luomesta, miten toimitaan. En ole ennen käyttänyt tk palveluja, aina ollut työterveys. Nyt eläkkeellä. Sain luomen poistoajan 3 viikon päähän, vastaus tuli viikossa. Melanooma. Lähete Hyksiin, seuraavalle viikolle. Olisiko tämä nopeammin hoitunut yksityisellä, ja eikö sieltäkin olisi lähetetty Hyksin ihotautiklinikalle? Vai olisiko jossain yksityisesti tehty lisätutkimukset? Olen oikein tyytyväinen ja kiitollinen tähän astiseen hoitoon.
Julkiselle ei pääse ellei ole todella sairas. Siellä tulee myös usein tunne siitä, että olet vaan viemässä aikoja muilta ja tuhlaamassa kaikkien aikaa. Jouduin kerrankin soittamaan päivystykseen koska sain yhteen perussairauteeni liittyviä oireita, joiden ilmetessä pitäisi mennä mahdollisimman pian sairaalaan tarkistuttamaan asia. Selitettyäni tuon puhelimeen vastannelle hoitajalle tämä oli hetken hiljaa ja sanoi ettei "noin nuorelle tule tuollaista vaivaa". Selitin uudestaan että niin siis tiedän kyllä että tuo on harvinaista, mutta minulla nyt sattuu olemaan se vaiva silti. Jatkettiin siinä hetki inttämistä puolin ja toisin kunnes katkaisin puhelun ja ajoin vaan suoraan päivystykseen.
Yksityiselle pääsee nopeasti, eikä tarvitse jonottaa tai olla todella huonossa kunnossa jotta edes pääsee lääkärille.
Myös työterveys on yksityisellä lääkäriasemalla.
Maksan mielelläni sen 100-200e siitä että pääsen lääkärille silloin kun haluan ja saan lisätutkimuksia jos haluan, maksullisia ovat toki.
Julkisella murtunutta jalkaa ei saatu diagnosoitua useammankaan lääkärin voimin vaan lähettivät kotiin Buranaa syömään. Yksityisellä puolella vaan hommat hoituu.
Vierailija kirjoitti:
Julkisella murtunutta jalkaa ei saatu diagnosoitua useammankaan lääkärin voimin vaan lähettivät kotiin Buranaa syömään. Yksityisellä puolella vaan hommat hoituu.
On myös olemassa niin hyväasentoisia murtumia, ettei niitä röntgenkuvasta hahmota vaan vaatii tarkemmat tutkimukset. Ei vaikuta onko kyseessä julkinen vai yksityinen sektori, kun ei näy kuvassa niin ei vaan näy!
Eivät edes kuvanneet julkisella.
Vierailija kirjoitti:
Lisäksi toisen tutun iäkkään lonkkamurtumaa ei jostain syystä havaittu julkisella puolella, vaikka hän kävi siellä valittamassa muutaman kerran. Kai siellä ajateltiin, että kun vanhus vielä jotenkin pystyy kävelemään...yksityisellä asemalla se murtuma sitten huomattiin ja ihminen pääsi leikkaukseen.
Ja yksityisellähän leikataan mieluusti. Arvaatko miksi?
Aina leikkaus ei ole paras vaihtoehto varsinkaan iäkkäälle!! Julkisella puolella palkka on kiinteä, ei vaikuta leikkaukset joten siellä pystytään arvioimaan tilanne oikeasti potilaan parhaaksi. Turha ottaa leikkausriskejä, jos asia hoituu ilmankin. Mutta jos leikkauksesta saa lisää liksaa niin...
Ykisityiselle pääsee heti, eikä vaivaani kyseenalaisteta jo ajanvarausvaiheessa.
Viime aikoina olen saanut julkisella paljon parempaa palvelua kuin yksityisellä. Suurella yksityisellä palveluntarjoajalla asiakaspalvelun laatu (ajanvaraus ym. sitä kautta normaalisti hoituvat asiat) on täysin ala-arvoista, törkeää suorastaan, myös asiallisen palautteen antamisen jälkeen. En ole antanut aihetta huonoon palveluun.
Rahastusmeininki, asiakkaita ei nähdä ihmisinä.
Hammaslääkäri sentään on ollut kummassakin ok kohdallani.
Meidän Länsirannikon pienessä kaupungissa julkinen toimii kiitettävästi. Hammashuolto suorastaan loistava. Ainoa iso miinus on, ettei täällä ole yöpäivystystä. Lähetteet erikoisairaanhoitoon pelaavat ok. Täällä on huomattavasti parempi julkinen, kuin isoissa kaupungeissa.
Esteettisen kirurgian takia on käytettävä yksityislääkäriaseman palveluita. Mullakin vähän nenää ja poskipäitä fiksattu, julkisella eivät tee tuommoisia ellei ole lääketieteellistä perustetta.
Olen monelta osin samaa mieltä kuin ap. Lääkärit ovat yhtä hyviä (ja usein samoja) yksityisellä ja julkisella. Ja olen saanut tylyä ja huonoa hoitoa yksityisellä ja hyvää julkisella. Enimmäkseen koen kuitenkin että kummallakin puolella hoito hyvää ja asiallista.
Kaikissa akuuteissa tai vakavissa asioissa julkinen on toiminut aina hyvin. Meillä ei kenelläkään perheessä vakuutuksia.
Mutta esim rutiinigynekologilla käyn yksityisellä, kun jossain asioissa terveyskeskusten jonot nyt ovat liian pitkiä. Eli jossain tilanteissa koen että yksityinen parempi.
Minäpä kerron oman esimerkin miksi käyn välillä yksityisellä. Olen rv 19. Vähän aikaa sitten kävi la iltana tapaturma klo 19. Siitä tuli haava, johon lähtökohtaisesti aina määrätään antibiootit ja jota pitää näyttää lääkärille (tiedän, koska samantyyppinen tapaturma kävi jo pari vuotta sitten). Vaihtoehtona oli joko mennä yötä vasten jonottamaan päivystykseen tai nukkua kotona rauhassa yö ja mennä su aamulla yksityiselle lääkärille (yksityinen asema, joka auki myös sunnuntaisin) - yksityisellä 5 min lääkärissä ja apteekin kautta kotiin. Kummankohan vaihdoehdon valitsin?😁 Sanottakoon vielä, että ekalla kerralla kun samanlainen haaveri sattui, jonotin 6 h päivystyksessä, joten jos olisin valinnut päivystysvaihtoehdon, olisin saanut valvoa koko yön odottamassa omaa vuoroa päivystysaulassa sairaiden ja valittavien ihmisten keskellä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Lisäksi toisen tutun iäkkään lonkkamurtumaa ei jostain syystä havaittu julkisella puolella, vaikka hän kävi siellä valittamassa muutaman kerran. Kai siellä ajateltiin, että kun vanhus vielä jotenkin pystyy kävelemään...yksityisellä asemalla se murtuma sitten huomattiin ja ihminen pääsi leikkaukseen.
Aina leikkaus ei ole paras vaihtoehto varsinkaan iäkkäälle!! Julkisella puolella palkka on kiinteä, ei vaikuta leikkaukset joten siellä pystytään arvioimaan tilanne oikeasti potilaan parhaaksi. Turha ottaa leikkausriskejä, jos asia hoituu ilmankin. Mutta jos leikkauksesta saa lisää liksaa niin...
Eiköhän julkisella puolella ole ohjeistettu lekureita niin, että pihistellään niin maan perkuleesti ja vältetään kalliita toimenpiteitä viimeiseen saakka. Vaikka potilaalta henki lähtisi.
Siksi varmaan että rinnassa oleva patti, jatkuva ripuli ja järkyttävä väsymys tutkittaisiin.
Vierailija kirjoitti:
Meidän Länsirannikon pienessä kaupungissa julkinen toimii kiitettävästi. Hammashuolto suorastaan loistava. Ainoa iso miinus on, ettei täällä ole yöpäivystystä. Lähetteet erikoisairaanhoitoon pelaavat ok. Täällä on huomattavasti parempi julkinen, kuin isoissa kaupungeissa.
Naantali? Olen kuullut huhua. Turku vieressä aivan surkea.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Eiköhän julkisella puolella ole ohjeistettu lekureita niin, että pihistellään niin maan perkuleesti ja vältetään kalliita toimenpiteitä viimeiseen saakka. Vaikka potilaalta henki lähtisi.
Nimenomaan tämä viimeinen. Sehän lopulta on säästötoimenpide. Kaikki nuoret lääkärit ilmeisesti koulutetaan sanomaan: se on vaan sellainen tunne, ei siellä varmaan mitään ole...