Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Mitä mieltä? Päiväkoti ei kerro, että lapsi oppi kävelemään.

Vierailija
12.12.2013 |

Siskoni on töissä päiväkodissa alle 3-vuotiaiden ryhmässä. Ei kerro mitään sellaista, mistä voisi tunnistaa jonkun, mutta yleisesti voi kertoa oloista päiväkodissa. 

Sanoi, että heillä on periaatteena olla kertomatta, jos lapsi oppii jotain uutta merkittävää. Eivät kerro, jos lapsi ottaa ensiaskeleensa tai sanoo 'äiti' päiväkodissa tai saa pottaan aikaiseksi jotain, mitä ei kotona ole vielä onnistuttu saamaan. Syyksi sanoi sen, että vanhemmilla on muutenkin jo varmasti syyllinen olo, jos laittavat alle 1-vuotiaan hoitoon. Eivät halua, että lapsi oppii kaiken "merkittävän" hoidossa ja heiltä jää nämä näkemättä.

Eilen kuulin, että yksi lapsi on jo viikon kävellyt sisällä, mutta vanhemmat eivät tätä tiedä. Ulkona istuu hiekkalaatikolla, kävely ei ulkona vielä onnistu muhkuraisella maalla. Vanhemmat odottelevat edelleen ensiaskeleita kuulemma.

Kommentit (47)

Vierailija
21/47 |
12.12.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minä teen samaa. Olen perhepäivähoitaja. Pääosin hoitolapset ovat todella pieniä ja uusia taitoja tulee jatkuvasti. Nuorimmat hoitoon tulevat ovat 9kk vauvoja ja uusia asioita tulee joka viikko. Vanhemmat tekevät pitkää päivää ja varmasti haluavat olla mahdollisimman paljon pienen lapsensa kanssa. 

Minusta olisi kurjaa olla töissä ja päivän päätteeksi kuulla, että lapsi on oppinut muualla kävelemään tai sanonut ensimmäisen sanansa.

Vierailija
22/47 |
12.12.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Onko väärin toimittu mielestäsi? Minusta ei.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
23/47 |
12.12.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="12.12.2013 klo 13:06"]

Minä teen samaa. Olen perhepäivähoitaja. Pääosin hoitolapset ovat todella pieniä ja uusia taitoja tulee jatkuvasti. Nuorimmat hoitoon tulevat ovat 9kk vauvoja ja uusia asioita tulee joka viikko. Vanhemmat tekevät pitkää päivää ja varmasti haluavat olla mahdollisimman paljon pienen lapsensa kanssa. 

Minusta olisi kurjaa olla töissä ja päivän päätteeksi kuulla, että lapsi on oppinut muualla kävelemään tai sanonut ensimmäisen sanansa.

[/quote]

No ei tuon minusta ihan noinkaan pitäisi mennä. Ei tietoakaan avoimuudesta.

Vanhemmat kyllä tietävät, että lapsi oppii päivähoidossa asioita, tottakai tietävät.

On vähintäänkin epäilyttävää, ettei lapsen uusista taidoista kerrota vanhemmille. Jääkö kertomatta tällä samalla periaatteella myös muuta? Putoamisia tai lasten lyömisiä?

Ei, avoimuus ja tiedonsiirto puolin ja toisin on avain toimivaan ja luottamukselliseen yhteistyöhön, ei tuollainen kertomatta jättäminen.

-pph itsekin

Vierailija
24/47 |
12.12.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="12.12.2013 klo 13:11"]

Onko väärin toimittu mielestäsi? Minusta ei.

[/quote]

En oikein osaa sanoa. Minusta outoa, etteivät vanhemmat tiedä, mitä oma lapsi osaa ja mitä ei. Jos lapsi on osannut jo viikon kävellä, mutta vanhemmat eivät sitä ole nähnyt, tuntuu se oudolta. 

Ehkä enemmän säälittää sen lapsen tilanne kuin mietityttää onko tämä oikein vai väärin. Niin pieni lapsi on niin pitkään hoidossa, ettei vanhemmilla ole aikaa nähdä sitä kävelemässä. Mitä se pieni tekee iltaisin, jos vanhemmat eivät näe kävelyä? Istuu kaupan ostoskärryissä? Auton takapenkillä? Nukkuu toisia päiväunia? 

ap

Vierailija
25/47 |
12.12.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

No äitinä olisin halunnut tietää näistä asioista. Ei mulla mitään huonoa omaatuntoa ollut kun vein lapsen 2 vuotiaana tarhaan. Tietty nyt siihen mennessä oli oppinut jo noi kaikki, mut jos oppi lisää niin olisin ollut iloinen tiedosta.

Eli en ymmärrä, miksi noita asioita ei voi vanhemmille kertoa.

Mikä toi juttu oli, että lapsi kävellyt jo viikon sisällä, mut vanhemmat ei tiedä sitä? Ei kai se siellä kotona kengät jalassa heilu ja kai niillä tasaiset lattiat on??

Vierailija
26/47 |
12.12.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

En tykkäisi tuollaisesta "salailusta" vaan haluaisin tietää. Onneksi lastemme päiväkodilla ei tuollaista harrastetakaan. Tosin, huomaisin kyllä itsekin lapsen oppineen kävelleen, kuka oikeasti ei viikossa huomaa, että lapsi kävelee sisällä???

Vierailija
27/47 |
12.12.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

:) Lapsi varmaan on itse juonessa mukana eikä näytä kävelytaitoaan missään muualla kuin rakkaassa päiväkodissa rakkaiden hoitotädin silmien alla :) 

osoittaa ehkä mieltään hylänneille vanhemmille? 

Jos tämä olis totta, niin olisi kyllä ihme, kuinka yksi päiväkoti olisi onnistunut löytämään noin kieroon kasvaneen henkilökunnan. 

Vierailija
28/47 |
12.12.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

4 jatkaa

Yleensähän lapsi oppii esimerkin voimalla ja ikätovereidensa kanssa yhdessä tekemällä, ja aika moni asia opitaan juurikin päivähoidossa, voisin sanoa, että suurin osa.

Näitä opittuja asioitako nyt sitten pitää salailla vanhemmilta, ettei vanhemmille vaan tule paha mieli?

Vierailija
29/47 |
12.12.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="12.12.2013 klo 13:12"]

[quote author="Vierailija" time="12.12.2013 klo 13:06"]

[/quote]

No ei tuon minusta ihan noinkaan pitäisi mennä. Ei tietoakaan avoimuudesta.

Vanhemmat kyllä tietävät, että lapsi oppii päivähoidossa asioita, tottakai tietävät.

On vähintäänkin epäilyttävää, ettei lapsen uusista taidoista kerrota vanhemmille. Jääkö kertomatta tällä samalla periaatteella myös muuta? Putoamisia tai lasten lyömisiä?

Ei, avoimuus ja tiedonsiirto puolin ja toisin on avain toimivaan ja luottamukselliseen yhteistyöhön, ei tuollainen kertomatta jättäminen.

-pph itsekin

[/quote]

Tarkoitin sitä, etten heti ensiaskeleiden jälkeen julista vanhemmille, että ne askeleet otettiin tänään meillä. En koe tätä pimittämiseksi. Voin sanoa, että lapsi seisoo jo niin tukevasti, että varmasti kävelee ihan pian. Silloin vanhemmat voivat itsekin kokeilla kotona niitä askeleita ja kertoa seuraavana päivänä, että lapsi käveli. 

Miksi riistäisin ensiaskeleet vanhemmilta? Minä saan nähdä näitä horjuvia askeleita kymmeniltä lapsilta, jotkut vain siltä yhdeltä. Ensiaskeleita on vain yhdet. Vanhemmille niillä on sata kertaa suurempi merkitys kuin minulle.

Edellinen pph.

Vierailija
30/47 |
12.12.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen ollut kotiäiti kohta 33 v pojallemme. Olen nähnyt kaiken ITSE myös ensiaskelet, 1.  hampaat, yo-lakin, ajokortin saamisen, 1.terffit :), jne. Poika on onnellinen kun äiti kotona. Näin saa turvallisen pohjan mitä tarhaan lapsiaan vievät ei voi antaa. Olen poikani idoli.

Vierailija
31/47 |
12.12.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mä ehkä just saan kiinni tuosta ajattelusta tuolla taustalla. Tarkoitus on hyvä. Mutta mulla menis kyllä luottamus täysin, jos multa salattais jotain noin tärkeää

Vierailija
32/47 |
12.12.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Toihan on vähän kuin curlattais niitä vanhempia

Vierailija
33/47 |
12.12.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="12.12.2013 klo 13:27"]

Mä ehkä just saan kiinni tuosta ajattelusta tuolla taustalla. Tarkoitus on hyvä. Mutta mulla menis kyllä luottamus täysin, jos multa salattais jotain noin tärkeää

[/quote]

En koe salailevani mitään, jos annan vanhempien huomata tällaiset isot asiat ensimmäisenä. Tottakai kerron avoimesti päivästä, tönimisistä ja itkuista, iloista ja hauskoista jutuista. Tässä 14 vuoden aikana olen kuitenkin huomannut, että moni on ollut pahoillaan, jos nämä isot hetket ovat menneet heiltä ohi. Muistan itsekin miten merkittävä hetki se oli, kun näki oman lapsensa ottavan ensimmäiset askeleet. Olisi harmittanut, jos joku olisi vain kertonut minulle, että se osaa jo kävellä.

Edellinen pph

Vierailija
34/47 |
12.12.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jotenkin säälittää minuakin, olisihan se hienoa että vanhemmat voisivat nähdä pikkusensa ensi askeleet ensimmäisinä ja muutkin ihmeelliset ekat kerrat! Onni on saada hoitaa lapset kotona ja nähdä kaikki ihmeet, ei tarvitse pimittää mitään, aikamoista.

Vierailija
35/47 |
12.12.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jos lapsi on jo viikon kävellyt päiväkodissa sisällä, niin kotonako ei ota yhtään askeltakaan...

Ei oikein uskottavaa.

Vierailija
36/47 |
12.12.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="12.12.2013 klo 13:46"]

Jos lapsi on jo viikon kävellyt päiväkodissa sisällä, niin kotonako ei ota yhtään askeltakaan...

Ei oikein uskottavaa.

[/quote]

Kun minä olin päiväkodissa työharjoittelussa vuosia sitten, siellä oli yksi vähän alle vuoden ikäinen lapsi hoidossa pitkiä päiviä. Joka päivä pisimpään, yhdeksän tuntia. Lapsi oppi yhtenä maanantaipäivänä kävelemään. Kerroin siitä äidille, joka tuli hakemaan. Seuraavana päivänä se sanoi, ettei oikein usko, ei se illalla kävellyt ollenkaan. Lapsi käveli taas tiistaina ja keskiviikkona, kotona ei ollenkaan. Torstaina äiti oikein suuttui minulle, että miksi valehtelen tällaisista asioista. Perjantaina otin videokuvaa siitä, kun lapsi kävelee käytävää pitkin päiväkodissa. Haparoivia askeleita, mutta käveli 20-30 askelta peräjälkeen. Näytin videon äidille, joka purskahti itkuun. Oli niin tunnekuohuissa, että haukkui minut lyttyyn ja sanoi, että olen pilannut kaiken. Hän olisi halunnut nähdä ensiaskeleet itse, eikä jonkun typerän lastenhoitajan kännykästä.

Ymmärrän siis äärettömän hyvin, että joissain päiväkodeissa näistä asioista ollaan vähän hiljaa. Ensiaskeleet ovat aika iso juttu.

Vierailija
37/47 |
12.12.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

no mitäs jos lapsi putoaa keinusta ja kolhaisee päänsä mutta siihen ei jää näkyvää jälkeä? vanhemmat kun tekevät niin pitkää päivää että ei kait heitä tuollaisella voi rasittaa ja aiheuttaa huolta?!

Vierailija
38/47 |
12.12.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

LAstenhoitajiin pätee sama perussääntö kuin äiteihin: Ei ole mitään väliä miten toimit, niin jonkun mielestä teet väärin, kaikkia ei voi miellyttää. VAlitettavasti.

Vierailija
39/47 |
12.12.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="12.12.2013 klo 14:04"]

no mitäs jos lapsi putoaa keinusta ja kolhaisee päänsä mutta siihen ei jää näkyvää jälkeä? vanhemmat kun tekevät niin pitkää päivää että ei kait heitä tuollaisella voi rasittaa ja aiheuttaa huolta?!

[/quote] Ei ole ollenkaan sama asia. 

Vierailija
40/47 |
12.12.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="12.12.2013 klo 14:04"]

[/quote]

Ei näitä asioita voi verrata ollenkaan! Ihan eri asia.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: neljä yhdeksän yksi