Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Mitä mieltä? Päiväkoti ei kerro, että lapsi oppi kävelemään.

Vierailija
12.12.2013 |

Siskoni on töissä päiväkodissa alle 3-vuotiaiden ryhmässä. Ei kerro mitään sellaista, mistä voisi tunnistaa jonkun, mutta yleisesti voi kertoa oloista päiväkodissa. 

Sanoi, että heillä on periaatteena olla kertomatta, jos lapsi oppii jotain uutta merkittävää. Eivät kerro, jos lapsi ottaa ensiaskeleensa tai sanoo 'äiti' päiväkodissa tai saa pottaan aikaiseksi jotain, mitä ei kotona ole vielä onnistuttu saamaan. Syyksi sanoi sen, että vanhemmilla on muutenkin jo varmasti syyllinen olo, jos laittavat alle 1-vuotiaan hoitoon. Eivät halua, että lapsi oppii kaiken "merkittävän" hoidossa ja heiltä jää nämä näkemättä.

Eilen kuulin, että yksi lapsi on jo viikon kävellyt sisällä, mutta vanhemmat eivät tätä tiedä. Ulkona istuu hiekkalaatikolla, kävely ei ulkona vielä onnistu muhkuraisella maalla. Vanhemmat odottelevat edelleen ensiaskeleita kuulemma.

Kommentit (47)

Vierailija
1/47 |
12.12.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

kannattaa hoitaa lapsensa kotona niin tietää mitä lapsi osaa, kyllähän se äiti on se ensisijainen hoitaja, varsinkin alle 2-3 vuotiaalle. silloin opitaan paljon ja se äitiys korostuu ja onni kun oma muru oppii uutta. en olisi kestänyt et joku hoitotäti opettaa isossa ryhmässä potalle ym. kyllä minä nautin siitä että saatiin kaikki tehdä lapsentahtisesti ei päiväkodin tahdin mukaan..ihania aikoja. en osaa siis vastata kysymykseen. kyllä kai kertoisin mitä lapsi on päivän aikana tehnyt oppinut, en kai kertoisi että itkenyt kolme tuntia äidin perään esim..en osaa sanoa..

Vierailija
2/47 |
12.12.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ihan hyvä minusta jättää kertomatta. Eri asia olisi valehdella jos vanhemmat kysyvät.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/47 |
12.12.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Siis häh? Eikö vanhemmat sitten huomaa kotona jos lapsi kävelee?

T. tyhmä lapseton

Vierailija
4/47 |
12.12.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Voihan olla että päiväkotia ei niin hirveesti kiinnosta, ei minua ainakaan oppiko jonkun vieraan lapsi kävelemään, ihan se ja sama. Tuskin kaikkia äitejäkään kiinnostaa edes omansa jos kiinnostaisi heidän lapsensa olisivat kotihoidossa, niin se vaan menee.

Vierailija
5/47 |
12.12.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Toi kävelemään oppiminen on mielestäni ihan ymmärrettävää, siis että jätetään kertomatta. muut jutut taas on sen verran "pienempiä" että ei ole tarvetta "salailla". eikä niihin liity ehkä ihan yhtä suurta tunnetta.

Mietin vaan että jos lapsi pitkäänkin kävelee vaan pk:ssa niin mahtaa siinä olla vanhemmilla ilme, kun pikku-liisa nousee olkkarin lattialta ja kävelee tomerasti jääkaapille, ihan ekaa kertaa.

Vierailija
6/47 |
12.12.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="12.12.2013 klo 18:28"]

Siis häh? Eikö vanhemmat sitten huomaa kotona jos lapsi kävelee?

T. tyhmä lapseton

[/quote]

Voi siinä mennä pari päivää ihan helposti. Jos pieni on pitkää päivää päiväkodissa, menee sieltä autolla suoraan vaikka ruokakaupan kautta kotiin, syö siellä heti, on vanhempien sylissä jne., eikä just sinä ainoana tuntina, kun on yksinään lattialla ala kävellä, ei välttämättä huomaa. Ei noin pieni lapsi osaa edes kertoa.

Vierailija
7/47 |
12.12.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen varman jotenkin tunnevammainen tai jotain mutta en kertakaikkiaan tajua tätä hässäkkää ensiaskelteen ja sanojen ympärillä. Itselläni on 2 pientä lasta, toinen tarhassa toinen vielä kotona. Tottakai rakastan lapsiani yli kaiken ja iloitsen heidän uusista taidoista. Siltikään en koe että jään jostakin paitsi jos lapsi tekee jotakin ensimmäisen kerran tarhassa. Sen sijaan iloitsemme asiasta yhdessä hoitajan kanssa kun menen hakemaan lasta. Enkä todellakaan koe syyllisyyttä että laitoin lapseni hoitoon jo 1 vuotiana.

Ja kyllä meilläkin lapsi ei kotona tee kaikkea mitä tarhassa. Esim.ei suostu istumaan potalle. Siitäkin syystä koen vuorovaikutuksen tarhan ja kodin välillä tärkeäksi jotta molemmat osapuolet tietävät missä kehityksessä lapsi on menossa.

And please excuse my French - en ole suomenkielinen.

Vierailija
8/47 |
12.12.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meidän poika 1½ v. on kotihoidossa. Hän otti ensiaskeleensa n. 1 vuotiaana. Käveli kunnon matkan. Sitten piti parin viikon tauon ja käveli vasta sen jälkeen uudestaan.

Komppaan 34:sta. Valitettavan monessa perheessä se menee just noin. Lapsi ei juurikaan kerkeä olla vapaasti kotona pitkän tarhapäivän, kauppareissun, syömisen ym. jälkeen. Ja saattaa olla niin väsynyt, ettei edes yritä harjoittaa uutta taitoaan.

Vierailija
9/47 |
12.12.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Voi hyvää päivää... Jos vie 9 kk ikäisen hoitoon 8-10 tunniksi niin todellakin jää näkemättä paljon lapsen elämästä. Ei kotiin jää kuin väsyneet hetket aamulla ja illalla. Omat lapseni ainakin puuhaa päivällä eniten ja oppii niitä uusia asioita. Turha marista jos ei itse lasta hoida.

Vierailija
10/47 |
12.12.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="12.12.2013 klo 22:54"]

Voi hyvää päivää... Jos vie 9 kk ikäisen hoitoon 8-10 tunniksi niin todellakin jää näkemättä paljon lapsen elämästä. Ei kotiin jää kuin väsyneet hetket aamulla ja illalla. Omat lapseni ainakin puuhaa päivällä eniten ja oppii niitä uusia asioita. Turha marista jos ei itse lasta hoida.

[/quote]

AAMEN!

Vierailija
11/47 |
12.12.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kaikilla ei ole varaa jäädä kotihoidontuelle.

Vierailija
12/47 |
12.12.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="12.12.2013 klo 23:12"]

Kaikilla ei ole varaa jäädä kotihoidontuelle.

[/quote]

Ei niin, mutta ei kai se lapsen elämä ja kehitys pysähdy päiväkotipäivän ajaksi tai sitä jarrutella ja piilotella, ettei äidille vain tule paha mieli? Jos lapsi on päiväkodissa työpäivän ajan, niin tottakai todennäköisyys kasvaa sille, ettei näe kaikkia kehitysetappeja ensimmäisenä.

Vierailija
13/47 |
12.12.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Päivähoidon ainoa tarkoitus ei ole olla lasten säilytyspaikka vanhempien työn ajan.

Sen tehtävä on myös edistää lapsen kasvua ja kehitystä.

Tämä pitäisi olla jokaisella vanhemmalla ja päivähoidon henkilökunnalla tiedossa jo siinä vaiheessa kun lapsi menee hoitoon.

Ja kun tämä on tiedossa, ei tuollaisia "salailuja" tarvita. Kun vanhemmat tuovat 9kk ikäisen lapensa hoitoon 8-9 tunniksi päivittäin, on heillä oltava realistinen käsitys siitä, mitä hoitopäivän aikana tapahtuu..että lapsi saattaa vaikka oppia sinä aikana jotain, joskus jotain merkittävääkin.

Päivähoidon henkilöstö naulaa naulaa omaan ammatilliseen arkkuunsa jos näitä ILOISIA asioita aletaan pimittämään vanhemmilta, on syy mikä tahansa.

t. kolmas pph

Vierailija
14/47 |
13.12.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="12.12.2013 klo 23:18"]

Päivähoidon ainoa tarkoitus ei ole olla lasten säilytyspaikka vanhempien työn ajan.

Tämä pitäisi olla jokaisella vanhemmalla ja päivähoidon henkilökunnalla tiedossa jo siinä vaiheessa kun lapsi menee hoitoon.

Ja kun tämä on tiedossa, ei tuollaisia "salailuja" tarvita. Kun vanhemmat tuovat 9kk ikäisen lapensa hoitoon 8-9 tunniksi päivittäin, on heillä oltava realistinen käsitys siitä, mitä hoitopäivän aikana tapahtuu..että lapsi saattaa vaikka oppia sinä aikana jotain, joskus jotain merkittävääkin.

Päivähoidon henkilöstö naulaa naulaa omaan ammatilliseen arkkuunsa jos näitä ILOISIA asioita aletaan pimittämään vanhemmilta, on syy mikä tahansa.

t. kolmas pph

[/quote]

Olen edelleen sitä mieltä, että ensimmäinen kunnon sana ja ensiaskeleet ovat niin merkityksellisiä asioita monille vanhemmille, että niitä on aivan turha yrittää omia itselleen ja viedä sitä järjetöntä iloa pois vanhemmilta.

Ei nämä uudet taidot kauaa piilossa pysy, kyse on ehkä päivästä, jos siitäkään. En keksi mitään muita isoja asioita kuin nuo ensiaskeleet ja ensimmäinen merkityksellinen sana, joista en heti sano vanhemmille. Kaikesta muusta voin kertoa ja kerronkin. 

Jos lapsi esimerkiksi päivän aikana toistaa jatkuvasti sanaa 'äiti', eikä oma äiti sitä ole vielä kuullut, sitä voi aivan hyvin houkutella hakutilanteessa lapsen suusta. Voi sanoa "Katsos kuka tuli! Tuliko äiti.. Niin, äiti tuli.. Siinä äiti.. Äiti tuli.." ja kappas, lapsi toistaa "äi-ti" ja äiti kuulee sen ensimmäistä kertaa. Hieno hetki äidille. Olisiko samanlainen, jos minä kertoisin, että "Niin, Emmi sanoi tänään 'äiti', onkos se kotona jo sanonut? Ai ei. No varmaan kohta sanoo."

En ihan oikeasti ymmärrä, miksi minun pitäisi välittömästi näistä kahdesta taidosta sanoa vanhemmille. 

Tottakai moni tärkeäksikin koettu hetki menee ohi, jos alle vuoden ikäinen on yhdeksäntuntisia hoitopäiviä hoidossa. Miksen siis antaisi edes näitä kahta hetkeä vanhemmille? Se ei ole keneltäkään pois, ei minulta, eikä lapselta.

Ensimmäinen pph-vastaaja

Vierailija
15/47 |
13.12.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Eiköhän ne vanhemmat sen jossain vaiheessa huomaa että muksu kävelee. Viimeistään rippijuhlien aikaan kun kirkon käytävää kävellään. En mä varmaan pahoittaisi mieltäni jos lapsi oppisi jotain päiväkodissa ja saisin siitä tietää, olisin varmasti iloinen. Samoin kuin olisin iloinen siitäkin jos ensimmäiset sanat tai askeleet tulevat minun läsnäollessani. 

Mutta voihan se joillekin olla arka paikka joten varminta noin. Kyllä ne vanhemmat jossain vaiheessa sen huomaavat että lapsi on oppinut jotain uutta.

Vierailija
16/47 |
13.12.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

OT: sanokaas ny joku vihdoin mikä se vähimmäismääräinen kotihoidontuki on? En ole mistään sitä tietoa löytänyt EUROISSA. Koska nykyisin tuloni on 250 euroa kuussa, mun on vaikea kuvitella että se kotihoidontuki olisi VIELÄ pienempi. Aina kaikki siitä ruikuttaa. Mä en ruikuta kenellekään paitsi nyt ja tässä, mutta kuuntelen kyllä yhden jos toisen kitinää siitä kuinka tulot on VAIN 1800 euroa kuussa. Jaa, ihanko totta, no, rukoilen puolestasi ja itken itseni varmuuden vuoksi uneen iltaisin.

Siis mikä on se summa jonka jokainen luuseri saa työtuloista ja sen sellaisesta riippumatta kotihoidontukea? Ja voiko siihen nostaa päälle opintotuen jos opinnot etenee siitä huolimatta että hoitaa itse lapsensa?

Vierailija
17/47 |
13.12.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="12.12.2013 klo 13:11"]

Onko väärin toimittu mielestäsi? Minusta ei.

[/quote]

En osaa sanoa, onko suorastaan väärin, mutta miten se muka on mahdollista, että lapsi kävelee ja puhuu vain päivähoidossa, mutta ei edes viikonloppuisin kotona? Mielestäni olisi parempi vihjata vanhemmille, että "kyllä varmaan oppii ihan pian ..."

Ajatelkaa, kuinka noloa sekin olisi, että kuulisi joltakin vieraalta, vaikka toisen hoitolapsen vanhemmalta, että lapsi kyllä kävelee hoitopaikassa, vaikka vanhemmat väittävät, että ei kävele.

Vierailija
18/47 |
13.12.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="13.12.2013 klo 08:56"]

[quote author="Vierailija" time="12.12.2013 klo 13:11"]

Onko väärin toimittu mielestäsi? Minusta ei.

[/quote]

En osaa sanoa, onko suorastaan väärin, mutta miten se muka on mahdollista, että lapsi kävelee ja puhuu vain päivähoidossa, mutta ei edes viikonloppuisin kotona? Mielestäni olisi parempi vihjata vanhemmille, että "kyllä varmaan oppii ihan pian ..."

Ajatelkaa, kuinka noloa sekin olisi, että kuulisi joltakin vieraalta, vaikka toisen hoitolapsen vanhemmalta, että lapsi kyllä kävelee hoitopaikassa, vaikka vanhemmat väittävät, että ei kävele.

[/quote]

Arki voi olla niin kiireistä, ettei uutta taitoa heti huomaa. Sitten jos viikonloputkin menevät ohi niin, ettei huomaa lapsen osaavan kävellä tai puhua, olisi jo syytä katsoa peiliin.

Vierailija
19/47 |
13.12.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="13.12.2013 klo 08:25"]

[quote author="Vierailija" time="12.12.2013 klo 23:18"]

t. kolmas pph

[/quote]

Olen edelleen sitä mieltä, että ensimmäinen kunnon sana ja ensiaskeleet ovat niin merkityksellisiä asioita monille vanhemmille, että niitä on aivan turha yrittää omia itselleen ja viedä sitä järjetöntä iloa pois vanhemmilta.

Ei nämä uudet taidot kauaa piilossa pysy, kyse on ehkä päivästä, jos siitäkään. En keksi mitään muita isoja asioita kuin nuo ensiaskeleet ja ensimmäinen merkityksellinen sana, joista en heti sano vanhemmille. Kaikesta muusta voin kertoa ja kerronkin. 

Jos lapsi esimerkiksi päivän aikana toistaa jatkuvasti sanaa 'äiti', eikä oma äiti sitä ole vielä kuullut, sitä voi aivan hyvin houkutella hakutilanteessa lapsen suusta. Voi sanoa "Katsos kuka tuli! Tuliko äiti.. Niin, äiti tuli.. Siinä äiti.. Äiti tuli.." ja kappas, lapsi toistaa "äi-ti" ja äiti kuulee sen ensimmäistä kertaa. Hieno hetki äidille. Olisiko samanlainen, jos minä kertoisin, että "Niin, Emmi sanoi tänään 'äiti', onkos se kotona jo sanonut? Ai ei. No varmaan kohta sanoo."

En ihan oikeasti ymmärrä, miksi minun pitäisi välittömästi näistä kahdesta taidosta sanoa vanhemmille. 

Tottakai moni tärkeäksikin koettu hetki menee ohi, jos alle vuoden ikäinen on yhdeksäntuntisia hoitopäiviä hoidossa. Miksen siis antaisi edes näitä kahta hetkeä vanhemmille? Se ei ole keneltäkään pois, ei minulta, eikä lapselta.

Ensimmäinen pph-vastaaja

[/quote]

Olen samaa mieltä komannen perhepäivähoitajan kanssa en tämän ensimmäisen perhepäivähoitajan kanssa. Haluan tietää, jos tyttäreni ottanut hoidossa ensiaskeleet tai sanonut ensimmäisen sanan, se on minulle tärkeä tieto. Kotona on sitten mielenkiintoista katsoa milloin lähtee siellä kävelemään tai sanoo sanoja, mutta haluan jos hoidossa on ensi askeleet otettu tai ensi sanat sanottu. Minä koen tuon hoitajilta törkeäksi pimitykseksi ja luottamus menisi kaikessa muussakin niihin.

Vierailija
20/47 |
13.12.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="13.12.2013 klo 08:53"]

OT: sanokaas ny joku vihdoin mikä se vähimmäismääräinen kotihoidontuki on? En ole mistään sitä tietoa löytänyt EUROISSA. Koska nykyisin tuloni on 250 euroa kuussa, mun on vaikea kuvitella että se kotihoidontuki olisi VIELÄ pienempi. Aina kaikki siitä ruikuttaa. Mä en ruikuta kenellekään paitsi nyt ja tässä, mutta kuuntelen kyllä yhden jos toisen kitinää siitä kuinka tulot on VAIN 1800 euroa kuussa. Jaa, ihanko totta, no, rukoilen puolestasi ja itken itseni varmuuden vuoksi uneen iltaisin.

Siis mikä on se summa jonka jokainen luuseri saa työtuloista ja sen sellaisesta riippumatta kotihoidontukea? Ja voiko siihen nostaa päälle opintotuen jos opinnot etenee siitä huolimatta että hoitaa itse lapsensa?

[/quote] http://www.kela.fi/kotihoidon-tuki_maara

Et saa opintotukea ja kotihoidontukea samaan aikaan, koska KELA ei maksa kahta päällekkäistä tukea. 

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kuusi yhdeksän kahdeksan