Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Hankala tilanne! Olen työtön ja tarjottiin työtä naapurikunnasta.

Vierailija
12.12.2013 |

Yritys x oli saanut yhteystietoni työkkäristä, ja siellä voisi olla jotain duunia vuoden alusta. Ongelmana on vain se, että joutuisin menemään töihin naapurikuntaan kahdella bussilla, ja edestakaiset työmatkat maksaisivat noin 30 euroa per päivä. Johon minulla ei ole varaa, koska palkka tulisi vasta tammikuun lopussa, ja nyt tili on melko tyhjä, olen ostanut perheelle joululahjoja ja muutenkin jouluvalmisteluihin on mennyt melkoisesti rahaa.

Muutenkin tuo kulkeminen on niin hankalaa, että sillä perusteella haluaisin kieltäytyä töistä. Olen tehnyt omassa kunnassa sijaisuuksia, ja niitä olisi luvassa ensi vuonnakin, joten jos otan naapurikunnasta työn, en ehkä pääsekään enää omaan kuntaan töihin.

Hemmetin hankalaa... Onko kellään kokemusta tai tietoa siitä, voiko siitä olla jotain sanktioita, jos en ota työtä vastaan? 

En kaipaa mitään tuomitsemista, joten sellaiset viestit voi jättää kirjoittamatta. Haluan tehdä töitä, mutta jos työmatkoja varten joudun ensin lainaamaan rahaa ja sitten myöhemmin iso osa palkasta menee työmatkoihin, ei työnteko ole enää minulle vastikkeellista.

Kommentit (46)

Vierailija
1/46 |
12.12.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

No älkääs nyt ruetko suurentelemaan asioita. Lainaa ap joltain sen verran että pääset, jos mahdollista, kokeilee uutta työtä. Tai vuokraa asunto uudelta paikkakunnalta? Onpa tehty hankalaksi työnhakijan kannalta, ei näitä ta mieti.

Vierailija
2/46 |
12.12.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="12.12.2013 klo 11:06"]

[quote author="Vierailija" time="12.12.2013 klo 11:03"]

Ensin paikallisbussilla 3,30e, sitten maakuntalinjalla 11,80e suuntaansa (ei ole mitään Onnibussia), eli 30,20e/pvä. Omaa autoa tai ajokorttia ei ole, joten bussi ainoa vaihtoehto.

ap

[/quote]

Sossusta saa sosiaalista lainaa myös auton ostoon. Eli sossu takaa lainan etenkin jos kyseessä on vähänkään pitempiaikaisempi työ. 3000 eurolla saa jo auton, jolla pystyy kulkemaan tuollaisen matkan.

[/quote]

öö? Maksaako sossu myös autokoulun, ja millä kuljen sitten sen ajan, kun olen autokoulussa?

Ja kyllä, en halua töihin, joihin kulkeminen on hankalaa ja kallista, paikkaan, joka ei juurikaan kiinnosta, jos vaihtoehtona on tehdä sijaisuuksia paikassa, joka sijaitsee käytännössä naapurissa, ja josta olen sijaisuuksien myötä sitten oikeutettu hakemaan vakituisia, sisäisessä haussa olevia paikkoja. 

Jos minulle kelpaisi työ kuin työ, niin kai olisi jo jossain puhelinmyyjänä tai siivoojana. Koska kuitenkin olen kouluttautunut, jotta pääsisin tekemään oikeasti itseäni kiinnostavia töitä, ja muuttanut nykyiseen asuntooni töiden perässä, en halua epäkiinnostavaan työhön naapurikuntaan. Jos en halua niin en halua, en tavitse siihen mitään tekosyitä.

Ja varmasti on jotain edullisempia lippuvaihtoehtoja, mutta en ole niistä ehtinyt ottaa selvää, katsoin vain, että haastatteluun meno maksaisi tuon verran.

ap

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/46 |
12.12.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

sarjaliput ihan varmasti tulevat halvemmaksi

Vierailija
4/46 |
12.12.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

autottomuus on monen työttömän loukku

Vierailija
5/46 |
12.12.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ja itsekin käyn Tampereelta Helsingissä töissä, mulla onnekas tilanne että pääkaupunkiseudulla asuu sukua, joiden luona voi välillä nukkua, ei tarvitse joka päivä reissata. Kaikilla tätä mahdollisuutta ei tietenkään ole ja monessa muussa paikassa on huonommat liikenneyhteydet. Mutta kannattaa kuitenkin yrittää etsiä niitä ratkaisuja. Jos saat pidempiaikaisen työn sieltä, niin on ihan realistinen mahdollisuus, että saat omalta paikkakunnaltasi helpommin muutakin kuin sijaisuuksia kun sinulla on tuore, pidempi työjakso takana/kulmassa. Töissäolijana on myös yleensä aina helpompi hakea töitä kuin työttömänä, koska työnantajalle syntyy jo alusta sellainen kuva, ettet hae epätoivoisesti vain jotain duunia koska rahat on loppu vaan vaikutat siltä, että olet kiinnostunut ja motivoitunut juuri heidän yrityksessään työskentelemään. Haastattelua ei tietenkään kannata sössiä tahallaan.

Vierailija
6/46 |
12.12.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Menisin haastatteluun ja valmistautuisin ihan normaalisti ja käyttäytyisin asiallisesti. Jos saan työn, otan sen vastaan. Jos kotipaikkakunnalleni tulee avoimia paikkoja, jotka minua kiinnostavat, voin ihan hyvin hakea niitä ja käydä haastattelussa. En ole sitten enää tilivelvollinen kenellekään. Lyhyitä määräaikaisuuksia en kyllä lähtisi hakemaan kotipaikkakunnaltakaan, mikäli naapurikunnasta vakituisen paikan saisin. Kuukausikortti kyllä kannattaa ottaa. Ja jos lähistöltä menisi joku työkaveri, niin kysellä kimppakyytiä.

Rahapulaan ei kannata vedota. Työkkäri maksaa ymmärtääkseni matkakulut haastatteluun ja jos joltain tutulta, tai vaikka parilta, voisi lainata ensimmäistä kuukausikorttia varten rahat, tai sitten jos kerran sossusta saa aloituskuuksi tukea, niin sittenhän se kannattaa hyödyntää. Sillä tuella vaan halutaan estää se, ettei työttömyys jatku ja työn vastaanottaminen tule olemaan rahasta kiinni. Kyllä se tiedetään, että työttömyyden jälkeen työnaloittaminen vetää rahatilanteen tiukille.

Vierailija
7/46 |
12.12.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="12.12.2013 klo 11:16"]

autottomuus on monen työttömän loukku

[/quote]

Autoon saa sosiaalisen lainan.

Paitsi ainiiin, kun eihän se työtön millään voi ajella tuota 30 km:n matkaa millään halvalla autolla, kyllä sen pitää 40 000 euron Audi olla ja mitäääh törkeetä kun sossu ei anna sellaista summaa rahaa, en kyllä mee töihin!

Vierailija
8/46 |
12.12.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="12.12.2013 klo 11:16"]

[/quote]MITKÄ HEMMETIN SARJALIPUT!!? Uskokaa jo ettei sellaisia ole läheskään joka kolkassa Suomenmaata! Täällä meilläpäin ei taida enää olla edes toimivia bussilinjoja.

Vierailija
9/46 |
12.12.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Paikallisliikenteen lipun hinnan perusteella ap taitaa asua Oulussa? Ja sanoit olevasi Pohjanmaalta. Missä kunnassa sulla olisi se työ? Meneekö sinne Koskilinjat? Linkissä tietoa seutulipuista http://www.matkahuolto.fi/fi/matka/lipputuotteet/seutuliput/

Jos et ole Oulusta ja esim. tuo Koskilinjatkaan ei käy, niin pahoitteluni väärästä tiedosta.

Vierailija
10/46 |
12.12.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="12.12.2013 klo 11:21"][quote author="Vierailija" time="12.12.2013 klo 11:16"]

[/quote]MITKÄ HEMMETIN SARJALIPUT!!? Uskokaa jo ettei sellaisia ole läheskään joka kolkassa Suomenmaata! Täällä meilläpäin ei taida enää olla edes toimivia bussilinjoja.

[/quote]

Jos AP käyttää alkumatkaan paikallisbussia, on siihen ainakin sarjaliput olemassa, eikä hän asu missään pienellä paikkakunnalla. Lisäksi matkahuollolla on ihan koko maan kattavia sarjalippuja, niin kauan kun bussit kulkee, voi niihin saada myös sarjalippuja.

Vierailija
11/46 |
12.12.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="12.12.2013 klo 11:21"][quote author="Vierailija" time="12.12.2013 klo 11:16"]

[/quote]

Jos AP käyttää alkumatkaan paikallisbussia, on siihen ainakin sarjaliput olemassa, eikä hän asu missään pienellä paikkakunnalla. Lisäksi matkahuollolla on ihan koko maan kattavia sarjalippuja, niin kauan kun bussit kulkee, voi niihin saada myös sarjalippuja.

Vierailija
12/46 |
12.12.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Aloittajaa ei työ kiinnosta ja siksipä ei ole selvittänyt halvinta mahdollista kulkutapaakaan.

Työnantajan onni olisi ettei ap tulisi paikkaan valituksi. Motivoitumaton työntekijä ei voi olla hyvä työntekijä.

Vierailija
13/46 |
12.12.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Hei! Minua kiinnostaisi oikeasti saako jotain tukea siihen että aloittaa työt kauempana? Juuri näin se onkin, että vetää taloutta tiukemmalle kun kaikki muukin tulee jälkikäteen. Itse olen nyt toista kk työtön ja aloitan työt 90 välimatkan päässä (tunti autolla). Sitä varten hommataan myös kakkosauto, saisinko oikesti jotain lainaakin siihen sossulta??

Vierailija
14/46 |
12.12.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="12.12.2013 klo 12:00"]

Hei! Minua kiinnostaisi oikeasti saako jotain tukea siihen että aloittaa työt kauempana? Juuri näin se onkin, että vetää taloutta tiukemmalle kun kaikki muukin tulee jälkikäteen. Itse olen nyt toista kk työtön ja aloitan työt 90 välimatkan päässä (tunti autolla). Sitä varten hommataan myös kakkosauto, saisinko oikesti jotain lainaakin siihen sossulta??

[/quote]

No et kai sä oikeeti tälläsii kysy??

Vierailija
15/46 |
12.12.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

No eipä oo tämmöinen asia enne kohdannut kun pitkään olin töissä ensin.

Vierailija
16/46 |
12.12.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="12.12.2013 klo 11:14"]

Jos minulle kelpaisi työ kuin työ, niin kai olisi jo jossain puhelinmyyjänä tai siivoojana. Koska kuitenkin olen kouluttautunut, jotta pääsisin tekemään oikeasti itseäni kiinnostavia töitä, ja muuttanut nykyiseen asuntooni töiden perässä, en halua epäkiinnostavaan työhön naapurikuntaan. Jos en halua niin en halua, en tavitse siihen mitään tekosyitä.

[/quote]

Olet oikeassa, et tarvitsekaan mitään tekosyitä. Jos et halua, niin et halua. Mutta muista varautua siihen, että samasta syystä sulle ei sitten kolmeen kuukauteen ehkä makseta mitään. Ja syykin on ihan selvä: kun et halua mennä työhön, joka sulle osoitetaan, niin työvoimahallinto tulkitsee, ettet halua olla työmarkkinoitten käytettävissä. ja vain työmarkkinoiden käytettävissä olevat työttömät työnhakijat saavat työttömyysetuuksia.

Vai olenko mä ymmärtänyt jotain väärin?

Vierailija
17/46 |
12.12.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

työkkäri maksaa matkakorvausta kun haet sitä. matkat maksetaan : työhön tutustumismatkaa varten meno-paluu

- työhaastattelua varten meno-paluu

- työn alkamista varten meno

jos saat työmarkkinatukea, niin sen maksamista jatketaan työn jo alettua muistaakseni 2 kk, jos käyt hakemassa siitäkin päätöksen työkkäristä ENNEN kuin aloitat työt. Mukaan tehty´työsopimus.

Tiedän monia, jjotka käyttää hyväkseen tuota työhön tutustumismatkakorvausta. Olen sitä itsekin hakenut. Menen mukamas katselemaan jotain työpaikkaa, en edes haastattluun, vaan ihan vaan tutustumaan että miltä näyttää. Siihen haen kilometrikorvaukset. Sitten vaan sanonkin, että eipä se työ ollut sellainen että olisi syntynyt sopimusta. Ei velvoita mihinkään ja rahat maksetaan jälkikäteen tilille.

Käyppä tekemässä hakemukset sinäkin niin saat korvaukset matkoista. Ainakin hae ne matkat työhön tutustumista varten ja kerran haastattlua varten. Ja sitten kun työ alkaa niin vielä menomatka.

Vierailija
18/46 |
12.12.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="12.12.2013 klo 12:09"]

[quote author="Vierailija" time="12.12.2013 klo 11:14"]

[/quote]

Olet oikeassa, et tarvitsekaan mitään tekosyitä. Jos et halua, niin et halua. Mutta muista varautua siihen, että samasta syystä sulle ei sitten kolmeen kuukauteen ehkä makseta mitään. Ja syykin on ihan selvä: kun et halua mennä työhön, joka sulle osoitetaan, niin työvoimahallinto tulkitsee, ettet halua olla työmarkkinoitten käytettävissä. ja vain työmarkkinoiden käytettävissä olevat työttömät työnhakijat saavat työttömyysetuuksia.

Vai olenko mä ymmärtänyt jotain väärin?

[/quote]

V*ttu mutta ärsyttää tällaiset ylimieliset ihmiset. Menisitkö itse töihin jos jäisit siitä tappiolle? Ja Ap:n tapauksessa olisi ilmeiseti sijaisuuksia tarjolla myöhemmin omalla paikkakunnalla.

Kannattaisi vähän ajatella nenäänsä pidemälle, joskus voi se oma varma työpaikka mennä alta.

Vierailija
19/46 |
12.12.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Selvennän nyt sen verran, että käyn siis nykyään keikkatöissä tuossa lähes naapurissa olevassa organisaatiossa. Sinne tulee aina sellaisia 1 päivän - 2 viikon sijaisuuksia, ja haen sitten aina soviteltua päivärahaa, jota saan sen mukaan, miten paljon olen tai en ole ollut töissä. Olen ollut haluttu sijainen, koska olen päässyt töihin niin lyhyellä varoitusajalla, ja kanssani on ollut puhetta, että ensi vuonna tulee eläköitymisten myötä paikkoja hakuun. Mutta jos otan vastaan tämän tarjotun työn, en olekaan enää kelvollinen hakemaan naapurissa olevia paikkoja, koska ne ovat kaikki sisäisessä haussa.

Jos tämä tarjottu työ olisi mielenkiintoinen tai pidempi kuin 6kk, voisin sitä harkita, mutta nyt kun tilanne on sellainen, että työmatkojen ja edellä kuvatun syyn takia tulisi rahallisesti takkiin ja olisi muutenkin hankalaa, niin en halua sitä ottaa vastaan.

Karenssilla ei olisi mitään väliä, jos voisin olla varma, että saan naapurista ensi vuonna vakipaikan, mutta kun nykyisessä taloustilanteessa ei mikään ole varmaa... Inhottavaa olla stressistä soikeana just näin joulun alla.

ap

Vierailija
20/46 |
12.12.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="12.12.2013 klo 12:00"]

[/quote]

Jos olet työtön työnhakija ja menet töihin noin kauas, olet todennäköisesti oikeutettu 3 kk ajan työmarkkinatukeen eli kysypä työkkäristä, korvataanko matkoja tällä tavalla.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kolme kaksi seitsemän