Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Miten niin muka lapsiperheen vanhemmat ei ehdi harrastaa mitään??

Vierailija
12.12.2013 |

Luin järkyttyneenä Hesarin torstai-liitteen jutun tänään, jossa kahden lapsiperheen vanhemmat kertoivat, kuinka eivät ehdi harrastaa mitään kodin ulkopuolella. Tekosyitä sanon minä! Kyse on omasta viitseliäisyydestä ja motivaatiosta, sekä myös itsekurista! Meillä on 1- ja 5-vuotiaat lapset ja molemmat vanhemmat ehtivät harrastaa myös kodin ulkopuolella. Meillä on miehen kanssa esikoisen syntymästä lähtien ollut sellainen järjestely, että kumpikin käy 2-3 kertaa viikossa omissa harrastuksissa (minä tanssitunneilla, mies salilla ja uimassa), tällöin toinen on lasten kanssa kotona.

Ja jos ei aika muuhun riitä, esimerkiksi lenkkeily on sellainen laji, joka ei vaadi mitään erityisjärjestelyjä, eikä edes aikaa kovin paljon. Meillä lenkkeillään em. harrastusten lisäksi vuorotellen vähän keleistä ja fiiliksestä riippuen, aikaa siihen kun laittaa lenkkarit jalkaan ja verkkarit päälle menee 5 minuuttia, itse lenkkiin riittää 45-60 min. Sen ajan pystyy toinen olemaan lasten kanssa.

Jotenkin masentava juttu tuo Hesarin juttu ja antoi mielestäni turhan negatiivisen kuvan lapsiperhe-elämästä... Mutta kukin perhe tyylillään, ei kai siihen voi muuta sanoa.

Kommentit (88)

Vierailija
61/88 |
12.12.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Nukutteko te harrastajaihmiset koskaan? Työhön ja työmatkaan menee minimissä 9 tuntia päivässä (mulla ja miehellä vielä eri aikaan työt), kotitöihin minimissään 3 tuntia päivässä, niiden lastenkin kanssa haluaisi joskus olla ja ainakin lapset tarvitsevat ruokaakin. Jos harrastaa niin sitten ei voi itse syödä lämmintä ruokaa eikä nukkua 5 tuntia enempää.

Itse olen siitä harvinainen (epäonnistunut) naisihminen että tarvitsen yli 5 tunnin yöunet ja haluan myös syödä ihan istuallani pöydän ääressä. (töissä ehdin vain pitää nopean kahvitauon)

Vierailija
62/88 |
12.12.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minäkin uskon että kyse on enemmän siitä, haluaako harrastaa vai ei. Uskon että nämäkin hesarin perheet ehtisivät jos vain haluaisivat. Sinänsä tyhmästi kirjoitettu artikkeli, koska siitä sai tosiaan semmoisen kuvan etteivät nämä vanhemmat ehdi/kykene harrastamaan vaikka haluaisivat. Olisivat nyt sitten selvyyden vuoksi edes sanoneet onko tämä heidän oma valinta vai pakon sanelema tilanne...

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
63/88 |
12.12.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

En ole lukenut Hesarin artikkelia, mutta kyllähän se vaivaa ja järjestelyä vaatii, jos perheessä on useampia lapsia, lapsilla harrastuksia ja molemmat vanhemmat kokopäivätyössä. Vielä hankalammaksi tietysti menee, jos on vain yksi vanhempi. Meillä vapaa-aika on kortilla molempien pitkien työpäivien ja lasten harrastusmenojen takia. Lapsia on 3 ja heillä vakituisia viikottaisia treenejä/harjoituksia yhteensä 11 kpl + leirit, esiintymiset ym tuohon päälle. Oma valinta toki, että meillä priorisoidaan lasten harrastukset aikuisten menojen edelle.

Vierailija
64/88 |
12.12.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Isä on aina töissä ja "töissä". Äiti tekee lastensa läksyjä. Miten siitä mihinkään harrastuksiin lohkaiset aikaa? Tällaisen kuvan asiasta saa ainakin lukemalla tätä palstaa.

Vierailija
65/88 |
12.12.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="12.12.2013 klo 10:26"]

Nukutteko te harrastajaihmiset koskaan? Työhön ja työmatkaan menee minimissä 9 tuntia päivässä (mulla ja miehellä vielä eri aikaan työt), kotitöihin minimissään 3 tuntia päivässä, niiden lastenkin kanssa haluaisi joskus olla ja ainakin lapset tarvitsevat ruokaakin. Jos harrastaa niin sitten ei voi itse syödä lämmintä ruokaa eikä nukkua 5 tuntia enempää.

Itse olen siitä harvinainen (epäonnistunut) naisihminen että tarvitsen yli 5 tunnin yöunet ja haluan myös syödä ihan istuallani pöydän ääressä. (töissä ehdin vain pitää nopean kahvitauon)

[/quote]

13 kommentoi, että ei mulla mene kodinhoitoon 3h/pvä :O

Vierailija
66/88 |
12.12.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="12.12.2013 klo 10:29"]

En ole lukenut Hesarin artikkelia, mutta kyllähän se vaivaa ja järjestelyä vaatii, jos perheessä on useampia lapsia, lapsilla harrastuksia ja molemmat vanhemmat kokopäivätyössä. Vielä hankalammaksi tietysti menee, jos on vain yksi vanhempi. Meillä vapaa-aika on kortilla molempien pitkien työpäivien ja lasten harrastusmenojen takia. Lapsia on 3 ja heillä vakituisia viikottaisia treenejä/harjoituksia yhteensä 11 kpl + leirit, esiintymiset ym tuohon päälle. Oma valinta toki, että meillä priorisoidaan lasten harrastukset aikuisten menojen edelle.

[/quote]

Eikö lasten harrastusten aikana voi harrastaa itsekin?

Vierailija
67/88 |
12.12.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

No meillä on neljä lasta, kaikki yli 3 v. Kaksi vanhinta lasta sekä mies harrastaa joukkuelajia. Yleensä mies kuskaa lapsia, joten minä olen sen aikaa kotona pienempien kanssa. En ole ottanut itselleni mitään varsinaista harrastusta, koska tuossa on jo rumbaa tarpeeksi.

Jos kellään ei ole harrastusta jonain päivänä, niin sitten ulkoillaan yhdessä tai käydään uimassa, hiihtämässä, luistelemassa jne. eli kyllä harrastetaan mutta yhdessä.

Käyn usein päivisin tekemässä pienen lenkin, sillä teen töitä kotona. En voi kuitenkaan lähteä salille tms. koska ei ole autoa käytössä ja vaikka olisikin, niin siihen menisi liikaa aikaa. MUTTA siis jos tekisin töitä kodin ulkopuolella, niin varmaan olisi tuo oma lenkkeily aika vähäistä ainakin näin talvella.

Minun mielestäni myös lasten harrastukset ovat nyt etusijalla. Palaan omiin salitreeneihini sitten myöhemmin.

Vierailija
68/88 |
12.12.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

En nyt jaksa lukea muita vastauksia, mutta ymmärrän oikein hyvin vanhempia, jotka eivät ehdi harrastaa. Juttelin just yhden ystävän kanssa, jolla on 2 lasta, toinen koulussa, toinen PK:ssa. Äidillä menee tosi paljon aikaa työmatkoihin ja kuskauksiin, isä on yrittäjä, jonka työajat eivät pysy sen "normaalin" 8 tunnin puitteissa. Työpäivän jälkeen on yksinkertaisesti niin vähän aikaa, että harrastaminen jää aika vähäiseksi, jos haluaa lastenkin kanssa olla. Lapsilla on molemmilla harrastukset, ja sillä aikaa äiti käy yleensä kaupassa.

Meillä ihan toinen meininki, molemmat vanhemmat olemme yrittäjiä ja teemme töitä kotoa käsin. Työt ja työajat saa järjestellä itse, harrastamiseen ja kaikkkeen muuhun jää hyvin aikaa. Ei käy kateeksi 8-16 työskenteleviä pienten lasten vanhempia, ei todellakaan.

Vierailija
69/88 |
12.12.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="12.12.2013 klo 10:18"]Olen 2 lapsen totaali yh. Harrastan silti. Käyn juoksulenkeillä niin että toinen lapsi on rattaissa ja toinen pyörällä (nyt molemmat lapset ovat pulkassa ja juoksu vaihtunut rivakkaan kävelyyn). Kotona jumppaan ja kahvakuulailen. 

Käyn salilla 2xviikossa. Lapset ovat kuntosalin lapsiparkissa (alle 1h ja ennen salia käyntiä olemme puistoilleet/ulkoilleet).

Kun menen töihin aion käydä työpaikan kuntosalilla pari kertaa viikossa. Nipistän aikaa ruokatunnilta eli 10min ruokatauko ja ip sitten salille. Näin ollen työpäivä venyy vain 20min.

[/quote]

no voi että,ku oot hieno ihminen ja niiiiiiiin ahkera... Blaah.

Vierailija
70/88 |
12.12.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="12.12.2013 klo 10:32"]

[/quote]

[/quote]

No me emme kaikki voi olla av-mammoja joilla on varaa ulkoistaa kotityöt. Puhuin niistä jotka joutuvat ihan itse käymään kaupassa, pesemään, kuivaamaan, silittämään ja viikkaamaan koneellisen pyykkiä päivässä, laittamaan ruokaa, siivoamaan keittiön, täyttämään/tyhjentämään astianpesukoneen, imuroimaan ja pesemään vessan ja kylppärin. Lisäksi pikkujuttuja kuten järjestelyä, petien petaamista, lelujen keräämistä. Ne joutuu tekemään jompikumpi ja toinen vahtii tietenkin samaan aikaan lapsia. (jos itse täytät astianpesukonetta niin lapsi kiipeää kuivausrumpuun tai jos ripustat pyykkejä niin lapsi kiipeää kirjahyllyyn tai laittaa uunin päälle)

Vierailija
71/88 |
12.12.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="12.12.2013 klo 10:34"]

[/quote]

[/quote]

Useimmiten en voi, koska noita treenejä ym. on useampi per päivä ja ovat lomittain ja eri puolella kaupunkia, niin kuljetuksiin menee tosi paljon aikaa. En siis istuskele tyhjän panttina missään kaukalon laidalla. En myöskään halua harrastaa ihan mitä tahasa, vaan haluan valita omat harrastukseni itse sen mukaan mikä tuottaa minulle iloa. Vaikka voisin tehdä kävelylenkin iltapimeässä ja räntäsateessa, en pidä tätä mielekkäänä harrastuksena itselleni.

Vierailija
72/88 |
12.12.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="12.12.2013 klo 10:42"]

[quote author="Vierailija" time="12.12.2013 klo 10:32"]

[/quote]

[/quote]

No me emme kaikki voi olla av-mammoja joilla on varaa ulkoistaa kotityöt. Puhuin niistä jotka joutuvat ihan itse käymään kaupassa, pesemään, kuivaamaan, silittämään ja viikkaamaan koneellisen pyykkiä päivässä, laittamaan ruokaa, siivoamaan keittiön, täyttämään/tyhjentämään astianpesukoneen, imuroimaan ja pesemään vessan ja kylppärin. Lisäksi pikkujuttuja kuten järjestelyä, petien petaamista, lelujen keräämistä. Ne joutuu tekemään jompikumpi ja toinen vahtii tietenkin samaan aikaan lapsia. (jos itse täytät astianpesukonetta niin lapsi kiipeää kuivausrumpuun tai jos ripustat pyykkejä niin lapsi kiipeää kirjahyllyyn tai laittaa uunin päälle)

[/quote]

Ei meillä käy siivoojaa tms. mutta en mä silti saa 3h joka päivä tuhrattua mainitsemiisi asioihin. Omakotitalossa asutaan ja silti mä ehdin 4-5 kertaa viikossa salille ja mieskin on välillä pois kotoa työreissuissa. Ja mä olen saanut noita tehtyä ilman että jonkun täytyy vahtia lapsia (3kpl), joten jokin tässä mättää.

Vierailija
73/88 |
12.12.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

[/quote] Mitä teet niiden lasten harrastusten aikana? Olisiko sauvakävely paikallaan?

Vierailija
74/88 |
12.12.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ap on kyllä niin tyypillinen av-mamma. Haukkuu laiskoiksi ja itsekurittomiksi kaksi todella korkeasti koulutettua ihmistä jotka ovat hienosti tasapainottaneert perheen ja urat.

PS

Kyseiset vanhemmat olivat molemmat tekniikan tohtoreita. Töitä tekivät myös illalla koneella. Liikuntaa he kyllä harrastivat työmatkapyöräilyn ansiosta.

Vierailija
75/88 |
12.12.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Miksi pitäisi harrastaa jos ei kiinnosta ja ehdi ja jaksa? Et kai sentään vaadi ihmisiä pakkoharrastamaan?

Pitää olla tosi innostava harrastus, että jaksaa pitkän työpäivän ja työmatkojen ja lasten hakemisten, kaupassa käymisten ja  ruoan laittamisten ja pyykin pesemisten päälle lähteä vielä erikseen jonnekin harrastamaan illalla pimeässä.

Ei ainakaan minulla ole edes ennen lapsia ollut mitään niin innostavaa harrastusta.

Mä harrastan sitten kun mulle se sopii, en sen takia, että jonkun mielestä mun pitäisi olla supernainen ja ehtiä ja jaksaa joka paikkaan.

Vierailija
76/88 |
12.12.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Onko tässä ketjussa muuten ainoa aikuisten harrastusvaihtoehto liikuntaharrastukset?

Vierailija
77/88 |
12.12.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meilläkään ei mene kolmea tuntia. Arki-iltaisin

-yleensä pestään ja levitetään kuivumaan koneellinen pyykkiä, viikataan edelliset (15 min, meitä on 7, joten pyykkiä tulee)

-tehdään päivällinen, katetaan iltapala (30 min)

-tyhjennetään ja täytetään astianpesukone (10 min)

-tarhalaisten vaatteet kuivumaan tarhan jälkeen (5 min)

-joskus tehdään jotain muuta kotihommaa (imurointi, vessat) (10 min)

-joskus käydään kaupassa, yleensä tilataan ruuat (keskimäärin 10 min)

Ei silitetä, ei pedata. 1 h 20 min menee yhteensä, joten siitä tulee 40 min per aikuinen.

Meillä on lasten harrastuksia vähintään viitenä päivänä viikossa, joten kummallakaan ei ole omia vakiharrastuksia. Toki kävelylle tai lenkille pääsee joka päivä, jos haluaa.

Vierailija
78/88 |
12.12.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="12.12.2013 klo 10:34"]

[/quote]

[/quote]

No just näin. Minä ja 5-vuotias käydään yhdessä samassa tanssikoulussa tunneilla 2 päivänä viikossa. Salilla jolla käyn, on tosi hyvä lapsiparkki, minne voi hyvin jättää lapset sen tunnin ajaksi kun itse treenaa. Viikonloppuisin pyritään harrastamaan yhdessä koko perheen kanssa, ulkoillaan, käydään kokoperheelle sopivissa tapahtumissa jne. Varsinkin kesäisin on vaikka mitä kaikkea mitä voi harrastaa koko perheen kesken!

Ja kyllä, meillä myös nukutaan, tehdään kotitöitä ym. normaaleja asioita. Ulkopuoliseen siivojaan, joka käy kerran viikossa, päätimme panostaa sen jälkeen kun huomasimme miten paljon se helpottaa meidän kaikkien arkea.

Ap

Vierailija
79/88 |
12.12.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="12.12.2013 klo 10:40"]

[quote author="Vierailija" time="12.12.2013 klo 10:18"]Olen 2 lapsen totaali yh. Harrastan silti. Käyn juoksulenkeillä niin että toinen lapsi on rattaissa ja toinen pyörällä (nyt molemmat lapset ovat pulkassa ja juoksu vaihtunut rivakkaan kävelyyn). Kotona jumppaan ja kahvakuulailen. 

Käyn salilla 2xviikossa. Lapset ovat kuntosalin lapsiparkissa (alle 1h ja ennen salia käyntiä olemme puistoilleet/ulkoilleet).

Kun menen töihin aion käydä työpaikan kuntosalilla pari kertaa viikossa. Nipistän aikaa ruokatunnilta eli 10min ruokatauko ja ip sitten salille. Näin ollen työpäivä venyy vain 20min.

[/quote]

no voi että,ku oot hieno ihminen ja niiiiiiiin ahkera... Blaah.

[/quote]

Mikä tuossa nyt häiritsi? Tänään olen käynyt salilla lasteni kanssa. En pidä itseäni mitenkään ihmeellisenä. Kerroin vain kuinka olen harrastukseni järjestänyt. 

Vierailija
80/88 |
12.12.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minä en edes ennen lapsia halunnut lähteä töiden jälkeen ajamaan pimeille ja liukkaille teille, etsimään parkkipaikkaa, riisumaan, pukemaan, hiksaamaan sadan muun naisen kanssa ahtaaseen jumppasaliin, taas riisumaan, pukemaan, ajamaan pimeitä teitä kotiin. Se vaan ei ollut motivoivaa. Täytyy ihan tosissaan tykätä jumpasta, että viitsii käyttää koko illan siihen että saa tunnin verran jumppailla.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: seitsemän kolme kahdeksan