Loukkaantuisitko tästä joululajasta?
Loukkaantuisitko, jos joululahjaksi tekisin nimissäsi lahjoituksen lastensairaalalle (saajilla on jo kaikkea, ja tänä vuonna joululahjan miettiminen heille on ollut erityisen haasteellista)?
Kommentit (194)
"Lahjoita mitä haluat, mutta omissa nimissäsi kiitos. Teemme omat lahjoituksemme sitten oman harkintamme mukaan :) En pidä siitä, että annetaan muka-lahjana lahjoitus johonkin kohteeseen. Se on sellaista humble brag -toimintaa. Mieluummin on antamatta lainkaan "lahjaa" (eli rinta rottingilla tekee lahjoituksia mutta lähinnä siksi, että ystäväpiiri tietää lahjoituksista). Lahjoituksen voi tehdä muutenkin, siitä numeroa tekemättä. Itse olemme kuukausilahjoittajia useampaankin kohteeseen, mutta ei siitä kukaan tiedä eikä estä meitä muistamasta myös ystäviämme jollain mukavalla, harkitulla lahjalla.
[/quote]
Tarkoituksemme ei ole kerskua, vaan ajattelimme kertoa asiasta ainoastaan siksi, etteivät kyseiset lahjan saajat ajattele, että heidät on unohdettu ja pahoita kenties mieltään. Olen samaa mieltä, että lahjoituksia voi tehdä ja silti ostaa lahjoja. Muiden ihmisten kohdalla olemme toimineetkin näin. Kyseiselle pariskunnalle lahjojen ostaminen on vain ollut tänä vuonna erityisen vaikeaa, vaikka olemme yrittäneet miettiä kaikenlaista. Hyviä ehdotuksia otetaan kyllä vastaan.
[/quote]
No oletko unohtanut heitä ? Ethän sinä heille mitään antanut vaan sairaalalle.
Vinkkejä on netti täynnä, auttaisi varmaan jos annat lisävinkkejä.
[/quote]
En ole unohtanut heitä. En halua antaa liian tarkkoja tuntomerkkejä, ettei joku tunnista, mutta tässä jo jotain tietoa: kyseessä on n. 60-vuotias pariskunta. Heille pitäisi keksiä yhteinen lahja. Naispuoliselle henkilölle keksisi vaikka mitä, mutta miespuolinen henkilö on ongelmallisempi tämän asian suhteen. Hän ei harrasta tällä hetkellä mitään muuta kuin lukemista (ennen harrasti saunomista, liikuntaa ja tykkäsi erikoisoluista, tällä hetkellä on joutunut luopumaan niistä terveydentilansa vuoksi). Kirjoja hän on saanut tänä vuonna jo liikaa, joten ne eivät käy. Hän ei välitä matkustamisesta, kulttuuritapahtumista jne. Kaikki lehdet mistä hän olisi kiinnostunut on jo tilattu. Lahjakortit eivät myöskään käy. Ruokalahjat eivät käy tänä vuonna molempien erikoisruokavalioiden vuoksi, joulukukat eivät käy allergioiden vuoksi. Ideoita siis?"
Me ollaan kuusikymppinen pariskunta ja meillä on jo kaikkea, aivan liiaksi kanssa, mutta silti emme ole lakanneet elämästä ja janoamasta elämässä nautintoja ja uusia elämyksiä. Yhä edelleen odotamme innolla juuri ilmestyneitä kirjoja, musiikkia, uutta teknologiaa, taidetta, villasukkia, kaulaliinoja, lapasia, myssyjä, hyvän ruuanlaittajan herkkuja, marjastajien ja sienestäjien viime syksyistä satoa, mummonmehua, tuoretta kalaa, lasten ja lastenlasten tekemiä käsitöitä jne.
Ja lahjoitukset haluamme tehdä itse ja ihan vain siksi, ettemme halua käydä toisen kukkarolla, sillä lahja on aina ystävyyden osoitus, eikä sen tarkoitus ole tuottaa kenellekään taloudellista etua tai hyötyä.
Siis mikä tässä nyt on ongelma sitten? Sanot että mikään ei käy, ei niin vittu mikään ja sitten puolustelet tota keksimääsi lahjaa ja sanot että ilahtuisivat siitä. OSTA SE JUMALAUTA! MIKÄ OLI TÄMÄN ALOITUKSEN POINTTI???!!!
[quote author="Vierailija" time="11.12.2013 klo 23:20"]
[quote author="Vierailija" time="11.12.2013 klo 23:01"]
Lahjahevosen suuhun ei katsota! Itse antaisin torkkupeitot, ellei kelpaa so what.
[/quote]
Miksi pitäisi antaa lahja, josta tiedämme, että toinen ei pidä?
Älä saivartele. Torkkupeiton ei tarvitse olla villaa, on muitakin materiaaleja. Minä en ymmärrä lahjojen arvostelua. Antaisin kylmästi.
[/quote]
[quote author="Vierailija" time="11.12.2013 klo 23:16"]
Yleisesti ottaen olen itsekin sitä mieltä, että toisen nimissä lahjoittaminen ei ole kovin hyvä idea. Ennemmin tosiaan siis joulukorttiin maininta tyyliin "tänä vuonna emme osta lahjoja, vaan annamme niihin varatut rahat hyväntekeväisyyteen"
Kuitenkin ko. pariskunta vaikuttaa kertomasi perusteella sellaiselta, joka saattaisi tällaisesta lahjasta jopa liikuttua...
[/quote]
Kiitos mielipiteestä. Haluaisimme vain ilahduttaa heitä.
Kymmenkunta erilaista raha-arpaa tai yhden/useamman rivin kestolotto ajalle x?
Heh, kyllä se tässä taitaa ongelmallisin olla ap kuin lahjottava pariskunta.
Kyllä joku osaa tehdä elämästä vaikeaa. Minä annan mitä haluan, ellei niistä pidetä, se on heidän ongelmansa. Elämä on juuri niin helppoa tai vaikeaa, kuinka itse haluaa. Tuollaiseen miettimiseen joku tuhlaa aikaansa.
[quote author="Vierailija" time="11.12.2013 klo 23:30"]
[/quote]
Samaa mieltä, helevetin nirso paskiainen... prööt sullle
[quote author="Vierailija" time="11.12.2013 klo 23:24"]
Riittäisikö pariskunnan huumori jos löytäisitte jostain karikatyyripiirtäjän joka piirtäisi valokuvista heidän kuvansa?
[/quote]
:D En ole aivan varma. Kiitos vinkistä, pohtimisen arvoinen idea.
[quote author="Vierailija" time="11.12.2013 klo 23:32"]
[quote author="Vierailija" time="11.12.2013 klo 23:30"]
[/quote]
Samaa mieltä, helevetin nirso paskiainen... prööt sullle
Vedä se päähäsi...
[/quote]
Onko kyseessä liikuntakyvyiltään rajoittunut pariskunta? allergioitakin on? Miten olisi hankkia heille kotityöpalveluyritykseltä jokin palvelu, siivous? kevääksi ikkunoiden pesu tms??
[quote author="Vierailija" time="11.12.2013 klo 23:27"]
[/quote]
Ei kelpaa, sano mun sanoneen.
[quote author="Vierailija" time="11.12.2013 klo 23:07"]
Olen kerran saanut sukulaiselta tuollaisen. Otti se vähän päähän. Näin vaivaa heidän lahjoihinsa, ja sitten väittivät ainakin maksaneensa kaikkien edestä johonkin keräykseen rahaa. On reilumpaa sopia, ettei osteta joululahjoja. Jos sitten haluat lahjoittaa rahaa hyväntekeväisyyteen se on eri asia. Mutta toisen lahjan lahjoittaminen samalla kun odottaa itse saavansa ehkä arvokkaankin lahjan vastapalveluksen on suomeksi sanottuna uittuilua.
[/quote]
sama täällä. Tai antaja oli ÄÄRIMMÄISEN pihi ystäväni. Esim kun lähtee Ruotsin risteilylle, pakkaa mukaan kaikki talon termoskannut, täyttää ne kahvilla ja juo matkan aikana haaleaa / kylmää kahvia, jotta ei tarvi ostaa. Koki kumman herätyksen, kun tajusi voi ottaa mukaan vedenkeittimen ja tekee triplasti vahvempaa kahvia, laittaa sitä kupin pohjalle ja täyttää kuumalla vedellä.
" surullisinta " tässä oli se että kyseinen henkilö kesästä asti hehkutti on löytänyt meille tosi upean joululahjan ja taatusti tykkäämme, oli kyllä aika arvokas, mutta ei voinut olla ostamatta. Joulun jälkeen kävi ilmi oli saman puheen pitänyt muillekin.
Me saatiin lehmä. Oli kenkälaatikossa, joka oli täynnä feikkipaketteja, eli ryppyinen paperinpala, joka oli kääritty sanomalehdellä ja tämä sanomalehdellä jne. Tälläisiä "paketteja" oli laatikossa lähes 10 ja kaikki tietenkin avasin. Yhdessä oli sitten itse tehty kortti, jossa luki takana "olemme tehneet nimissänne lahjoituksen xx.lle ja rahoilla on ostettu vuohi. Pahvin toiselle puolelle, siis tavallinen pahvin pala, jossa toisella puolella oli teksti ja toisella puolella oli lehdestä leikattu lehmän kuva, ei siis löytynyt vuohta.
Ystäväni sai malariaverkon. Siinä oli kuva soutuveneestä ja kalastusverkosta.
Mä olin tämän hehkutuksen jälkeen hommannut heidän perheelle aika ison lahjan, 2 aikuista ja 3 lasta ja mä tulin myös lahjasta aika surulliseksi. En saanut yhtään mitään, vain hutasten tehdyn kortin ja olen hyvin varma ettei kyseinen ihminen ikinä mitään myöskään lahjoittanut.
Jättäkää ne hyväntekeväisyydet ihan oman perhen tietouteen. Kiitos
[quote author="Vierailija" time="11.12.2013 klo 23:34"]
[quote author="Vierailija" time="11.12.2013 klo 23:27"]
[/quote]
Ei kelpaa, sano mun sanoneen.
[/quote]
Niin, mielenkiinnolla odotamme, mitä nyt ap keksit. Tuskin kyseistä pariskuntaa on edes olemassa.
[quote author="Vierailija" time="11.12.2013 klo 23:33"]
Onko kyseessä liikuntakyvyiltään rajoittunut pariskunta? allergioitakin on? Miten olisi hankkia heille kotityöpalveluyritykseltä jokin palvelu, siivous? kevääksi ikkunoiden pesu tms??
[/quote]
EI KELPAA! Ei varmasti.
"Kymmenkunta erilaista raha-arpaa tai yhden/useamman rivin kestolotto ajalle x?
Ei kelpaa, sano mun sanoneen."
Joo, kun "heillä oli jo kaikkea"! Myös jännitystä, tuleeko arvasta voitto vai ei.
[quote author="Vierailija" time="11.12.2013 klo 23:41"]
"Kymmenkunta erilaista raha-arpaa tai yhden/useamman rivin kestolotto ajalle x?
Ei kelpaa, sano mun sanoneen."
Joo, kun "heillä oli jo kaikkea"! Myös jännitystä, tuleeko arvasta voitto vai ei.
[/quote]
Miehellä sydänongelmia, ei kestä jännitystä siitä tuleeko voitto vai ei. :D
Mä ilahtuisin kyllä lahjoituksesta paljon e nemmän kuin väkisin ostetusta tavaralahjasta hengessä "oma vikansa, jos on niin nirso ettei tykkää". Jopa lahjoitus johonkin itselleni samantekevään asiaan (tyyliin juniorijääkiekko) ilahduttaisi enemmän kuin esim. saman arvoinen lahjakortti jonnekin paikkaan jossa tulisi käytyä lähinnä velvollisuudentunnosta lahjan antajaa kohtaan ettei hänen rahansa mene hu.kkaan.
Pääasia ettei lahjoitus nyt ihan arvojeni vastainen olisi, mutta Ap varmasti tuntee pariskunnan tarpeeksi hyvin pystyäkseen arvioimaan tämän.
Yks miehen (rikas) sukulainen laittoi sanan kiertämään, että tänä jouluna on lahjoittanut joulukorttirahat hyväntekeväisyyteen. Ihan kuin sillä ei olis ollut varaa molempiin..
Riittäisikö pariskunnan huumori jos löytäisitte jostain karikatyyripiirtäjän joka piirtäisi valokuvista heidän kuvansa?