Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Loukkaantuisitko tästä joululajasta?

Vierailija
11.12.2013 |

Loukkaantuisitko, jos joululahjaksi tekisin nimissäsi lahjoituksen lastensairaalalle (saajilla on jo kaikkea, ja tänä vuonna joululahjan miettiminen heille on ollut erityisen haasteellista)?

Kommentit (194)

Vierailija
101/194 |
11.12.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="11.12.2013 klo 23:07"]

Olen kerran saanut sukulaiselta tuollaisen. Otti se vähän päähän. Näin vaivaa heidän lahjoihinsa, ja sitten väittivät ainakin maksaneensa kaikkien edestä johonkin keräykseen rahaa. On reilumpaa sopia, ettei osteta joululahjoja. Jos sitten haluat lahjoittaa rahaa hyväntekeväisyyteen se on eri asia. Mutta toisen lahjan lahjoittaminen samalla kun odottaa itse saavansa ehkä arvokkaankin lahjan vastapalveluksen on suomeksi sanottuna uittuilua.

[/quote]

Jos lahjoitusta ei ole tehty oikeasti lainkaan, se on vähän sama kuin "lahjan" "antaja" olisi varastanut sinulta rahat jotka väittää antaneensa. Luihua.

Vierailija
102/194 |
11.12.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Anna vaikka rahaa 15 euroa kirjekuoressa ja kirjoita siihen: "Laita nämä rahat kehitysmaakeräykseen. Kiitos osallistumisesta." 

Eli vastaus kysymykseesi: onneton lahjaidea.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
103/194 |
11.12.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

"Jos asumisolosuhteet sallivat, niin puinen lintulauta, säkillinen auringonkukansiemeniä, pari kauralyhdettä ja pari linnunpönttöä kevättä odottamaan.

Tyylikkäät torkkupeitot ja villasukat molemmille.

Jonkun suuren säveltäjän tai lempimuusikon tuotantoa cd-levyinä?

Riittäisikö pariskunnan huumori jos löytäisitte jostain karikatyyripiirtäjän joka piirtäisi valokuvista heidän kuvansa?

Kymmenkunta erilaista raha-arpaa tai yhden/useamman rivin kestolotto ajalle x?"

Olen muuten yksi ja sama joka on ehdottanut kaikki em. vaihtoehdot. Harmillista jos mikään ei heille käy, toivottavasti joku muu onnistuisi paremmin.

Vierailija
104/194 |
12.12.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mä en ymmärrä sitä, miksi lahjan pitää pakosti olla yhteinen? Jos heillä on erilaiset mieltymykset, allergiat yms, miksei voisi ostaa molemmille oman makunsa mukaisen lahjan?

Vierailija
105/194 |
12.12.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mitö ihmettä sä ap olet sitten aikaisempina vuosina keksinyt..? 

Vierailija
106/194 |
12.12.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ehdotuksia: ulkotuli, tyrnimehu, kalenteri, taulu, elokuva-dvd, kirjaston varauslahjakortti, äänikirja, runokirja, koru, jalkojen hierontalaite, seurapeli, kaulahuivi, nahkakintaat, panhuilu...

Vierailija
107/194 |
12.12.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ehdotuksia: ulkotuli, tyrnimehu, kalenteri, taulu, elokuva-dvd, kirjaston varauslahjakortti, äänikirja, runokirja, koru, jalkojen hierontalaite, seurapeli, kaulahuivi, nahkakintaat, panhuilu...

Vierailija
108/194 |
12.12.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

APlla kestää vastata kun täytyy keksiä nyt kauheesti syitä miksei nuo mainitut lahjat kelpaa.

Vierailija
109/194 |
12.12.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="12.12.2013 klo 00:06"]

Ehdotuksia: kirjaston varauslahjakortti...

[/quote]

Olen varmaan idiootti tai jotain mutta miksi ihmeessä kirjastokirjojen lainaamiseen tarvittaisiin lahjakortti???

Vierailija
110/194 |
12.12.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="11.12.2013 klo 23:26"]

[quote author="Vierailija" time="11.12.2013 klo 23:20"]

[quote author="Vierailija" time="11.12.2013 klo 23:01"]

Lahjahevosen suuhun ei katsota! Itse antaisin torkkupeitot, ellei kelpaa so what.

[/quote]

Miksi pitäisi antaa lahja, josta tiedämme, että toinen ei pidä?

Älä saivartele. Torkkupeiton ei tarvitse olla villaa, on muitakin materiaaleja. Minä en ymmärrä lahjojen arvostelua. Antaisin kylmästi.

[/quote]

[/quote]

Sinä kyllä tässä saivartelet. Sanoin, että lahjan pitäisi käydä molemmille. Mielestämme kaikista epäkohteliainta on antaa tietoisesti ihmiselle sellainen lahja, josta hän ei pidä. Minulla ei ole tapana arvostella lahjoja, mutta ymmärrän, etteivät kaikki pidä kaikista lahjoista.

Vierailija
111/194 |
12.12.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="12.12.2013 klo 00:01"]

Mitö ihmettä sä ap olet sitten aikaisempina vuosina keksinyt..? 

[/quote]

Olisi tosiaan mukava kuulla aloittajalta, mitä kaikkea pariskunnalle on aiempina jouluina hankittu lahjaksi.

Vierailija
112/194 |
12.12.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="11.12.2013 klo 23:30"]

Heh, kyllä se tässä taitaa ongelmallisin olla ap kuin lahjottava pariskunta.

[/quote]

Niin, jos olen ongelmallinen, kun yritän oikeasti ilahduttaa ihmisiä ja miettiä heille sopivaa lahjaa, enkä osta vain jotain, niin sitten olen ongelmallinen mielelläni.

Vierailija
113/194 |
12.12.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="12.12.2013 klo 00:14"][quote author="Vierailija" time="12.12.2013 klo 00:06"]

[/quote]

Olen varmaan idiootti tai jotain mutta miksi ihmeessä kirjastokirjojen lainaamiseen tarvittaisiin lahjakortti???

[/quote]

Ei lainaamiseen vaan varaamiseen. Meidän kirjastossa varaaminen maksaa euron, lahjakortin saaja saa esim. viisi varausta ilmaiseksi. Kiva, pieni lahja kirjoista, elokuvista yms. pitävälle.

Vierailija
114/194 |
12.12.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

no mielummin vaikka laadukasta suklaata rasia kuin tuo lahjoitus...I think

Vierailija
115/194 |
12.12.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="12.12.2013 klo 00:21"]

[quote author="Vierailija" time="12.12.2013 klo 00:14"][quote author="Vierailija" time="12.12.2013 klo 00:06"]

[/quote]

[/quote]

Ei lainaamiseen vaan varaamiseen. Meidän kirjastossa varaaminen maksaa euron, lahjakortin saaja saa esim. viisi varausta ilmaiseksi. Kiva, pieni lahja kirjoista, elokuvista yms. pitävälle.

[/quote]

Ok, enpä ole moisesta käytännöstä ennen kuullutkaan.

Vierailija
116/194 |
12.12.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="11.12.2013 klo 23:24"]

"Lahjoita mitä haluat, mutta omissa nimissäsi kiitos. Teemme omat lahjoituksemme sitten oman harkintamme mukaan :) En pidä siitä, että annetaan muka-lahjana lahjoitus johonkin kohteeseen. Se on sellaista humble brag -toimintaa. Mieluummin on antamatta lainkaan "lahjaa" (eli rinta rottingilla tekee lahjoituksia mutta lähinnä siksi, että ystäväpiiri tietää lahjoituksista). Lahjoituksen voi tehdä muutenkin, siitä numeroa tekemättä. Itse olemme kuukausilahjoittajia useampaankin kohteeseen, mutta ei siitä kukaan tiedä eikä estä meitä muistamasta myös ystäviämme jollain mukavalla, harkitulla lahjalla.  

[/quote]

Tarkoituksemme ei ole kerskua, vaan ajattelimme kertoa asiasta ainoastaan siksi, etteivät kyseiset lahjan saajat ajattele, että heidät on unohdettu ja pahoita kenties mieltään. Olen samaa mieltä, että lahjoituksia voi tehdä ja silti ostaa lahjoja. Muiden ihmisten kohdalla olemme toimineetkin näin. Kyseiselle pariskunnalle lahjojen ostaminen on vain ollut tänä vuonna erityisen vaikeaa, vaikka olemme yrittäneet miettiä kaikenlaista. Hyviä ehdotuksia otetaan kyllä vastaan.

[/quote]

No oletko unohtanut heitä ? Ethän sinä heille mitään antanut vaan sairaalalle.

Vinkkejä on netti täynnä, auttaisi varmaan jos annat lisävinkkejä.

[/quote]

En ole unohtanut heitä. En halua antaa liian tarkkoja tuntomerkkejä, ettei joku tunnista, mutta tässä jo jotain tietoa: kyseessä on n. 60-vuotias pariskunta. Heille pitäisi keksiä yhteinen lahja. Naispuoliselle henkilölle keksisi vaikka mitä, mutta miespuolinen henkilö on ongelmallisempi tämän asian suhteen. Hän ei harrasta tällä hetkellä mitään muuta kuin lukemista (ennen harrasti saunomista, liikuntaa ja tykkäsi erikoisoluista, tällä hetkellä on joutunut luopumaan niistä terveydentilansa vuoksi). Kirjoja hän on saanut tänä vuonna jo liikaa, joten ne eivät käy. Hän ei välitä matkustamisesta, kulttuuritapahtumista jne. Kaikki lehdet mistä hän olisi kiinnostunut on jo tilattu. Lahjakortit eivät myöskään käy. Ruokalahjat eivät käy tänä vuonna molempien erikoisruokavalioiden vuoksi, joulukukat eivät käy allergioiden vuoksi. Ideoita siis?"

Me ollaan kuusikymppinen pariskunta ja meillä on jo kaikkea, aivan liiaksi kanssa, mutta silti emme ole lakanneet elämästä ja janoamasta elämässä nautintoja ja uusia elämyksiä. Yhä edelleen odotamme innolla juuri ilmestyneitä kirjoja, musiikkia, uutta teknologiaa, taidetta, villasukkia, kaulaliinoja, lapasia, myssyjä, hyvän ruuanlaittajan herkkuja, marjastajien ja sienestäjien viime syksyistä satoa, mummonmehua, tuoretta kalaa, lasten ja lastenlasten tekemiä käsitöitä jne.

Ja lahjoitukset haluamme tehdä itse ja ihan vain siksi, ettemme halua käydä toisen kukkarolla, sillä lahja on aina ystävyyden osoitus, eikä sen tarkoitus ole tuottaa kenellekään taloudellista etua tai hyötyä.

[/quote]

Kiitos mielipiteestäsi. Aikaisempina vuosina olemme antaneetkin ehdotuksiasi lahjaksi. Tänä vuonna on vain ollut vähän vaikeampaa keksiä sopivaa yhteistä lahjaa.

Vierailija
117/194 |
12.12.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ap, miksi lahjan pitää olla yhteinen? Miksei voi olla molemmille oma?

Vierailija
118/194 |
12.12.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="11.12.2013 klo 23:31"]

Kyllä joku osaa tehdä elämästä vaikeaa. Minä annan mitä haluan, ellei niistä pidetä, se on heidän ongelmansa. Elämä on juuri niin helppoa tai vaikeaa, kuinka itse haluaa. Tuollaiseen miettimiseen joku tuhlaa aikaansa.

[/quote]

Niin...toiset asiat ovat tärkeitä toisille ja toiset toisille. Minulle on tärkeää antaa ihmisille ajatuksella mietittyjä lahjoja. Ja älä huoli - ei niiden pohtiminen täysin aikaani vie ;)

Vierailija
119/194 |
12.12.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="11.12.2013 klo 23:33"]

Onko kyseessä liikuntakyvyiltään rajoittunut pariskunta? allergioitakin on? Miten olisi hankkia heille kotityöpalveluyritykseltä jokin palvelu, siivous? kevääksi ikkunoiden pesu tms??

[/quote]

Kumpikaan ei ole liikuntarajoitteinen, mutta toisella on hankaluuksia liikkumisen kanssa mm. kipujen takia. Minusta tuo olisi erinomainen lahjaidea, mutta kumpikaan ei haluaisi "vierasta ihmistä kotiinsa hyörimään".

Vierailija
120/194 |
12.12.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="11.12.2013 klo 23:36"]

[quote author="Vierailija" time="11.12.2013 klo 23:34"]

[quote author="Vierailija" time="11.12.2013 klo 23:27"]

Kymmenkunta erilaista raha-arpaa tai yhden/useamman rivin kestolotto ajalle x?

[/quote]

Ei kelpaa, sano mun sanoneen.

[/quote]

Niin, mielenkiinnolla odotamme, mitä nyt ap keksit. Tuskin kyseistä pariskuntaa on edes olemassa.

[/quote]

Minulla ei ole tapana keksiä provoja, sinusta en tiedä. Minusta tuokin olisi hyvä idea (olen sitä itsekin miettinyt), mutta ei ainoastaan minun mielipiteeni paina lahjan valinnassa.