Loukkaantuisitko tästä joululajasta?
Loukkaantuisitko, jos joululahjaksi tekisin nimissäsi lahjoituksen lastensairaalalle (saajilla on jo kaikkea, ja tänä vuonna joululahjan miettiminen heille on ollut erityisen haasteellista)?
Kommentit (194)
[quote author="Vierailija" time="11.12.2013 klo 22:32"]
"Toisenlainen lahja" on hyvä lahja sellaiselle joka sitä on toivonut. Sellaisia olen antanut hyvillä mielin kukkien kera. Kortti tai kukat ovat ehkä parempi vaihtoehto lahjana kuin sinun tekemäsi lahjoitus.
[/quote]
Kukat eivät valitetettavasti käy allergioiden vuoksi, mutta itsetehdyn kortin he ainakin saavat joka tapauksessa :)
TEKOKUKAT.
Hmm, kuka ottaisi mieluummin vastaan tekokukkia kuin tiedon siitä, että niitä vastaava summa on lahjoitettu uuden lastensairaalan hyväksi?
Jos lahjoittasit johonkin kunnon kohteeseen, niin hyvä juttu. Lastensairaalakeräys heikentään demokratiaa ja lisää eriarvoisuutta.
Ihmettelisin antamaasi mukalahjaa. Miksi ette voi antaa lahjakortteja, tiedät varmaan heidän mieltymyksensä. Lahjakortti esim. matkalahjakortti, jokin harrastuksiin liittyvä. Laita heidän jonnekin lomamatkalle. Turhaan korostat, kuinka hyvä ihminen olet, kun lahjoitat lasten sairaalaan.Meillä on sairaalaan varaa, jos on tahtoa, ihan verovaroin.
[quote author="Vierailija" time="11.12.2013 klo 22:33"]
[quote author="Vierailija" time="11.12.2013 klo 22:29"]
[quote author="Vierailija" time="11.12.2013 klo 22:27"]
[quote author="Vierailija" time="11.12.2013 klo 22:14"]
[quote author="Vierailija" time="11.12.2013 klo 16:57"]
Mä keksin heti ainakin viisi lahjaideaa eikä mun edes tarvitse tuntea ihmistä/ihmisiä. Haluaisitko sä ap lahjana tiedon siitä että "hei, ostin naapurin köyhälle Pirkolle kassillisen ruokaa sun nimissä. HYVÄÄ JOULUA!"?
[/quote]
Voisitko kertoa nämä lahjaideat? Kyseinen lahja pitäisi siis olla yhteinen lahja pariskunnalle, jonka toinen osapuoli on hieman haasteellinen lahjojen antamisen suhteen. Minä en pahastuisi kyseisestä lahjaideasta (köyhälle naapurille kassi ruokaa), vaan olen useana jouluna toivonut läheisiltäni jotain tuollaista.
t. ap
[/quote]
Lahjakortti hierontaan, kylpylään, ravintolaan jne. Liput teatteriin, elokuviin, museoon tms. Suklaata ja viiniä. Vaikeaa? Ei.
[/quote]
Mikään noista vaihtoehdoista ei valitettavasti käy. Oikeasti, on vaikeaa. Monen ihmisen voimin asiaa on pohdittu monta kuukautta.
[/quote]
Noista kävisi heti kyllä lahjakortti kylpylään, hierontaan ja ravintolaan. Mitä nyt edellistä rajoituksia koskevaa listaasi luin. Samoin suklaa ja viini. Astiat, kulhot, kipot, maljakot. Koriste-esineet. TEKOkukat.
[/quote]
Toinen osapuoli ei lähde kylpylään, hierontaan tai ravintolaan (käy kyllä ravintolassa, mutta tarjoaa itse, eri asia). Suklaa ei käy erikoisruokavalion vuoksi, kuten jossain viestissä jo mainitsin, viiniä ei kumpikaan juo. Astioita, kulhoja, kippoja, maljakoita on yllinkyllin ja toinen osapuoli ei välitä kyseisistä lahjoista, mieltää ne krääsäksi. Sama koriste-esineiden kanssa. Ja tekokukkien. Lahjan pitäisi olla yhteinen molemmille. Siksi onkin niin vaikeaa, erityisesti tänä vuonna. Etkö usko, että olemme pohtineet asiaa huolella?
[quote author="Vierailija" time="11.12.2013 klo 22:37"]
TEKOKUKAT.
Hmm, kuka ottaisi mieluummin vastaan tekokukkia kuin tiedon siitä, että niitä vastaava summa on lahjoitettu uuden lastensairaalan hyväksi?
[/quote]
Minä.
No voi hyvänen aika Kudo tai osta vaikka villasukat. Jos eivät voi terveydellisistä syistä tai yleisestä nirsoudesta johtuen käyttää, niin se on sitten voivoi.
[quote author="Vierailija" time="11.12.2013 klo 22:35"]
Miksi teidän pitää lahjoa heitä? Sukulaisia jotka suuttuvat jos pakettia ei tule??
Laittaisin joko joulukortin postitse ja siinä kertoisin tämänvuotisen linjan: lahjarahat laitamme tänä vuonna hyväntekeväisyyteen (niinkuin usea jo ehdottikin).
Tai sitten antaisin kukan tai viinipullon and thats it.
[/quote]
Ei ole pakko, ja tuskin suuttuvat. Lahjojen anto on ollut perinne ja haluaisimme kuitenkin antaa jotain.
Loukkaantuisin, koska toinen ei välttämättä osaa ajatella puolestani yhtään mihin kohteeseen haluaisin lahjoittaa.
[quote author="Vierailija" time="11.12.2013 klo 22:40"]
Toinen osapuoli ei lähde kylpylään, hierontaan tai ravintolaan (käy kyllä ravintolassa, mutta tarjoaa itse, eri asia). Suklaa ei käy erikoisruokavalion vuoksi, kuten jossain viestissä jo mainitsin, viiniä ei kumpikaan juo. Astioita, kulhoja, kippoja, maljakoita on yllinkyllin ja toinen osapuoli ei välitä kyseisistä lahjoista, mieltää ne krääsäksi. Sama koriste-esineiden kanssa. Ja tekokukkien. Lahjan pitäisi olla yhteinen molemmille. Siksi onkin niin vaikeaa, erityisesti tänä vuonna. Etkö usko, että olemme pohtineet asiaa huolella?
[/quote]
En usko. Haluat vain antaa tuon lahjan jo mainituista syistä ja se on mielestäni naurettavaa.
Lahjoittaisin loman kylpylään, esim. Ikaalisiin, tai Haikon kartanoon, ellei käy, lahjoittakoon edelleen. AP, korostat itseäsi.
[quote author="Vierailija" time="11.12.2013 klo 22:40"]
Ihmettelisin antamaasi mukalahjaa. Miksi ette voi antaa lahjakortteja, tiedät varmaan heidän mieltymyksensä. Lahjakortti esim. matkalahjakortti, jokin harrastuksiin liittyvä. Laita heidän jonnekin lomamatkalle. Turhaan korostat, kuinka hyvä ihminen olet, kun lahjoitat lasten sairaalaan.Meillä on sairaalaan varaa, jos on tahtoa, ihan verovaroin.
[/quote]
Lahjakortit eivät käy, toinen osapuoli ei vain miellä niitä lahjoiksi. Hän ei tykkää matkustaa, muut harrastukset kuin lukeminen ovat jääneet tämänhetkisten terveysongelmien vuoksi jne. Tarkoitus ei ole todellakaan korostaa lahjalla, että olemme hyviä ihmisiä.
En halua lahjoja (olen kranttu) ja en halua tietoa kuka mitäkin millekin taholle lahjoittaa.
[quote author="Vierailija" time="11.12.2013 klo 22:41"]
No voi hyvänen aika Kudo tai osta vaikka villasukat. Jos eivät voi terveydellisistä syistä tai yleisestä nirsoudesta johtuen käyttää, niin se on sitten voivoi.
[/quote]
Tämäkään ehdotus ei valitettavasti käy, kuten varmaan jo arvasit...
En haluaisi antaa heille ainakaan mitään sellaista, josta tietäisin, että he eivät pidä, eivät voi käyttää jne.
En ilahtuisi jos tietämättäni lahjoitettaisiin nimissäni. Ehdoton ei, se olisi nimeni väärin käyttöä, koska en ole suinkaan niin ymmärtämätön, etteikö hoksaisi sitä itse tehdä, ilman joulupukin tai muorin avustusta tai ystäväni pitäisi se tehdä puolestani. Jos nimissäni lahjoitettaisiin, oli kohde vaikka sydäntäni lähellä, niin se olisi mautonta.
Ja toisekseen,koska minulla on jo kaikkea, joululahjaksi riittää hyvän joulun toivotukset, ilman mitään lahjoja, eikä kenenkään tarvitse lähteä puolestani hyväntahdon lähettilääksi, kun haluan tehdä sen ihan omilla rahoillani, ei toisen.
Joko niin että laitat kortin, johot kirjoitat että olet tänä vuonna päättänyt antaa joululahjarahat (tai aikusiten joululahjarahat) hyväntekeväisyyteen tai sitten lähetät pelkän kortin. Tuntuisi hassulta, että juuri minun lahjani on lahjoitus ja sitten joku muu yhtä läheinen saa tavaraa.