Loukkaantuisitko tästä joululajasta?
Loukkaantuisitko, jos joululahjaksi tekisin nimissäsi lahjoituksen lastensairaalalle (saajilla on jo kaikkea, ja tänä vuonna joululahjan miettiminen heille on ollut erityisen haasteellista)?
Kommentit (194)
En tietenkään loukkaannu. Meillä ei aikuisten kesken anneta lahjoja, paitsi isovanhemmille.
Jos saajilla on jo kaikkea ja oikeasti tekisit lahjoituksen, niin mielestäni hieno lahja. Mutta jos saaja köyhä tai vain sanot lahjoittavasi, mutta et niin tee niin huono homma!
En minä loukkaantuisi. En tarvi/halua tavaroita keneltäkään, voin hankkia tarvitsemani itse.
oLISIN TODELLA onnellinen tuollaisesta lahjasta. Onnellisempi kuin jostain järjettömästä aineellisesta lahjasta jolla en tekisi luultavasti mitään.
Todella hieno lahjaidea AP :)
Minusta tökeröä lahjoittaa mitään toisen nimissä. Lahjoita omissa nimissäsi.
Kiitos vastauksista. Saajat ovat kohtuullisen hyvätuloisia. Kyllä, tekisimme mieheni kanssa oikeasti lahjoituksen.
Lahjoita mitä haluat, mutta omissa nimissäsi kiitos. Teemme omat lahjoituksemme sitten oman harkintamme mukaan :) En pidä siitä, että annetaan muka-lahjana lahjoitus johonkin kohteeseen. Se on sellaista humble brag -toimintaa. Mieluummin on antamatta lainkaan "lahjaa" (eli rinta rottingilla tekee lahjoituksia mutta lähinnä siksi, että ystäväpiiri tietää lahjoituksista). Lahjoituksen voi tehdä muutenkin, siitä numeroa tekemättä. Itse olemme kuukausilahjoittajia useampaankin kohteeseen, mutta ei siitä kukaan tiedä eikä estä meitä muistamasta myös ystäviämme jollain mukavalla, harkitulla lahjalla.
Itse osallistun joka kuukausi erilaisiin hyväntekeväisyyksiin enkä niistä muille kerro. Minusta tälläiset katsokaa minua, olen ostanut 10 hyttysverkkoa ja 20 rokotetta ovat naurettavia.
Voin kannattaa esim pampers vaippoja, kun heillä oli näitä rokotuskampanjoita, mutta nämä minä annan sinulle lahjan, mutta en annakaan, kun annan sen toiselle muulle ovat todella mauttomia.
Kummisetäni täytti 60 v ja hän toivoi lahjoituksena samaan paikkaan ja tämä on hyvin hoidettu, ei niin että asia tehdään toisinpäin.
Työkaverini antoi kummipojalleen vst lahjan, osti yht 50 euron edestä lahjoituksia ja lapsi ei puhunut kummitädilleen pitkään aikaan.
[quote author="Vierailija" time="11.12.2013 klo 15:07"]
Lahjoita mitä haluat, mutta omissa nimissäsi kiitos. Teemme omat lahjoituksemme sitten oman harkintamme mukaan :) En pidä siitä, että annetaan muka-lahjana lahjoitus johonkin kohteeseen. Se on sellaista humble brag -toimintaa. Mieluummin on antamatta lainkaan "lahjaa" (eli rinta rottingilla tekee lahjoituksia mutta lähinnä siksi, että ystäväpiiri tietää lahjoituksista). Lahjoituksen voi tehdä muutenkin, siitä numeroa tekemättä. Itse olemme kuukausilahjoittajia useampaankin kohteeseen, mutta ei siitä kukaan tiedä eikä estä meitä muistamasta myös ystäviämme jollain mukavalla, harkitulla lahjalla.
[/quote]
Tarkoituksemme ei ole kerskua, vaan ajattelimme kertoa asiasta ainoastaan siksi, etteivät kyseiset lahjan saajat ajattele, että heidät on unohdettu ja pahoita kenties mieltään. Olen samaa mieltä, että lahjoituksia voi tehdä ja silti ostaa lahjoja. Muiden ihmisten kohdalla olemme toimineetkin näin. Kyseiselle pariskunnalle lahjojen ostaminen on vain ollut tänä vuonna erityisen vaikeaa, vaikka olemme yrittäneet miettiä kaikenlaista. Hyviä ehdotuksia otetaan kyllä vastaan.
Tuollainen lahjottaminen on niiiiiiiiin väärin lahjansaajaa kohtaan. Vai oliko se vääryys vaan jos ostaa vuohia tms muuta afrikkalaisille?
en oikein ymmärrä nro 6:sta. mitä tökeröä tuossa on? itse tekisin varmaan samoin...
[quote author="Vierailija" time="11.12.2013 klo 14:59"]
Jos lähetät minulle joulukortin se riittää. En tarvitse edes tietoa, että olet tehnyt lahjoituksen.
[/quote]
Juuri näin. Minä en jaksa näitä "olen lahjoittanut sinun lahjasi sinne ja tänne". En kaipaa lahjoja, mutta en sitäkään, kuinka mainostat, että olet muka lahjoittanut minun lahjani jonnekin
Ei kiitos yhtään joulukorttia tai aikuisille väkisin keksittyä lahjaa, kiitos!
Olisin onnellinen jos lahjoittaisit Lastensairaalalle.
en ymmärrä mikä lahja tuo on. eihän se lahjan saaja rahojaan minnekään laita, vaan sinä. annat siis ystävällesi lahjaksi tiedon siitä, että olet osallistunut keräykseen. aha.
Erinomainen idea käyttää "lahjarahat" lahjoitukseen. Useimmilla on riittävästi rojua nurkissa. Eikä minusta ole ollenkaan tyylitöntä mainita, esim. joulukortissa, että olette käyttäneet lahjoihin varaamanne rahat hyvään tarkoitukseen. Jos olisin "lahjansaaja", en todellakaan tykkäisi huonoa.
Tämä menee kyllä vähän sarjaan, huonosti piilotettua itsekorostusta. Olen hyvä ihminen olen lahjoittanut sinun lahjasi verran hyvätekeväisyyteen ottamatta huomioon sinun arvojasi. Laita ensi vuonna Turvakodille tai eläinhoito yhdistykselle...ymmärtänet mitä haen takaa...
[quote author="Vierailija" time="11.12.2013 klo 15:45"]
Tämä menee kyllä vähän sarjaan, huonosti piilotettua itsekorostusta. Olen hyvä ihminen olen lahjoittanut sinun lahjasi verran hyvätekeväisyyteen ottamatta huomioon sinun arvojasi. Laita ensi vuonna Turvakodille tai eläinhoito yhdistykselle...ymmärtänet mitä haen takaa...
[/quote]
tämä on juuri mitä ajattelen.
Minä annan rahaa hyväntekeväisyyteen meidän kirjanpitäjän mukaan ihan tarpeeksi, mutta en minä niistä kerro julkisesti. Se on minun asiani.
Jokainen saa tehdä omilla rahoilla mitä haluaa, mutta miksi pitää kertoa kaikille ettet saa minulta mitään, koska naapurin Liisa tarvii tätä enemmän kuin sinä. eihän se ole silloin lahja vaan se on sinun lahjoitus ko hyväntekeväisyyteen.
Anna vaikka vaatteet päältäsi joulupataan, mutta älä mitään kruunua päällesi hommaa sen takia että olet moisen teon tehnyt.
[quote author="Vierailija" time="11.12.2013 klo 15:34"]en ymmärrä mikä lahja tuo on. eihän se lahjan saaja rahojaan minnekään laita, vaan sinä. annat siis ystävällesi lahjaksi tiedon siitä, että olet osallistunut keräykseen. aha.
[/quote]
Näin justiinsa. Mieluummin sitten vaikka joku lehtitilaus tai vaikka pullo viiniä tms. En halua lahjaksi tietoa sinun lahjoituksista ap.
[quote author="Vierailija" time="11.12.2013 klo 15:14"]
[quote author="Vierailija" time="11.12.2013 klo 15:07"]
[/quote]
Tarkoituksemme ei ole kerskua, vaan ajattelimme kertoa asiasta ainoastaan siksi, etteivät kyseiset lahjan saajat ajattele, että heidät on unohdettu ja pahoita kenties mieltään. Olen samaa mieltä, että lahjoituksia voi tehdä ja silti ostaa lahjoja. Muiden ihmisten kohdalla olemme toimineetkin näin. Kyseiselle pariskunnalle lahjojen ostaminen on vain ollut tänä vuonna erityisen vaikeaa, vaikka olemme yrittäneet miettiä kaikenlaista. Hyviä ehdotuksia otetaan kyllä vastaan.
[/quote]
No oletko unohtanut heitä ? Ethän sinä heille mitään antanut vaan sairaalalle.
Vinkkejä on netti täynnä, auttaisi varmaan jos annat lisävinkkejä.
Jos lähetät minulle joulukortin se riittää. En tarvitse edes tietoa, että olet tehnyt lahjoituksen.