Loukkaantuisitko tästä joululajasta?
Loukkaantuisitko, jos joululahjaksi tekisin nimissäsi lahjoituksen lastensairaalalle (saajilla on jo kaikkea, ja tänä vuonna joululahjan miettiminen heille on ollut erityisen haasteellista)?
Kommentit (194)
Jos tiedät että haluaisivat lahjoittaa tuonne niin joo. Kyllä mun nimissä saisi lahjoittaa, mutta vain sinne minne itse lahjoittaisin eli eläimille.
KAUHEA LAHJA! ei lahja ollenkaan vaan päätös käyttää lahjarahat toiseen tarkoitukseen... Kerrassaan typerää :D
Ja ei, en minäkään lahjoja (tavaraa) kaipaa, mutta kyllä vaan silti tuo hyvin nololta ajatukselta kuulostaa.
En toetenkään loukkaantuiai mistään lahjasta, joka on hyvästä sydämestä annettu.
Ja olisi vain hienoa, jos sekin raha, joka olisi laitettu johonkin ns. tuehaan krääsään, laitettaisiin johonkin hyödylliseen.
Ja jos mulla olisi tapana vaihtaa jonkun kanssa lahjoja ja sitten jonain vuonna en lahjaa saisikaan, ni olisi se ihan kiva tietää, että se on annettu keräykseen eikä tarvitsisi ihmetellä, että mitä perinteelle on tapahtunut.
Ihan ok, jos asuu HUS:n alueella. Muualla asuville tekisin sen alueen lastenklinikalle/lastensairaalalle lahjoituksen. Ei Helsingin lastensairaala ole koko maan lastensairaala, kullakin sairaanhoitopiirillä on omansa.
Mä keksin heti ainakin viisi lahjaideaa eikä mun edes tarvitse tuntea ihmistä/ihmisiä. Haluaisitko sä ap lahjana tiedon siitä että "hei, ostin naapurin köyhälle Pirkolle kassillisen ruokaa sun nimissä. HYVÄÄ JOULUA!"?
[quote author="Vierailija" time="11.12.2013 klo 16:57"]
Mä keksin heti ainakin viisi lahjaideaa eikä mun edes tarvitse tuntea ihmistä/ihmisiä. Haluaisitko sä ap lahjana tiedon siitä että "hei, ostin naapurin köyhälle Pirkolle kassillisen ruokaa sun nimissä. HYVÄÄ JOULUA!"?
[/quote]
Voisitko kertoa nämä lahjaideat? Kyseinen lahja pitäisi siis olla yhteinen lahja pariskunnalle, jonka toinen osapuoli on hieman haasteellinen lahjojen antamisen suhteen. Minä en pahastuisi kyseisestä lahjaideasta (köyhälle naapurille kassi ruokaa), vaan olen useana jouluna toivonut läheisiltäni jotain tuollaista.
t. ap
[quote author="Vierailija" time="11.12.2013 klo 15:45"]
Tämä menee kyllä vähän sarjaan, huonosti piilotettua itsekorostusta. Olen hyvä ihminen olen lahjoittanut sinun lahjasi verran hyvätekeväisyyteen ottamatta huomioon sinun arvojasi. Laita ensi vuonna Turvakodille tai eläinhoito yhdistykselle...ymmärtänet mitä haen takaa...
[/quote]
Tuo itsekorostus ei ole tarkoitus. Olemme tietysti yrittäneet ottaa huomioon lahjansaajien arvot, emmekä lahjoittaisi rahaa kohteelle jota emme tietäisi heidän tukevan / kannattavan. Tarkoitus ei ole myöskään painostaa ihmisiä tekemään hyväntekeväisyyttä.
t. ap
En loukkaantuisi. Kuitenkin tulee fiilis että annoit minulle lahjan mutta minulta kysymättä lahjoitit sen "minun" lahjani pois.
Pitäisin parempana vaihtoehtona sitä että kertoisit lahjojen hankkimisen sijasta antaneesi rahaa lastensairaalalle.
[quote author="Vierailija" time="11.12.2013 klo 15:49"]
[quote author="Vierailija" time="11.12.2013 klo 15:14"]
[quote author="Vierailija" time="11.12.2013 klo 15:07"]
Lahjoita mitä haluat, mutta omissa nimissäsi kiitos. Teemme omat lahjoituksemme sitten oman harkintamme mukaan :) En pidä siitä, että annetaan muka-lahjana lahjoitus johonkin kohteeseen. Se on sellaista humble brag -toimintaa. Mieluummin on antamatta lainkaan "lahjaa" (eli rinta rottingilla tekee lahjoituksia mutta lähinnä siksi, että ystäväpiiri tietää lahjoituksista). Lahjoituksen voi tehdä muutenkin, siitä numeroa tekemättä. Itse olemme kuukausilahjoittajia useampaankin kohteeseen, mutta ei siitä kukaan tiedä eikä estä meitä muistamasta myös ystäviämme jollain mukavalla, harkitulla lahjalla.
[/quote]
Tarkoituksemme ei ole kerskua, vaan ajattelimme kertoa asiasta ainoastaan siksi, etteivät kyseiset lahjan saajat ajattele, että heidät on unohdettu ja pahoita kenties mieltään. Olen samaa mieltä, että lahjoituksia voi tehdä ja silti ostaa lahjoja. Muiden ihmisten kohdalla olemme toimineetkin näin. Kyseiselle pariskunnalle lahjojen ostaminen on vain ollut tänä vuonna erityisen vaikeaa, vaikka olemme yrittäneet miettiä kaikenlaista. Hyviä ehdotuksia otetaan kyllä vastaan.
[/quote]
No oletko unohtanut heitä ? Ethän sinä heille mitään antanut vaan sairaalalle.
Vinkkejä on netti täynnä, auttaisi varmaan jos annat lisävinkkejä.
[/quote]
En ole unohtanut heitä. En halua antaa liian tarkkoja tuntomerkkejä, ettei joku tunnista, mutta tässä jo jotain tietoa: kyseessä on n. 60-vuotias pariskunta. Heille pitäisi keksiä yhteinen lahja. Naispuoliselle henkilölle keksisi vaikka mitä, mutta miespuolinen henkilö on ongelmallisempi tämän asian suhteen. Hän ei harrasta tällä hetkellä mitään muuta kuin lukemista (ennen harrasti saunomista, liikuntaa ja tykkäsi erikoisoluista, tällä hetkellä on joutunut luopumaan niistä terveydentilansa vuoksi). Kirjoja hän on saanut tänä vuonna jo liikaa, joten ne eivät käy. Hän ei välitä matkustamisesta, kulttuuritapahtumista jne. Kaikki lehdet mistä hän olisi kiinnostunut on jo tilattu. Lahjakortit eivät myöskään käy. Ruokalahjat eivät käy tänä vuonna molempien erikoisruokavalioiden vuoksi, joulukukat eivät käy allergioiden vuoksi. Ideoita siis?
[quote author="Vierailija" time="11.12.2013 klo 22:14"]
[/quote]
Voisitko kertoa nämä lahjaideat? Kyseinen lahja pitäisi siis olla yhteinen lahja pariskunnalle, jonka toinen osapuoli on hieman haasteellinen lahjojen antamisen suhteen. Minä en pahastuisi kyseisestä lahjaideasta (köyhälle naapurille kassi ruokaa), vaan olen useana jouluna toivonut läheisiltäni jotain tuollaista.
t. ap
[/quote]
Lahjakortti hierontaan, kylpylään, ravintolaan jne. Liput teatteriin, elokuviin, museoon tms. Suklaata ja viiniä. Vaikeaa? Ei.
[quote author="Vierailija" time="11.12.2013 klo 22:22"]
En loukkaantuisi. Kuitenkin tulee fiilis että annoit minulle lahjan mutta minulta kysymättä lahjoitit sen "minun" lahjani pois.
Pitäisin parempana vaihtoehtona sitä että kertoisit lahjojen hankkimisen sijasta antaneesi rahaa lastensairaalalle.
[/quote]
Kiitos vastauksesta. En vielä tiedä, miten "ilmoitamme" asian, jos päädymme kyseiseen lahjaideaan. Tämä voisi olla ihan hyvä tapa.
t. ap
[quote author="Vierailija" time="11.12.2013 klo 22:27"]
[/quote]
t. ap
[/quote]
Lahjakortti hierontaan, kylpylään, ravintolaan jne. Liput teatteriin, elokuviin, museoon tms. Suklaata ja viiniä. Vaikeaa? Ei.
[/quote]
Mikään noista vaihtoehdoista ei valitettavasti käy. Oikeasti, on vaikeaa. Monen ihmisen voimin asiaa on pohdittu monta kuukautta.
En minä nyt loukkaantuisi, mutta ihmettelisin kyllä. Mielestäni nuo kaikki "toisenlaiset lahjat" eivät ole lahjoja ollenkaan. Jokainen lahjoittakoon omissa nimissään milloin ja minne haluaa. Eri asia tosiaan on jos esim. synttärisankari toivoo mahdollisen lahjansa tiettyyn hyväntekeväisyyskohteeseen.
[/quote]
Ihan samaa mieltä tuossa. Anna ap vaikka punkkupullo ja suklaata, jos et muuta keksi.
Minusta on yllättävää, että noinkin moni kokisi loukkaavaksi. Omalle isälle annettiin muutama vuosi sitten aids-valistustunteja (kehitysmaissa) lahjaksi. Inhosi krääsää, inhosi turhuutta (turhuutta oli lähes kaikki materia hänen mielestään.)
Puhkesi kyyneliin. Oli niin onnellinen lahjastansa. Toki on kerrottava se, että isä oli sellainen vanhan ajan lääkäri, joka ei tee työtään rahan tai kunnian takia vaan toisten auttamiseksi.
"Toisenlainen lahja" on hyvä lahja sellaiselle joka sitä on toivonut. Sellaisia olen antanut hyvillä mielin kukkien kera. Kortti tai kukat ovat ehkä parempi vaihtoehto lahjana kuin sinun tekemäsi lahjoitus.
[quote author="Vierailija" time="11.12.2013 klo 22:29"]
En minä nyt loukkaantuisi, mutta ihmettelisin kyllä. Mielestäni nuo kaikki "toisenlaiset lahjat" eivät ole lahjoja ollenkaan. Jokainen lahjoittakoon omissa nimissään milloin ja minne haluaa. Eri asia tosiaan on jos esim. synttärisankari toivoo mahdollisen lahjansa tiettyyn hyväntekeväisyyskohteeseen.
[/quote]
Ihan samaa mieltä tuossa. Anna ap vaikka punkkupullo ja suklaata, jos et muuta keksi.
[/quote]
Eivät pysty tänä jouluna syömään erikoisruokavalioiden takia suklaata ja kumpikaan ei juo viiniä. Toivoivat ylipäätänsä, ettei tänä jouluna tulisi ruokalahjoja.
t. ap
[quote author="Vierailija" time="11.12.2013 klo 22:29"]
[quote author="Vierailija" time="11.12.2013 klo 22:27"]
[/quote]
t. ap
[/quote]
[/quote]
Mikään noista vaihtoehdoista ei valitettavasti käy. Oikeasti, on vaikeaa. Monen ihmisen voimin asiaa on pohdittu monta kuukautta.
[/quote]
Noista kävisi heti kyllä lahjakortti kylpylään, hierontaan ja ravintolaan. Mitä nyt edellistä rajoituksia koskevaa listaasi luin. Samoin suklaa ja viini. Astiat, kulhot, kipot, maljakot. Koriste-esineet. TEKOkukat.
Miksi teidän pitää lahjoa heitä? Sukulaisia jotka suuttuvat jos pakettia ei tule??
Laittaisin joko joulukortin postitse ja siinä kertoisin tämänvuotisen linjan: lahjarahat laitamme tänä vuonna hyväntekeväisyyteen (niinkuin usea jo ehdottikin).
Tai sitten antaisin kukan tai viinipullon and thats it.
[quote author="Vierailija" time="11.12.2013 klo 22:32"]
Minusta on yllättävää, että noinkin moni kokisi loukkaavaksi. Omalle isälle annettiin muutama vuosi sitten aids-valistustunteja (kehitysmaissa) lahjaksi. Inhosi krääsää, inhosi turhuutta (turhuutta oli lähes kaikki materia hänen mielestään.)
Puhkesi kyyneliin. Oli niin onnellinen lahjastansa. Toki on kerrottava se, että isä oli sellainen vanhan ajan lääkäri, joka ei tee työtään rahan tai kunnian takia vaan toisten auttamiseksi.
[/quote]
Kiitos kun jaoit kokemuksesi hyväntekeväisyyslahjoista. Erityisesti kys. pariskunnan mies on isäsi kaltainen. Hänelläkin on sydän kultaa ja hän on aina valmis auttamaan muita. Siksi uskommekin, että arvostaisi kyseistä lahjaa samoin kuin hänen vaimonsa :)
t. ap
Aloittajan tapauksessa tekisin itse niin, että lähettäisin joulukortin (tai ilmoittaisin asiasta jo aikaisemmin esim. facebooksissa) ja kirjoittaisin siihen tähän tyyliin: "tänä vuonna päätimme lahjoittaa joululahjoihin varatut rahat uuden lastensairaalan hyväksi". Ihan eri asia kuin että "lahjoitimme nimissänne summan X".