Työstä kieltäytyminen työttömänä
Jos on saanut TE-toimistolta työtarjouksen ja kieltäytyy tästä työstä, tapaus on selvä: tällöin saa karenssin. Miten asia on siinä tapauksessa, jos on itsenäisesti hakenut jotain paikkaa (siis sellaista jota te-toimisto ei ole millään lailla kehottanut hakemaan) ja kieltäytyykin sitten siitä? Kuvittelisin että työnantajalla ei ole tässä tapauksessa mitään intressiä lähteä ilmoittelemaan te-toimistoon, että hakija sejase muuten kieltäytyi meidän tarjoamasta työstä - vai olenko väärässä?
Mietin tätä siksi että minut on hyväksytty työvoimakoulutukseen, joka on tulevaisuuteni kannalta fiksumpi vaihtoehto kuin eräs hakemani työ. Eli jos minulle nyt tarjottaisiinkin sitä työtä, olenko liemessä?
Onko kenelläkään sellaista kokemusta, että työnantaja olisi ilmoittanut kieltäytymisestä työkkäriin sellaisessa tilanteessa, että hakija on liikkeellä itsenäisesti eikä työkkärin osoittamana?
Ja työhaluttomuudesta ammatikseen huutelevat: pääsemääni koulutukseen meneminen on tilanteessani huomattavasti "työhaluisempi" teko, tulevaisuutta ajatellen, kuin jos ottaisin vastaan sen hakemani lyhyen määräaikaisuuden.
Kommentit (62)
24, mitä lainsäädäntö sitten sanoo siitä että tarjottu työ menee päällekkäin työvoimakoulutuksen kanssa ja estää koulutuksen suorittamisen, vaikka onkin lyhyt määräaikaisuus?
[quote author="Vierailija" time="11.12.2013 klo 11:21"]
[quote author="Vierailija" time="11.12.2013 klo 11:11"]
Voi yksinkertaiset, jos jossakin firmassa pidetään jotain listaa työnhakijoista, niin he syyllistyvät henkilörekisterin ylläpitorikkomukseen! Tuskin kovin montaa yritystä on joka lähtisi tällaista listaa pitämään, älkää olko niin tyhmiä, että uskotte kaikkia urbaaneja tarinoita. Ei ole ihme, että maa on tässä jamassa kun kaikenlaiset legendat elää keskuudessa ja pelkällä maalaisjärjellä ymmärrettäviä asioita.
[/quote]
Työhakemusten arkistointia ei voida pitää henkilörekistereinä, koska henkilöllisyyksiä ei oikeasti varmenneta esim. pankkitunnuksin.
[/quote]
Samoin:
Onnea vaan sitten, kun vastaava viranomainen tulee tarkastamaan henkilöreki... ööö ...arkistoimanne työpaikkahakemukset!
[quote author="Vierailija" time="11.12.2013 klo 10:51"]
[quote author="Vierailija" time="11.12.2013 klo 10:18"]
[quote author="Vierailija" time="11.12.2013 klo 10:15"]
[quote author="Vierailija" time="11.12.2013 klo 09:55"]
[quote author="Vierailija" time="11.12.2013 klo 09:48"]
Mitä ihmettä!! Miten niin ei lasketa. Sitten minä en ole ollut koskaan työssä 13-vuoden aikana, vaikka melkein koko ajan olen töissä ollutkin.
[/quote]
Älä ole hölmö provoilusi kanssa! Jokainen työtön tietää, että työkkärille työ merkitsee kokoaikatyötä! Työtön hakee kokoaikatöitä. Se, ettei hae tai ota vastaan määräaikaisuuksia, ei merkitse työkkärille mitään.
[/quote]
Kokoaikatyö tarkoittaa sitä, että työ ei ole osa-aikainen, eli työtunteja on päivää kohti tietty määrä. Myös määräaikainen työ voi olla kokoaikainen.
[/quote]
Taas kysyisin lähdettä.
[/quote]
Lähde siihen, että määräaikainen työ voi olla kokopäivätyötä??? XD
[/quote]
Huoh! Ei vaan siihen, että määräaikainen ja/tai osa-aikainen työ merkitsisi työttömän työnhaussa tuon taivaallista byrokraattisesti. Vain jatkuvalla kokoaikatyöllä on merkitystä.
[quote author="Vierailija" time="11.12.2013 klo 11:15"]
Voi yksinkertaiset, jos jossakin firmassa pidetään jotain listaa työnhakijoista, niin he syyllistyvät henkilörekisterin ylläpitorikkomukseen! Tuskin kovin montaa yritystä on joka lähtisi tällaista listaa pitämään, älkää olko niin tyhmiä, että uskotte kaikkia urbaaneja tarinoita. Ei ole ihme, että maa on tässä jamassa kun kaikenlaiset legendat elää keskuudessa ja pelkällä maalaisjärjellä ymmärrettäviä asioita.
[/quote]
kröhöm...arkistoimme vain työpaikkahakemuksia, emme ylläpidä mitään henkilörekisteriä.
[/quote]
Tämä on sama kuin henkilörekisterin ylläpito...
[quote author="Vierailija" time="11.12.2013 klo 11:24"]
24, mitä lainsäädäntö sitten sanoo siitä että tarjottu työ menee päällekkäin työvoimakoulutuksen kanssa ja estää koulutuksen suorittamisen, vaikka onkin lyhyt määräaikaisuus?
[/quote]
Työvoimakoulutus on tarkoitettu henkilölle, joka a) tarvitsee koulutusta työnhakuun tai pätevyyden hankkimiseen ja b) ei löydä työpaikkaa ilman kyseistä koulutusta. Jos on työssä, ei ole syytä osallistua työvoimakoulutukseen.
[quote author="Vierailija" time="11.12.2013 klo 11:18"]
[quote author="Vierailija" time="11.12.2013 klo 11:06"]
[quote author="Vierailija" time="11.12.2013 klo 10:33"]
[quote author="Vierailija" time="11.12.2013 klo 10:20"]
[quote author="Vierailija" time="11.12.2013 klo 10:12"]
[quote author="Vierailija" time="11.12.2013 klo 10:01"]
Jos työapaikkasta on ollut ilmoitus työvoimatoimiston listoilla työnantaja ilmoittaa työvoimatoimistoon kaikki paikkaa hakeneet ja listaa siihen sitten myös mahdollisesti ne henkilöt, jotka ovat mahdollisesti kieltäytyneet ottamasta paikka vastaan. Yhteiskunta vaan toimii instanssien yhteisytyöllä.
[/quote] Kovasti on nyt liikkeellä väärää tietoa. Yksi ei erota osa-aikatyötä ja määräaikaista työtä toisistaan, ja tämä ylläoleva on vielä pahemmin sekaisin. Mikä tahansa työnantaja voi ilmoittaa paikkojaan mollin sivuilla, ja todellakaan eivät näe sellaista vaivaa että rustaisivat jotain listauksia työkkäriin. Jos tällainen pakko olisi, harvapa viitisisi ilmoittaa paikkojaan tällaisessa sivustossa.
[/quote]
Totta hitossa me teemme listan jo itseämmekin varten kuka hakee ja kuka kieltäytyy. Helpottaa tulevaisuudessa, kun paikkoja vapauttuu ottaa esim suoraan yhteyttä edellisessä haussa hakeneeseen hakijaan ja saamme myös lyhenettyä hakijoiden määrää vetämällä yli ne kieltäytyneet.
[/quote]
Roskaa! Olin töissä yhdessä pienessä firmassa, ja työhakemuksia meni roskiin (lähinnä sähköisiin) tai ei mennyt harvoja. Mitään listoja ei laadittu. Kun tarvitaan työvoimaa, niin jätetään työilmoitus ja valitaan joku hakijoista. Niin yksinkertaista se on.
[/quote]
Luetun ymmärtäminen?! Kerroin vain miten ME toimimme enkä sanallakaan viitannut, että kaikki toimii käytännömme mukaisesti.
[/quote]
Mitä kuttua? En minäKÄÄN ole omia kokemuksiani yleistämässä! Tollo! Tässä muuallakin sanottiin, että työnantajat eivät noin toimi, ja omaa ajattelua; jos siihen lisään, että oma työpaikka on sellainen kanssa, niin se on mukana vahvistamassa kertomaani, EI AINOA TODISTE ASIASTA. Herätkää pahvit! Oletteko te oikeasti noin yksinkertaisia? Jos tosiaan hiukankin analyyttisesti ajattelee, ja työelämää tietää, niin joku raportointi työkkäriin firman työllistämispolitiikasta on niin absurdi juttu että! Ja joidenkin potentiaalisten työntekijäluetteloiden ylläpitäminen on kanssa kyllä aika...
[/quote]
Absurdia tai ei niin jos TE-toimisto tekee työtarjouksia työpaikkaan, niin sieltä voidaan soittaa työnantajalle ja kysyä, hakivatko X, Y ja Z työpaikkaa. Työnantaja sitten kertoo, että kävivätkö vai ei (jos muistaa). Usein siinä keskustellessa tulee ilmi, että myös Ö haki paikkaa, mutta ilmoitti sitten, että tuleekin työkkärin kurssille. Silloin virkailija voi kaivella Ö:n tiedot esille ja tehdä sinne merkinnän ynnä selvityspyyntölähetteen.
[/quote]
Miten usein tällaisia työtarjouksia tulee? Miten usein työkkäristä sitten soitellaan perään työnantajille? Ja sitten se työnhakija voi joka tapauksessa sanoa, että työhakemus on lähetetty!
[quote author="Vierailija" time="11.12.2013 klo 11:18"]
[quote author="Vierailija" time="11.12.2013 klo 10:58"]
[quote author="Vierailija" time="11.12.2013 klo 09:40"]
Osa työnantajista ilmoittaa kaikki kieltäytyneet, koska työttömän tehtävänä on hakea töitä ja kesken työvoimakoulutuksenkin on velvoitettu töihin lähtemään, jos se katsotaan koulutusta järkevämmäksi teoksi.
[/quote]
Tämä on ihan väärää uskomusta. Jos olet koulutuksessa tai olet saanut koulutuspaikan, sinulla ei ole velvollisuutta ottaa vastaan yhtään työpaikkaa! Voit jopa kieltäytyä siinäkin tapauksessa, että olet ensiksi hakenut koulutukseen ja ennen kuin valinta sinne tapahtuu, sinulle tarjotaan työpaikkaa, jos tulet sittemmin valituksi kouluitukseen, voit hyvillä mielin ottaa koulutuspaikan vastaan.
[/quote]
Outo uskomus, jota kuitenkin lainsäädäntöön nojaten noudatetaan.
Työvoimakoulutuksessa olevan on haettava työpaikkoja jo koulutuksen aikana, ei saa odottaa koulutuksen päättymiseen asti olettaen, että lepäilenpä sitten pari kuukautta ja olen hakevinani töitä. Kyllä siellä työvoimakoulutuksessa ollessa joutuu työhakemuksia tekemään, usko pois.
Ja jo sinut on hyväksytty koulutukseen, joka alkaa 3 kk kuluttua, niin olet velvoitettu tuon 3 kk ajan menemään töihin vaikka jouluapulaiseksi.
Jos olet koulutuksessa, joka järjestetään jaksoissa, olet väliaikoina velvoitettu ottamaan töitä vastaan.
Nämä uskomukset löytyvät siis lainsäädännöstä.
[/quote]
Esittämäsi asia pitää paikkansa, tarkoitin sitä, että jos henkilö on hakenut työvoimapoliittiseen koulutukseen ja hän saa ko. paikan itselleen, hän voi ottaa sen vastaan ja kieltäytyä työstä. Toki hän on velvollinen ottamaan työn vastaan sille ajelle joka ennen koulutusta on työttömyyttä ja myös niin kuin sanoit, jos koulutus on jaksollista...
Joku mainitsi, että koulutusaikanakin pitää ottaa työpaikka vastaan jos tarjotaan, ei täydy ottaa, vaan silloin on koulutuksessa virallisesti. Samaan aikaan voi kyllä olla työnhakijana TE-keskuksessa, mutta ei työttömänä työnhakijana. Koulutuksen aikanakin voi ja saa ottaa työpaikan vastaan, niin kuin milloin tahansa muutenkin. Sen sijaan koulutuksen keskeyttäminen jonkin lyhyen työsuhteen vuoksi katsotaan erikseen ja yleensä tulkitaan niin, että henkilö on omasta tahdostaan lopettanut työvoimakoulutuksen ja ei ole oikeitettu työttömyyskorvaukseen (eli jos se tyo olisi vaikkapa kaksi viikkoinen ja koulutusta olisi jäljellä huomattavasti enemmän.)
Sama asia jos vaihtaa työpaikkaa määräaikaiseen ja kun jää työn loputtua työttömäksi, joutuu tekemään selvitystä siitä, että miksi vaihtoi työpaikkaa määräaikaiseen. Olen itse joutunut tekemään selvityksen kun vaihdoin työpaikkaa, sitä sopimusta olisi ollut jäljellä kolme viikkoa, kun taas uudessa paikaas töitä oli neljä kuukautta, siitä huolimatta jouduin tekemään perusteellisen selvityksen, etten vaan olisi suunnitelmallisesti jättäytynyt tulevan työttömyyden varaan "loisimaan"
[quote author="Vierailija" time="11.12.2013 klo 11:26"]
[/quote]
Työhakemusten arkistointia ei voida pitää henkilörekistereinä, koska henkilöllisyyksiä ei oikeasti varmenneta esim. pankkitunnuksin.
[/quote]
Samoin:
Onnea vaan sitten, kun vastaava viranomainen tulee tarkastamaan henkilöreki... ööö ...arkistoimanne työpaikkahakemukset!
[/quote]
Tervetuloa! Työpaikallamme on ihan palkattu juristi, jolla on lain pykälät hallussa. Meidän palveluksessa työskentelee 8050 työntekijää, ja viranomaiset kyllä ovat pitännet huollen, että kaikki menee pykälien mukaan.
[/quote]
[/quote]
Henkilörekisteristä säädetty laki ei erittele sitä, onko henkilöllisyys vahvistettu mitenkään. Tämä koskee niin yrityksiä, rekisteröityjä yhteisöjä kuin kaikkia muitakin jotka pitävät rekisteriä.
Ja pikku pointtina, ne työvoimatoiston kautta hakeneet ovat kyllä joutuneet todistamaan oman henkilöllisyytensä ihan virallisesti. Rekisteri on rekisteri, vaikkakin se olisi koottu vain tyohakemuksista, sama laki koskee!
Listaa haetusta henkilöistä saa tehdä, vaikka sillä excell-taulukolla, mutta työhakuprosessin päätyttyä ne pitää hävittää lain mukaan.
[quote author="Vierailija" time="11.12.2013 klo 09:54"]
[quote author="Vierailija" time="11.12.2013 klo 09:50"]
Ei kannata ilmoittaa työnantajalle, jos on työtön. Ja toisekseen olen minä ainakin kieltäytynyt töistä ja jatkanut työttömänä ongelmitta.
[/quote] Miten sitten toimit, jos et ilmoita olevasi työtön? Valheestahan voi jäädä kiinni.
[/quote]En vaan kerro asiaa. Kerron kaikkea muuta. Saatan heti kertoa olevani osa-aikaopiskelija tai jotakin sellaista niin silloin työttömyysasia ei tule puheeksi siinä muodossa ollenkaan. Pitää itse päättää mitä itsestään kertoo, niin ei työnantaja kaikkea osaa edes kysyä eikä silloin jonkun asian sanomatta jättäminen ole mitään valehtelua.
Toisekseen työttömyysleima on muutenkin niin negatiivinen, että siinäkin tapauksessa välttäisin sen sanomista viimeiseen asti, että olisin houkuttelevampi työnhakijana.
Työttömän on otettava vastaan hänelle tarjottua työtä karenssin uhalla. Karenssi on 60 päivää, tai 30 päivää, jos työsuhde kestäisi alle 2 viikkoa.
Työsopimus voi olla määräaikainen tai toistaiseksi voimassa oleva. Työttömän työnkieltäytymisen kannalta on merkitystä vain sillä, olisiko työsuhde yli vai alle 2 viikkoa kestävä.
Työ voi olla kokoaikainen tai osa-aikainen. Tällä on sen verran merkitystä työstä kieltäytyjälle, että osa-aikaisesta työstä on lupa kieltäytyä lievemmin työmatkaehdoin (osa-aikaisella keskimääräinen työmatkan kesto 2 h/vrk, kokoaikaisella 3h) ja osa-aikaisen palkka voi jäädä niin pieneksi, että se on pätevä syy kieltäytyä työstä (osa-aikaisen palkka + mahdollinen soviteltu päiväraha vähemmän kuin pelkkä työttömyyskorvaus).
Harvempi työnantaja ilmoittelee oma-aloitteisesti te-keskukseen työstäkieltäytyjiä.
On kyllä epämiellyttävää työnhakijaa kohtaan, jos työkkäristä soitetaan, että hakiko paikkaa. Mielestäni maineen mustaamista, varmaan turha odottaa saavansa mitään paikkaa, jos työkkäri levittää epäedullista kuvaa työnantajille.
Mutta vastaus: et saa karenssia, koska menet koulutukseen.
[quote author="Vierailija" time="11.12.2013 klo 11:38"]
[/quote]
kröhöm...arkistoimme vain työpaikkahakemuksia, emme ylläpidä mitään henkilörekisteriä.
[/quote]
[/quote]
Se, että on kyse henkilörekisteristä, ei mitenkään automaattisesti aiheuta, että kyse olisi kielletystä tai moraalisesti paheksuttavasta asiasta. Katsoppa esim. omaa puhelintasi, montako puhelinnumeroa sinulla siellä on, eikä kyseessä ole henkilörekistei, johon olet tallentanut ystäviesi tietoja... tai entä sähköposti, oletko poistanut kaikki sinulle lähetyt viestit, jos et etkö ylläpidä silloin arkistoa...
[quote author="Vierailija" time="11.12.2013 klo 09:43"]
Jaha, taas provoa. Tuli vaan postaukseen pikku virhe. Työttömänä haetaan kokoaikatyötä, määräaikaisuuksia ei lasketa töiksi.
[/quote]
Sinulla meni nyt osa-aikaisuus ja määräaikaisuus sekaisin.
Useat määräaikaiset työsuhteet ovat kokopäivätyötä.
[quote author="Vierailija" time="11.12.2013 klo 11:31"]
Mitä ihmettä!! Miten niin ei lasketa. Sitten minä en ole ollut koskaan työssä 13-vuoden aikana, vaikka melkein koko ajan olen töissä ollutkin.
[/quote]
Älä ole hölmö provoilusi kanssa! Jokainen työtön tietää, että työkkärille työ merkitsee kokoaikatyötä! Työtön hakee kokoaikatöitä. Se, ettei hae tai ota vastaan määräaikaisuuksia, ei merkitse työkkärille mitään.
[/quote]
Kokoaikatyö tarkoittaa sitä, että työ ei ole osa-aikainen, eli työtunteja on päivää kohti tietty määrä. Myös määräaikainen työ voi olla kokoaikainen.
[/quote]
Taas kysyisin lähdettä.
[/quote]
[/quote]
Huoh! Ei vaan siihen, että määräaikainen ja/tai osa-aikainen työ merkitsisi työttömän työnhaussa tuon taivaallista byrokraattisesti. Vain jatkuvalla kokoaikatyöllä on merkitystä.
[/quote]
Tämä ihminen tarvitsee selkeästi ratakiskoa asian tajuamiseen. Katso vaikka kuinka monta sh:n paikkaa on pelkästään määräaikaisella haulla auki. Minä olen se joka alussa kertoi olleensa määräaikaisissa suhteissa 13-vuotta. Tämä osin siksi että olen välillä muuttanut ja käynyt toisen koulun. Mutta maksimissaan olen ollut 3kk työttömänä yhtäkyytiä. Päivääkään en ole ollut karenssilla. Ja vain ehkä kahta työkkärin osoittamaa paikkaa hakenut, jotka ovat olleet kokopäiväisiä, tämän enempiä tarjouksia ei työkkäriltä ole tullut. Itse olen aina hommannut nämä määräaikaiset sopimukset. Ovat ne sitten olleet 3kk-12kk kestäviä, mutta yleensä ne ovat aina poikineet pidempään töitä. Ja ihan täysillä tunneilla.
Eli voin hakea työkkärin tarjoamia kokopäivätöitä, jotka on usein paikattu sille pitkäaikaiselle/määräaikaiselle sijaiselle. Ja samalla voin ihan itse oma toimisesti hakea vaikka niitä määräaikaisiakin suhteita.
[quote author="Vierailija" time="11.12.2013 klo 12:14"]
[/quote]
[/quote]
[/quote]
Taas kysyisin lähdettä.
[/quote]
[/quote]
[/quote]
Tämä ihminen tarvitsee selkeästi ratakiskoa asian tajuamiseen. Katso vaikka kuinka monta sh:n paikkaa on pelkästään määräaikaisella haulla auki. Minä olen se joka alussa kertoi olleensa määräaikaisissa suhteissa 13-vuotta. Tämä osin siksi että olen välillä muuttanut ja käynyt toisen koulun. Mutta maksimissaan olen ollut 3kk työttömänä yhtäkyytiä. Päivääkään en ole ollut karenssilla. Ja vain ehkä kahta työkkärin osoittamaa paikkaa hakenut, jotka ovat olleet kokopäiväisiä, tämän enempiä tarjouksia ei työkkäriltä ole tullut. Itse olen aina hommannut nämä määräaikaiset sopimukset. Ovat ne sitten olleet 3kk-12kk kestäviä, mutta yleensä ne ovat aina poikineet pidempään töitä. Ja ihan täysillä tunneilla.
Eli voin hakea työkkärin tarjoamia kokopäivätöitä, jotka on usein paikattu sille pitkäaikaiselle/määräaikaiselle sijaiselle. Ja samalla voin ihan itse oma toimisesti hakea vaikka niitä määräaikaisiakin suhteita.
[/quote]
Itse sitä rautatiekiskoa tarvitset! Kyse nimenomaan ei ollut työtarjouksista! Minulla on tietty kuva työkkärin työllistämispolitiikasta enkä sitä muuta, ellei ole lakiin/asetuksiin tai edes työkkärin omiin ohjeisiin vetoamista. Käsitykseni on tämä:
- työtarjoukset pitää ottaa vastaan, olivat mitä olivat, toki koulutus ym. pientä
- itse haetaan jatkuvaa kokoaikaista työtä
- ei-jatkuva ja/tai ei-kokoaikainen työ ei työkkäriä kiinnosta tuon taivaallista, paitsi jos se on työtarjous/osoitus
Tässä kai oli kaikki... Jos muistuu muuta, kirjoitan.
[quote author="Vierailija" time="11.12.2013 klo 12:12"]
[quote author="Vierailija" time="11.12.2013 klo 09:43"]
Jaha, taas provoa. Tuli vaan postaukseen pikku virhe. Työttömänä haetaan kokoaikatyötä, määräaikaisuuksia ei lasketa töiksi.
[/quote]
Sinulla meni nyt osa-aikaisuus ja määräaikaisuus sekaisin.
Useat määräaikaiset työsuhteet ovat kokopäivätyötä.
[/quote]
Ei mennyt. Katsopa uudelleen, mitä olen tässä ketjussa kirjoittanut.
[quote author="Vierailija" time="11.12.2013 klo 12:08"]
[quote author="Vierailija" time="11.12.2013 klo 11:38"]
[/quote]
[/quote]
[/quote]
Se, että on kyse henkilörekisteristä, ei mitenkään automaattisesti aiheuta, että kyse olisi kielletystä tai moraalisesti paheksuttavasta asiasta. Katsoppa esim. omaa puhelintasi, montako puhelinnumeroa sinulla siellä on, eikä kyseessä ole henkilörekistei, johon olet tallentanut ystäviesi tietoja... tai entä sähköposti, oletko poistanut kaikki sinulle lähetyt viestit, jos et etkö ylläpidä silloin arkistoa...
[/quote]
Niin. Joskus annetaan lupia ylläpitää rekistereitä. Kysymys on ainakin siitä, että onko niitä potentiaalinen työntekijä -rekisterilupia edes haettu. Minulla on omat epäilykseni... Ja toisekseen firmoja ja yksityishenkilöitä koskevat eri lait.
[quote author="Vierailija" time="11.12.2013 klo 12:32"]
[quote author="Vierailija" time="11.12.2013 klo 12:14"]
[/quote]
[/quote]
[/quote]
Taas kysyisin lähdettä.
[/quote]
[/quote]
[/quote]
[/quote]
Itse sitä rautatiekiskoa tarvitset! Kyse nimenomaan ei ollut työtarjouksista! Minulla on tietty kuva työkkärin työllistämispolitiikasta enkä sitä muuta, ellei ole lakiin/asetuksiin tai edes työkkärin omiin ohjeisiin vetoamista. Käsitykseni on tämä:
- työtarjoukset pitää ottaa vastaan, olivat mitä olivat, toki koulutus ym. pientä
- itse haetaan jatkuvaa kokoaikaista työtä
- ei-jatkuva ja/tai ei-kokoaikainen työ ei työkkäriä kiinnosta tuon taivaallista, paitsi jos se on työtarjous/osoitus
Tässä kai oli kaikki... Jos muistuu muuta, kirjoitan.
[/quote]
Janka janka! Olet niitä ihmisiä jotka puhuu punaisen mustaksi vain siksi koska sinä olet niin päättänyt. Muiden kokemuksilla ei ole merkitystä tuon taivaallista. Joten antaa olla.
[/quote]
[/quote]