Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Työstä kieltäytyminen työttömänä

Vierailija
11.12.2013 |

Jos on saanut TE-toimistolta työtarjouksen ja kieltäytyy tästä työstä, tapaus on selvä: tällöin saa karenssin. Miten asia on siinä tapauksessa, jos on itsenäisesti hakenut jotain paikkaa (siis sellaista jota te-toimisto ei ole millään lailla kehottanut hakemaan) ja kieltäytyykin sitten siitä? Kuvittelisin että työnantajalla ei ole tässä tapauksessa mitään intressiä lähteä ilmoittelemaan te-toimistoon, että hakija sejase muuten kieltäytyi meidän tarjoamasta työstä - vai olenko väärässä?

Mietin tätä siksi että minut on hyväksytty työvoimakoulutukseen, joka on tulevaisuuteni kannalta fiksumpi vaihtoehto kuin eräs hakemani työ. Eli jos minulle nyt tarjottaisiinkin sitä työtä, olenko liemessä?

Onko kenelläkään sellaista kokemusta, että työnantaja olisi ilmoittanut kieltäytymisestä työkkäriin sellaisessa tilanteessa, että hakija on liikkeellä itsenäisesti eikä työkkärin osoittamana?

Ja työhaluttomuudesta ammatikseen huutelevat: pääsemääni koulutukseen meneminen on tilanteessani huomattavasti "työhaluisempi" teko, tulevaisuutta ajatellen, kuin jos ottaisin vastaan sen hakemani lyhyen määräaikaisuuden.

Kommentit (62)

Vierailija
61/62 |
11.12.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ihan yleisenä tietona näistä rekisteriasioista. Entisellä työpaikalla oli joskus aina erilaisia rekistereitä, joten asian kanssa jouduttiin tekemisiin. Joskus asia on yllättävän helppo, esimerkiksi kaikki suomalaisten puhelinnumerot oli helppo saada. Joskus pitäisi olla esmes tietosuojavaltuutetun käsittely, joka voi viedäkin vuosia aikaa, ja lopputulos on usein typerryttävän kielteinen tai niin hankalasti toteutettava, ettei Erkkikään saa asiaa toimimaan. Olen ihan varma, että mikä tahansa työllisyyden kanssa tekemisissä oleva rekisteri on niin "arkaluontoinen", että firmojen ei kyllä kannattaisi sellaisia pitää...

Vierailija
62/62 |
11.12.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="11.12.2013 klo 12:46"]

[quote author="Vierailija" time="11.12.2013 klo 12:32"]

[quote author="Vierailija" time="11.12.2013 klo 12:14"]

[quote author="Vierailija" time="11.12.2013 klo 11:31"]

[quote author="Vierailija" time="11.12.2013 klo 10:51"]

[quote author="Vierailija" time="11.12.2013 klo 10:18"]

[quote author="Vierailija" time="11.12.2013 klo 10:15"]

[quote author="Vierailija" time="11.12.2013 klo 09:55"]

[quote author="Vierailija" time="11.12.2013 klo 09:48"]

Mitä ihmettä!! Miten niin ei lasketa. Sitten minä en ole ollut koskaan työssä 13-vuoden aikana, vaikka melkein koko ajan olen töissä ollutkin.

[/quote]

Älä ole hölmö provoilusi kanssa! Jokainen työtön tietää, että työkkärille työ merkitsee kokoaikatyötä! Työtön hakee kokoaikatöitä. Se, ettei hae tai ota vastaan määräaikaisuuksia, ei merkitse työkkärille mitään.

[/quote]

Kokoaikatyö tarkoittaa sitä, että työ ei ole osa-aikainen, eli työtunteja on päivää kohti tietty määrä. Myös määräaikainen työ voi olla kokoaikainen. 

[/quote]

Taas kysyisin lähdettä.

[/quote]

Lähde siihen, että määräaikainen työ voi olla kokopäivätyötä??? XD

[/quote]

Huoh! Ei vaan siihen, että määräaikainen ja/tai osa-aikainen työ merkitsisi työttömän työnhaussa tuon taivaallista byrokraattisesti. Vain jatkuvalla kokoaikatyöllä on merkitystä.

[/quote]

Tämä ihminen tarvitsee selkeästi ratakiskoa asian tajuamiseen. Katso vaikka kuinka monta sh:n paikkaa on pelkästään määräaikaisella haulla auki. Minä olen se joka alussa kertoi olleensa määräaikaisissa suhteissa 13-vuotta. Tämä osin siksi että olen välillä muuttanut ja käynyt toisen koulun. Mutta maksimissaan olen ollut 3kk työttömänä yhtäkyytiä. Päivääkään en ole ollut karenssilla. Ja vain ehkä kahta työkkärin osoittamaa paikkaa hakenut, jotka ovat olleet kokopäiväisiä, tämän enempiä tarjouksia ei työkkäriltä ole tullut. Itse olen aina hommannut nämä määräaikaiset sopimukset. Ovat ne sitten olleet 3kk-12kk kestäviä, mutta yleensä ne ovat aina poikineet pidempään töitä. Ja ihan täysillä tunneilla.

Eli voin hakea työkkärin tarjoamia kokopäivätöitä, jotka on usein paikattu sille pitkäaikaiselle/määräaikaiselle sijaiselle. Ja samalla voin ihan itse oma toimisesti hakea vaikka niitä määräaikaisiakin suhteita.

[/quote]

Itse sitä rautatiekiskoa tarvitset! Kyse nimenomaan ei ollut työtarjouksista! Minulla on tietty kuva työkkärin työllistämispolitiikasta enkä sitä muuta, ellei ole lakiin/asetuksiin tai edes työkkärin omiin ohjeisiin vetoamista. Käsitykseni on tämä:

- työtarjoukset pitää ottaa vastaan, olivat mitä olivat, toki koulutus ym. pientä

- itse haetaan jatkuvaa kokoaikaista työtä

- ei-jatkuva ja/tai ei-kokoaikainen työ ei työkkäriä kiinnosta tuon taivaallista, paitsi jos se on työtarjous/osoitus

Tässä kai oli kaikki... Jos muistuu muuta, kirjoitan.

[/quote]

Janka janka! Olet niitä ihmisiä jotka puhuu punaisen mustaksi vain siksi koska sinä olet niin päättänyt. Muiden kokemuksilla ei ole merkitystä tuon taivaallista. Joten antaa olla.

[/quote]

Mitä helvettiä! Annoin asialle aika tarkat raamit, en mitään löysää mustasta punaiseen -paskaa. Ja yksittäisillä kokemuksilla ei ole lähtökohtaisesti merkitystä, tämän pitäisi olla muuten itsestään selvää.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Sisältö jatkuu mainoksen alla