Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Meillä on kaksi rottweileria ja pienet lapset -kysyttävää?

Vierailija
10.12.2013 |

Perheessämme on tosiaan kaksi lasta ja kaksi rottweileria. Monilla on ennakkoluuloja tätä rotua kohtaan ja vastailen mielelläni jos jollain on asiallisia kysymyksiä :)

Kommentit (85)

Vierailija
41/85 |
09.04.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Saisko sun sähköpostiosoitetta tms? Meillä pieni 2kk ikäinen rotikan pentu ja mielessä olisi kysymyksiä. Olisi kiva jutella yksityisesti.

Vierailija
42/85 |
11.12.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="11.12.2013 klo 00:28"]

Mitä mieltä on 11? Onko tiedossasi tapauksia, siis näitä ikäviä. Perheenjäsentä tai vierasta purtu? Muuta agressiivisuutta? Mitä?

-12-

[/quote]

Vastasin sulle pitkät pätkät ja sitten kun yritin liittää samaan viestiin seuraavan kysyjän kysymykset niin edellinen teksti katosikin :( Mutta  tosiaan ei ole tiedossa purematapauksia. Ainahan toki jonkun ihmisen serkun kummin kaima on tullut rottweilerin purtavaksi, mutta se mikä todenperäisyys näillä jutuilla sitten on, on toinen asia ;) Purematilastojen kärjessähän roikkuu ainakin niissä tilastoissa mitä minä olen nähnyt, mm. kultainennoutaja, mäyräkoira, collie ja cockerspanieli, mutta toki jos esim. vaikka dobberi, rotikka tai spk puree niin se kyllä laitetaan lööppeihin. Noiden "harmittomien" rotujen puremisista ei uutista tehdä vaikka vahinko olisikin ollut suurta. Tiedän itse henkilökohtaisesti lapsen jonka perheen kultainennoutaja repi irti kokonaan lapsen korvan ja puolet poskesta, jos tekijä olisi ollut vaikka rwt, siitä olisi ollut isot uutiset. Mutta koska rotu oli kultsu, ei ketään kiinnostanut.

Hyvältä kasvattajalta otettu, oikein kasvatettu ja pidetty rottweiler ei ole puremisen suhteen yhtään sen riskimpi rotu kuin mikään muukaan. Tiedän ihmisiä joilla on ollut tätä rotua yli 40 vuotta ja siinä samassa kasvatettu liuta lapsia, ongelmitta. Toki joku yksilö voi olla ominaisuuksiltaan epärodunmukainen, esimerkiksi juuri liian terävä. Sen huomaa koirasta jo nuoresta ja sellaista en pitäisi lapsiperheessä, oli rotu sitten se kultsu tai rtw. Rotumääritelmän mukainen rottweiler on erinomainen perhekoira.

Jos etsii koirapuistokoiraa tai koiraa, joka poikkeuksetta tulee vieraiden koirien kanssa toimeen, ei tämä ole oikea rotu. Harva rtw pitää enää aikuisena vieraista koirista jotka ovat samaa sukupuolta. Ei se arjessa tai elämässä tuota ongelmia, kun hallinta on kunnossa, mutta tietysti tämä asia pitää tiedostaa. Meillä molemmat koirat ovat kuitenkin sosiaalisia, aivan pienten kanssa en päästä leikkimään, mutta muiden kanssa kyllä. Emme käy koirapuistoissa vaan tapaamme koirakavereita muualla.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
43/85 |
11.12.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="11.12.2013 klo 00:43"]

Kuolaako rotikat paljon? Tuleeko niille kylmä kovassa pakkasessa? Pärjäisikö ne täällä meillä ilman villapaitoja (pakkasta oli -34 astetta pari päivää taaksepäin)? Aattelin et niillähän on kuiten lyhyt turkki eikä vissiin alukarvaakaan... Onko teillä pakkasraja ulkoiluun koirille (tassut jäätyy jne.)? Miten koiranne tulee toimeen toisten koirien kanssa? Tykkäisköhän ne meidän sessestä joka on 2v. "uhitteleva" nössöuros. Tahtoo leikkiä kaikkien kanssa ja paimenrotuisena räksyttää kovasti. Jotku koirat ei oikeen tajua sen touhua ja joko hermostuu siihen tai jättää sen ulkopuoliseksi :D

[/quote]

Normaalioloissa rottweilerit eivät kuolaa, toki joku kuolaava yksilö voi löytyä, mutta tyypillistä se ei ole. Toki ne saattavat kuolata jos vaikka odottavat ruokaa tai treenatessa. Meidän koiramme eivät kuolaa ikinä, paitsi jos on vaikka herkkuruoka kupissa pöydällä niitä odottamassa niin silloin saattaa pientä jojoa ilmestyä suupieleen.

Kyllä rottweilereilla on kunnon aluskarva ja oikeaoppinen turkki on hyvin lämmin ja paksukin. Turkki ei saa olla kuten esim. dobberilla, se on iso virhe. Aluskarva on tiheä ja päällikarva selkeästi pitempi kuin dobberilla, karheampi ja paksu. Huonoturkkisia rotikoita kyllä valitettavasti löytyy ja sellaista voi joutua pukemaan enemmän. Omilla koirillani on hyvät turkit eikä niitä joudu pukemaan elleivät esim. treeneissä joudu odottelemaan kylmässä autossa pitkiä aikoja, niillä on BackOnTrack-manttelit sitä varten. Tossuja en ole pukenut koskaan, jos pakkasta alkaa olla reilusti päälle 20, ei silloin enää lenkkeillä, koska en itsekään halua. Jos itse tarkenen lenkkeillä niin koiratkin tarkenee vaatteitta.

Noin kovissa lukemissa tuskin mitään lenkkejä enää ihmisetkään tekee. Mutta jos tekee niin varmaan mikä tahansa rotu, arktisia pystykorvia lukuunottamatta,  tarvitsisi jo tossut ja ehkä takin, päälle 30 on jo niin kylmä lämpötila.

Edellisessä viestissä jo vastasinkin tähän sosiaalisuuskysymykseen. Omat koiramme kyllä varmasti leikkisivät sinun koirasi kanssa ongelmitta, kaikista rotikoista en tietenkään voi sanoa samaa. Paimenilla ja molosseilla on hiukan erilaiset leikkityylit monesti, vaikka muuta skismaa ei koirien välillä olisikaan.

Tältä sivuilta ja sieltä löytyvistä linkeistä voi opiskella lisää rottweilerin luonteesta

http://www.rottweiler.fi/sivu.php?s=luonne  Rotumääritelmähän kertoo mikä on rottweilerin luonteen ihanne ja mitä sen pitäisi olla. Kaikki eivät sitä täytä, mutta kasvattajan tavoite tulisi olla kasvattaa rotumääritelmään istuvia koiria niin ulkoisesti, luonteen kuin käyttöominaisuuksienkin tasolla.

Vierailija
44/85 |
11.12.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="10.12.2013 klo 20:54"]

Meillä oli lapsuudessa 3 rottweileria. Puolustivat minua muutamaankin kertaan juopolta isältäni. Olivat jossain vaiheessa ainoat ystäväni, koska muutimme usein. Hyviä muistoja siis siitä rodusta.

[/quote]

Täytyy tähän lisätä vielä, että näistä rottweilereista oli ihan oikeasti hyötyä, kun delirium tremens -isäni yritti hyökätä päällemme. Näin kävi muutamaankin kertaan, eivät koirat häntä raadelleet, mutta pitivät erossa ja kaatoivat maahankin kerran. Toisekseen koirista oli todellista iloa epävakaassa ja ns huonossa perheessä kasvaville lapsille. En kyllä itse ottaisi koiria, joista pelkästään lapset huolehtisivat. Mutta tämä oli 80-luvun alkupuolta.

Vierailija
45/85 |
11.12.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tää on aina tätä samaa. Hirvikoirat jalostetaan ajamaan hirveä ja kehuuko niiden omistajat netissä että takaan, että meidän rekku ei ikinä ajaisi hirveä metriäkään. Ei kehu. Mutta näitten taistelemaan, tappamaan ja suojelemaan (lue oma-aloitteisesti hyökkäämään uhaksi koetun kimppuun) jalostettujen rotujen omistajat on niin, niin varmoja ettei niiden koirat koskaan tee mitään sellaista mitä varten ne on erikseen aikaanaan jalostettu. Olen palstaillut täällä kohta kymmenen vuotta ja sinä aikana on tullut vastaan muutama tällaisen rodun omistaja jotka oikeasti ymmärtää koiransa perimmäisen tarkoituksen ja siitä kumpuavat rajoitukset. Ap ei kuulu näihin, ja jos mun lapset haluaisivat ystävystyä ap:n lasten kanssa koettaisin ohjata heitä hankkimaan muita kavereita jos mahdollista tai sitten lapset leikkis meillä.

Takavuosina joku näistä roduista hyökkäsi lapsen kimppuun ja lehdessä oli puolen aukeaman juttu paikallisesta miehestä joka halusi varoittaa juuri joko rotikan tai dobberin omistajia, muistaakseni oli rotikka mutta voin olla väärässä. Koira ei ollut ikinä osoittanut mitään aggressiivisuuden merkkejä mutta silti miehen istuessa kaikessa rauhassa sohvalla koira hyökkäsi yhtäkkiä päähän kiinni. Onneksi paikalla oli vaimo joka auttoi irti, ties mitä muuten olisi tapahtunut.

Vierailija
46/85 |
11.12.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="11.12.2013 klo 08:29"]

Tää on aina tätä samaa. Hirvikoirat jalostetaan ajamaan hirveä ja kehuuko niiden omistajat netissä että takaan, että meidän rekku ei ikinä ajaisi hirveä metriäkään. Ei kehu. Mutta näitten taistelemaan, tappamaan ja suojelemaan (lue oma-aloitteisesti hyökkäämään uhaksi koetun kimppuun) jalostettujen rotujen omistajat on niin, niin varmoja ettei niiden koirat koskaan tee mitään sellaista mitä varten ne on erikseen aikaanaan jalostettu. Olen palstaillut täällä kohta kymmenen vuotta ja sinä aikana on tullut vastaan muutama tällaisen rodun omistaja jotka oikeasti ymmärtää koiransa perimmäisen tarkoituksen ja siitä kumpuavat rajoitukset. Ap ei kuulu näihin, ja jos mun lapset haluaisivat ystävystyä ap:n lasten kanssa koettaisin ohjata heitä hankkimaan muita kavereita jos mahdollista tai sitten lapset leikkis meillä.

Takavuosina joku näistä roduista hyökkäsi lapsen kimppuun ja lehdessä oli puolen aukeaman juttu paikallisesta miehestä joka halusi varoittaa juuri joko rotikan tai dobberin omistajia, muistaakseni oli rotikka mutta voin olla väärässä. Koira ei ollut ikinä osoittanut mitään aggressiivisuuden merkkejä mutta silti miehen istuessa kaikessa rauhassa sohvalla koira hyökkäsi yhtäkkiä päähän kiinni. Onneksi paikalla oli vaimo joka auttoi irti, ties mitä muuten olisi tapahtunut.

[/quote]

Samaa mieltä. Minäkin ihmettelen, että tällaiseen toimiintaan jalostettu koira ei sitten saisi toimia niin. Sama kuin ostaisi urheiluauton, mutta rajoitetaan huippunopeus 50 km/h, itsetehostusta vai??

Vierailija
47/85 |
11.12.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Arvoisa asiantuntija nro 29 (ja 30 -sama henkilö?). Rottweileria ei ole jalostettu tappamaan tai taistelemaan. Tätä rotua ei ole missään vaiheessa jalostettu taistelukoiraksi, vaan se on ollut apuna karjan kuljetuksessa ja suojelemisessa ja näistä koirista polveutuu nykyisetkin rottweilerit. Rottweilerin ei kuulu olla mikään nopeasti reagoiva tykki, joka tappaa kaiken kodissa ja puutarhassa, vaan avoin, vakaa ja luotettava koira, jolla on hermot rautaa. Tällaisen koiran puruherkkyys ei ole matala.

Voitko kertoa minulle, että miten en ymmärrä rotuni rajoituksia, kuulisin erittäin mielelläni? Olen aika varma, että tunnen moninkertaisesti enemmän rottweilereita kuin sinä ja olen myös perehtynyt niiden historiaan sekä siihen mitä tämä rotu on tänä päivänä. Minähän olen jo kertonut, ettei meillä ole koirat ja lapset valvomatta keskenään ja vieraiden tulleen ne ovat portin takana toisessa huoneessa. Mielelläni saisin opastusta noinkin pätevän kuuloiselta henkilöltä, voin kenties jakaa sinulta saamaani informaatiota Rottweileryhdistyksen järjestämissä koulutuksissa :)

Vierailija
48/85 |
11.12.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="11.12.2013 klo 09:04"]

Arvoisa asiantuntija nro 29 (ja 30 -sama henkilö?). Rottweileria ei ole jalostettu tappamaan tai taistelemaan. Tätä rotua ei ole missään vaiheessa jalostettu taistelukoiraksi, vaan se on ollut apuna karjan kuljetuksessa ja suojelemisessa ja näistä koirista polveutuu nykyisetkin rottweilerit. Rottweilerin ei kuulu olla mikään nopeasti reagoiva tykki, joka tappaa kaiken kodissa ja puutarhassa, vaan avoin, vakaa ja luotettava koira, jolla on hermot rautaa. Tällaisen koiran puruherkkyys ei ole matala.

Voitko kertoa minulle, että miten en ymmärrä rotuni rajoituksia, kuulisin erittäin mielelläni? Olen aika varma, että tunnen moninkertaisesti enemmän rottweilereita kuin sinä ja olen myös perehtynyt niiden historiaan sekä siihen mitä tämä rotu on tänä päivänä. Minähän olen jo kertonut, ettei meillä ole koirat ja lapset valvomatta keskenään ja vieraiden tulleen ne ovat portin takana toisessa huoneessa. Mielelläni saisin opastusta noinkin pätevän kuuloiselta henkilöltä, voin kenties jakaa sinulta saamaani informaatiota Rottweileryhdistyksen järjestämissä koulutuksissa :)

[/quote]

Aivan sama sinun märinäsi. Jos rottweiler olisi rauhallinen puudeli, pienikokoinen ja hellanluttu niin mm. poliisit ei käyttäisi sitä. Koira on iso ja voimakas ja siksi aiheuttaa paljon tuhoa raivostuessaan.

Onko kaikki rottweilereista kerrotut lehtijutut tuulesta temmattuja? Ei ole. Olen itse tekemesissä poliisi-organisaatioiden kanssa silloin tällöin (en rikollinen :D) ja näen noita koiria; ne eivät ole mitään leikkikaluja.

Itsetehostukseen hankintaan ylimitoitettu elukka.

Vierailija
49/85 |
11.12.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Oletko Strictly Style?

Vierailija
50/85 |
11.12.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tuijottaako ne koirat lapsia?

Vierailija
51/85 |
11.12.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ok, ajattelinkin, että asiantuntijuutesi on tätä tasoa. Jätän sinut provoilemaan aivan rauhassa, kun et edes kysymyksiini osannut vastata. Mutta en sitä odottanutkaan. Ja kun mainitsit, että näet rottweilereita poliisien käsissä niin tiesin, että olet pelkkä provo, Suomen Poliisi nimittäin käyttää lähes tulkoon ainoastaan malinoiseja ja saksanpaimenkoiria, huumekoirina labradorinnoutajia ja engl.springereitä :)

Vierailija
52/85 |
11.12.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="11.12.2013 klo 09:04"]

Voitko kertoa minulle, että miten en ymmärrä rotuni rajoituksia, kuulisin erittäin mielelläni?

[/quote]

No se tihkuu joka sanasta. Kirjoitat että tämä rotu ei ole koiraa kummempi, siinä menee heti uskottavuus nollille saman tien. Rodun historiasta puhuessasi mainitset kyllä karjan suojelemisen, mutta ymmärrätkö oikeasti mitä se tarkoittaa? Se tarkoittaa sitä että koira oma-aloitteisesti hyökkää tarvittaessa ihmisen kimppuun. Ja koiria käytettiin myös kulkevien teurastajien rahojen suojelijoina, niin että kukkaro kiinnitettiin koiran kaulapantaan. Siinä hommassa varmaan pärjää vaaraton pikku puudeli? Ohitat rodun aiheuttamat ongelmat olan kohautuksella ja kuvittelet että kaikki on vaan susta kiinni. Noh, toivottavasti ei tarvi oppia kantapään kautta. Mun käsitys näistä munanjatkekoirista muovautui siinä kun vuosia luin brittilehdistöä, isossa populaatiossa näitä surullisia tarinoita tuli vastaan koko ajan. Mieleen jäi raskaana oleva nainen joka oli mukana pitbullien vaarattomuutta rummuttavassa yhdistyksessä, koirat oli kasvatettu pennusta pitäen itse ja naapurien mukaan ne olivat hyvin hallinnassa eikä niistä ollut koskaan mitään häiriötä. Yksi kaunis päivä nainen vain löytyi keittiöstään raadeltuna. Vanhalla papalla oli rottweiler joka miehen ystävien mukaan oli ystävällinen elukka, yksi päivä pappa sai sydänkohtauksen kadulla ja siitä hämmentynyt koira raateli omistajansa kuoliaaksi siihen paikkaan. Äiti tuli kotiin, jätti vauvan turvaistuimeen eteiseen siksi aikaa kun vei ruokakassit keittiöön, takaisin tulleessaan oli lapseton.

Vierailija
53/85 |
11.12.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="11.12.2013 klo 09:43"]

Ok, ajattelinkin, että asiantuntijuutesi on tätä tasoa. Jätän sinut provoilemaan aivan rauhassa, kun et edes kysymyksiini osannut vastata. Mutta en sitä odottanutkaan. Ja kun mainitsit, että näet rottweilereita poliisien käsissä niin tiesin, että olet pelkkä provo, Suomen Poliisi nimittäin käyttää lähes tulkoon ainoastaan malinoiseja ja saksanpaimenkoiria, huumekoirina labradorinnoutajia ja engl.springereitä :)

[/quote]

Tässä on nyt kaksi ihmistä, vastasit väärälle kommentoijalle.

Vierailija
54/85 |
11.12.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="11.12.2013 klo 09:39"]

Tuijottaako ne koirat lapsia?

[/quote]

Outo kysymys, en ymmärrä mitä tällä haetaan takaa. Eivät tuijota, joskus saattavat normaalisti katsoa, onhan niillä silmät päässä :)

Vierailija
55/85 |
11.12.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="11.12.2013 klo 09:45"]

[/quote]

Tässä on nyt kaksi ihmistä, vastasit väärälle kommentoijalle.

[/quote]  

vastasin sille, joka kommentissaan otti esille, kuinka hän tapaa poliisi-organisaatioissa rottweilereita. Pisti naurattamaan :)

Vierailija
56/85 |
11.12.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

[/quote]

Suomen poliisi käyttää myös rottweilereita. Ai jaa, sinun asiantuntemuksesi olikin tätä tasoa.

Vierailija
57/85 |
11.12.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Hauska, että kävit googlettamassa :) Miksi rottweiler olisi koiraa kummempi? Ymmärrätkö sinä, että minun kokemukseni tästä rodusta perustuu oikeasti _kokemukseen_, ei siihen, mitä joku tutun tuttu on kertonut (eikä edes ollut varma rodusta) tai lehtijuttuihin. Näen viikottain noin 20 rottweileria, käyn vuosittain 3-4 leirillä joihin osallistuu keskimäärin 30-50 rottweileria jne. Tietoni tästä rodusta ei perustu muuhun kuin omaan kokemukseen ja hyvin kokeneilta rodun harrastajilta saatuun tietoon. Matkustan joka vuosi Saksaan rodun erikoisnäyttelyyn ja tunnen myös paljon kasvattajia ja harrastajia rodun alkuperämaasta. Tottakai minä ymmärrän, että ihminen jolla ei ole rodusta kunnollista kokemusta, tai se "tieto" perustuu lehtijuttuihin, voi kokea että tämä rotu on jotenkin poikkeuksellisen vaarallinen. Oma kokemukseni on täysin päinvastainen.

Aina on ollut ja aina tulee olemaan koiria jotka puree. Aina tulee olemaan ihmisiä jotka eivät ymmärrä koiran antamia signaaleja siitä, että sillä on epämukava olo. Hyvin harvoin koira puree täysin varoituksetta, ihminen vain ei ole ymmärtänyt koiran eleitä.

Sinun tai kenenkään muun ei tietenkään tarvitse pitää tästä rodusta. Voin aivan rauhassa pitää näitä vaarallisina tykkeinä ja elää omissa peloissasi ja kuvitelmissasi ja kauhistella minkä ehdit. Mutta älä kuvittele, että se olisi edes osa totuudesta. Rottweilereita rekisteröidään Suomessa vuosittain satoja, plus kaikki ne rekisteröimättömät "rotikat". On päivänselvä että tähän joukkoon mahtuu myös niitä koteja ja omistajia, joilla ei pitäisi olla yhden ainoaa koiraa. Mutta oikeissa käsissä, kun rtw saa tehdä työtä ja se koulutetaan, ei se todellakaan ole koiraa kummempi vaan aivan erinomainen perhekoira. 

Vierailija
58/85 |
11.12.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Suomen Poliisin käyttämät rottweilerit ovat laskettavissa yhden käden sormilla, ja tämä on fakta. Suomen poliisin sivuilla ja polisiikoirien sivuilla ei edes mainita tätä rotua.

Vierailija
59/85 |
11.12.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="11.12.2013 klo 09:57"]

Suomen Poliisin käyttämät rottweilerit ovat laskettavissa yhden käden sormilla, ja tämä on fakta. Suomen poliisin sivuilla ja polisiikoirien sivuilla ei edes mainita tätä rotua.

[/quote]

Tiedän sen, mutta minä olen sellaisia 2 kpl livenä nähnyt. Ja arvaapa muuten missä asun, siellä sen rodun alkuperämaassa, luen ja kirjoitan saksaa ja luen myös paikallisia lehtiä mm. rottweileristä on silloin tällöin uutisia ja varsinkin täällä koirat kulkee selkeästi vapaammin kuin Suomessa niin myös sattuu ja tapahtuu.

Toistan vielä: itsetehostukseen täysin ylimitoitettu elukka.

Vierailija
60/85 |
11.12.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="11.12.2013 klo 09:56"]

Aina tulee olemaan ihmisiä jotka eivät ymmärrä koiran antamia signaaleja siitä, että sillä on epämukava olo. Hyvin harvoin koira puree täysin varoituksetta, ihminen vain ei ole ymmärtänyt koiran eleitä.

[/quote]

Kyllä, ja nimenomaan munanjatkekoirien eleitä ei ymmärretä, koska ne on jalostettu eleettömiksi, vaanimaan, olemaan antamatta hyökkäyksen kohteelle minkäänlaista varoitusta ja sitten käymään päälle räjähtävällä voimalla. Mieti nyt vaikka vartiokoiraa joka räksyttäen tallustelee ympäri vartioitavaa kohdetta ja istuskelee keskelle pihaa nuolemaan muniaan. Miten helppo sellanen on tehdä vaarattomaksi. Vs. koira joka vaanii täysin hiljaa ja ääneti ja ilmeetömänä ja saa rosvon kanssa yllätyshyökkäyksen edun.

Ja ap:n kaltaiset naivit sitten kuvittelee että näitten rotujen reagoimattomuus ja ilmeettömyys on kiltteyttä ja rauhallisuutta, kunnes eräänä kauniina päivänä jonkun pää on leukojen välissä.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kolme seitsemän kuusi