Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Suomalainen syö vuodessa 27 kg juustoa

Vierailija
16.06.2026 |

Rupesin oikein miettimään tuota määrää. Leivän päälle menee osa, osa menee salaattijuustoihin, sitten tietysti juustotarjottimet ja kaikki ruokalajit, joihin tulee juustoa.

Meidän kolmihenkinen perhe syö 350g juuston viikossa pelkästään leivänpäällisinä. Pelkästään puolisen kiloa kuukaudessa juustoa per nenä.

Kommentit (16)

Vierailija
1/16 |
16.06.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Siltä tosiaan näyttää.

Vierailija
2/16 |
16.06.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Entäs jälkiruokajuistot, kuten Lapin leipäjuusto lakkahillolla tai koskenlaskija kasvissosekeitoissa..

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/16 |
16.06.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meillä vain yksi perheenjäsen syö juustoa leivällä. Sekin tapahtuu vain viikonloppuaamuisin. 

Meillä juustoa kuluu korkeintaan kilo vuodessa. Itse olen vegaani. 

Vierailija
4/16 |
16.06.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Pitsaperjantai, lasagne, tortillapellit, juustomunakkaat jne.

Vierailija
5/16 |
16.06.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Itsellä menee alle kymmenen kiloa.

Vierailija
6/16 |
16.06.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Lähde?

Vierailija
7/16 |
16.06.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

En ainakaan minä. 300 grammainen juustopala riittää lähes kuukaudeksi. Sen mukaan minulla menee noin 4,5 kiloa.

Vierailija
8/16 |
16.06.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Itsellä menee alle kymmenen kiloa.

Laskeppas nyt mukaan lounasbuffat ja kaikki kylässä syömäsi raikkaat voikkuleivät. Sitten pitää laskea kaikki juustoraasteet leipomiisi suolaisiin piirakoihin.

Vierailija
9/16 |
16.06.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Onko se hyvä vai huono asia? Jostain pitää saada proteiinia ja kaikille ei vegaanius sovi terveydellisistä syistä.

Vierailija
10/16 |
16.06.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Moni unohtaa kreikkalaisen juuston kreikkalaisessa salaatissa tai parmesaanilastut moniin ruokiin.

Juustoa menee myös kermassa haudutettujen liharullien sisään.

Vierailija
11/16 |
16.06.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

En oikein ymmärrä tätä suomalaisten intoa kuorruttaa kaikki juustolla ja toki loraus kermaa sekaan. Kukaan ei enää tee edes normaaleja kakkuja, vaan kaikki on juustokakkuja tai tuorejuustotäytteellä. 

Niin, olen itsekin suomalainen, mutta en kuulu tuohon joukkoon. 

Vierailija
12/16 |
16.06.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Sikanahan tuota menee.

Vierailija
13/16 |
16.06.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Joo kyllä se itselläkin vähän sellainen pahe on. Rakastan juustoa. Juustoa leivälle, juustoa salaattiin, juustoa pastan päälle, juustoa risottoon, juustoa pizzaan tai lasagneen, juustokakkua. Joskus mietin, että kun sekin on huonoa tyydyttynyttä rasvaa, ja suvussa on sydäntautiperimää, olisi hyvä vähentää juuston syömistä. Mutta ei tule vähennettyä.

Vierailija
14/16 |
16.06.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Onko se hyvä vai huono asia? Jostain pitää saada proteiinia ja kaikille ei vegaanius sovi terveydellisistä syistä.

Monelle se ei hyväkään ole, kovin runsaasti käytettynä. Kaloritiheää, eli jos ei kuluta liikunnalla paljon, se voi lihottaa. Sitten Suomessa on myös paljon geeniperimää, joka tekee kovat rasvat erityisen haitalliseksi sydämelle ja verisuonille, ja juusto on puhdasta kovaa tyydyttynyttä rasvaa. 

Vierailija
15/16 |
16.06.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

En oikein ymmärrä tätä suomalaisten intoa kuorruttaa kaikki juustolla ja toki loraus kermaa sekaan. Kukaan ei enää tee edes normaaleja kakkuja, vaan kaikki on juustokakkuja tai tuorejuustotäytteellä. 

Niin, olen itsekin suomalainen, mutta en kuulu tuohon joukkoon. 

Voileipäkakutkin sisältää juustoa. Melkein kaikessa kahviloiden höttösissä on juustoa.

Vierailija
16/16 |
16.06.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mä diggaa juustosta tosi paljon. Parhaimmillaan mulla on mennyt lähes kilo juustoa päivässä, mutta kuten sanoin pidän erittäin paljon juustosta. Vuoden aikana on siis saattanut mennä mulla n. 350 kiloa juustoa.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kuusi yksi kaksi