Miksi mies käy äitiysneuvolassa?
Ultraäänikäynnit ymmärrän. Mutta miksi muuten? Mitä isä siellä oppii sellaista, mistä muuten jäisi tietämättömäksi? Käynnin kuittaa illalla kotona "kaikki ok"-kommentilla 99% tapauksessa.
Kommentit (69)
[quote author="Vierailija" time="09.12.2013 klo 14:10"]
[quote author="Vierailija" time="09.12.2013 klo 14:07"]
[quote author="Vierailija" time="09.12.2013 klo 14:03"]
Äitiysneuvolan tehtävänä on edistää raskaana olevan naisen, sikiön ja vastasyntyneen lapsen ja koko lasta odottavan perheen terveyttä ja hyvinvointia. Tavoitteena on raskaudenaikaisten häiriöiden ehkäisy, häiriöiden varhainen toteaminen ja sujuva hoitoon ohjaaminen. Neuvolan tuki suunnataan koko perheelle. Näin voidaan tukea raskaana olevaa naista ja hänen puolisoaan valmistautumaan vanhemmuuteen ja lapsen tuomiin muutoksiin perheessä. Neuvolan tehtävänä on tukea perheen voimavaroja, lapsen ja vanhemman välistä varhaista vuorovaikutusta sekä äidin voimavaroja imettää. Huomiota kiinnitetään koko perheen elintapoihin, parisuhteeseen ja molempien puolisoiden rooliin ja vastuuseen vanhempina.
[/quote]
Aika mielenkiintoista tekstiä... esim. meidän neuvolassa ei ole ikinä puhuttu puolta sanaa imettämiseen valmistautumisesta, jälkisupistuksista tai vastaavista, keskityttiin vain välttämättömiin mittauksiin ja testeihin. Meillä oli kaikki kunnossa lähtöjään, esim. kukaan ei tupakoinut tai juonut, eikä raskaudessa ollut ongelmia. Olisko ne varanneet tunnin sessiot, jos jotain olis ollut tai isä olis ollut kyselevää sorttia?
[/quote]
Synnytysvalmennuskessa käytiin noita imetys- ja muita asioita lävitse.
[/quote]
Meillä oli yksi kerta synnytysvalmennusta esikoisen ollessa tuloillaan ja muutoin ei sitäkään, eikä sielläkään puhuttu mitään esim. imetysongelmista.
Miksi tästäkin asiasta pitää ilkeillä?? Sen kai pitäisi olla jokaisen parin henkilökohtainen asia, haluaako mies tulla mukaan vai ei. Varsinkin ensimmäisen lapsen kohdalla moni mies haluaa tulla mukaan, koska asia on molemmille uusi. Seuraavilla kerroilla, voi sekä äidille, että isälle olla sen verran tutumpi asia, että riittää pelkät mittaukset ja valmistuminen siitä, että kaikki on ok. Olen kymmenen vuotta ollut terveydenhoitajana neuvolassa ja mukaan mahtuu kaikenlaista. Isät ovat aina tervetulleita, jos kokevat sen itselleen, vauvalleen tai tulevalle äidille hyödyksi. Mukanaolosta tai pois jäämisestä ei voi vetää mitään johtopäätöksiä siitä, millainen mies isänä on tai millainen parisuhde tulevilla vanhemmilla on. Lapsen kasvatus nyky- yhteiskunnassa tasapainoiseksi ja vastuulliseksi aikuiseksi on sen verran haastavaa, että toivoisin ihmisten kannustavan toisia vanhemmuudessa, eikä aina etsittäisi negatiivisia puolia.
Terveisin : terveydenhoitaja
[quote author="Vierailija" time="09.12.2013 klo 14:11"]
[quote author="Vierailija" time="09.12.2013 klo 14:09"]
[quote author="Vierailija" time="09.12.2013 klo 14:02"]
Meillä neuvolassa puhutaan myös siitä, miltä odotus tuntuu ja miten esim. synnytyksestä ajattelee. Ei noita voi oikein mistään esitteistä lukea.
[/quote]
Onhan noista kirjoitettu vaikka kuinka ja kyllä me ainakin ihan keskenämme niistä juteltiin....
[/quote]
No siitä, miltä musta asiat tuntuu, ei ole tietääkseni kirjoitettu mitään. Jos olet sitä mieltä, että kolmas ihminen, joka on asian ammattilainen, ei osaa tuoda mitään uutta keskusteluun, niin sitten neuvolalla ei varmaan olekaan mitään virkaa. Pissanhan voi testata itse ja hemoglobiinin mittauttaa ihan sh-vast.otolla.
[/quote]
Jos neuvolantädillä ei itsellään ole ollut lapsia niin samat jutut hän osaa kertoa kuin mitä muutkin on kirjoista lukeneet ja toisilta äideiltä kuullut... no, hän on tietty tavannut odottavia äitejä enemmän, ainakin jos on ollut duunissa jo pidempään.
Meillä neuvolassa puhutaan myös siitä, miltä odotus tuntuu ja miten esim. synnytyksestä ajattelee. Ei noita voi oikein mistään esitteistä lukea.
[/quote]
Onhan noista kirjoitettu vaikka kuinka ja kyllä me ainakin ihan keskenämme niistä juteltiin....
[/quote]
No siitä, miltä musta asiat tuntuu, ei ole tietääkseni kirjoitettu mitään. Jos olet sitä mieltä, että kolmas ihminen, joka on asian ammattilainen, ei osaa tuoda mitään uutta keskusteluun, niin sitten neuvolalla ei varmaan olekaan mitään virkaa. Pissanhan voi testata itse ja hemoglobiinin mittauttaa ihan sh-vast.otolla.
[/quote]
Voiskin tehdä ite mittaukset ja laittaa ne vaikka netin kautta tiedoksi, sehän olis kätevää!
En tiedä. Mun mies kävi yhdessä ultrassa kun halusi nähdä vauvan, muihin neuvoloihin ei käynyt edes mielessäkään että miehen sinne pitäisi mukaan tulla. Ja ihan on innolla raskaudessa mukana ja pohtii vauvajuttuja.
[quote author="Vierailija" time="09.12.2013 klo 14:21"]
[/quote]
[/quote]
[/quote]
Jos neuvolantädillä ei itsellään ole ollut lapsia niin samat jutut hän osaa kertoa kuin mitä muutkin on kirjoista lukeneet ja toisilta äideiltä kuullut... no, hän on tietty tavannut odottavia äitejä enemmän, ainakin jos on ollut duunissa jo pidempään.
[/quote]
Mun neuvolantäti on terveydenhoitaja ja kätilö, ja hän on ollut tuossa työssä lähes 20 vuotta. Lisäksi hän on erittäin mukava ja herkkävaistoinen ihminen.
Mä en nyt sanoisi, että terveydenhoitajan asiantuntijuus on pelkästään sitä, mitä kirjoista luetaan. Eräs ystäväni on lastenneuvolan th ja hänellä on tosi paljon erilaisia koulutuksia, jossa käydään läpi myös esim. raskauteen ja synnytykseen ja sen jälkihoitoon liittyviä juttuja.
Aika jännä, että ainakin palstalla miehet on järjestään äärettömän kiinnostuneita raskaudesta ja sikiöstä ja lapsesta ja miltä se kaikki tuntuu ja sen näyttämisestä viranomaiselle = terkkarille, mutta ei kuitenkaan perheen perustamisesta sen vertaa että menisi naimisiin lapsensa äidin kanssa...
[quote author="Vierailija" time="09.12.2013 klo 14:22"]
[/quote]
[/quote]
[/quote]
Voiskin tehdä ite mittaukset ja laittaa ne vaikka netin kautta tiedoksi, sehän olis kätevää!
[/quote]
Siis neuvolassa käyminenhän ei ole mitenkään pakollista, jos sitä mietit. Haluat varmaan sen rskaustodistuksen, mutta muuten sun ei tarvitse siellä käydä. Pissasticksejä saa apteekista ja hemoblobiinia ja verenpainetta voit käydä mittauttamassa ihan sairaanhoitajan vastaanotolla, tai jopa kotona, jos ostat laitteet. Ei sun tarvitsis edes lähettää mitään tietoja neuvolaan, sen kun itse kirjoitat ne ylös.
[quote author="Vierailija" time="09.12.2013 klo 14:24"]
Aika jännä, että ainakin palstalla miehet on järjestään äärettömän kiinnostuneita raskaudesta ja sikiöstä ja lapsesta ja miltä se kaikki tuntuu ja sen näyttämisestä viranomaiselle = terkkarille, mutta ei kuitenkaan perheen perustamisesta sen vertaa että menisi naimisiin lapsensa äidin kanssa...
[/quote]
Eli sä olet nyt tämän ketjun perusteella päätellyt, että
1) ketjuun osallistuneet naiset eivät ole naimisissa puolisoidensa kanssa
2) kaikki haluaa naimisiin
3) naimisiinmeno on korkein rakkaudenosoitus.
Mielenkiintoista! Kerro mulle, mistä sä nämä asiat päättelet? Osaatko siis esim. kertoa minun siviilisäätyni tai jotain muuta puolisostani tai suhteestamme?
[quote author="Vierailija" time="09.12.2013 klo 13:27"]
Ultraäänikäynnit ymmärrän. Mutta miksi muuten? Mitä isä siellä oppii sellaista, mistä muuten jäisi tietämättömäksi? Käynnin kuittaa illalla kotona "kaikki ok"-kommentilla 99% tapauksessa.
[/quote]
Jospa se mies vaikka haluaa olla mukana raskaudessa,siihen kuuluu myös neuvolakäynnit.
[quote author="Vierailija" time="09.12.2013 klo 14:22"]
[/quote]
[/quote]
[/quote]
[/quote]
Joo. Lakkautetaan koko neuvola.
Pakkohan neuvolassa ei ole käydä. Monilla raskausaika sujuu hyvin, ja he kokevat etteivät he tarvitse neuvolasta juuri kuin varmistuksen sille. Joukkoon mahtuu kuitenkin myös sellaisia paljon, joille säännölliset mittaukset ja tutkimukset nostavat esiin sen, että kaikki ei ole hyvin. Silloin onneksi elämme valtiossa, jossa saa usein avun ja raskaus päättyy onnellisesti terveen lapsen syntymään. On myös paljon ihmisiä, tulevia isejä ja äitejä, jotka haluavat keskustella ja saada tukea uuteen elämäntilanteeseen. Ja silloin toivon, että vastassa on viisas terveydenhuollon ammattilainen, joka pystyy käyttämään koulutustaan, näkemystään ja kokemustaan tukemaan oikealla lailla siinä tilanteessa. Tiedän itsekin jo omista ja läheisten kokemuksesta, että näin ei aina ole. Omassa työssäni kunnioitan tulevia vanhempia ihmisinä, jotka itse pystyvät tietämään kuinka paljon he haluavat keskustella kanssani eri asioista. Kunnioittava ja tasa-arvoinen suhtautuminen ihmisiin on luottamuksellisen asiakassuhteen perusta. Neuvolassa, missä työskentelen, suhde jatkuu lapsen synnyttyä, lapsen neuvolakäyntien muodossa. Olen pahoillani, jos joillain on huonoja kokemuksia neuvolasta. Haluaisin, että omalle vastaanotolleni tulevat äidit ja isät kokisivat, että teemme yhteistyötä varmistaaksemme lapselle mahdollisimman turvatun kasvun.
T: TH
Meillä mies on itse tahtonut tulla mukaan, niin lapsen kuin minun itseni takia. Mies tietää että inhoan kaikenmaailman tutkimuksia, lääkäriin ei ole saanut kertaakaan minua lähtemään koko seurustelu aikana ennen raskautta koska niin kova kammo. Ja kun ekalla neuvolalääkärikäynnillä oltiin, mies piteli kädestä sisätutkimuksen ajan kun minua ahdisti. Kolmas syy miksi mies tuli mukaan oli yksinkertaisesti pahoinvointiin jonka takia minulle ei luovutettu auton avaimia.
Ps. Mies on käynyt kaikki vitamiinit ja raudat minulle ostamassa koska itse en olisi niitä ostanut ;)
[quote author="Vierailija" time="09.12.2013 klo 14:28"]
[quote author="Vierailija" time="09.12.2013 klo 14:24"]
[/quote]
Eli sä olet nyt tämän ketjun perusteella päätellyt, että
1) ketjuun osallistuneet naiset eivät ole naimisissa puolisoidensa kanssa
2) kaikki haluaa naimisiin
3) naimisiinmeno on korkein rakkaudenosoitus.
Mielenkiintoista! Kerro mulle, mistä sä nämä asiat päättelet? Osaatko siis esim. kertoa minun siviilisäätyni tai jotain muuta puolisostani tai suhteestamme?
[/quote]
Yli puolet esikoisista syntyy nykyään avioliiton ulkopuolella, joten varmaan se täälläkin pätee.
[quote author="Vierailija" time="09.12.2013 klo 15:51"]
Meillä mies on itse tahtonut tulla mukaan, niin lapsen kuin minun itseni takia. Mies tietää että inhoan kaikenmaailman tutkimuksia, lääkäriin ei ole saanut kertaakaan minua lähtemään koko seurustelu aikana ennen raskautta koska niin kova kammo. Ja kun ekalla neuvolalääkärikäynnillä oltiin, mies piteli kädestä sisätutkimuksen ajan kun minua ahdisti. Kolmas syy miksi mies tuli mukaan oli yksinkertaisesti pahoinvointiin jonka takia minulle ei luovutettu auton avaimia.
Ps. Mies on käynyt kaikki vitamiinit ja raudat minulle ostamassa koska itse en olisi niitä ostanut ;)
[/quote]
Miten ajattelit synnyttää?
[quote author="Vierailija" time="09.12.2013 klo 16:27"]
[/quote]
Miten ajattelit synnyttää?
[/quote]
En ole tuo jolle kirjoitit, mutta veikkaisin, että aivan kuten muutkin ja mies siinäkin mukana, tukemassa ja kädestä pitämässä. Onpas ihmeellistä!
[quote author="Vierailija" time="09.12.2013 klo 13:38"]
Mieskin odottaa sitä lasta, ei pelkästään äiti. Neuvola-asiat on myös miehen asioita. Kuulemma joissain lastenneuvoloissakin miehiä kohdellaan kuin ilmaa, äitini kertoi, että hänen erästä tuttua th ei ollut edes tervehtinyt ja tuoleja oli vain yksi!
[/quote]
Mielestäni neuvola-asiat nimenomaan ovat vain naisen asioita, mies saa tarpeeksi infoa osallistumalla ultriin. En käsitä, miksi joku mies menisi neuvolaan. Omasta mielestäni se olisi noloa.
[/quote]
Villi veikkaus: miehesi ei ole oikeasti tahtonut tulla mukaan vaan olet käytännössä vaatinut/velvoittanut hänet tulemaan sinne. Mitäköhän tuo neuvolalääkäri mahtoi ajatella...
[quote author="Vierailija" time="09.12.2013 klo 14:03"]
[quote author="Vierailija" time="09.12.2013 klo 13:52"]
Hölmö kysymys. Mies on mukana koska haluaa. En voi sitä häneltä kieltääkkään. On tärkeää ottaa myös mies mukaan osana odotusta. Monet isäthän ovat ulkopuolisia koko raskaus- ja vauva ajan.
Neuvolan jälkeen aina puhellaan ja keskustellaan ilmi tulleista asioista. Käydään yhdessä ostamassa rautalääkkeet ym. Nyt menossa toinen raskaus, ja yhä mies haluaa roikkua mukana.
[/quote]
Millä verukkeella hän saa lomaa töistä??
[/quote]
[/quote]
Samoin!