Diapam + gastroskopia? Millaisen olon tuo pami tekee?
Olen siis torstaina menossa gastroskopiaan + kolonoskopiaan. Ja olen täysin paniikissa, tuon letkun nielemisen takia (kolonoskopia ei pelota/jännitä yhtään).
Saan kuulemma tuon pamin ennen letkun nielemistä. Millainen olo tuosta tulee? Auttaako oikeasti?
Kommentit (47)
Mulla ei auttanut suonensisäinen rauhoittava ollenkaan. Voin sanoa että kokemus oli elämäni kamalin.
Ei se ollut ollenkaan noin paha juttu. Jännitin etukäteen letkun nielemistä, mutta se meni humps vaan kurkusta alas ja koko toimitus oli epämiellyttävä - mutta ei mitään sellaista mitä en kestäisi uudelleen. Täällä kaikki yliherkät vastailee ap:lle ja saa ihan väärän kuvan koko toimenpiteestä. Se oli ihan siedettävä juttu.
En usko, että tuo kolonoskopia voi olla NIIIN kivulias. Kaveri joutuu käymään viiden vuoden välein tuossa (sukurasitteena paksusuolensyöpä) ja hän sanoi, ettei ole koskaan sattunut tms.
Yhdelle kaverilleni puolestaan on useasti tehty tuo ja kuulemma sattuu ihan vitun paljon, mutta hänellä onkin chronin tauti ja tähystys on tehty taudin aktiivivaiheissa.
Mulla kun pitäisi suolisto olla kunnossa (ainoastaan keliakia epäillys päällä) eli en usko, että pitäisi hirveesti sattua.
Ja tuossa kun ei pidä mitään letkua niellä, niin en osaa sitä jännittää.
Olen joskus saanut pamin kolonoskopiaan, ei auttanut yhtään. Sen jälkeen olen aina vaatinut suonensisäiset lääkkeet jotka on toiminut hyvin. Pahin kolonoskopiassa on kyllä se tyhjennysvaihe.
Mulle on tehty gastroskopia kaksi kertaa ilman mitään lääkitystä, enkä aio jatkossakaan ottaa, mikäli joskus siihen vielä joudun. Jatkuva oksennusrefleksi oli pahin, yökin ja vedet valui silmistä ja juuri nieleskely saa sen aikaiseksi. Toisella kerralla meni helpommin (näillä vuosia välissä) kun keskityin hengittämään rauhallisesti ja sen myötä onnistuin välttämään nieleskelyä. Ja se on oikeasti tosi nopeasti ohi. Ei se nyt kivaakaan ole, mutta ei kaikille niin kamalaakaan kuin mitä puhutaan.
Sen sijaan kolonoskopiaan en ole itse uskaltanut mennä, vaan peruin aikani. Suolistoni on todella kipuherkkä, pelkkä ilmakin saa aikaan kovia kipuja, joten odotan tutkimuksen tekevän itselleni todella kipeää, enkä ole siihen tähän päivään mennessä uskaltautunut...
[quote author="Vierailija" time="08.12.2013 klo 17:45"]
Olen joskus saanut pamin kolonoskopiaan, ei auttanut yhtään. Sen jälkeen olen aina vaatinut suonensisäiset lääkkeet jotka on toiminut hyvin. Pahin kolonoskopiassa on kyllä se tyhjennysvaihe.
[/quote]
Joo, se mua jänskättää. Siis tuo litkun juominen ("onneksi vaan" kaksi lasia pitää juoda tuota) + se, miten saan alas tarvittavat n. 5 litraa muuta nestettä (olen tooooodella huono juomaan mitään, edes helteellä) + pitääkö kuinka paljon ravata vessassa ja saako nukuttua keskeytyksettä eikä tarvi ravata yölläkin vessassa (joudun ottamaan toisen litkun vasta kasin pintaan eli..) ja sitten se miten pärjään koko päivän syömättä (jouduin laktoosirasituksen + verikokeiden takia paastoamaan kaks kertaa 12 tuntia ja silloin teki kyllä tiukkaa.. Sokerit laski pikkasen liian alas :().
Kannattaa imeskellä turkinpippureita jos tulee huono olo siitä litkusta, mutta niitä ei saa niellä kokonaisina. Huonoon oloon auttaa myös liha- tai kasvisliemi. Apteekin nutridrink mehujuomat on myös sallittuja.
Muutama päivä ennen kolonoskopiaa kannattaa keventää ruokavaliota niin tyhjennys sujuu helpommin. Nukkumaan pystyy kyllä ihan hyvin tyhjennyspäivänä, kannattaa vain tehdä se tyhjennys ajoissa.
[quote author="Vierailija" time="08.12.2013 klo 17:57"]
Kannattaa imeskellä turkinpippureita jos tulee huono olo siitä litkusta, mutta niitä ei saa niellä kokonaisina. Huonoon oloon auttaa myös liha- tai kasvisliemi. Apteekin nutridrink mehujuomat on myös sallittuja.
Muutama päivä ennen kolonoskopiaa kannattaa keventää ruokavaliota niin tyhjennys sujuu helpommin. Nukkumaan pystyy kyllä ihan hyvin tyhjennyspäivänä, kannattaa vain tehdä se tyhjennys ajoissa.
[/quote]Joo, tänään olen jo syönnyt kevyemmin enkä kyllä eilenkään hirveän raskaasti syönnyt :)
Joudun juomaan ekan lasillisen klo 14.00 ja toisen sitten 20.00 (ja tuo gastroskopia on seuraavana päivänä klo 17.15 ja kolonoskopia 17.30). Tuo myöhäinen kellonaika vaan mietityttää, että pitääkö sitten yölläkin ravata vessassa (ja sekin sitten jänskättää, että mä nukun suht sikeästi, ainakin normaalisti.., että heräänkö ajoissa ja ehdin vessaan).
[quote author="Vierailija" time="08.12.2013 klo 16:38"]
Mulla ei auttanut yhtään gastroskopiassa. Kaiken lisäksi gastroskopia muuttui hetkessä vuotavan vatsahaavan takia elvytystilanteeksi, kun menetin verta nopeasti yli 4 litraa. Seuraavana päivänä skopioitiin uudelleen ja tehtiin uusintaliimaukset. Lähtötilanne oli se, että olin oksentanut vanhan veristä oksennusta ennen tähystystä.
[/quote]
Sori, mutta et ole voinut menettää 4 litraa verta, koska aikuisessa naisessa ei yleensä edes ole neljää litraa verta.
Älkää nyt ihan mitä vaan tänne kirjoitelko pelotellaksenne. Ta älkää ainakaan ihan mitä vaan uskoko. Tuo Diapam ainoastaan rauhoittaa, ettei kameran nieleminen tuntuisi niin ikävältä. Se ei satu, mutta eihän se kivaakaan ole, kun oksennusrefleksi vaivaa. Onneksi sekin vain pienen hetken. Suurin osa ei tarvitse mitään rauhoittavaa, vain pari prosenttia.
T. sh
[quote author="Vierailija" time="08.12.2013 klo 17:33"]
[quote author="Vierailija" time="08.12.2013 klo 17:29"]
Olettepa kannustavia...
[/quote]
No mitä sitten pitäisi kirjoittaa, kun molemmat toimenpiteet ovat aivan perseestä! Ja kolonoskopia lisäksi voi sattua aivan helvetisti.
[/quote]
Mutkun mä pyysin ainakin positiivisia kokemuksia...
[quote author="Vierailija" time="08.12.2013 klo 18:02"]
Mulla ei auttanut yhtään gastroskopiassa. Kaiken lisäksi gastroskopia muuttui hetkessä vuotavan vatsahaavan takia elvytystilanteeksi, kun menetin verta nopeasti yli 4 litraa. Seuraavana päivänä skopioitiin uudelleen ja tehtiin uusintaliimaukset. Lähtötilanne oli se, että olin oksentanut vanhan veristä oksennusta ennen tähystystä.
[/quote]
Sori, mutta et ole voinut menettää 4 litraa verta, koska aikuisessa naisessa ei yleensä edes ole neljää litraa verta.
Älkää nyt ihan mitä vaan tänne kirjoitelko pelotellaksenne. Ta älkää ainakaan ihan mitä vaan uskoko. Tuo Diapam ainoastaan rauhoittaa, ettei kameran nieleminen tuntuisi niin ikävältä. Se ei satu, mutta eihän se kivaakaan ole, kun oksennusrefleksi vaivaa. Onneksi sekin vain pienen hetken. Suurin osa ei tarvitse mitään rauhoittavaa, vain pari prosenttia.
T. sh
[/quote]Kyllä ihminen voi menettää seitsemänkin litraa verta, sitä vain sitten tiputetaan kiireellä lisää sen myötä kun sitä menettää.
[quote author="Vierailija" time="08.12.2013 klo 17:29"]
Olettepa kannustavia...
[/quote]
Valehdellako pitäisi.
Oletko kysynyt lääkäriltä jos sen toisen lasillisen voisi ottaa aamulla? Siinä kyllä menee hetki ennen kun juoma alkaa vaikuttamaan mutta en kyllä usko että nukkuessa sattuisi "vahinkoja".
Oletko kysynyt lääkäriltä jos sen toisen lasillisen voisi ottaa aamulla? Siinä kyllä menee hetki ennen kun juoma alkaa vaikuttamaan mutta en kyllä usko että nukkuessa sattuisi "vahinkoja".
[quote author="Vierailija" time="08.12.2013 klo 18:02"]
[/quote]
T. sh
[/quote]
Taitaa vale-sh kirjoitella. Kyllä verta voi menettää enemmän kuin mikä normaali verivolyymi kehossa on. Verta tiputtiin kolmesta raajasta koko ajan. Osa verestä tuli oksennuksien mukana ja suurin osa silloin kun tähystyksessä imettiin veret vuotavasta mahalaukusta.
Gastroskopian kesto riippuu siitä, mitä löydöksiä mahalaukussa ja/tai pohjukaissuolessa on. Jos joudutaan tekemään toimenpiteitä (muutakin kuin rutiinikoepalan otot), voi skopia kestää hyvinkin sen viiden minuutin sijaan puolikin tuntia.
Mulle toi tutkimus oli tähän astisen elämäni pahin kokemus ja kuitenkin selvisin siitä hengissä, vaikka jouduin olemaan tähystettävänä reilut 20 minuuttia.
Olen ollut pamiin riippuvainen. Se turruttaa ja tekee olon sellaiseksi hälläväliä.
Jos kolonoskopiassa tuntee kipua, kannattaa painaa kädellä vatsaa, usein kyllä hoitajakin painaa, näin letku liikkuu helpommin. Ei se muuten satu, ainoastaan suolen mutkakohdissa jos letku tökkii suolen seinää eikä heti mene eteenpäin. Sitten kun tullaan takaisinpäin ei satu enää yhtään. Gastroskopian kokemuksista en osaa kertoa, se kun tehtiin nukutuksessa. Maksoi kyllä maltaita mutta en olisi ilman nukutusta mennyt.
Etkö sinä ap ole aloittanut tästä samasta aiheesta ketjun jo aikaisemminkin, jossa vaahtosit oksennusrefleksistäsi ja paniikista? Kukaan ei pakota sua menemään ko. tutkimuksiin.
Kummastakaan ei ole omakohtaista kokemusta mutta esimerkiksi ystävälleni tehtiin kolonoskopia ja hän sanoi, että synnytyskivut eivät olleet mitään siihen verrattuna. Kuulemma aivan hirveän kivulias toimenpide oli hänellä, eikä kyseessä todellakaan ole erityisen kipuherkkä ihminen.