Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Diapam + gastroskopia? Millaisen olon tuo pami tekee?

Vierailija
08.12.2013 |

Olen siis torstaina menossa gastroskopiaan + kolonoskopiaan. Ja olen täysin paniikissa, tuon letkun nielemisen takia (kolonoskopia ei pelota/jännitä yhtään).

Saan kuulemma tuon pamin ennen letkun nielemistä. Millainen olo tuosta tulee? Auttaako oikeasti?

Kommentit (47)

Vierailija
1/47 |
08.12.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mulla ei auttanut yhtään gastroskopiassa. Kaiken lisäksi gastroskopia muuttui hetkessä vuotavan vatsahaavan takia elvytystilanteeksi, kun menetin verta nopeasti yli 4 litraa. Seuraavana päivänä skopioitiin uudelleen  ja tehtiin uusintaliimaukset. Lähtötilanne oli se, että olin oksentanut vanhan veristä oksennusta ennen tähystystä.

Vierailija
2/47 |
08.12.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="08.12.2013 klo 16:38"]

Mulla ei auttanut yhtään gastroskopiassa. Kaiken lisäksi gastroskopia muuttui hetkessä vuotavan vatsahaavan takia elvytystilanteeksi, kun menetin verta nopeasti yli 4 litraa. Seuraavana päivänä skopioitiin uudelleen  ja tehtiin uusintaliimaukset. Lähtötilanne oli se, että olin oksentanut vanhan veristä oksennusta ennen tähystystä.

[/quote]

Olen pahoillani kokemuksestasi, mutta tämä ei ehkä ollut se paras kannustusviesti gastroskopia-kammoiselle...

Ap, minulle annettiin rauhoittavaa suonensisäisesti, ja minulla se ainakin toimi. Menin ihan hälläväliä-rennoksi juuri ennen toimenpidettä, en muista itse toimenpiteestä yhtään mitään, ja sen jälkeen olinkin heti ihan virkeä. Ei mitään huonoja kokemuksia siis.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/47 |
08.12.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ihmetetyttää, kun moneeeeeessa paikassa on lukenut, että lääkkeet annetaan suonensisäisesti + pitäisi saada myös kipulääkettä, mutta sairaalasta vastattiin, että meillä annetaan vaan yksi pami :( Ja se riittää :(

Ja sitä puudutesuihkettakaan ei anneta :(

Vierailija
4/47 |
08.12.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kääk. Munkin pitäs mennä gastroskopiaan. Ne saa kyllä tainnuttaa mut...

Vierailija
5/47 |
08.12.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="08.12.2013 klo 16:54"]

[/quote]Niin ne sais mutkin :(

Mutta eivät suostu pirulaiset :( Kysyin nimittäin heti, että nukutus ei vissiin onnistu aikuisilla (juu, ei onnistu ei.. Ainoastaan lapset nukutetaan).

Toisena kysyin sitten humahdusta ja siihenkin vastattiin kielteisesti, "meillä annetaan vaan yksi pami ja se riittää".

Vierailija
6/47 |
08.12.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mulla ei auttanut maksimiannos Diapamia eikä myöskään Stesolid suoneen yhtään. Mutta ihmiset ovat yksilöitä. Tsemppiä ap.

Vierailija
7/47 |
08.12.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ja hei, vaikka ne sanovat "vain lapset nukutetaan", se on kakkapuhetta. Jos aikuinen oikeasti pelkää niin paljon, ettei operaatiosta tule mitään, hänet kyllä nukutetaan. Mulla ei tullut mitään esilääkkeistä huolimatta, varasivat sitten nukutusajan. Yksityisellä puolella pääsee nukutukseen ihan vain ilmoittamalla, mutta hintahan sitten pompsahtaa. Itselleni maksoi vajaan satasen julkisella.

Vierailija
8/47 |
08.12.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="08.12.2013 klo 16:56"]

[quote author="Vierailija" time="08.12.2013 klo 16:54"]

[/quote]Niin ne sais mutkin :(

Mutta eivät suostu pirulaiset :( Kysyin nimittäin heti, että nukutus ei vissiin onnistu aikuisilla (juu, ei onnistu ei.. Ainoastaan lapset nukutetaan).

Toisena kysyin sitten humahdusta ja siihenkin vastattiin kielteisesti, "meillä annetaan vaan yksi pami ja se riittää".

[/quote]

Mulla alkaa hirveet paniikkioireet puskee päälle ihan tässä kirjoittaessakin.

Varmaan karkaan siel gastrolla jonnekin liinavaatevarastoon, jos ei tuu kunnon

lääkitystä.

Oliskohan jollain positiivisia kokemuksia?

Vierailija
9/47 |
08.12.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

No sama se mullakin on :( Koko ajan ollut paniikissa ja jo yli viikon stressannut :( Oikeasti tuo on mun pahin painajainen mitä vaan voi olla.

Tuo kolonoskopia ei pelota/stressaa/jännitä yhtään (ainoastaan se vähän jänskättää, kuinka kauan varpusparvi lentelee keskiviikkona tyhjennyksen aikana).

Mulla on tooosi herkkä oksennusrefleksi + siihen päälle tukehtumis- + oksennusfobiat.

Yksityisellehän tietty voisi mennä, mutta kun ei ole "ylimääräistä 500 egeä" :(

Vierailija
10/47 |
08.12.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Moni kaveri on käynnyt nielemässä letkua ja kaikki on sanoneet, että joo se on ihan hirveää, mutta ei se oksetus olo kestä kun vaan pari minuuttia jne. Ja et sä oksenna tai puklaa tms. 

Huoh.

Vierailija
11/47 |
08.12.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minä kuolisin mieluummin kuin menisin gastroskopiaan ilman nukutusta, kertakokemus siitä lajista riitti... 

Vierailija
12/47 |
08.12.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mä pelkäsin myös kauheesti ennen mun gastroskopiaa. Sain siis diapamia ja kyllä se mulla auttoi. Tuli oikeastaan hyvä olo. No, siellä itse toimenpiteessä sitten keskityin vain siihen, etten nieleskele. Tästä olin lukenut netistä. Eli tasan kerran nielaisin, silloin kun se letku laitettiin kurkkuun. Toimenpide oli hyvin nopeasti ohi. Oli vähän hankala kävellä sen jälkeen. Lääkäri kehoitti miestä tukemaan. Tsemppiä! :)

Vierailija
13/47 |
08.12.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

pami vaikuttaa kaikilla eri tavalla ja riippuu vahvuudestaki. Kyl se rentouttaa, mut musta se tekee aina tosi vihasen ja vittuilen lääkäreille minkä kerkeen. Oon toin hammaslääkäris saanu aina 10 pamin

Vierailija
14/47 |
08.12.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Näin henkilökunnan puolelta seuranneena - Se ei kestä kauaa, yleensä kaikki oksentaa, silmistä vuotaa vettä, näyttää surkealle. Inhottavaahan se on, mutta tosiaan pitää muistaa ettei se kestä kauan.

Vierailija
15/47 |
08.12.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="08.12.2013 klo 17:26"]

Näin henkilökunnan puolelta seuranneena - Se ei kestä kauaa, yleensä kaikki oksentaa, silmistä vuotaa vettä, näyttää surkealle. Inhottavaahan se on, mutta tosiaan pitää muistaa ettei se kestä kauan.

[/quote]Ja oksennuskammoinen haluaa kuulla tämän.

Juu, kyllä mä tiedän, että oksettaa ja oksentaa ja yökkii jne. Mutta silti. Oikeasti nuo kaksi fobiaa on mulla korkeanpaikan fobian kanssa ne pahimmat fobiat. Mulla on astma ja olen kaksi kertaa saannut todella pahan astmakohtauksen ja meinannut tukehtua :(

Vierailija
16/47 |
08.12.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olettepa kannustavia...

Vierailija
17/47 |
08.12.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei kait tuota letkua muuten tarvi uudestaan niellä, jos esim. keliakia todetaan? Jos tarvii, niin se on moro, toista kertaa EN suostu tuohon. Ainakaan ilman nukutusta.

Vierailija
18/47 |
08.12.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei kait tuota letkua muuten tarvi uudestaan niellä, jos esim. keliakia todetaan? Jos tarvii, niin se on moro, toista kertaa EN suostu tuohon. Ainakaan ilman nukutusta.

Vierailija
19/47 |
08.12.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="08.12.2013 klo 16:43"]

Ihmetetyttää, kun moneeeeeessa paikassa on lukenut, että lääkkeet annetaan suonensisäisesti + pitäisi saada myös kipulääkettä, mutta sairaalasta vastattiin, että meillä annetaan vaan yksi pami :( Ja se riittää :(

Ja sitä puudutesuihkettakaan ei anneta :(

[/quote]

Näin yleensä jos tähystetään julkisella puolella. Yksityisellä saa kunnon mömmöt, tosin lasku on noin 300 euroa. Kokemukset olivat niin erilaiset, kuin yö ja päivä että syön vaikka kuukauden riisiä siitä hyvästä että ei tarvitse pelätä.

Vierailija
20/47 |
08.12.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="08.12.2013 klo 17:29"]

Olettepa kannustavia...

[/quote]

No mitä sitten pitäisi kirjoittaa, kun molemmat toimenpiteet ovat aivan perseestä! Ja kolonoskopia lisäksi voi sattua aivan helvetisti.