Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Miksi keittiö on nykyisin yhtä kuin tiskipöytä ja liesi olohuoneen seinustalla?

Vierailija
29.09.2020 |

Mihin katosivat erilliset, ovelliset keittiöt, joissa ei tarvinnut kokkailla pepun kolahdellessa sohvaan?

Kommentit (674)

Vierailija
161/674 |
29.09.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kun liesituulettimen moottori on katolla ja se on tarpeeksi tehokas, ei ole ongelmaa hajujen, käryjen tai äänen kanssa. Hiljainen ja tehokas, kuten myös AEG:n tiskikone. Neljä metriä sohvasta, eikä häiritse lainkaan.

Keittiöön laitetaan aamiaiskaappi, jossa pelit ja vehkeet ovat piilossa. Yleisvaikutelma sopii olohuoneen kanssa yhteen, kokkailu on mukavaa ja näyttää hyvältä.

Vierailija
162/674 |
29.09.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Meillä on sellainen välimuoto eli osittain seinä keittiön ja olohuoneen välillä, mutta ruokapöytä on tietysti ihan keittiön vieressä avotilassa, joten esim. jouluna kun on vieraita ja valmistelee ruokia, on kaikki valmistusvälineen ym. systeemit mitkä eivät mahdu tiskikoneeseen, esillä. Ja kyllä, ärsyttävää katsoa elokuvaa, kun tiskikone pauhaa eikä saa edes ovea kiinni. Onneksi ei sentään mahdolliset sotkut näy sinne sohvelle.

Ihmettelen myös näitä ihan uusimpia ratkaisuja, joissa keittiö on yhdellä seinällä eikä mihinkään suuntaan oikein jää järkevää tilaa sijoittaa ruokapöytää ja olohuoneen sohvaa. Jossain pienemmissä asunnoissa on ikkunoita ja oviaukkojakin joka suunnalla ihan epäloogisesti.

Ihanaa olisi sellainen pohja, jossa keittiö ja arkiruokapöytä samassa ja sitten olohuone ja isompi ruokapöytä näitä kunnon illanistujaisia varten. 

Ihmettelen teidän ajatuksia, nykyään tiskikone on hiljainen, jos viitsii hiukan nähdä vaivaa. Eikä maksa yhtään enempää kuin muutkaan perus hyvälaatuiset koneet. Omassa avokeittiössä ei huomaa onko kone päällä vai ei, ellei se näyttäisi punaista valotäplää lattiassa päällä ollessaan. Tosin likaveden poistamisen käynnistyessä, kone päästää vaimean "huokaus-äänen", mutta ei sitäkään kuule ellei ole aivan koneen lähituntumassa.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
163/674 |
29.09.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Remppa ja muutto Vancouver on mun lemppariohjelma ja siinä naiset vaativat ehdottomasti avokeittiön (with island) koska ovat yksin pienten lasten kanssa ja eivät pysty vahtimaan niitä erillisestä keittiöstä. 

Iso avoin tila jossa lapset voivat leikkiä, äiti tekee ruokaa ja samalla pystyy vahtimaan useampaa taaperoa. 

Joo ja sit pitää olla myös ehdottomasti kylppärissä kaksi allasta kun on niin somaa harjata hampaita samaan aikaan kun toinen trimmaa nenäkarvojaan. Kas kun ei pidä olla kaksi pönttöä myös.

Ja kolmen auton autotalli pitää myös olla.

Vierailija
164/674 |
29.09.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minua ei inhota se niiden ulkonäkö, vaan se miten rasva, hajut, käry jne leijailee sitten koko tilassa. Pinnat rasvoittuu, kun höyryn mukana menee rasvaa ja pöly tarttuu siihen rasvaiseen pintaan. Koko talon tekstiilit imevät itseen käryä ja hajuja. Keittiöstä leviää muruset ja roskat ympäri taloa, kun koko ajan kävellään siinä🤮 Kaikissa noista ei ole edes liesituuletinta, eikä sekään kaikkea poista.

Vierailija
165/674 |
29.09.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Me asutaan miehen kansa kahdestaan 130 neliöisessä talossa. Vieraita käy syömässä ehkä kerran kaksi vuoteen, eikä heitä ole kerrallaan mitään laumaa, vaan yksi-kaksi. En tunne ketään joka ruokkisi säännöllisesti komppaniallista ihmisiä, saati että sitä varten olisi teetetty keittiö olohuoneen seinälle. Meisän talo on meidän elämistä varten, eikä vieraiden kestitystä.

Vierailija
166/674 |
29.09.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Minä en tykkää avokeittiöistä, koska ne jotenkin vähentävät olohuoneen arvokkuutta ja intiimiä tunnelmaa. Lisäksi inhoan tiskikoneen ääntä ja kylmälaitteiden hurinaa. Sen sijaan en ole koskaan ymmärtänyt käryistä ja hajuista valittajia. Minusta on vaan ihanaa, jos sisään astuessa jo eteisessä tuoksuu pulla tai herkullinen soppa. Ruoan tuoksu olohuoneessa ei häiritse minua lainkaan. Mieheni taas on näitä, joita ruoan tuoksu tuntuu jostain syystä häiritsevän, aina kyselee, onhan liesituuletin päällä kun on tällainen käry.

Juu esimerkiksi kaalin keittämisestä ja rouskujen ryöppäämisestä tulee niin superihanat tuoksut, että niitä mielellään tuoksuttelee nautiskellen siinä vieressä sohvalla.

Vierailija
167/674 |
29.09.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen vuosikausia ihmetellyt näitä lampaita jotka haluavat istua olohuoneessa kun keittiön käryt ja kolinat häiritsevät teeveen katsomista tai kirjan lukemista. Tai jos miesväki haluaa keskenään vitsailla olohuoneessa, niin samalla joutuu kuuntelemaan akkojen häiritsevää kälätystä keittiönpöydän äärestä.

Vierailija
168/674 |
29.09.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ovat tulossa takaisin kovaa vauhtia. Avokeittiö/olohuoneyhdistelmähän on kuin yksiössä asuisi,kaikki touhut samassa huoneessa. Vain vessatouhu puuttuu. Hulluksihan siinä tulee ellei ole kuuro,sokea ja ilman hajuaistia.

Vierailija
169/674 |
29.09.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mitä enemmän on suljettuja tiloja ja seiniä, sitä enemmän menee neliöitä hukkaan.  Avokeittiö säästää huomattavasti tilaa ja on sitä paitsi usein käytännöllisempi kuin umpikeittiö.

Tässä kolmena kesänä peräkkäin isommat perhejuhlat järkänneennä avokeittiö onkin varsin käytännöllinen - olen kyllä toki huomannut tämän aikaisemminkin, mutta varsinkin juuri juhlissa korostuu oikeen.

Ja meillä sentään on iso kodinhoitohuone ja siellä toinen jääkaappi, jonne on voinut keskittää kahvinkeiton ja tarjoilujen esillelaiton. Silti ärsyttävää, että tiskikoneen pyöritys ja se koko tiskirumba on siinä vieraiden nenän edessä.

Seuraavaksi tulee kyllä suljetumpi ratkaisu, jos nyt ei ehkä sellaista ihan erillisessä huoneessa suljetun oven takana olevaa kuitenkaan.

Nää keittiöt on "osa sisustusta", myös meillä. Eli minimalistinen rivi vetimettömiä laatikoita ja kaappeja, huomaamaton tiskiallas ikkunan edessä ja tasoon upotettu keraaminen liesi. Kivan näköinen kyllä siistinä ja tasot tyhjinä, mutta inhottava kun tekee aterian isommalle porukalle juhliin, esim. jouluna.

Yksi niistä ratkaisuista, jotka tehtiin "kun lapset on pieniä on kätevää että on...". Sitten huomaa, että sitä aikaa kestää muutaman vuoden.

Vierailija
170/674 |
29.09.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tämä rasvankäry mua vähän ihmetyttää. Luulen olevani keskivertokokkailija, mutta en taida sitten ollakaan? Asuin 8 vuotta erillisen keittiön kaksiossa, jossa ei ollut liesituulentinta edes, vaan 70-luvun tyyliin katon rajassa lieden yläpuolella poistoaukko. Lieden takana oli maalattu seinä, ja kun sen maalasin normi seinämaalilla vuoden asuttuani, se kesti rasvattomana ja lähes tahtattomana muuttooni asti, eli 7 vuotta. 

Vierailija
171/674 |
29.09.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen myös kyllästynyt näihin uusiin kerrostaloihin missä keittiö on olohuoneen nurkassa. Itse asun nyt uudessa talossa missä ovat samaa tilaa. Seuraavaksi täytyy ostaa asunto vanhasta talosta, missä erikseen keittiö ja olohuone. Minusta tämä keittiö ja olohuone samassa tilassa luo epäsiistin vaikutelman. Aina on jotain kattiloita ja kuppeja mitkä tiskataan käsin ja sitten kun ei jaksa tiskata, ne lojuvat näkyvillä koko ajan.

Vierailija
172/674 |
29.09.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei suomalainen tajua muuta kuin laskea hukkaneliöitä. Ei ymmärrä väljän asumisen avaruutta,tyyliä ja valoisuutta,hukkanelöitä ollaan aina miettimässä. Pientä se on suomalaisen elämä,asumisessa ja ajattelussa muutenkin.

Vierailija
173/674 |
29.09.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Pitäisi olla työtaso huoneeseenpäin, niin että etureuna on korotettu eikä roinat näy huoneeseen. Ihanteellisesti vielä lasiseinä sen päällä. Tässä lasiseinässä voisi olla avattava osuus jos haluaa seurustella huoneen suuntaan.

Vierailija
174/674 |
29.09.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Olen myös kyllästynyt näihin uusiin kerrostaloihin missä keittiö on olohuoneen nurkassa. Itse asun nyt uudessa talossa missä ovat samaa tilaa. Seuraavaksi täytyy ostaa asunto vanhasta talosta, missä erikseen keittiö ja olohuone. Minusta tämä keittiö ja olohuone samassa tilassa luo epäsiistin vaikutelman. Aina on jotain kattiloita ja kuppeja mitkä tiskataan käsin ja sitten kun ei jaksa tiskata, ne lojuvat näkyvillä koko ajan.

Olemme yrittäneet etsiä vanhoista taloista asuntoa jossa olisi erillinen keittiö, mutta eikös ne kaikki tarjolla olevat ole ehditty pilaamaan purkamalla seiniä. 

Vierailija
175/674 |
29.09.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Tämä rasvankäry mua vähän ihmetyttää. Luulen olevani keskivertokokkailija, mutta en taida sitten ollakaan? Asuin 8 vuotta erillisen keittiön kaksiossa, jossa ei ollut liesituulentinta edes, vaan 70-luvun tyyliin katon rajassa lieden yläpuolella poistoaukko. Lieden takana oli maalattu seinä, ja kun sen maalasin normi seinämaalilla vuoden asuttuani, se kesti rasvattomana ja lähes tahtattomana muuttooni asti, eli 7 vuotta. 

Mä ihmettelen vähän samaa kun tulee puhe välitilan materiaalivalinnasta. Että ei sellaista jossa on paljon saumaa kun niitä on niin hankala kuurata puhtaaksi. Ihan rehellisesti voin sanoa että meidän huushollissa ei ole ikinä tarvinut kuurata mitään välitilan saumoja, vaan jos jotain joskus harvoin roiskuu, on se lähtenyt ihan rätillä pyyhkäisemällä pois.

Peseekö siis ihmiset ihan oikeasti noita saumoja, en tiedä. Vai onko jotain AV:n liioittelua tuokin.

Vierailija
176/674 |
29.09.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Minä en tykkää avokeittiöistä, koska ne jotenkin vähentävät olohuoneen arvokkuutta ja intiimiä tunnelmaa. Lisäksi inhoan tiskikoneen ääntä ja kylmälaitteiden hurinaa. Sen sijaan en ole koskaan ymmärtänyt käryistä ja hajuista valittajia. Minusta on vaan ihanaa, jos sisään astuessa jo eteisessä tuoksuu pulla tai herkullinen soppa. Ruoan tuoksu olohuoneessa ei häiritse minua lainkaan. Mieheni taas on näitä, joita ruoan tuoksu tuntuu jostain syystä häiritsevän, aina kyselee, onhan liesituuletin päällä kun on tällainen käry.

Juu esimerkiksi kaalin keittämisestä ja rouskujen ryöppäämisestä tulee niin superihanat tuoksut, että niitä mielellään tuoksuttelee nautiskellen siinä vieressä sohvalla.

Kukkakaali, A vot!

Vierailija
177/674 |
29.09.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Tämä keittonurkkaus olohuoneessa on Suomessa hyvin perinteinen ratkaisu nimeltä tupa.

Mun mummolassa ja anoppilassa tupa ja keittiö olivat kyllä erikseen. Vierekkäin, mutta selkeästi erilliset. Tuvassa oli leivinuuni, iso pöytä ja erillinen oleskelutila sohvineen sun muineen, mutta varsinaiset keittiöhärpäkkeet ja liedet olivat keittiössä.

Keittiössä laitettiin ruuat, tiskattiin ja syötiinkin arkena ja omalla porukalla. Tupa oli koreampi, viihtymiseen ja vieraiden viihdyttämiseen sekä juhlavampaan syömiseen. Tapana ei ollut samalla kokata ja siivota, kun oli ruokavieraita.

Vierailija
178/674 |
29.09.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Uusiin taloihin rakennetaan tupakeittiöitä että "metropoliin" muuttavat landepaukut tuntisivat olonsa kotoisaksi. Ja hipsterit eivät tarvitse keittiötä eikä olohuonetta, koska he viettävät aikaansa kahviloissa ja niissä "yhteisissä olohuoneissa" joita kaupunkisuunnittelu hehkuttaa ja on rakennuttamassa joka paikkaan. Tämän vuosikymmenen muotivillitys.

Vierailija
179/674 |
29.09.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Mä ihmettelen vähän samaa kun tulee puhe välitilan materiaalivalinnasta. Että ei sellaista jossa on paljon saumaa kun niitä on niin hankala kuurata puhtaaksi. Ihan rehellisesti voin sanoa että meidän huushollissa ei ole ikinä tarvinut kuurata mitään välitilan saumoja, vaan jos jotain joskus harvoin roiskuu, on se lähtenyt ihan rätillä pyyhkäisemällä pois.

Peseekö siis ihmiset ihan oikeasti noita saumoja, en tiedä. Vai onko jotain AV:n liioittelua tuokin.

No kun tässä jo pitkään kaikki on pitänyt olla valkoista, niin kaipa ne valkoiset saumat likaantuukin herkästi.

Vierailija
180/674 |
29.09.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Koska et osannut kunnolla käryttää niin kuin kuuluu tehdä ruokaa pohjaan polttaessa!

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kahdeksan seitsemän neljä